چگونه ترک‌های پوستی پا، دست و آرنج را برطرف کنیم؟

چگونه ترک‌های پوستی پا، دست و آرنج را برطرف کنیم؟

08 تیر 1399

با وجود فصل‌های پاییز و زمستان، شما ممکن است خشکی پوست و گاهاً حتی پوست خیلی خشک و ترک خورده را به عنوان نتیجه‌ای از پایین آمدن دما تجربه کنید. پوست پا، دست و آرنج ضخیم‌تر از دیگر نواحی بدن هستند و می‌تواند بیشتر مستعد پوست خشک و ترک خورده باشند. اگر شما هم متوجه این مشکل برای نواحی پا، دست و آرنج هستید، به تنها چیزی که احتیاج دارید خواندن ادامه این مقاله است. ما در ادامه چگونگی برطرف کردن خشکی و ترک پوستی برای نواحی مذکور را شرح خواهیم داد، بعلاوه تعدادی از محصولات انتخابی خودمان را نیز به شما معرفی خواهیم کرد که برای مرطوب نگهداشتن پوست آن نواحی ضروری است.


چه عواملی باعث پوست خشک و ترک خورده می‌شود؟


بر اساس نتایج تحقیقات مایو کلینیک، یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان، پوست خشکی و ترک خورده معمولاً موقتی و در نتیجه عوامل محیطی است. هنگامی که فصل تغییر می‌کند، پوست شما نیز ممکن است دستخوش تغییراتی شود و خشک‌تر از حالت طبیعی شود. از آنجایی که دمای پایین و درجه رطوبت کم می‌توانند رطوبت پوست شما را از بین ببرد، پس آنها می‌توانند دلیل خشک شدن پوست باشند. به لطف باد سرد، دمای زیر صفر درجه و همچنین گرمای مصنوعی حاصل از بخاری‌های برقی و دیگر انواع بخاری، پوست شما در زمستان در خشک‌ترین حالت خودش خواهد بود. اما عوامل دیگری هم می‌توانند در خشک شدن پوست نقش داشته باشند. در اینجا چند دلیل اصلی و رایج دیگر، به جز آب و هوا، آورده شده است که باعث خشکی پوست و ترک خوردن آن می‌شود.

1. حمام با آب داغ

اگر شما علاقه به حمام‌های طولانی با آب داغ دارید، ممکن است باعث خشک شدن پوست خود شوید. هر چقدر که می‌توانید حمام‌های خود را کوتاه نگهدارید و به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید. پس از بیرون آمدن از حمام هنگامی که پوستتان هنوز رطوبت دارد، مقدار زیادی از مرطوب کننده را به تمام پوست بدن خود بزنید. اینگونه کمک می‌کنید تا رطوبت بیشتری در پوستتان بماند.

2. شنا کردن مکرر

آیا شما شیفته شنا کردن هستید؟ دوست نداریم که این خبر بد را به شما بدهیم اما شنا کردن مکرر، مخصوصاً در استخرهایی که خیلی کلر دارند، می‌تواند باعث خشکی پوست شما بشود.

3. صابون‌های قوی

نگاهی به محصولات روتین مراقبتی پوست خود داشته باشید که شامل صابون دست، شامپو، شامپوی بدن و غیره هستند. آیا مواد آنها حاوی صابون و مواد‌های قوی هستند؟ اگر اینطور است، مواد آنها ممکن است باعث از بین رفتن مقدار زیادی از چربی‌های موجود سطح پوست و در نهایت موجب خشک شدن پوست شود.

4. شرایط فعلی پوست

بر اساس یافته‌های مایو کلینیک، شرایط خاص پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس می‌توانند پوست شما را بیشتر مستعد خشک شدن کند.


چگونه ترک‌های پوستی پا، دست و آرنج را برطرف کنیم؟


1. حمام‌های خود را کوتاه نگه دارید

آکادمی پوست آمریکا اعلام کرده است که زمان حمام‌های خود را کوتاه‌تر کنید، از مواد تمیز کننده خیلی قوی برای بدن استفاده نکنید و به جای استفاده از آب داغ، از آب گرم یا ولرم استفاده کنید که به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می‌کند.

2. مواد موجود در محصولات پوستی توجه کنید

آکادمی پوست آمریکا تاکید می‌کند که آن دسته از کسانی که پوست خشک و ترک خورده دارند، باید به مواد موجود در محصولات پوستی خود بسیار توجه کنند. صابون‌های معطر، تونرهای بر پایه الکل و محصولاتی که رایحه مصنوعی دارند، می‌توانند پوست‌های خشک و حساس را تحریک کنند و همچنین رطوبت آنها را از بین ببرند

3. دائماً پوست خود را مرطوب کنید

سریعترین (و ساده‌ترین) راه برای کمک به بهبود ظاهر پوست خشک و ترک خورده، بازگرداندن رطوبت به آن به وسیله کرم، لوسیون، نرم کننده یا مرطوب کننده است. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که بعد از هر بار شستن دست‌ها، از کرم دست استفاده کنید. هنگامی که نوبت به پا و آرنج می‌رسد، این نواحی را تا جایی که نیاز دارند آبرسانی کنید، به خصوص بعد از حمام کردن در حالی که هنوز پوست شما کمی مرطوب است. از استفاده زیاد مرطوب کننده نترسید. آیا به کرم نرم کننده نیاز دارید؟ به خواندن مقاله ادامه دهید تا لیست توصیه شده ما از محصولات آب رسان را ببینید. اگر پوست خشک و ترک خورده شما نیاز به چیزی بیشتر از آب رسان مرطوب کننده و نرم کننده‌ها دارد، در نظر داشته باشید که می‌توانید از نرم کننده‌های غلیظ‌تر مانند وازلین استفاده کنید. قبل از رفتن به تخت مقداری از آن را روی پوست خود بزنید به پوستتان اجازه دهید تا آن را جذب کند. اگر نگران لکه گرفتن ملافه‌های تخت خوابتان هستید، می‌توانید جوراب یا دستکش‌های نخی بپوشید تا احتمال لکه گرفتن ملافه‌ها ار کمتر کنید.

4. از دستگاه بخور استفاده کنید

دستگاه بخور می‌توانند در تمام طول سال به پوست شما مزایایی برسانند و به ویژه مواقعی که پوست شما در پاییز و زمستان به رطوبت اضافی نیاز دارد، بسیار مفید هستند. آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می‌کند از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز خود را به هوا اضافه کنید و به تسکین پوست خشک و ترک خورده خود کمک کنید.

5. بدن خود را بپوشانید

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، آب و هوا سرد و خشک یکی از دلایل اصلی پوست خشک است. مایو کلینک توصیه می‌کند که تا حد امکان پوست خود را در آب و هوای سرد بپوشانید. پوشیدن دستکش، جوراب‌های گرم و لایه های فراوان لباس سیار مهم است.


5 محصول برای درمان پوست ترک خورده پا، دست و آرنج


1. کرم مرطوب کننده کیلز

این کرم یک نرم کننده درمانی غلیظ برای پوست‌های خیلی خشک یا نواحی است که به آب رسانی قوی نیاز دارند. این فرمولاسیون خاص که با روغن آووکادو، شی باتر و کره کاکائو غنی شده است، به نرم شدن و لطیف شدن پوست‌های خشک، ترک خورده یا زبر کمک می‌کند. برای استفاده، مقدار کمی از کرم را به مناطق خشک بزنید و به آرامی آن را روی پوست ماساژ دهید، اجازه دهید کرم اضافی تا حد امکان قبل از سفت شدن بر روی پوست بماند. اگر پوست دست و پاهای شما به شدت خشک شده است، مقدار دلخواهی از کرم را در مناطق آسیب دیده ماساژ داده و با دستکش یا جوراب پنبه‌ای آن ناحیه را بپوشانید تا در طول شب پوستتان به میزان زیادی مرطوب شود.

2. مرطوب کننده لاروش پوزای

این کرم مرطوب کننده چند منظوره برای پوست خشک و تحریک شده، دارای مواد مغذی از جمله باتری شی و گلیسیرین است و پوشش مات و غیرروغنی دارد، همچنین چسبنده نیست. مرطوب کننده به تغذیه و تسکین پوست خشک و همچنین نواحی تحریک شده کمک می‌کند و عطر و پارابن ندارد، برای پوست‌های حساس نیز مناسب است.

3. کره بدن لانکوم

این کرم طبیعی بدن ترمیم کننده پوست خشک است و به گونه‌ای تهیه شده است که بدون دردسر روی پوست شما آب می‌شود، آن را مرطوب می‌کند و احساس راحتی به پوست شما می‌دهد. کرم بدن پوست را به مدت طولانی مرطوب نگه می‌دارد، همچنین از پوست در مقابل تاثیر تغییرات آب و هوا و فصلی محافظت می‌کند و پوستی نرم به شما می‌دهد.

4. ژل بدن کارول

این ژل چند کاره غنی از رطوبت روغن بادام شیرین‌، روغن جوجوبا و... است و می‌تواند به آب رسانی، تسکین و تغذیه پوست‌های خشک کمک کند. این فرمول عاری از سیلیکون، پارابن، مواد نفتی، روغن معدنی و رنگ‌های مصنوعی است. می توانید از آن برای آرنج، پاشنه پا، لب و حتی برای از بین بردن آرایش صورت استفاده کنید. این ژل بدن به شما پوستی سالم درخشنده خواهد داد.

5. کرم کِروِ

این پماد برای انواع مختلف پوست از جمله پوست ترک خورده و پوسته پوسته شده، پوست خشک، پوست بسیار خشک و خارش‌دار مناسب است.

بیشتر بخوانید: پوست خشک و 7 اشتباه آب‌رسانی که نباید مرتکب شوید

مطالب مرتبط