رفع گودی زیر چشم در خانه

رفع گودی زیر چشم در خانه

31 خرداد 1400

چرا گودی زیر چشم ایجاد می‌شود؟


اصلی‌ترین دلیل گود افتادن زیر چشم‌ها افزایش سن است. معمولا در طول زمان مواد مغذی بافت‌های پوست کم‌کم کاهش می‌یابند و همین موضوع باعث ایجاد گودی زیر چشم خواهد شد. همچنین با افزایش سن حجم گونه‌های افراد نیز کاهش یافته و گودی زیر چشم بیشتر به چشم می‌آید. علاوه بر این برخی بیماری‌ها، مصرف مواد غذایی نامناسب و لاغری‌های غیراصولی و سریع نیز می‌تواند باعث گود شدن زیر چشم‌ها شود. همچنین در بعضی افراد این مورد به ‌صورت ارثی وجود دارد.

در مواردی پوست زیر چشم در اثر استرس آسیب دیده و گود می‌شود. همچنین مشکلات خونی نظیر فشار خون بالا، برخی بیماری‌های داخلی چشم، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، حساسیت به مواد غذایی خاص نظیر لبنیات، مشکلات قلبی و اختلالات کلیه از دیگر دلایل گودی زیر چشم است. در مواردی نیز خستگی‌های طولانی، کم‌خوابی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف دخانیات و الکل باعث گود افتادن زیر چشم‌های افراد می‌شود. برخی تغییرات هورمونی نظیر قاعدگی در خانم‌ها یا بارداری نیز می‌تواند باعث ایجاد گودی زیر چشم شود. معمولا این گودی موقتی است و پس از ایجاد تعادل در هورمون‌ها برطرف می‌شود.


روش‌های خانگی برای درمان گودی زیر چشم


روش‌های خانگی درمان گودی زیر چشم معمولا دارای اثرات موقتی هستند و نمی‌توانند برای همیشه این مشکل را برطرف کنند. به‌علاوه این روش‌ها بیشتر باعث جلوگیری از گود شدن زیر چشم‌ها خواهند شد. بنابراین بهتر است قبل از آن که گودی زیر چشم‌ها عمیق‌تر شود، از راهکارهای درمان خانگی استفاده کنید. چرا که در موارد شدیدتر دیگر راهکارهای خانگی اثرگذار نیست و باید به سراغ درمان‌های کلینیکی بروید.

  • اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی
    معمولا مصرف مواد غذایی حاوی ارزش غذایی کم باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود. چراکه این مواد ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز پوست را به آن نمی‌رسانند و باعث آسیب به بافت‌های پوستی خواهند شد. مواد غذایی حاوی آهن و ویتامین C و K به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک زیادی می‌کنند. علاوه بر این مصرف سیگار، الکل و قلیان بافت‌های پوستی را از بین می‌برد و باعث تحلیل رفتن آن‌ها می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از گود شدن زیر چشم بهتر است مصرف دخانیات و الکل ترک شده و غذاهای کم‌نمک و کم‌چرب با ارزش غذایی بالا مصرف شوند.
  • مصرف آب بیشتر 
    یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت پوست مصرف آب کافی است. آب‌رسانی به سلول‌های پوستی فعالیت آن‌ها را بیشتر کرده و به سلامت بافت‌های پوست کمک زیادی می‌کند. خشک بودن پوست اطراف چشم باعث آسیب در بافت‌های آن شده و گودی زیر چشم را ایجاد می‌کند.

  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب 
    به دلیل حساسیت بالای پوست اطراف چشم، معمولا نمی‌توان از کرم‌های ضد آفتاب معمولی برای حفاظت از این ناحیه در برابر اشعه‌های مضر آفتاب استفاده کرد. کرم‌های ضد آفتاب دور چشم حاوی موادی هستند که سد محافظی در برابر نور خورشید در اطراف چشم می‌سازند. در نتیجه در طولانی مدت بافت چشم‌ها آسیب ندیده و زیر آن‌ها گود نمی‌افتد.
  • استفاده از شیر 
    شیر حاوی مواد مغذی فراوانی است که بافت‌های پوست را تقویت کرده و از ایجاد آسیب در آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای درمان یا بهتر است بگوییم جلوگیری از گودی چشم با استفاده از شیر، گلوله‌های پنبه‌ای را به آن آغشته کرده و در فریزر قرار دهید. روزی دو بار این گلوله‌های پنبه‌ای را به اطراف چشمانتان بمالید. پس از نیم ساعت صورت خود را با آب سر بشویید. با این کار بسیاری از مشکلات پوست اطراف چشم و گودی آن برطرف شده و چشم‌ها زیباتر خواهند شد.
  • ماساژ ناحیه اطراف چشم با روغن بادام 
    یکی از اصلی‌ترین دلایل گودی زیر چشم، نرسیدن مواد مغذی به پوست این ناحیه و تخریب بافت‌های زیرین آن است. در چنین مواردی با ماساژ پوست اطراف چشم با استفاده روغن بادام می‌توان مواد مغذی موردنیاز پوست را به آن رساند و باعث بهبود عملکرد سلول‌های پوستی و بازسازی بافت‌های آسیب دیده شد. این روغن حاوی ویتامین E است که برای حفظ سلامت بافت‌های زیرین پوست بسیار موثر است. پزشکان طب سنتی معمولا توصیه می‌کنند که افرادی که دارای طبع گرم هستند، بااحتیاط از روغن بادام استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن‌ها برای رفع التهاب پوست

مطالب مرتبط