نکات طلایی برای مراقبت از پوست بدن

نکات طلایی برای مراقبت از پوست بدن

28 خرداد 1399

بی‌شک وقتی صحبت از مراقبت پوست می‌شود، همه توجهات به سمت مراقبت از پوست صورت می‌رود و از پوست بدن غافل می‌شویم. اما حقیقت این است که پوست بدن و صورت، بازتابی از اتفاقات درون آن است! این بدان معنی‌ست که پوست بدنتان به اندازه پوست صورت‌تان اهمیت دارد. پوست کل بدن، نه فقط صورت‌تان، سرنخ‌هایی در مورد سلامتی‌تان ارائه می‌دهد و درست همانطور که پوست صورت‌تان دارای تعادل PH در نواحی حساس و میکروبایوتای پوست (اجتماع باکتری‌ها) است که برای سلامتی آن بسیار مهم و حیاتی است. همین مورد برای بقیه بدن نیز صدق می‌کند. در این مقاله، نحوه مراقبت از پوست بدن را برایتان بازگو می‌کنیم. با استایلی همراه باشید. تفاوت‌هایی بین پوست بدن و صورت وجود دارد، اما به این نکته دقت کنید که کل پوست‌تان به تغذیه مناسب، شیوه زندگی سالم و استفاده از محصولات خالص، طبیعی و دارای pH متعادل نیاز دارد.   


شش تفاوت بین پوست صورت و بدن


  1. پوست صورت بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از آفتاب قرار دارد، زیرا به اندازه بقیه قسمت‌های بدن‌ پوشیده نمی‌شود.    
  2. همچنین پوست صورت نسبت به پوست بدن بسیار حساس‌تر است، اما پوست بدن بیشتر مستعد بریدگی و خراشیدگی است و برای ترمیم زخم نیاز به مواد ضروری از جمله پروتئین دارد و تضمین می‌کند که پوست می‌تواند کار محافظت از بدن را انجام دهد.
  3. به طور کلی پوست بدن کمی ضخیم‌تر از پوست صورت، گردن و قفسه سینه شماست. پوست ضخیم‌تر بدن، باعث افزایش سلول‌های مرده می‌شود. پوست کف پا، ضخیم‌ترین پوست را دارد.
  4. پوست بدن، غدد چربی‌ کمتری نسبت به پوست صورت‌تان دارد. از این رو چربی کمتری نسبت به پوست‌ صورت‌تان دارد. همچنین گردن، شانه‌ها و قفسه سینه نسبت به سایر قسمت‌های بدن غدد چربی بیشتری دارند. این یکی از دلایلی است که پوست سایر قسمت‌های بدن نسبت به پوست صورت خشک‌تر است.  
  5.  میکروبایوتای پوست صورت (میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها) تفاوت زیادی نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد و یکی از دلایلی است که باعث می‌شود برخی عفونت‌ها روی پا (مانند پای ورزشکاران) ایجاد شوند، نه روی صورت.
  6. پوست سایر قسمت‌های بدن نسبت به پوست صورت، سرعت کُندتری برای جایگزینی سلول‌ مرده به وسیله سلول زنده (Cell Turnover Rate) را دارند و یکی دیگر از عواملی است که باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. افزایش سن نیز این سرعت را کندتر می‌کند. شاید متوجه شده باشید که زانوها و آرنج شما نسبت به سایر قسمت‌های بدن خشک‌تر است. اگر پوست‌تان به طور کلی خشک است، به وسیله تکنیک‌هایی مانند برس زدن پوست می‌توانید گردش خون را تقویت کنید، پوست مرده را از بین ببرید و بدنتان را سم‌زدایی کنید.   

پاک کننده: شامپو بدن


با استفاده از شامپو بدن کلین می‌توانید به طور طبیعی عرق، آلودگی و کثیفی‌ها را از بین ببرید و احساس خوبی داشته باشید. از شوینده بدن کلین که ملایم و حاوی جو دوسر کلوئیدی بدون گلوتن، نمک گدازه‌های هاوایی، عصاره بامبو، روغن بادام، روغن آرگان و روغن نارگیل است استفاده کنید. بیایید در مورد این مواد مغذی بیشتر یاد بگیریم. جو دوسر کلوئیدی ضد التهاب، تسکین دهنده است و حاوی پلی ساکاریدهای تقویت کننده کلاژن است. نمک گدازه‌های هاوایی، سرشار از ذغال فعال است. علاوه بر این، ذغال به دلیل خاصیت سم زدایی، پاک کنندگی عمیق، ضد میکروبی، تسکین دهندگی و متعادل کننده سبوم شناخته شده است. همچنین به کاهش اندازه منافذ و نرم شدن پوست کمک می‌کند. عصاره بامبو که در مکمل‌های پوست، مو و ناخن‌ها یافت می‌شود، دارای غلظت بالایی از سیلیس است که به پیشرفت کلاژن و الاستین (محکم کردن پوست) کمک می‌کند. همچنین می‌توانید برای آرام‌سازی پوست‌تان از محصولاتی که حاوی آلوئه‌ورا و آرنیکا هستند استفاده کنید. این شوینده، متعادل کننده PH و فاقد عطر و بوی مصنوعی، مواد مضر و خشن است. این شوینده بدن برای نوزادان نیز مناسب است. بسیاری از شامپوهای بدن باعث می‌شوند که پوست احساس خشک و یا کدری کند در صورتی که پوست باید بعد از حمام احساس تمیزی کند. شامپو بدن کلین، باعث خشکی پوست‌تان نمی‌شود و حاوی اسانس‌های ملایم از جمله گریب فروت است که باعث لایه برداری و احیای پوست می‌شود و رایحه‌ای دلپذیر به آن می‌دهد.


هیدراته: مرطوب کننده بدن


بعد از تمیز کردن و خشک کردن پوست،‌ نوبت به مرحله دوم یعنی مرطوب کردن آن می‌رسیم. با استفاده از مرطوب کننده بدن با pH متعادل، پوستی تمیز و مرطوب داشته باشید. از مرطوب کننده‌های بدن که حاوی نیاسینامید (Niacinamide)، کره مورومورو (Murumuru)، متیل سولفونیل متان (MSM)، جو دوسر کلوئیدی بدون گلوتن، زردچوبه، چای سبز، جلبک‌های واکام، عصاره سیب به علاوه روغن هسته زردآلو و روغن شتر هستند استفاده کنید. این مواد چگونه پوست را نرم می‌کنند؟ استفاده موضعی از نیاسینامید می‌تواند به طور چشمگیری باعث افزایش رطوبت پوست شود و به عملکرد بریرها (barrier) کمک کند. همچنین باعث افزایش کلاژن و الاستین می‌شود که به یکدست شدن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، کره مورومورو بدون مسدود کردن منافذ به داخل پوست نفوذ می‌کند. مقادیر بالای ویتامین A، به تسکین پوست کمک می‌کند و حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لوریک است که پوست را آبرسانی می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که عصاره سیب، ناراحتی‌های گاه به گاه پوست حساس را تسکین می‌دهد و به کاهش چین و چروک کمک می‌کند. در نهایت، آبرسانی کردن به پوست‌تان کمک می‌کند تا مرطوب، سفت و نرم شود. رطوبت در آن قفل شود  و بدون نیاز به باقی ماندن چربی در پوست، به عملکرد بریرها کمک کند. شما می‌توانید از بین این دو نوع (مرطوب کننده و آبرسان) هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. برای کسانی که به بو و یا پوسته پرتقال حساس هستند می‌توانند از آبرسان‌ها و یا مرطوب کننده‌های فاقد بو استفاده کنند.       


تمیز کردن پوست با ماسک پیوریفایینگ (Purifying) یا همان خاک رس


آخرین مورد برای مراقبت از پوست، استفاده از ماسک پیوریفاینگ یا همان خاک رس است. این ماسک تمیز کننده به رنگ پوست، پاکسازی منافذ از ناخالصی‌ها و مبارزه با اثرات قابل توجه آلودگی کمک می‌کند و پوست شما را صاف و شاداب می‌کند. این ماسک که از خاک رس درست شده است، یک ماسک اتریشی است که از طریق تجزیه طبیعی تقریباً 300 گونه مختلف گیاهان، گل‌ها و دانه‌ها تولید شده است. بیش از 2،000 سال است که از خواص درمانی آن استفاده می‌شود! حتی توسط رومیان باستان به دلیل خواص درمانی آن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین، این خاک رس به دلیل خواص سم زدایی، ترمیم کنندگی، تسکین دهندگی، تغذیه‌ای، متعادل کننده سبوم، درخشندگی، سفت کنندگی و کاهش چین و چروک شناخته شده است. سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب برای انواع پوست است و پوست‌تان را خشک نمی‌کند. این ماسک همچنین با عصاره‌های خار مریم، جو دوسر کلوئیدی عاری از گلوتن، کلرلا (Chlorella) و کره زیتون ساخته می‌شود و باعث می‌شود پوست‌تان درشخان و شاداب شود. کره زیتون حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A، E و دو آنتی اکسیدان قوی است. کره زیتون با وجود قوام ضخیمش، بسیار سبک است و باقیمانده چربی را از خودش به جا نمی‌گذارد. همچنین برای انواع پوست مناسب است. خار مریم، یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های قوی است که به آرام کردن بسیاری از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس کمک می‌کند. قبل از استفاده از این ماسک، انجام تست حساسیت بسیار مهم است. می‌توانید با قرار دادن مقدار بسیار کمی در ناحیه آرنج‌تان این کار را انجام دهید تا هرگونه واکنش آلرژیک را قبل از استفاده تست کنید.  

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست

مطالب مرتبط