ویتامین C و رتینول برای جلوگیری از پیری پوست

ویتامین C و رتینول برای جلوگیری از پیری پوست

12 تیر 1399

برای کاهش دادن پیدایش خطوط ظریف، چین و چروک‌ها و سایر علائم بالا رفتن سن و سال، ویتامین c و رتینول دو ماده‌ی کلیدی هستند که باید حتما در روتین جلوگیری از پیری پوست‌تان داشته باشید. از روشن‌ کردن پوست‌تان و کاهش دادن خطوط ظریف پوستی گرفته، تا افزایش دادن نرخ بازسازی سلول‌‌های پوستی، استفاده از این دو ماده‌ در روتین مراقبتی پوست‌تان باعث می‌شود ظاهری شاداب، سلامت و باطراوت داشته باشید. برای فهمیدن مزایای هر یک از این دو ماده، و یاد گرفتن شیوه‌ی درست استفاده از هر یک، ادامه‌‌ی مطلب را بخوانید.


مزایای ویتامین C  


اسید ال-آسکوربیک (که به عنوان ویتامین c خالص هم شناخته می‌شود) یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در صنعت سلامت، به عنوان یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از علایم بالا رفتن سن و سال در پوست در نظر گرفته می‌شود. بیشترین اثربخشی ویتامین c، جلوگیری از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر پوست است. رادیکال‌های آزاد که بر اثر عوامل محیطی مختلفی ایجاد می‌شوند (مانند آلودگی‌ها، سیگار کشیدن، اشعه‌های ماوراءبنفش) می‌توانند کلاژن‌های پوست‌تان را شکسته، و باعث ایجاد علایم بالا رفتن سن در پوست‌تان شوند. این علایم می‌تواند شامل چین و چروک‌ها، خطوط نازک، لکه‌های تیره، نواحی خشک و غیره باشد. در واقع، مطابق با اظهارات کلینیک کلیولند، ویتامین c تنها آنتی‌اکسیدانی است که ثابت شده است که کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند و چین و چروک و خطوط نازک را حداقل می‌کند.


‌مزایای رتینول


رتینول، استاندارد طلایی در مراقبت‌های جلوگیری از پیر شدن پوست است. یکی از مشتقات ویتامین A، یعنی رتینول، به صورت طبیعی در پوست وجود دارد و ثابت شده است که در بهبود ظاهر لکه‌های تیره و کک مک‌ها، خطوط ظریف و چین و چروک‌ها، بافت پوست، رنگ پوست و حتی جوش‌ها موثر است. با این وجود، با گذر زمان میزان تولید و ذخیره‌ی رتینول در پوست کمتر می‌شود. متحصص پوست دارای بورد تخصصی، و کارشناس سایت Skincare.com، دکتر دندی انگلمن می‌گوید: «با تغذیه‌ی پوست با ویتامین A، می‌توان خطوط را کمتر کرد، زیرا کلاژن‌سازی و اسلاستین‌سازی را افزایش می‌دهد». از آنجایی که رتینول یک ماده‌ی بسیار قوی است، بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که مصرف این ماده را با غلظت کمی از آن و تکرارهای کم شروع کنید تا پوست‌تان کم کم با آن هماهنگ شود. با مصرف هفته‌ای یک یا دو بار رتینول شروع کنید، و بسته به شرایط پوست‌تان، کم کم میزان مصرف آن را به یک روز در میان، یا هر شب برسانید.


چطور از ویتامین C و رتینول در روتین‌تان استفاده کنید؟  


حالا که مزایای هر یک از این دو ماده را می‌دانیم، بیایید درباره این صحبت کنیم که چطور این مواد را وارد روتین مراقبتی پوست‌تان کنید. اول، باید یک سرم ویتامین c عالی انتخاب کنید. پیشنهاد متخصصان پوست، استفاده از یک سرم باکیفیت بالا با غلظت ثابت شده‌ی ویتامین C است. این سرم باید در شیشه‌ی تیره نگهداری شود، زیرا اگر ویتامین c در برابر نور قرار بگیرد، کاراییش کمتر می‌شود. یکی از داروهای مورد علاقه ما در حال حاضر، سرم ویتامین c خالص La Roche است. فرمولاسیون این محصول حاوی 10% ویتامین c خالص و نیز، اسید سالیسایلیک و نوروسنسین است. این سرم با کمک کردن به لیفت پوست، باعث می‌شود که پوست‌تان به وضوح روشن‌تر، درخشان‌تر، و حتی جوان‌تر به نظر برسد. تنها کار که برای استفاده از این محصول باید بکنید این است که سه یا چهار قطره از آن را روی نوک انگشتان‌تان بریزید و به آرامی به پوست صورت تمیز و خشک‌تان بزنید.

سرم ویتامین c خالص La Roche برای لیفت پوست

وقتی نوبت به انتخاب رتینول می‌رسد، انتخاب‌های کمی در اختیار دارید. رتینول‌هایی که با نسخه تجویز می‌شوند (مانند رتینوئیک اسید یا رتینوئین) قوی‌تر هستند، در حالی که سایر رتینوئیدهای داروخانه‌ای که بدون نسخه به فروش می‌رسند (مانند رتینول یا رتینیل پالمیتات) معمولا ملایم‌تر هستند. با این وجود، هر دو دسته موثرند، پس موردی را انتخاب کنید که با نیازهای پوست‌تان همخوانی داشته باشد. اگر به دنبال یک انتخاب راحت هستید، سرم SkinCeuticals Retinol 0.3 را امتحان کنید. فرمولاسیون این محصول حاوی رتینول خالص است و تمرکز آن بر روی کاهش علایم بالا رفتن سن از طریق مقابله با چروک‌های بالقوه است.

سرم SkinCeuticals Retinol 0.3

معمولا ویتامین c را باید صبح‌ها و همراه با ضدآفتاب استفاده کرد تا در برابر رادیکال‌های آزاد ایجاد شده توسط اشعه‌های ماوراءبنفش، بیشترین اثر حفاظتی را داشته باشد. از سوی دیگر، رتینول، ماده‌ای است که معمولا شب‌ها استفاده می‌شود، چون باعث افزایش حساسیت پوست در برابر نور خورشید می‌شود. با این وجود چنانچه لازم بود، از یک ضدآفتاب وسیع‌الطیف قوی حاوی ویتامین c مانند ضدآفتاب لیفت‌کننده حاوی پپتید C مارک Vichy استفاده کنید و از استفاده از رتینول در ساعات روز ترسی نداشته باشید. دکتر انگلمن می‌گوید: «ویتامین c باعث می‌شود پوست کمی اسیدی شود. خبر خوب آن است که رتینول در یک محیط اسیدی عملکرد بهتری دارد، بنابراین استفاده همزمان از این دو محصول ایده‌ی بدی هم نیست. ویتامین c کمک می‌کند تا رادیکال‌های آزاد خنثی شوند، که همین پروسه از رتینول در برابر اکسید شدن محافظت می‌کند و درنتیجه، کاربرد ضد-پیری آن بیشتر می‌شود». ترکیب کردن ویتامین c و رتینول و ضدآفتاب نه تنها به خوبی جواب می‌دهد، بلکه به پایداری رتینول کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که در مقابل علائم پیری پوست شما، عملکرد موثرتری داشته باشد. با این وجود، از آنجا که ویتامین c و رتینول هر دو قدرتمند هستند، توصیه ما آن است که فقط زمانی این دو ماده را با هم استفاده کنید که پوست‌تان ظرفیتش را داشته باشد. اگر پوست حساسی دارید یا تجربه‌ی احساس سوزش پس از مصرف این مواد را دارید، آن‌ها را جداگانه مصرف کنید.

یادداشت ویراستار: همان طور که اشاره شد، ویتامین c و رتینول در ساعات روز باید حتما همراه با یک ضدآفتاب با SPF 15 یا بالاتر مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که چروک‌های زیر چشم‌، کمتر دیده شوند

مطالب مرتبط