نحوه مقابله با پسوریازیس در فصل سرد و آنفولانزا

نحوه مقابله با پسوریازیس در فصل سرد و آنفولانزا

19 اسفند 1398

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که با مصرف دارو و تغییر شیوه زندگی قابل کنترل است. اغلب داروهای تجویز شده برای پسوریازیس، واکنش ایمنی بدن را کاهش می‌دهند و می‌توانند شما را در معرض بیماری‌های باکتریایی و ویروسی قرار دهند. اگر پسوریازیس دارید، ممکن است نگران ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا در طول زمستان شوید. با این وجود، اگر رژیم غذایی خود را متعادل نگه دارید، داروی ضد ویروسی مصرف کنید و در مورد متوقف کردن داروها با پزشک خود صحبت کنید، می‌توانید بدن خود را در طول این فصل سرد و آنفولانزا سالم نگه دارید.


بخش اول جلوگیری از ویروس‌ها و باکتری‌ها


1. پس از ورود به منزل دستان خود را بشویید

زمانی که خارج از منزل هستید، سطوح زیادی را لمس می‌کنید که دارای باکتری‌ها و ویروس‌هایی هستند که روی آن‌ها زندگی می‌کنند. حتماً دست‌های خود را به خصوص پس از قرار گرفتن در مکان‌هایی که بسیاری از افراد، مکرراً در آنجا رفت و آمد می‌کنند مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و وسایل نقلیه عمومی بشویید.

  • حداقل 30 ثانیه از آب داغ و صابون استفاده کنید تا کاملا دستان شما تمیز شود.

شستن دست ها با آب و صابون

2. سطوحی را تمیز کنید که بسیار لمس می‌شوند، مانند دستگیره درب‌ها و پیشخوان آشپزخانه

 خانه شما می‌تواند باکتری‌های زیادی که با دست خود لمس می‌کنید را جمع‌آوری کند. افراد سطوحی را که میکروب‌های مختلفی در آنجا قرار دارند را لمس می‌کنند، مانند پیشخوان آشپزخانه، دستگیره درب و شیرآلات. این سطوح را یک بار در روز، با یک اسپری تمیز کننده و سفیدکننده تمیز کنید تا مطمئن شوید باکتری‌ها و ویروس‌ها به اطراف نمی‌چسبند.

  • در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و آنلاین می‌توانید اسپری تمیز کننده و سفید کننده را خریداری کنید.

تمیز کردن دستگیره درد

3. در مکان‌های عمومی و یا در اطراف افرادی که مریض هستند، از ماسک استفاده کنید

 اگر از شخصی که مریض است مراقبت می‌کنید و یا به مکان‌های عمومی شلوغی می‌روید، توصیه می‌شود از ماسک صورت استفاده کنید تا از ورود ویروس‌ها و باکتری‌های ناشی از هوا به دهان و بینی خود جلوگیری کنید. این ماسک‌ها ضد احتقان نیستند، اما به شما کمک می‌کنند.

  • در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها می‌توانید ماسک صورت را خریداری کنید.

استفاده از ماسک هنگام خروج از خانه

4. واکسن آنفولانزا بزنید

 اگر در آستانه کنترل پسوریازیس خود هستید، نباید واکسن آنفولانزا با ویروس زنده را تزریق کنید. بیشتر آمپول‌های آنفولانزا حاوی مقادیر کمی از ویروس زنده هستند. هنگامی که به بدن شما وارد شود، سیستم ایمنی بدن با حمله کردن به آن واکنش نشان می‌دهد. به این ترتیب، می‌داند که اگر در آینده به آنفولانزا مبتلا شدید چه واکنشی نشان دهد. ویروس در بیشتر آمپول‌های آنفولانزا می‌تواند با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن درگیر شود. درعوض، از پزشک خود در مورد نسخه‌ای از آمپول آنفولانزا که ویروس زنده ندارد سوال کنید.

 واکسن زدن - واکسیناسیون


بخش دوم تقویت سیستم ایمنی


1. برای جاری شدن خلط، آب بنوشید و هیدراته بمانید

 کم آبی بدن بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر می‌گذارد و بدن شما را برای سالم ماندن ضعیف‌تر می‌کند. هر زمامی که احساس تشنگی کردید حتماً آب بنوشید. به همراه داشتن یک بطری آب، یک روش مفید برای آبرسانی بدن‌تان است. همچنین می‌توانید از مایعات کم قند مانند چای یا سوپ استفاده کنید تا به مرطوب نگه داشتن خود کمک کنید.

نوشیدن آب

2. رژیم غذایی حاوی غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین را در نظر بگیرید

حفظ عملکرد بدن به گونه‌ای که بتواند برای جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر مؤثر باشد، بسیار حائز اهمیت است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند به شما در حفظ سیستم دفاعی بدن کمک کند و سلامت شما را حفظ کند. یک وعده غذایی متعادل شامل:

  • نصف بشقاب میوه و سبزیجات
  •  ¼ بشقاب غلات کامل
  •  ¼ بشقاب پروتئین
  •  روغن‌های گیاهی در اعتدال

غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین

3. از مکمل ویتامین D برای محافظت در برابر آنفولانزا استفاده کنید

 ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا از عفونت‌های حاد تنفسی از جمله آنفولانزا محافظت کند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید که آیا مکمل‌های ویتامین D برای شما بی‌خطر است یا خیر.

  • می‌توانید مکمل‌ها را از داروخانه‌ خریداری کنید.

خوردن قرص ویتامین D

4. زمانی را برای استراحت و کاهش سطح استرس در نظر بگیرید

گرچه کار غیرممکنی به نظر می‌رسد، اما کنترل میزان استرس، می‌تواند بدن شما را برای حفظ سلامتی متمرکز کند. روش‌هایی مانند پیاده روی در طبیعت، ورزش یا انجام کارهای هنری را امتحان کنید تا به کاهش سطح استرس خود کمک کنید. همه افراد با استرس‌شان به طرز متفاوتی رفتار می‌کنند، بنابراین چند تاکتیک را امتحان کنید تا آنچه را برای کاهش استرس‌تان مناسب است را پیدا کنید.

  • مدیتیشن، استحمام، بازی کردن یا خواندن کتاب نیز می‌تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

وقت گذرانی با حیوانات

5. هر روز خواب خوبی داشته باشید تا سیستم ایمنی بدن شما سالم بماند

خوابیدن، زمانی را برای ترمیم و استراحت به بدن‌تان می‌دهد و این بخش مهمی از سالم ماندن است. هر شب حداقل 7 الی 8 ساعت خواب در یک اتاق تاریک، ساکت و خنک توصیه می‌شود. اگر احساس بیماری دارید، دراز بکشید و سعی کنید زودتر از حد طبیعی بخوابید تا سیستم ایمنی بدن شما بتواند با عفونت مقابله کند. اگر در یک محیطی با صداهای بلند زندگی می‌کنید، سعی کنید از گوش‌گیر استفاده کنید یا از یک دستگاه نویزگیر استفاده کنید تا صداهای اطرافتان را مسدود کنید. همچنین می‌توانید پنجره‌ها را با پرده‌های تیره بپوشانید یا چشم بند خواب بزنید تا در طول شب با نور از خواب بیدار نشوید.

خوابیدن


بخش سوم درمان پسوریازیس در هنگام بیماری


1. سیستم ایمنی بدن‌تان را مدیریت کنید

 اگر برای کنترل پسوریازیس خود درگیر تعدیل کننده سیستم ایمنی هستید، از داروهایی که برای این منظور ساخته شده‌اند استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کند. تعدیل کننده ایمنی به جلوگیری از شعله‌ور شدن پسوریازیس کمک می‌کند. شعله‌ور شدن، می‌تواند بدن شما را در برابر ویروس آنفولانزا آسیب پذیرتر کند.

  • مصرف برخی از داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن، می‌تواند به تنظیم واکنش‌های بدن در برابر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

خوردن قرص تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن

2. در صورت تایید پزشک از داروهای ضدویروسی استفاده کنید

 اگر به آنفولانزا مبتلا شده‌اید و علائم خود را زودتر تشخیص داده‌اید، می‌توانید در مورد مصرف یک داروی ضد ویروس با پزشک خود صحبت کنید. ضد ویروس‌ها در مدت 2 روز پس از انقباض آنفولانزا بهتر عمل می‌کنند. ضد ویروس‌ها به احتمال زیاد آنفولانزای شما را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند از تشدید آن‌ها جلوگیری کنند.

قرص تایید پزشک

3. در مورد متوقف کردن داروهای خود با پزشک مشورت کنید

از آنجا که داروها می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند، ممکن است نیاز باشد استراحت کنید تا اگر به آنفولانزا مبتلا شده‌اید بدن شما بتواند با آن ویروس مبارزه کند. پزشک شما ممکن است 4 تا 6 هفته یک دوره دارویی را برای شما در نظر بگیرد تا سیستم ایمنی بدن بتواند با تمام ظرفیت خود را به کار ببند.

صحبت کردن با پزشک

بیشتر بخوانید: چه داروهایی، سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کند؟

مطالب مرتبط