هایلایت به من بیشتر میاد یا لولایت؟

هایلایت به من بیشتر میاد یا لولایت؟

19 شهریور 1399

به عنوان کسی که بیشتر از ده سال است که موهای بلوند دارد (و همچنین یک نویسنده در زمینه‌های آرایش) هنوز هم گاهی وقتی به سالن آرایشی مراجعه می‌کنم، در رابطه با تکنیک‌های مختلف رنگ مو مطمئن نیستم. دو مورد از سردرگم‌کننده‌ترین تکنیک‌های رنگ مو که با استفاده از دو رنگ متفاوت اجرا می‌شود، تکنیک‌های هایلایت و لولایت هستند که معمولاً مشتریان را به شدت گیج و سردرگم می‌کنند. با این که این دو تکنیک ده‌ها سال است که بسیار پرطرفدار و محبوب هستند، اما هنوز هم سوالات بسیاری در رابطه با این تکنیک‌ها برای مشتریان وجود دارد. آیا سردرگم هستید که بهتر از تکنیک هایلایت را انتخاب کنید یا لولایت؟ نگران نباشید. لوری زابل متخصص حرفه‌ای رنگ موی Redken و لارا گیبسون متخصص حرفه‌ای برند L'Oreal با ما هستند تا به جزئی‌ترین سوالات و روز کاری‌های در رابطه با هایلایت و لولایت مو پاسخ دهند. این دو متخصص به شما کمک می‌کند که بهتر تشخیص بدهید که هر یک از این سرویس‌ها چه مشخصاتی دارند و کدام یک برای شما کاربردی‌تر هستند. چه قصد داشته باشید که به موهای بلوند روشنتان عمق ببخشید و چه خواستار آن باشید که در میان دسته‌های تیره مویتان رگه‌های روشنی ایجاد کنید، ادامه این مطلب را دنبال کنید تا هر آنچه نیاز است را بدانید.


هایلایت چیست؟


هایلایت به معنی آن است که در میان موهای زمینه شما، دسته‌های کوچکی از مو با استفاده از تکنیک فویل و یا رنگ دستی، به رنگ روشن در بیاید تا به موهای شما عمق و بعد ببخشد. برای پیاده‌سازی تکنیک هایلایت بر روی موهای شما، آرایشگرتان مجبور می‌شود که دسته‌های انتخابی از موهای شما را دکلره کند تا رنگ اصلی از روی آن‌ها برداشته شود و بتواند این دسته‌های مو را دو تا سه درجه روشن‌تر از زمینه موهایتان دربیاورد. زابل می‌گوید: اگر زمینه موهای شما قهوه‌ای باشد می‌توانید هایلایت‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن و یا حتی بلوند داشته باشید، اما اگر زمینه موهای شما بلوند باشد، باید هایلایت‌هایی با زمینه‌های روشن‌تری از رنگ‌های طیف بلوند داشته باشید. اگر از آن می‌ترسید که استفاده از هایلایت‌های پر و پریشان در تمام قسمت‌های سرتان به شما یک ظاهر آشفته و هرج و مرج طلب بدهد، ترستان بی‌مورد است. می‌توانید به سادگی از آرایشگرتان بخواهید که فقط دسته‌های انتخاب شده‌ای از موهایتان را دکلره کند تا هایلایت‌های کم و پراکنده‌ای در میان موهای شما ایجاد کند که به شکل نامحسوسی، به موهای شما حجم و حرکت ببخشند. علاوه بر آن برای هایلایت کردن موهایتان مجبور نیستید حتما از تکنیک فویل استفاده کنید. این روزها تکنیک‌های مختلفی برای ایجاد هایلایت در موهای شما وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به شکل نامحسوس‌تر و ملایم‌تری از نتیجه کار لذت ببرید، مانند بالیاژ.

هایلایت مو


لولایت چیست؟


اگر هایلایت را به عنوان دسته‌هایی از مو در نظر بگیریم که یک یا دو درجه روشن‌تر از رنگ زمینه موهای شما هستند، پس باید بگوییم که لولایت دقیقا برخلاف آن است. در لولایت دسته‌های انتخابی از موهای شما یک یا دو درجه تیره‌تر از رنگ زمینه موهایتان می‌شوند تا در برابر زمینه روشن‌تر موها، تضاد ایجاد کنند و از این طریق به موهای شما حرکت و عمق ببخشند. یک لحظه به این فکر کنید که اجسام در برابر نور خورشید چگونه به نظر می‌رسند؟ بدون داشتن یک سایه مشخص و تیره‌تر از خود جسم، نمی‌توانید به راحتی عمق و ابعاد جسم در برابر نور خورشید را تشخیص دهید. لولایت در میان موهای روشن دقیقاً همین اثر بصری را ایجاد می‌کند. از طریق این رگه‌های تیره رنگ در میان موهای روشن، توهم بینایی عمق و حرکت در میان موها ایجاد می‌شود. اعمال کردن تکنیک لولایت به لایه‌های زیرین موهایتان باعث می‌شود که موهای شما ضخیم‌تر و پرپشت‌تر از چیزی که هست به نظر برسد. زابل توضیح می‌دهد: یکی از بهترین مثال‌هایی که برای توضیح اثر لولایت بر روی موهای روشن می‌توان زد، مقایسه زمانی است که شما با پوست برنزه تی‌شرت سفید می‌پوشید و زمانی که با پوست رنگ پریده تی‌شرت سفید می‌پوشید. درست به همان شکلی که داشتن یک پوست برنزه باعث می‌شود که تی‌شرت سفید شما روشن‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد، ایجاد رگه‌های تیره در موهای روشن شما هم باعث می‌شود که زمینه موهایتان روشن‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد و جذابیت بیشتری داشته باشد. اگر انتخاب شما آن است که موهایی به رنگ روشن داشته باشید اما احساس می‌کنید که ظاهرتان بی‌روح شده و یا موهایتان عمق و حرکت مطلوبتان را ندارد، احتمالاً آرایشگرتان به شما توصیه می‌کند که از تکنیک لولایت برای ایجاد اثر مورد نظر‌تان استفاده کنید.

لولایت مو


چرا ممکن است کسی به تکنیک لولایت نیاز داشته باشد؟


واقعیت آن است که هیچ‌کس مجبور به انجام دادن تکنیک لولایت نیست، اما ما این تکنیک را به شدت به شما توصیه می‌کنیم. اگر احساس می‌کنید که موهایتان درخشندگی لازم را ندارد و یا در عکس‌هایتان متوجه می‌شوید که موهایتان کم حجم و ضعیف به نظر می‌رسند، استفاده از تکنیک لولایت به سادگی می‌تواند این مشکل را برای شما برطرف کند. دلیل دوم استفاده از تکنیک لولایت که اساساً با دلیل اول متفاوت است، آن است که استفاده از تکنیک لولایت به شما اجازه استفاده از رنگ موهایی را می‌دهد که بدون استفاده از لولایت، قابلیت پیاده‌سازی آن‌ها بر روی موهایتان را ندارید. برای مثال ممکن است تنالیته رنگ پوست شما طوری باشد که امکان پیاده‌سازی یک رنگ موی یخی پلاتینه را نداشته باشید و استفاده از این رنگ مو باعث شود که ظاهر شما به شدت بی‌روح به نظر برسد، در چنین موردی استفاده از تکنیک لولایت به شما کمک می‌کند که این مشکل را حل کرده و بتوانید از رنگ موی یخی پلاتینه که تا پیش از آن قابلیت استفاده از آن را نداشته بودید، لذت ببرید. مطمئن باشید که پس از پیاده‌سازی تکنیک لولایت بر روی موهایتان، به شدت شگفت‌زده می‌شوید که می‌بینید اثرگذاری این دسته‌های پراکنده تیره‌تر در میان زمینه روشن موهایتان، از خود رنگ اصلی موهایتان بیشتر است.

 لولایت مو


آیا استفاده از تکنیک لولایت بهتر از استفاده از تکنیک هایلایت است؟


همان طور که احتمالاً خودتان هم حدس زده بودید، گیبسون معتقد است که استفاده از تکنیک لولایت از هایلایت بهتر است، زیر را در این تکنیک مجبور به دکلره کردن موهایتان نیست و به موهایتان آسیب کمتری وارد می‌شود. او توضیح می‌دهد که لولایت معمولاً با استفاده از رنگ‌های دائمی و یا رنگ‌های نیمه دائمی پیاده‌سازی می‌شود و نسبت به هایلایت، آسیب بسیار کمتری به موها وارد می‌کند. با این حال پیاده‌سازی هر تکنیک رنگ موی به هر حال تا حدی به موهای شما آسیب می‌رساند و آن‌ها را ضعیف‌تر می‌کند؛ بنابراین حتی اگر تصمیم آن را دارید که برای انجام لولایت به آرایشگرتان مراجعه کنید، بهتر است که پیش از مراجعه به سالن آرایشگاه، مدت زمانی را صرف تقویت و سالم کردن تارهای مویتان کنید. برای این منظور باید مدتی موهایتان را رنگ نزنید، از مواد شیمیایی آسیب‌رسان دوری کنید، موهایتان را کمتر سشوار یا اتو مو بکشید و از ماسک‌های تقویتی یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا پیش از اعمال تکنیک لولایت، مو‌های سالم‌تری داشته باشید تا در اثر پیاده‌سازی این تکنیک‌ها، تارهای جوی شما آسیب کمتری را متحمل شوند.

 تکنیک لولایت


آیا می‌توانیم به صورت هم‌زمان هم هایلایت داشته باشیم و هم لولایت؟


حتما برای شما هم پیش آمده است که در صفحات اینستاگرام، شاهد مو‌های خیره‌کننده و بسیار جذابی بوده باشید که حاوی تنالیته‌های مختلف و سایه‌ها و رنگ‌های روشن متفاوتی باشد. در چنین مواردی به احتمال زیاد شاهد آن هستید که تکنیک‌های هایلایت و لولایت به طور هم‌زمان بر روی موهای آن فرد پیاده‌سازی شده‌اند. به گفته گیبسون، اگر از آرایشگرتان بخواهید که تکنیک‌های هایلایت و لولایت را هم‌زمان بر روی زمینه موهای شما پیاده‌سازی کند، امکان آن را دارید که ترکیبات رنگی دل‌نشین و سایه‌های مختلفی در موهایتان ایجاد کنید. زابل توضیح می‌دهد: اضافه کردن دسته‌های لولایت باعث می‌شود که موهای شما هم و بافت دل‌نشینی پیدا کند. علاوه بر آن ظاهر بسیار طبیعی‌تری دارد و برای کسانی که می‌خواهند یک رنگ موی دل‌نشین اما با ماندگاری کم را امتحان کنند، بسیار مناسب است.

هایلایت و لولایت


چطور باید از هایلایت و لولایت مواظبت کرد؟


تکنیک‌های رنگ موی هایلایت و لولایت درست به همان اندازه‌ای که زیبا و دل‌نشین و پرطرفدار هستند، ماندگاری کمی دارند و برای زیبا باقی ماندن به صرف توجه، زمان و هزینه نیاز دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید جلوی هدر رفتن زمان باارزشتان (و همچنین پول باارزشتان) در سالن‌های آرایشی را بگیرید، برای شما ضروری است که یک روتین مراقبتی کامل از موهایتان را در منزل اجرا کنید. زابل می‌گوید: درست مانند زمانی که یک لباس طراحی شده مارک‌دار می‌خرید و شستن آن در ماشین لباسشویی منزلتان کار عاقلانه‌ای نیست، زمانی که وقت و هزینه زیادی را صرف داشتن یک رنگ موی زیبا و جذاب و خاص می‌کنید، استفاده از محصولات مراقبتی مناسب و گاهی گران‌قیمت برای حفظ برای ماندگاری زیبایی آن‌ها ضروری است.

  • اولین قدم برای داشتن یک روتین مراقبتی مناسب و درست برای نگهداری از موهای هایلایت یا لولایت شده در خانه، استفاده از شامپو و حالت‌دهنده فرموله شده برای موهای آسیب‌دیده است. این محصولات مراقبتی جوری فرموله شده‌اند که به بسته شدن پولک‌های مو کمک کنند و علاوه بر آن که ماندگاری رنگ موهای شما را بیشتر می‌کنند، باعث می‌شوند که موهای شما حالت بهتری داشته باشد و درخشان‌تر و نرم‌تر هم باشد. به یاد داشته باشید که برای تنالیته‌های مختلف رنگ مو، به استفاده از محصولات مراقبتی مختلفی نیاز دارید. برای مثال اگر در آخرین مراجعه‌تان به سالن آرایشی با موهایی با تم رنگی دودی از سالن بیرون آمده‌اید، لازم است که دو بار در هفته موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده حاوی رنگ‌دانه‌های آبی یا بنفش بشویید تا تنالیته دودی موهای شما ماندگاری بیشتری داشته باشد و رنگ موی شما دیرتر محو شود.
  • هر مرحله استفاده از رنگ مو یا تکنیک‌های مختلف بر روی موهایتان باعث می‌شود که تارهای موی شما ضعیف‌تر و شکننده‌تر شود، به خصوص اگر آرایشگرتان مجبور شود برای از بین بردن رنگ موی زمینه شما از دکلره استفاده کند؛ بنابراین در فاصله بین قرارهای مراجعه به آرایشگاه، هفته‌ای یک بار موهایتان را با یک ماسک تقویتی مرغوب و بسیار قوی بشویید تا اثرات مخرب قبلی ترمیم شود و موهایتان در زمان مراجعه بعدی به آرایشگاه، استحکام بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مش و هایلایت به همراه آموزش جامع هایلایت

مطالب مرتبط