باکوچیول: جایگزین ملایم‌تر برای رتینول!

باکوچیول: جایگزین ملایم‌تر برای رتینول!

08 آذر 1399

اگر به دنبال رتیونلی طبیعی هستید که برای پوستتان ملایم‌تر باشد اما خواص تاثیرگذاری یکسان روی پوست داشته باشد، باکوچیول اینجاست تا به کمک شما بیاید. این آنتی اکسیدان بر پایه گیاه به صورت سالم تاثیرات پیری پوست را بدون خطر تحریک یا حساس شدن آن بهبود می‌بخشد. هرچند هنوز هم این ترکیب طبیعی به نوعی شناخته نشده است اما این روزها در بخش لوازم آرایشی و زیبایی در حال گرفتن توجه لایق آن است. اگر پوستی حساس دارید که با استفاده از دیگر مواد محبوب برای پوست قرمز یا تحریک می‌شود، شاید وقت آن رسیده که باکوچیول را امتحان کنید.


باکوچیول چیست؟


باکوچیول (بوه-کوو-چیی-آل تلفظ می‌شود) عصاره گرفته شده از برگ‌ها و دانه‌های گیاه بابچی یا باکوچی است. بابچی (یا پسورلا کوریلیفولیا) گیاهی بنفش رنگ است که غالباً در داروهای طب سنتی هند یا چین از آن استفاده می‌شود. این ترکیب از گیاهی گرفته می‌شود که به عنوان یک ماده جدید، مشابه رتینول، در زمینه مراقبت از پوست شناخته شده می‌شود. باکوچیول به عنوان گزینه جایگزین ملایم‌تری برای رتینول شناخته می‌شود اما بسیاری خواص مشابه با آن را دارد. این ماد همچنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و برای بهبود سلامتی پوست و پیر شدن سالم آن استفاده می‌شود. این ترکیب بر پایه گیاه به عنوان جایگزین رتینول برای افراد با پوست حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. رتینول سفید معمولاً باعث قرمزی، سوزش و احساس سوزن سوزن شدن روی پوست می‌شود. مطالعات نشان دادند که باکوچیول خالص به دلیل خواص خود برای بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه، ملاسما، پیری ناشی از صدمه آفتاب و هایپرپیگمنتیشن بدون تاثیرات مخرب توجه بسیار زیادی گرفته است.


خواص بالقوه


یکی از خواص مهم باکوچیول تاثیرگذاری قابل مقایسه آن با رتینول است اما ملایم‌تر است و ترکیب کاملاً طبیعی دارد. در ادامه با جزئیات به خواص برتر آنتی اکسیدانی و چیزهای بیشتری در مورد این عصاره خواهیم پرداخت:

1. کاهش خطوط کم عمق و چین و چروک

مطالعه‌ای که در سال 2014 در ژورنال بین‌المللی علوم آرایشی و بهداشتی منتشر شده و اکثراً مورد استناد قرار می‌گیرد، فعالیت‌های عصاره باکوچیول در مقابل رتینول را برای پوست ارزیابی کرده است. محققان دریافتند، با اینکه باکوچیول هیج ساختار مشابهی با رتینول ندارد اما باز هم عملکرد این عصاره به ویژه از نظر مشخصات بیان ژنِ آن مشابه با رتینول است. نتایج مطالعات نشان دادند که بعد از 12 هفته استفاده از این ماده به صورت دو بار روز روی پوست صورت، شرکت کنندگان بهبود چشمگیری روی خطوط و چین و چروک و همچنین در خاصیت کشسانی، محکمی و بهبود کلی آسیب ناشی از نور خورشید پوست صورت خود تجربه کردند. نتایج مثبت این عصاره قابل مقایسه با آن شرکت کنندگانی بود که از رتینول روی صورت خود استفاده کرده بودند.

2. بهبود خاصیت کشسانی و سفتی پوست

چندین مطالعه نشان دادند که عصاره باکوچیول خاصیت کشسانی پوست را افزایش داده و آن را سفت می‌کند. یک مطالعه بالینی پی برد که سرم شبی برای صورت که حاوی باکوچیول، ملاتونین و آسکوربیل تترا ایزو پالمیتات (از مشتقات ویتامین C) است، می‌تواند بعد از 12هفته پوست را سفت‌تر کند.

3. تحریک کلاژن سازی

مطالعات نشان می‌دهند که سرم باکوچیول در تنظیم مجدد کلاژن نوع یک و دو در DNA نقش دارد و تولید کلاژن نوع سه را نیز تحریک می‌کند. این بدان معناست که این ترکیب به عنوان تقویت کننده تولید کلاژن عمل کرده و دقیقاً مانند رتینول، مانع از افت کلاژن می‌شود. از آنجایی که کلاژن به عنوان پروتئینی عمل کرده که به تشکیل پوست و بافت‌های همبند در بدن کمک می‌کند در نتیجه افزایش تولید آن موجب پیری سالم پوست شده و چین و چروک، خطوط و لکه‌های پیری را کاهش می‌دهد.

4. تکسین پوست خشن و آسیب دیده

باکوچیول خواص مغذی کننده و ضد التهابی دارد بنابراین معمولاً برای تکسین پوست خشن، خشک و آسیب دیده استفاده می‌شود. این ماده خاصیت آبرسانی دارد، از جمله اسکوالان که حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از اسیدهای چرب و حمایت کننده از سلامت پوست است. تحقیقات حاکی از آن است که اسکوالان گرفته شده از منابع گیاهی به عنوان مهار کننده اکسیژن منفرد عمل کرده و از سطح پوست در برابر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش UV و سایر منابع تابش یونیزان محافظت می‌کند. اثرات نرم کنندگی و مرطوب کنندگی آن، پوست ملتهب و آسیب دیده و اختلالات پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) و پسوریازیس را نیز تسکین می‌دهد.

5. مقابله با آکنه

یکی دیگر از مزایای باکوچیول از تاثیر ضد میکروبی آن ناشی شده و به آن توانایی مقابله با آکنه را می‌دهد. یک مطالعه منتشر شده نشان داد که ترکیبی حاوی باکوچیول، جینکو بیلوبا و مانیتول می‌تواند موجب بهبود اثر آداپالن، از مشتقات ویتامین A، برای درمان آکنه شود. یک مطالعه آزمایشی نشان داد که باکوچیول به اندازه تقریباً 57 درصد آکنه را کاهش می‌دهد این در حالی است که این مقدار برای اسید سالیسیک تنها به میزان 48 درصد است. هنگامی که هر دو این مواد با یکدیگر استفاده شوند، ضایعات آکنه و التهاب را تا 70 درصد کاهش می‌دهند.

6. بهبود هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن را بی‌رنگ یا تیره شدن پوست گویند. این مشکل پوستی می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های تیره یا خط روی سطح پوست شده و ممکن است بعد از گذراندن مدت طولانی زیر نور آفتاب یا بعد از بروز آکنه پدید آید. تحقیقات اخیر کشف کردند که محصولات حاوی باکوچیول هایپرپیگمنتیشن و آسیب پوستی ناشی از نور آفتاب را بهبود می‌بخشند و در مقایسه با رتینوئیدها با مشخصات ایمنی بالقوه بهتری عمل می‌کنند.

7. عمل کردن به عنوان آنتی اکسیدان و حتی بیشتر

مطالعه اخیراً منتشر شده در ژورنال علمی فارماکولوژیک نشان داد که باکوچیول مبارزی تازه کشف شده برای سلامت عضوهای آسیب دیده بدن است. این خاصیت باکوچیول به دلیل تاثیرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و  استروژن مانند آن است. بر اساس تحقیقات انجام شده، باکوچیول تاثیر مراقبت کننده خود را روی قلب، کبد، پوست و دیگر ارگان‌های بدن ثابت کرده است. این ماده می‌تواند از فیبروز کبد، سلول‌های سرطانی، از جمله در معده، سینه و پوست، جلوگیری کرده، گلوکز و تری‌گلیسرید را کاهش داده و از شما در مقابل از بین رفتن استخوان مراقبت کرده و پوکی استخوان را به تاخیر بیندازد.


ریسک و عوامل خطر


باکوچیول توجه‌ها را به عنوان گزینه‌ای بی‌خطرتر و ملایم‌تر در مقایسه با رتینوئیدها به خود جلب کرده است. این ترکیب کاملاً طبیعی و بر پایه گیاه است که در بیشتر مواقع باعث خشکی و تحریک نمی‌شود. این آنتی اکسیدان همچنین آنقدر ملایم است که می‌توان روی پوست‌های حساس از آن استفاده کرد. گفته می‌شود که اگر بعد از استفاده محصولات حاوی باکوچیول هر عوارض جانبی نامطلوب مانند قرمز، احساس سوزش یا سوزن سوزن را روی پوست تجربه کردید، ممکن به این ترکیب یا دیگر مواد موجود در فرمول آن محصول حساس باشید بنابراین باید استفاده آن را متوقف کنید. ظاهراً استفاده باکوچیول، برخلاف رتینول، در دوران بارداری بی‌خطر است اما جهت احتیاط بیشتر قبل از اضافه کردن آن به رژیم مراقبت از پوست در دوران بارداری با ماما یا پزشک خود صحبت کنید.


نحوه استفاده


شما در آینده محصولات زیبایی حاوی این ماده بر پایه گیاه را بیشتر و بیشتر در بازار خواهید دید. یکی از محبوب‌ترین راه‌های استفاده از این ترکیب به عنوان سرم یا روغن است که صبح و شب باید روی صورت استفاده شود. شما می‌توانید باکوچیول را مانند رتینول استفاده کنید. می‌توان آن را روی صورت شسته شده استفاده کرده یا به مرطوب کننده مورد علاقه خود اضافه کرد. آیا به دنبال مزیت بیشتر استفاده از باکوچیول روی پوست خود هستید؟ مشخص شده است ترکیب آن با دیگر مواد مراقبت از پوست بدون خطر است بنابراین شما می‌توانید آن را به صورت ایمن به سرم یا لوسیون خود اضافه کنید. دیگر محصولات حاوی باکوچیول موجود در بازار شامل تمیز کننده‌ها و کرم‌های صورت هستند.


جمع بندی


  • باکوچیول عصاره‌ای گرفته شده از برگ و دانه‌های گیاه بابچی است. این عصاره به عنوان جایگزین ملایم‌تری برای رتینول جهت استفاده روی پوست به محبوبیت رسیده است.
  • سرم باکوچیول برای کاهش چین و چروک و خطوط کم عمق صورت، بهبود هایپرپیگمنتیشن، کاهش التهاب، مقابله با آکنه، بهبود سفتی پوست و افزایش کلاژن استفاده می‌شود.
  • عوارض جانبی باکوچیول بسیار کم است و تقریباً وجود ندارند. این ماده به اندازه کافی برای پوست‌های حساس ملایم در نظر گرفته شده و باعث تحریک یا قرمزی آن نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: از اکسیژن درمانی تا رسیدن به پوستی صاف و درخشان

مطالب مرتبط