آیا صورت شما زودتر از دوستانتان در حال پیر شدن است؟

آیا صورت شما زودتر از دوستانتان در حال پیر شدن است؟

07 تیر 1399

آیا اینگونه احساس می‌کنید که چین چروک‌های کوچک بدون اینکه آنها را ببینید در شب به وجود می‌آیند؟ آیا در دهه سوم یا چهارم زندگی خود هستید؟ بهتر است اگر با انواع پوست آشنایی کافی دارید، عوامل اصلی چین  و چروک را نیز توضیح دهیم. وقتی که سن ما بالا می‌رود، تغییراتی در بدن و پوست ما اتفاق می‌افتد که بسیاری از آنها هنگامی است که وارد 30 یا 40 سالگی می‌شویم. مهمترین آنها که مربوط به چین و چروک‌های صورت می‌شود این است که تولید کلاژن کاهش پیدا می‌کند و باعث کم شدن حالت کشسانی پوست می‌شود. نتیجه آن پیری زودرس است که به صورت چین و چروک ظاهر می‌شود و از ویژگی‌ها پوست نازک و حساس است. به یاد داشته باشید که در حالی که سن ما زیاد می‌شود، نوع پوستمان ممکن است عوض بشود یا ویژگی‌های یک نوع پوست را بیشتر در پوست خود ببینیم. این اتفاق برای خودم و اطرفیانم افتاده است. نوع پوست شما هر چه که هست، تغییراتی برای شیوه زندگی و روتین مراقبت از پوست شما وجود دارد که می‌تواند عوامل اصلی چین و چروک صورت را هدف قرار دهد. اگر پوستتان نازک و حساس است، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیرا را تجربه کنید:

  • خشکی مزمن
  • تأخیر در بهبود زخم
  • چین و چروک بیش از حد
  • پوست شل و آویزان
  • پوست نازک

به عنوان فردی نوجوان یا جوان ممکن است بیشتر از وقت‌تان را در نور آفتاب بگذرانید. بدون ضدآفتابی که با استفاده مواد مغذی و سالم یا بدتر از آن بدون هیچگونه ضدآفتابی که از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند، به پوست خود آسیب خواهید زد. همچنین ممکن که است که ژن‌هایی را به ارث برده باشید که شما را بیشتر در معرض پیری زودرس و یا کاهش زیاد کلاژن قرار می‌دهد. خبر خوب این است که با تغییر شیوه زندگی خود می‌توانید روی دیگر عوامل اصلی چین و چروک تاثیر بگذارید.


اولین عامل اصلی چین و چروک، آسیب اکسیداتیو است


آسیب اکسیداتیو کاهش کشسانی پوست و تولید کلاژن را سریع‌تر می‌کند. با افزایش سن، فیبرهای کشسانی در پوست رو به زوال می‌رود و باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک می‌شود. 70 الی 80 درصد از وزن پوست خشک، کلاژن است و این کلاژن است که به میان‌پوست شما فرم و ساختار می‌دهد. میان‌پوست، لایه زیرین پوستی بیرونی است که شما آن را می‌بینید. این لایه از پوست، مویرگ‌های خونی، رشته‌های عصبی، غدد عروقی و فولیکول‌های مو تشکیل شده است. اختلالات ارثی وجود دارد که با آن پوست بیشتر مستعد کمبود کلاژن یا خاصیت کشسانی و منجر به پیری زودرس می‌شود اما این تنها دلیل آسیب اکسیداتیو نیست. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به ویژه تابش ماوراء بنفش، باعث می‌شود پوست حالت کشسانی خود را از دست بدهد و سریع پیر شود. معمولاً تغییرات بزرگ بعد از سن شصت سالگی اتفاق می‌افتد اما ممکن است که در اوایل دهه بیست هم رخ بدهد. شما نمی‌توانید روند پیر شدن خود را متوقف کنید اما می‌توانید با تغییراتی مانند استفاده از ضدآفتاب یا داشتن رژیم غذایی مملو از چربی‌های مفید، مانند آواکادوو و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت‌ها و سبزیجات با برگ پهن و سبز، تغییراتی در این روند به وجود آورید.

استفاده از کلاه در برابر نور خورشید


دومین عامل اصلی چین و چروک، مشکلات فشار خون است


بدن ما به عنوان منبع اولیه انرژی به گلوکز و قند خون نیاز دارد. اگر این مواد غذایی بیش از حد مصرف شود یا به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد و درست سوخت و ساز نشود، قند می‌تواند با کلاژن و الاستین پوست ترکیب شود و باعث سفتی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شود. در آخر نتیجه این اتفاق پوستی زبر، نازک یا قرمز خواهد بود که قابلیت بسیار کمی برای احیا کردن خود دارد و روی آن چین و چروک پدیدار می‌شود. با اینکه برگرداندن این روند بسیار سخت است اما بهتر است مواظب میزان شکری که مصرف می‌کنید و ایجاد تعادل و سلامتی برای مشکلات فشار خون خود باشید. اگر میوه خوردن را دوست دارید، می‌تواند به جای خوردن هنداونه که میزان شکر آن زیاد است، انواع توت را بخورید که میزان شکر کمی دارد. از مصرف قند فرآوری شده موجود در بسیاری از غلات صبحانه مانند کورن فلکس، غذاهای یخ زده و نان سفید خودداری کنید. در عوض، بادام و مغزهای دیگر، وعده‌های غذایی تازه و نان سبوس‌دار را انتخاب کنید. این تغییرات ساده به مشکلات قند خون مرتبط با خطوط و چین و چروک کمک می‌کند.

بلوبری و بادام


سومین عامل اصلی چین و چروک، عدم تعادل هورمون‌ها است


هنگامی که سن ما بالا می‌رود، هورمون‌ها به صورت قابل ملاحظه‌ای، به خصوص در بدن خانم‌ها، تغییر می‌کند. استروژن، پروژسترون و تستوسترون کاهش می‌یابد، این در حالی است که هورمون استرس کورتیزول افزایش می یابد. نتیجه آن تغییر در بافت و ظاهر پوست است. برای جبران این تغییرات، رژیم غذایی داشته باشید که سرشار از سبزیجات صلیبی یا چلپیایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، گل کلم و کلم پیچ باشد که خاصیت تنظیم کردن هورمون‌ها را دارند.

چین و چروک پوست


چهارمین عامل اصلی چین و چروک، کمبود مواد مغذی است


همانطور که در این مقاله هم به آن پرداختیم، چیزی که می‌خوریم بر چگونه به نظر رسیدن و احساس کردن پوست ما تاثیر می‌گذارد. معمولاً کمبود مواد مغذی یکی از عوامل اصلی چین و چروک صورت کسانی است که پوست‌های نازک و حساس دارند. اسیدهای چرب ضروری، سلول‌های پوست را هیدراته نگه می‌دارد و عملکرد آنها را حفظ می‌کنند این در حالی است که ویتامین C به ساخت و حفظ کلاژن کمک می‌کند. نقص در این زمینه‌ها، ممکن است به دلیل مشکلات هضم و جذب باشد. اضافه کردن پیری‌بیوتیک و پروبیوتیک را به رژیم خود در نظر بگیرید. ساختن میکروب‌های مفید روده و پوست به ما کمک می‌کند تا زیبا پیر شویم.

میوه


روتین مراقبت از پوست  


علاوه بر عوامل اصلی و درونی خطوط و چین و چروک، شما همچنین باید روتین مراقبت از پوست فعلی خود را در نظر داشته باشید. چیزی که به پوست خود می‌زنید، به اندازه آن چیزی که وارد بدن خود می‌کنید مهم است. از سرم‌ها و مرطوب کننده‌های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید که پوست شما را با مواد مغذی مانند روغن‌های گیاهی و هیارولونیک اسید هیدراته و پر آب کند. ما نمی‌توانیم روند پیری را متوقف کنیم اما می‌توانیم تمام تلاش خود را بکنیم تا به بدن خود آن چیزی که احتیاج دارد را بدهیم و پوستی سالم و زیبا داشته باشیم. استفاده کردن از ضدآفتاب، توجه کردن به میزان شکر مصرفی، مصرف مواد غذایی‌های متعادل کننده هورمون و برطرف کردن کمبود‌های مواد مغذی به طور خاص راه‌هایی برای کسانی است که پوست نازک و حساس دارند تا عوامل اصلی خطوط و چین و چروک را برطرف کنند.

سرم برای رفع چین و چروک

بیشتر بخوانید:  چگونه پوستی بدون چین و چروک داشته باشیم؟

مطالب مرتبط