8 علت بروز آکنه روی قفسه سینه

8 علت بروز آکنه روی قفسه سینه

30 تیر 1399

جوش‌ها می‌توانند تقریباً در هر نقطه از پوست، از پوست سر گرفته تا روی باسن و حتی قفسه سینه شما ظاهر شوند. چربی بیش از حد، عرق و لباس همه جزء مواردی هستند که می‌توانند باعث بیرون ریختن جوش روی سینه شما شوند.


8 علت اصلی آکنه روی قفسه سینه


1. تعریق بیش از حد

یکی از شایع‌ترین دلایل آکنه قفسه سینه، عرقی است که به مدت طولانی مدت روی پوست می‌ماند و فرقی نمی‌کند که عرق حاصل از ورزش یا گرما باشد. هنگامی که عرق با خاک، سموم و روغن موجود روی سطح پوست مخلوط می‌شود، می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود و در نتیجه آکنه روی سینه ایجاد کند. توصیه می‌شود که حداقل در ازای هر ده دقیقه ورزش یا تعریق بیش از حد، دوش بگیرید یا حداقل بدن خود را بشویید.

2. واکنش به مواد مصنوعی یا پارچه

لباس نامناسب یا پارچه‌های ساخته شده از مواد تحریک کننده می‌توانند منجر به بروز آکنه شوند، به خصوص اگر پوستی حساس داشته باشید. بروز آکنه در نتیجه مواد یا اشیایی است که پوست شما را لمس می‌کنند و باعث بیرون ریختن جوش می‌شوند. همچنین وضعیت پوست می‌تواند با رطوبت وخیم‌تر شود، بنابراین اگر هنگام پوشیدن لباس‌هایی که به پوست شما اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند، عرق می‌کنید، پوست خود را مستعد بیرون ریختن جوش‌های بیشتری خواهید کرد. به همین ترتیب، آکنه موجود روی قفسه سینه شما می‌تواند در نتیجه واکنشی آلرژیک به یک ماده شوینده یا تمیز کننده جدید ایجاد شده باشد که برای شستن لباس‌ها و ملافه‌ها از آن استفاده می‌کنید. اگر در این مورد شک دارید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

3. تغییرات هورمونی

هرگونه تغییر عمده هورمونی (مانند: بلوغ، قاعدگی و حاملگی) یا نوسانات در بدن می‌تواند غدد چربی تولید کننده روغن ما را به صورت بیش از حد فعال کند. این امر می‌تواند موجب مسدود شدن منافذ پوست شما شود و به طور بالقوه منجر به ایجاد جوش‌های قفسه سینه می‌شود. اگر متوجه تغییر هورمونی در بدن خود شده‌اید، با پزشک مورد اعتمادتان مشورت کنید.

4. لمس قفسه سینه

بارها و بارها آن جمله را شنیده‌ایم که انقدر به پوستت دست نزن! نوک انگشتان ما از روغن و باکتری‌هایی پوشیده شده است که اگر بیش از حد پوست خود را لمس کنیم، می‌توانیم آنها را به قفسه سینه خود منتقل کنیم. اگر هر نوع محصولات مراقبت از پوست را با استفاده از دستان خود به قفسه سینه می‌زنید، حتماً ابتدا باید دست‌های خود را بشویید. همیشه جهت اطمینان از اینکه فرمول محصول‌هایی که برای پوست خود استفاده می‌کنید، عاری از هر گونه مواد تحریک کننده هستند، ابتدا آنها را مورد بررسی قرار دهید.

5. چربی بیش از حد

هنگامی که پوست شما خشک است، چه به دلیل وزش باد شدید یا هوای سرد و یا قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی باشد، می‌تواند باعث شود تا پوست شما روغن اضافی تولید کند تا رطوبت از دست رفته را جبران کند. هنگامی که روغن اضافی با سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها، خاک و مواد انباشته شده روی پوست مخلوط شود، می تواند باعث آکنه شود. به همین دلیل، مهم است که هنگام انجام روتین مراقبت از پوست صبح و شب، فراموش نکنید که محصولات استفاده شده روی صورت را روی گردن و سینه خود نیز بزنید.

6. ژنتیک

در سال 2017، متخصصین پوست دانشگاه زوریخ و بخش ژنتیک و پزشکی مولکولی در کالج کینگ یک مطالعه جهانی انجام دادند که در آن به دنبال روشن کردن ارتباط میان ژنتیک و آکنه بودند. آنها دریافتند که در بعضی ژن‌ها بی‌نظمی‌هایی وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز آکنه شود. اگر والدین شما سابقه مبارزه با آکنه، چه در قفسه سینه و چه جای دیگر داشته باشند، ممکن است شما نیز به احتمال قوی دچار همان مشکل پوستی شوید.

7. محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی شما

به همان روشی که پوست شما نسبت به پارچه‌ها یا مواد شوینده خاصی واکنش نشان می‌دهد، محصولات زیبایی نیز می‌توانند باعث بروز آکنه شوند. بسته به مواد تشکیل دهنده آنها، برخی محصولات بیشتر از دیگر محصولات احتمال دارد که باعث بسته شدن منافذ پوست شما و در نتیجه موجب بروز آکنه شوند. هنگام خرید لوسیون بدن، مرطوب کننده یا کانسیلر جدید جعبه آنها را برای داشتن هر یک از کلمات کلیدی زیر بررسی کنید: نان کومدوژنیک non-comedogenic، ضد آکنه non-acnegenic، بدون روغن oil-free  و قابلیت مسدود نکردن منافذ زیرا محرکی هستند که ممکن است آکنه سینه شما را بدتر کنند. 

8. استرس

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که جوش‌ها در زمان استرس زیادتر بروز می‌کنند؟ این ازدیاد جوش‌ها اتفاقی نیست. به گفته دکتر جوشوا زایشنر، متخصص پوست مستقر در نیویورک، «استرس می‌تواند التهاب پوست را بیشتر کرده و منجر به انواع مختلفی از مشکلات پوست از جمله آکنه شود.» علاوه بر این، «استرس می‌تواند منجر به افزایش سطح هورمون‌هایی شود که باعث افزیش تولید سبوم توسط غدد چربی پوست می‌شوند. این امر باعث بسته شدن منافد پوست و در نهایت بروز آکنه می‌شود.» دکتر زایشنر پیشنهاد می‌کند: «اگر متوجه شدید که پوست شما در نتیجه استرس جوش می‌زند، از محصولات تهیه شده با BHA مانند اسید سالیسیلیک استفاده کنید. اسیدهای بتا هیدروکسی به لایه برداری سلول‌های مرده از سطح پوست و همچنین از بین بردن روغن اضافی کمک می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری از بروز آکنه کمک کند.»


چگونه ظاهر آکنه سینه را کاهش دهیم؟


آیا شما مایل به از بین بردن آکنه روی سینه خود هستید؟ لیزا جین، پزشک متخصص پوست، توصیه می‌کند علاوه بر سایر ترکیبات ضد آکنه مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک، از محصولات موضعی تهیه شده با گوگرد برای رفع آکنه نیز استفاده کنید. ما شستشوی بدن با شوینده بدن برند کِراوی مدلCeraVe Salicylic Acid Body Wash for Rough and Bumpy Skin را به شما توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 6 نوع آکنه و عواملی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند

مطالب مرتبط