چطور درست عطر بزنیم تا بویش همه جا را بردارد؟

چطور درست عطر بزنیم تا بویش همه جا را بردارد؟

21 تیر 1399

رایحه‌ی شما، نقشی اساسی در چگونگی برداشت دیگران از شما و اینکه شما را چگونه به خاطر بیاورند دارد. به این ترتیب، انگار رایحه شما مانند بخشی از شخصیت شماست که می‌توانید به دلخواه خودتان آن را به برتری‌هایتان اضافه کنید. با این حال، چه بخواهید از ادکلن استفاده کنید تا جذاب‌تر باشید و چه به دنبال بالا بردن اعتماد به نفس‌تان باشید، پیش از هر چیز باید بدانید که چگونه از آن به درستی استفاده کنید. استفاده و زدن ادکلن هنری است که می‌توانید به سرعت در آن استاد شوید. چیزی که به آن نیاز دارید یک راهنمایی درست درباره آن است که چطور یک ادکلن خوب انتخاب کنید، کجا و چه زمانی از آن استفاده کنید، چه مقدار از آن استفاده کنید و چطور از آن نگهداری کنید. خوشبختانه ما همه این جواب‌ها را در دست داریم و این راهنمای مختصر و مفید را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.


به کجا ادکلن بزنیم؟


برای استفاده درست از ادکلن، باید بدانید که آن را به کجا بزنید. در حالت ایده‌آل، آقایان باید ادکلن‌شان را به نقاط نبض یا قسمت‌های گرم بدن‌شان بزنند. این مناطق از جمله گردن، سینه، شانه‌ها، مچ دست و داخل آرنج‌ها، به لطف گرمای‌شان می‌توانند رایحه ادکلن را بهتر منتشر کنند و این به آن معنی است که با زدن ادکلن به این مناطق، نیاز به استفاده از مقدار کمتری ادکلن دارید. از بین این مناطق یک یا دو نقطه را برای زدن ادکلن انتخاب کنید. علی‌الخصوص، انتخاب مچ‌ها و گردن، یک ترکیب ایده‌آل است. با وجود آن‌که زیربغل، کنار بازو و پشت زانوها هم مناطق گرمی هستند، اما معمولاً برای زدن ادکلن مناطق مناسبی نیستند.

ادکلن زدن


چطور ادکلن بزنیم؟


  • بعد از آن که از حمام بیرون آمدید، به پوست تمیز و خشک‌تان ادکلن بزنید.
  • ادکلن را در هوا اسپری نکنید و به سمت آن بروید.
  • به نقاط نبض مانند گردن و مچ دست‌تان ادکلن بزنید.
  • ادکلن را در فاصله ۳ تا ۶ اینچی از پوست‌تان نگه دارید و اسپری کنید.
  • زیاد از حد ادکلن نزنید (دو تا چهار بار اسپری کردن عالی است).
  • بعد از ادکلن زدن، آن را به پوستتان نمالید.
  • هر زمان احساس کردید بوی ادکلن‌تان کم شده است، ادکلن مچ دست‌تان را تجدید کنید.

انواع ادکلن کدام‌ها هستند؟


قبل از آن که یک ادکلن را انتخاب کنید، باید اول انواع مختلف ادکلن‌ها را بشناسید. وقتی که با همه‌ی انواع ادکلن آشنا شوید، قادر خواهید بود تا ادکلنی را انتخاب کنید که بیشتر از همه، با نیازهای شما هم‌خوانی داشته باشد. همچنین می‌توانید بفهمید که چرا بعضی از ادکلن‌ها ارزان‌اند، در حالی که بعضی دیگر از ادکلن‌ها فوق‌العاده گران هستند. عموماً این قیمت‌ها بیشتر از همه، به درصد ماده معطر در ادکلن بستگی دارد که در عمل، میزان ماندگاری آن روی پوست شما را تعیین می‌کند. برای مثال، ادکلن‌های Eau De Toilette حاوی حدود ۱۰ درصد ماده معطر هستند و بیشتر از چند ساعت ماندگاری ندارند. از سوی دیگر، ادکلن‌های Eau De Parfum حاوی میزان بیشتری ماده معطر بوده (۱۵ درصد تا 20 درصد) و به طرز چشم‌گیری ماندگارتر هستند. به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند. همچنین، در زمان شناسایی انواع ادکلن‌ها، باید به تفاوت بین ادکلن‌های مناسبتی و ادکلن‌های طراحی شده دقت کنید. ادکلن‌های طراحی شده توسط برند‌های مختلف طراحی می‌شوند و خیلی رایج هستند. این ادکلن‌ها برای مصرف انبوه طراحی شده‌اند، که به این معنی است که معمولاً بوی ملایم‌تر و معمولی‌تری دارند تا افراد بیشتری از آنها خوش‌شان بیاید. همچنین این ادکلن‌ها معمولاً از مواد معمولی‌تری ساخته می‌شوند تا قیمت‌شان کمتر شود و بتوان آن‌ها را با حجم بیشتری تولید کرد. از سوی دیگر، ادکلن‌های مناسبتی برای مشتری‌های سختگیرتر با ذائقه‌های خاص‌تر طراحی می‌شوند. این ادکلن‌ها معمولاً بوی جسورانه‌تری دارند و قیمت‌شان از ادکلن‌های طراحی شده بالاتر است.

راهنمای میزان غلظت و ماندگاری انواع عطر


چطور یک ادکلن خوب انتخاب کنیم؟


وقتی نوبت به یک بوی خوب می‌رسد، باید بدانید چطور یک ادکلن خوب انتخاب کنید. برای انجام این کار، ابتدا کمی از ادکلن را از فاصله مناسب روی یک کارت امتحانی اسپری کنید و سپس امتحان کنید که کدام بو با ذائقه‌ی شما هم‌خوانی بیشتری دارد. در زمان انتخاب به یاد داشته باشید که ادکلن‌های تازه و سبک برای فصل تابستان مناسب‌اند، در حالی که ادکلن‌های با بوی غلیظ‌تر و رایحه‌ی چوب و یا ادویه، برای فصل زمستان مناسب هستند. سپس مطمئن شوید که ادکلن انتخابی‌تان با پوست شما سازگاری دارد. برای انجام این کار، کمی از ادکلن را روی مچ دست‌تان اسپری کنید و تمام طول روز آن را مدام بو کنید تا ببینید چطور با چربی پوست‌تان واکنش می‌دهد و بوی آن چه مدت دوام دارد. انجام این کارها به شما کمک می‌کند که پیش از خرید یک ادکلن، مطمئن شوید که آیا برای شما کاربردی هست یا نه.
در این مرحله، همچنین مهم است که بدانید چطور یک ادکلن در طول زمان از بین می‌رود. ادکلن‌ها از مواد مختلف با ماندگاری‌های کم، ماندگاری متوسط و مواد بیس یا پایه ساخته شده‌اند. این مواد روی پوست با سرعت‌های مختلفی تبخیر می‌شوند و میزان ماندگاری ادکلن را تعیین می‌کنند. مواد با ماندگاری کم حدوداً بین ۱۵ تا ۱۲۰ دقیقه ماندگاری دارند، در حالی که مواد با ماندگاری متوسط چیزی بین ۳۰ دقیقه تا ۵ ساعت دوام می‌آورند و مواد پایه که ماندگارترین جز در هر ادکلن هستند، بین ۲ تا ۸ ساعت یا بیشتر دوام می‌آورند. برای آن که مطمئن شوید از بوی یک ادکلن خوش‌تان می‌آید، حتماً خودتان ادکلن را انتخاب کنید. اجازه ندهید که شخص دیگری ادکلن را برای شما انتخاب کند و هرگز ادکلنی را فقط به خاطر آن که دوست‌تان آن را خریده است و از آن راضی است، نخرید. از آنجایی که بوی ادکلن‌ها روی افراد مختلف فرق می‌کنند، مهم است که حتماً قبل از خریدن یک ادکلن آن را روی پوست خودتان امتحان کنید.

ادکلن


از ادکلن‌ها کجا نگهداری کنیم؟


جایی که در آن از ادکلن‌های‌تان نگهداری می‌کنید، می‌تواند بر روی رایحه و مدت ماندگاری آن‌ها موثر باشد. به همین دلیل لازم است در مورد مکان و نحوه نگهداری از ادکلن‌های‌تان سختگیر باشید. قرار دادن ادکلن‌تان در جایی که تغییرات گرمایی سریعی دارد، مثلاً روی کمد داخل حمام منزل، باعث می‌شود که ماندگاری رایحه ادکلن‌تان کم شود. نور خورشید هم همین اثر را دارد، پس مطمئن شوید که جای نگهداری ادکلن‌های‌تان دور از پنجره باشد. اگر می‌خواهید به ماندگاری بوی ادکلن‌تان کمک کنید، بهتر است آن‌ها را در مکانی نگه دارید که معمولاً تاریک، خنک و سرد است. در عمل کمد اتاق خواب‌تان می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

اسپری کردن ادکلن‌


چقدر ادکلن بزنیم؟


وقتی که ادکلن مورد علاقه‌تان را پیدا کردید، مهم است که بدانید چطور به درستی از آن استفاده کنید. این به آن معنا است که علاوه بر این که باید بدانید به کجای بدن‌تان ادکلن بزنید، باید بدانید از چه مقدار ادکلن استفاده کنید. اگر مقدار خیلی کمی ادکلن بزنید، کسی نمی‌تواند رایحه ادکلن گرانبهای شما را حس کند، و اگر زیادی ادکلن بزنید باعث می‌شود که مشام افراد به شکل ناخوشایندی پر شود. بنابراین باید دقیقاً به اندازه ادکلن بزنید. در عمل این که به چه تعداد اسپری ادکلن نیاز دارید، به نوع ادکلنی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. در حالی که برای یک ادکلن با رایحه قوی شاید دو یا سه اسپری کافی باشد، برای یک ادکلن ملایم‌تر بهاری یا تابستانی ممکن است ۴ تا ۶ اسپری لازم باشد تا همان اثر را داشته باشد. برای آن که به استفاده از ادکلن عادت کنید هر روز از آن بزنید. همچنین فراموش نکنید که در طول روز ادکلن‌تان را تجدید کنید. به خصوص اگر از ادکلن‌های Eau De Toilette استفاده می‌کنید. برای انجام این کار کافی است یک یا دو اسپری ادکلن روی مچ دست‌های‌تان بزنید تا بوی آن کاملاً تجدید شود.

بیشتر بخوانید: فوت و فن خرید یک عطر خوب