رازهایی که باید درباره ریشه شیرین بیان بدانید

رازهایی که باید درباره ریشه شیرین بیان بدانید

15 بهمن 1398

ریشه شیرین بیان، اغلب برای کاهش ناراحتی گوارشی و افزایش انرژی به برخی از بیماران توصیه می‌شود. چای حاوی ریشه شیرین بیان نیز می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند و از شدت سایر علائم سرماخوردگی بکاهد. ریشه شیرین بیان همچنین به عنوان شیرین کننده در مواد غذایی مانند شکلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید با احتیاط مصرف شود، زیرا ممکن است با داروهای دیگر تداخل پیدا کند و در دوزهای بالا نیز می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تری شود.


بخش اول مصرف مکمل‌های ریشه شیرین بیان


1. تفاوت بین دو نوع مکمل ریشه شیرین بیان را در نظر بگیرید

ریشه شیرین بیان، به طور طبیعی حاوی یک ماده کاملاً شیرین به نام گلیسیریزین (Glycyrrhizin) است. در حالی که گلیسیریزین در مقادیر کم و نادر کاملاً ایمن است، در صورت مصرف طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. به این ترتیب، اگر به طور عادی می‌خواهید مکمل‌های ریشه شیرین بیان را انتخاب کنید، حتماً یک مکمل Deglycyrrhizulated (DGL) را انتخاب کنید.

  • بسته باید مقادیر گلیسیریزین را که در مکمل‌های DGL موجود است را گزارش کند. برای استفاده طولانی مدت و بی‌خطر نباید بیش از 2٪ از این مکمل را مصرف کرد.  

 مکمل ریشه شیرین بیان

2. ناراحتی دستگاه گوارش را با مکمل‌های DGL کاهش دهید

 شرایطی مانند سوزش معده، زخم و ورم معده می‌تواند منجر به ناراحتی قابل توجهی در ارتباط با هضم شود. مکمل‌های DGL می‌توانند این ناراحتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

  • حدود 380 الی 1200 میلی‌گرم مکملDGL  را 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.
  • از آنجا که قرص‌ها معمولاً 380 الی 400 میلی‌گرمی هستند، با یک قرص شروع کنید و ببینید که آیا علائم شما کاهش می‌یابد یا خیر.

دل درد

3. انرژی خود را با مکمل‌های شیرین بیان افزایش دهید

ریشه شیرین بیان که هنوز حاوی گلیسیریزین است که گاه به آن شیرین بیان "کامل" نیز گفته می‌شود، می‌تواند به طور موقت در مبارزه با خستگی به شما کمک کند. غده فوق کلیوی یا آدرنال شما هنگام تولید دائمی کورتیزول، ممکن است بیش از حد کار کند که در هنگام استرس احساس می‌شود. با این حال، مکمل‌های کامل ریشه شیرین بیان می‌تواند نابودی کورتیزول بدن را به تعویق بیاندازد و نیاز به تولید غده فوق کلیوی را کاهش دهد.

  • توجه داشته باشید، ریشه شیرین بیانی که گلیسیریزین حذف نکرده داشته باشد را نباید به طور مرتب مصرف کرد.
  • برای کمک به طبیعی نگه داشتن سطح کورتیزول، مکمل را همراه با صبحانه و ناهار میل کنید، نه با شام.
  • استفاده از مکمل‌های کامل ریشه شیرین بیان را کاهش دهید تا سطح انرژی شما را به حالت عادی باز ‌گرداند.

خوردن مکمل‌ شیرین بیان

4. درباره فواید ریشه شیرین بیان برای موارد دیگر با پزشک خود مشورت کنید

 چندین فواید سلامتی دیگر که در ریشه شیرین بیان معتبر هستند، وجود دارد که هنوز با مطالعه علمی دقیق اثبات نشده‌اند. به عنوان مثال، ریشه شیرین بیان می‌تواند به کاهش قند خون و مقاومت به انسولین کمک کند و به طور بالقوه می‌تواند به افراد در معرض خطر دیابت کمک کند.

  • علاوه بر این، ریشه شیرین بیان ممکن است به حفاظت از شما در برابر کرم خوردگی دندان کمک کند.
  • در پایان، ریشه شیرین بیان به گونه‌ای نشان داده شده است که اثرات ضد التهابی دارد و در بعضی از کشورها برای درمان بیماری‌ها اعم از حساسیت (آلرژی) تا عفونت استفاده می‌شود.

صحبت کردن با پزشک درباره مکمل شیرین بیان

5. فشار خون خود را هر روز در هنگام استفاده از مکمل‌های شیرین بیان چک کنید

این امر به ویژه در صورت استفاده از مکمل‌های ریشه شیرین بیان "کامل" از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتی با حذف گلیسیریزین، یک مکمل روزانه DGL می‌تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد. به این ترتیب فشار خون خود را با مصرف این مکمل، روزانه و به مدت چند هفته چک کنید. اگر فشار خون شما خارج از محدوده طبیعی است، به پزشک خود اطلاع دهید و دیگر مکمل ریشه شیرین بیان مصرف نکنید.

  • اگر فشار خون شما برای چند هفته اول درمان ثابت بماند، می‌توانید آن را هفته‌ای 1 یا 2 بار چک کنید.

گرفتن فشار خون بیمار توسط پزشک


بخش دوم مبارزه با علائم عفونت تنفسی فوقانی


1. یک چای با ریشه شیرین بیان بنوشید تا گلودرد شما تسکین یابد

چای‌های گیاهی فروشگاهی، به ویژه آن‌هایی که برای کمک به تسکین علائم سرماخوردگی مخلوط شده‌اند، اغلب شامل ریشه شیرین بیان هستند. در حالی که سایر ترکیبات، مانند سرخاگل (اکیناسه) و خوک طلایی (Goldenseal) نیز به ضدعفونی کردن و التیام گلودرد یا سوزش گلو کمک می‌کنند، ریشه شیرین بیان و نارون لغزنده (Slippery Elm)، برخی از بهترین گیاهان برای این هدف خاص هستند.

نوشیدن چای ریشه شیرین بیان

2. سایر علائم سرماخوردگی را با چای ریشه شیرین بیان کاهش دهید

چای حاوی ریشه شیرین بیان، علاوه بر تسکین گلودرد می‌تواند به درمان علائم دیگر از عفونت سرماخوردگی یا تنفس فوقانی نیز کمک کند. شیرین بیان به عنوان یک خلط‌آور عمل می‌کند و می‌تواند به بدن شما کمک کند که هنگام سرماخوردگی، خلط اضافی که تولید می‌کند را بیرون کُند.

  • ریشه شیرین بیان همچنین می‌تواند به کاهش التهاب در لوله‌های برونشی کمک کند و باعث می‌شود که شما بهتر نفس بکشید.

نوشیدن چای ریشه شیرین بیان

3. چای ریشه شیرین بیان آماده کنید

شما می‌توانید چایی خود را فقط با استفاده از ریشه شیرین بیان برای یک درمان سرماخوردگی قدرتمند تهیه کنید یا اثرات مشابهی مانند مصرف یک مکمل ریشه شیرین بیان "کامل" را برای حمایت از آدرنال فراهم کنید. برای هر فنجان آب، از نیم اونس ریشه شیرین بیان استفاده کنید. مخلوط را درون یک کاسه بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

  • بگذارید چایی با حرارت خاموش به مدت 5 دقیقه در قابلمه بماند.
  • ریشه خشک و خرد شده گیاه شیرین بیان، در فروشگاه‌های گیاهان دارویی و آنلاین در دسترس هستند. بهترین روش برای اندازه گیری ریشه خشک یا خرد شده، وزن کردن آن است.
  •  اگر می‌خواهید چای شیرین بیان را برای درمان گلودرد یا سرفه استفاده کنید، یک چوب دارچین و چند برش زنجبیل را به آن اضافه کنید.
  •  به کودکان زیر 50 پوند (23 کیلوگرم)، نباید چای ریشه شیرین بیان داده شود.
  • برای كودكان بالای 50 پوند (23 كیلوگرم)، 1/3 فنجان چای شیرین بیان را 3 بار در روز تهیه كنید.
  • به عنوان یک بزرگسال، خود را به 2 فنجان چای در روز محدود کنید.

درست کردن چای ریشه شیرین بیان


بخش سوم در نظر گرفتن خطرات احتمالی


1. تصور نکنید ریشه شیرین بیان شما را درمان می‌کند

در حالی که معمولاً از شیرین بیان برای کاهش علائم خاص استفاده می‌شود، نباید به جای درمان پزشکی تخصصی مصرف شود. به عبارت ساده، شواهد علمی كافی برای حمایت از مصرف ریشه شیرین بیان برای هر بیماری خاص سلامتی وجود ندارد.

  • ادعاهای پزشکی بسیاری از گیاهان دارویی، اگرچه به طور گسترده‌ای توسط سایر گیاهان دارویی تکرار و پذیرفته شده‌اند، اما توسط مطالعات بالینی حمایت نمی‌شوند.

خواندن روی جعبه مکمل

2. هنگام مصرف مکمل‌های گیاهی به پزشک خود اطلاع دهید

هر زمان که از یک روش درمانی مکمل، یکپارچه یا جایگزین برای سلامتی استفاده می‌کنید یا به آن فکر می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما برای کمک به شما نیاز به تصویر کاملی از سلامتی شما و کارهایی را که شما برای مدیریت آن انجام داده‌اید، دارد. علاوه بر این، برخی از داروها و گیاهان دارویی می‌توانند خطرناک باشند.

  • در بین سایر نگرانی‌ها، مصرف گیاهان دارویی به طور عادت ممکن است بر سلامتی یا کارایی برخی از اندام‌های شما تأثیر بگذارد. اگر به طور مرتب گیاهانی مانند ریشه شیرین بیان مصرف کنید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای شما تجویز کند.

صحبت کردن با پزشک درباره مصرف مکمل‌های گیاهی

3. در زمان بارداری، از مصرف ریشه شیرین بیان اجتناب کنید

اگر در حین بارداری، ریشه شیرین بیان را به هر شکلی (حتی شیرینی) مصرف کنید، تاثیرات زیان آوری روی فرزند شما می‌گذارد. اگر باردار یا شیرده هستید یا در شرف بارداری هستید از مصرف شیرین بیان‌، مکمل‌های شیرین بیان و چای شیرین بیان اجتناب کنید.

  • به کودکانی که وزن آن‌ها زیر 50 پوند (23 کیلوگرم) باشد، به هیچ وجه ریشه شیرین بیان ندهید.

پرهیز از مصرف مکمل ریشه شیرین بیان

بیشتر بخوانید: ۲ روش درمان احتقان بینی با گیاهان

مطالب مرتبط