چگونه آفتاب سوختگی پوست سر را درمان کنیم؟

چگونه آفتاب سوختگی پوست سر را درمان کنیم؟

28 اسفند 1398

آفتاب سوختگی، یک مشکل شایع است و هر ساله حدود 42 درصد از مردم را با این مشکل مواجه می‌کند. گرچه شایع است، اما در صورت تجربه کردن آن بیش از پنج بار، خطر ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش می‌یابد. هنگامی که از پوست‌تان محافظت نکنید و یا ضد آفتاب مصرف نکنید، پوست شما با قرار گرفتن در معرض اشعه UVA  و UVB نور خورشید می‌سوزد. در حالی که برای تولید ویتامین D، روزانه به حدود بیست دقیقه آفتاب نیاز دارید. اگر بیشتر از این زمان در معرض نور خورشید قرار بگیرید، خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهید. پوست سر، ناحیه‌ای از پوست شماست که شما قبل از قرار گرفتن در معرض خورشید آن را فراموش می‌کنید. یک کلاه ساده یا کلاه آفتابی معمولاً تمام آن چیزی است که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست سر نیاز دارید.


بخش اول درمان آفتاب سوختگی در خانه


1. از آب ولرم یا خنک روی پوست سر خود استفاده کنید

 در حالی که حمام کردن با آب گرم می‌تواند برایتان ناخوشایند باشد، اما آب داغ روی پوست سر آسیب دیده حتی می‌تواند برای شما ناخوشایند‌تر باشد. هنگام شستن موها، بهتر است از آب خنک به جای آب داغ‌ استفاده کنید تا پوست سر آسیب دیده‌ کمتر تحریک شود.

  • شما همچنین می‌توانید حوله را به آب سرد آغشته کنید و آن را روی سر خود قرار دهید تا به رفع ناراحتی‌تان کمک کنید.

حمام کردن با آب ولرم

2. از مصرف شامپوهای حاوی سولفات اجتناب کنید

 پوست سر شما که آفتاب سوخته شده است، به رطوبت بیشتری برای التیام نیاز دارد. سولفات‌ها، نمکی هستند که در بسیاری از شامپوها وجود دارند و باعث می‌شوند پوست سر شما خشک شوند و آسیب ببینند. برچسب ترکیبات روی شامپو را بخوانید و اگر حاوی سولفات بود، توصیه می‌شود از مصرف آن اجتناب کنید.

  • علاوه بر این، باید سعی کنید از شامپوها و نرم کننده‌هایی که حاوی 18-MEAهستند استفاده کنید. این ماده کمک می‌کند تا رطوبت پوست سر آسیب دیده فراهم شود و بهبود یابد.
  • از نرم کننده‌هایی که حاوی دایمتیکون هستند نیز اجتناب کنید، چرا که در واقع نوعی سیلیکون است و می‌توانند منافذ و گرمای روی پوست سر را مسدود کنند و باعث آسیب و درد بیشتر شوند.

 مصرف شامپوهای حاوی سولفات ممنوع است

3. از سشوار و اتوی مو صرفه‌نظر کنید

 وسایلی که با گرما کار می‌کنند مانند سشوار و اتوی مو، باعث می‌شوند تا پوست سر شما تحریک شوند. بنابراین از وسایل گرمایشی برای موهای خود اجتناب کنید. گرمای ساطع شده از دستگاه‌ها، باعث خشک شدن بیشتر پوست سر‌تان می‌شود و به آن آسیب می‌رساند. بنابراین باید حدود یک هفته از آن‌ها دوری کنید تا زمانی که آفتاب سوختگی پوست سرتان بهبود یابد.

  • بیشتر محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند پوست سر آفتاب سوخته را تحریک کنند. سعی کنید محصولات مو را در این مدت به حداقل برسانید.

استفاده از سشوار و اتوی مو ممنوع است

4. از کمپرس سرد استفاده کنید

 این کار ممکن است برای کسانی که موهای بلند و ضخیمی دارند دشوارتر باشد، اما استفاده از کمپرس سرد روی پوست سر نیز می‌تواند به خنک شدن آن و تسکین ناراحتی کمک کند.

  • استفاده از شیر بدون چربی برای مرطوب کردن موها یک روش درمانی خانگی است که برخی پزشکان آن را تایید می‌کنند. پروتئین‌های موجود در شیر می‌توانند علاوه بر خنک کردن، درد را کاهش دهند. شما می‌توانید پس از استفاده از شیر، موهای خود را بشویید.

استفاده از کمپرس سرد روی سر

5. پوست اطراف محل سوختگی را مرطوب کنید

 مرطوب کننده‌ها، به خنک شدن و تسکین پوست سر کمک می‌کنند. مرطوب کننده‌های موضعی با ژل آلوئه‌ورا یا هیدروکورتیزون، می‌توانند به تسکین هر گونه درد کمک کنند. روغن نارگیل، یکی دیگر از مرطوب کننده‌های بی‌خطر برای رفع درد ناشی از آفتاب سوختگی است. محصولات غنی شده با ویتامین‌های E و C را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کند تا آسیب‌های وارد شده به پوست سرتان را کاهش دهید.

  • ممکن است با مصرف روغن نارگیل زمان بیشتری نیاز داشته باشید تا جذب پوست سرتان شود و موهای شما را چرب کند.
  • از محصولات ضد آفتابی که حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین هستند صرفه‌نظر کنید، چرا که باعث بروز حساسیت می‌شوند. شما می‌توانید از مرطوب کننده‌های دیگری استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل روی پوست سر

6. هیدراته بمانید

 نوشیدن مقدار زیادی آب، راه دیگری برای کمک به مرطوب کردن پوست سرتان است. با نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز، در طول دوره آفتاب سوختگی هیدراته بمانید.

  • رنگ ادرار شما ساده‌ترین راه برای تعیین اینکه آیا بدن شما به درستی هیدراته شده است یا خیر.

نوشیدن آب با بطری

7. از مسکن ضد درد بدون نسخه (OTC) استفاده کنید

یک مسکن ضددرد بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز درد ناشی از آفتاب سوختگی شما را تسکین می‌دهد. طبق دستورالعمل مصرف کنید و هرگز از مقدار توصیه شده روزانه تجاوز نکنید.

  • اگر فرزند شما مبتلا به آفتاب سوختگی است، از دادن داروهای حاوی آسپیرین به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری اجتناب کنید.

خوردن قرص ایبوپروفن

8. از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب خودداری کنید

 شما باید پوست سر خود را از آفتاب دور نگه دارید تا بهبود یابد. بهتر است در این دوره، به جای کلاه ، چیزی گشاد را انتخاب کنید تا گرما منافذ را مسدود نکند و به نواحی آفتاب سوخته فشار وارد نکند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب ممنوع

9. از دست زدن به تاول‌ها اجتناب کنید

اگر آفتاب سوختگی شما شدید است و تاول‌هایی روی پوست سرتان ظاهر شده است، توصیه می‌شود به آن‌ها دست نزنید و آن‌ها را نخارانید. ترکیدن تاول ناشی از آفتاب سوختگی، باعث عفونت پوست و در نهایت جای زخم می‌شود. پوست سر خود را خشک نگه دارید و اجازه دهید تاول‌ها بدون استفاده مستقیم از مرطوب کننده‌ها بهبود پیدا کنند.

پرهیز از دست زدن به تاول‌های سر


بخش دوم چه زمانی به پزشک مراجعه کنید


1. اگر احساس ضعف یا سرگیجه دارید

 گرچه بعید است زخم‌های ناشی از آفتاب سوختگی در اثر برخورد با آفتاب از پوست سرتان جدا شوند، اما ممکن است دچار عوارض ناشی از آفتاب سوختگی‌ شوید. به خصوص اگر زمان زیادی را در معرض آفتاب قرار بگیرید و احساس ضعف یا سرگیجه کنید، باید به یک مکان خنک بروید و سایر علائم احتمالی را مشاهده کنید اگر شامل علائم زیر بود حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم عبارتند از:

  • تندی نبض یا تنفس شدید
  • عطش شدید
  •  احتباس ادرار
  •  چشم‌های گود رفته
  • پوست خیس

عطش شدید

2. درجه حرارت خود را اندازه بگیرید

تب بالا، علائم دیگری از گرمازدگی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر تب شما به 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) رسید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

اندازه گیری درجه حرارت بدن

3. آبرسانی بدنتان را تحت نظر داشته باشید

 ممکن است زمان شدیدی که به طور مستقیم در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، حالت تهوع را احساس کنید. اگر حالت تهوع‌تان شامل استفراغ است و باعث می‌شود آب بدن‌تان کم شود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نوشیدن آب

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در رابطه با کرم ضد آفتاب بدانید 

مطالب مرتبط