روتین مراقبت از پوستتان را از تابستان به پاییز تغییر دهید!

روتین مراقبت از پوستتان را از تابستان به پاییز تغییر دهید!

31 شهریور 1399

از آنجایی که گرمای فصل تابستان و رطوبت پرحرارت آن به آرامی در حال تغییر به غروب سریع آفتاب و سرد و خشک شدن هوا است، تغییرات فصلی تاثیری زیادی روی پوست ما خواهند داشت، حتی بیشتر آن چیزی که فکرش را بکنید. دکتر لورل گراگتی، متخصص پوست تحصیل کرده در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «پوست ما اولین و مهمترین سد میان ما بدن ما و دنیای بیرون است. در حالی که سطح دما و رطوبت هوا پایین می‌آید، پوست ما یکی از اولین عضو‌های بدنمان است که تاثیرات آن را احساس می‌کند و خشک‌تر، شکننده‌تر، پوسته پوسته‌ای‌تر و خارش‌داتر می‌شود.» او هشدار می‌دهد که فصل‌ها پاییز و زمستان احتمال عود مشکلات پوستی مانند اگزما، شوره شر و بثورات پسوریازیس بیشتر می‌شود. جهت درخشان و سالم نگهداشتن پوست و جلوگیری از بدتر شدن شرایط پوست‌های خشک، تعویض و اصلاحات تایید شده توسط متخصصان پوست را در روتین مراقبت پوستی خود ایجاد کنید تا پوست شما تغییر فصل را احساس نکند.


چرا پوست من در پاییز خیلی خشک می‌شود؟


دکتر ملیسا لوین، متخصص پوست معتبر مستقر در شهر نیویورک و بنیان‌گذار کلینیک اینتییِر، توضیح می‌دهد: «در پاییز و مخصوصاً زمستان کم شدن رطوبت، هوای سرد، آب داغ حمام و وسایل گرمایشی داخل خانه همه باعث خشک شدن پوست و آسیب زدن به سد پوستی می‌شود. وقتی سد پوستی ضعیف می‌شود، پوست حساس شده و منجر به ایجاد ترک در لایه بیرونی پوست، از بین رفتن آب آن و در نهایت التهاب پوست می‌شود.» جهت کم کردن تاثیرات منفی فصلی روی پوست، داشتن  یک روتین مراقبت پوستی هیدارته مهم است و باید همچنین برای سالم نگهداشتن عمیق سدهای پوستی موثر باشد. برای مبارزه با این تغییرات دکتر لوین استفاده از محصولات غنی از کلسترول، اسیدهای چرب و سرامید را پیشنهاد می‌دهد.


چه زمانی باید روتین مراقبت پوستیم را تغییر بدهم؟


فاصله میان تابستان و پاییز بسیار ظریف و باریک است، یک روز هوا آنقدر گرم است که تنها پوشیدن یک تی‌شرت کافیست و روز بعد باید به دنبال پلیور خود باشید اما چند مورد مهم فصلی برای رعایت کردن و شروع تغییر روتین پوستی وجود دارد. دکتر دیانه دیویس، متخصص پوست و جراح زیبایی، می‌گوید یک قانون تجربی خوب این است که ببینید هر چند وقت یکبار قبل از بیرون رفتن به سراغ ژاکت خود می‌روید، اگر روزهایی که به سراغ آن می‌روید بیشتر از روزهایی است که به سراغ آن نمی‌روید، پس این نشانه‌ای برای ارزیابی دوباره روتین مراقبت پوستی شما است. بر اساس گفته‌های دکتر گراگتی یک نشانه فصلی و جالب دیگر این است که هوا آنقدری سرد شده باشد که بتوانید بخار نفس‌های خود را ببینید. اما مهمترین نشانه، گوش کردن به صدای بدن خودتان است. دکتر دیویس توضیح می‌دهد: «بعضی از بیمارها با پوست حساس یا خیلی خشک ممکن است مجبور باشند تغییرات را زودتر از دیگر بیمارهای با پوست چرب در روتین مراقبت پوستی خود ایجاد کنند.»

تغییر مراقبت از پوست 1؛ تمیز کننده پوست

وقتی در فصل تابستان دمای هوا به بیش از 30 درجه می‌رسد، شوینده‌های فومی یا ژلی که کمک می‌کنند تا چربی پوست صورت خود را کنترل کرده و شب‌ها پوست خود را عمیقاً تمیز کنید، نعمت بزرگی هستند. اما در فصل زمستان، هنگامی که رطوبت موجود در هوا رو به کمتر شدن می‌رود و پوست چربی کمتری تولید می‌کند، پوست شما دو برابر خشک می‌شود. شوینده‌های پوستی که روغن طبیعی پوست را از بین می‌برند سرعت و شدت خشک شدن پوست را بیشتر می‌کنند. دیویس هشدار می‌دهد که  محصولات مراقبت پوستی را که روی آکنه‌ها تمرکز دارند و حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید را با محصولاتی ملایم عوض کنید، زیرا این مواد قوی می‌توانند خشکی پوست را بیشتر کنند. در آخر باید بگوییم که محصولات متمرکز بر آکنه و خیلی فوم‌دا را تا تابستان سال بعد کنار بگذارید. به جای آن به سراغ شوینده‌های ملایم و کرمی مانند بروید. برای دادن مقداری رطوبت اضافه به پوست از شوینده‌های کرمی برند لانیج مدل Laneige Cream Skin Milk Oil Cleanser استفاده کنید تا مطمئن شوید که سدهای پوستی شما سالم و هیدراته باقی خواهد ماند.

تغییر مراقبت از پوست 2؛ مرطوب کننده

در طول روزهای داغ تابستان، یک لوسیون سبک یا گرم رنگدار می‌تواند برای مرطوب و لطیف نگهداشتن پوست شما کافی باشد اما به محض پایین آمدن دما، باید کمربندهای خود را محکم ببندید. هیچ راهی برای نادیده گرفتن این مسئله وجود ندارد که هیدارته نگهداشتن پوست در ماه‌های سرد سال قانونی اصلی برای مراقبت از پوست در زمستان است. جهت اینکه از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید، مرطوب کننده‌ای غنی و کرمی با مواد گلیسرول و اوکلوسیو انتخاب کنید. دکتر لوین می‌گوید: «اینکار را نه تنها باید برای رساندن آب به پوست انجام دهید بلکه اینکار همچنین به نگهداشتن رطوبت در پوست کمک می‌کند.» او مرطوب کننده برند استری وکتین مدل StriVectin Re-Quench Water Cream را به بیماران خودش پیشنهاد می‌کند. «به صورت کلی، موادی مانند گلیسرول، سرامید و نیاسین قطعاً به خوبی پوست شما را هیدراته کرده و سدهای پوستی شما را تقویت و سالم می‌کند.» دکتر گراگتی می‌گوید برای پوست‌های خیلی خشک و آنهایی که بثورات اگزما و پسوریازیس دارند، کرم و پماد‌های غلیظ که حاوی پترولیوم هستند، مانند روغن ترمیم کننده آکافور، بهتر از هر چیز دیگری پوست را تسکین داده و درمان می‌کنند، حتی اگر کمی حالت چسبناک و بدی روی پوست باقی بگذارد. همچنین مقدار کمی چسبندگی آن اصلاً قابل مقایسه با میزان زیاد تکسینی که به پوست می‌دهد، نخواهد بود. جهت اینکه واقعاً بتوانید جذب پوست را بالا ببرید، روشی را دنبال کنید که متخصصان پوست معمولاً آن را «خیساندن و آغشته کردن» می‌نامند: سرم یا مرطوب کننده خود را بعد از تمیز کردن پوست صورت و خشک کردن ملایم آن استفاده کنید اما اینکار را در حالی انجام دهید که هنوز پوست نم دارد تا آب رسانی به پوست به حداکثر برسد.

کرم مرطوب کننده

تغییر مراقبت از پوست 3؛ سرم

جهت اقدام بیشتر برای مقابله با کمبود آب پوست، یک لایه از سرمی مغذی مانند سرم پرطرفدار استورم هیالورونیک دکتر باربارا مدل Dr. Barbara Sturm Hyaluronic Serum روی پوست خود بگذارید تا به شما کمک کند که رطوبت از دست رفته را جبران کرده و به شما آب رسانی طولانی مدت و پوستی نرم و لطیف بدهد. سرم را پس از تمیز کردن روی پوست نم دار خود اما قبل از مرطوب کننده بزنید.

تغییر مراقبت از پوست 4؛ ضدآفتاب

دکتر گراگتی می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که در یک روز آفتابی زمستانی مشغول اسکی کردن، ورزش یا بازی گلف بیرون از خانه باشید یا در یک شهر گرم و آفتابی زندگی کنید، در این شرایط نیازی به کرم ضد آفتاب با SPF بالا ندارید، SPF 50 یا بالاتر، زیرا اشعه‌های UVB طول موج کمتری دارند.» در طرف مقابل، پرتوهای UVA، طول موج‌های بلند نور خورشید که به درم پوست نفوذ می‌کنند، باعث تجزیه کلاژن و خاصیت کشسانی پوست می‌شوند که منجر به لکه‌های آفتاب، افتادگی و چین و چروک می‌شود که در طول ماه‌های زمستان بیشتر هستند و حتی بدتر اینکه به دلیل آب و هوای سردتر، تابش آفتاب روی پوست سخت‌تر احساس شده که حتی بدون متوجه شدن تابش آن، باز هم آفتاب می‌تواند منجر به آسیب جدی آفتاب به پوست شود.

تغییر مراقبت از پوست 5؛ مواد و لایه‌بردار

دکتر گراگتی که خودش استفاده از کرم رتینوئید را که از آن در فصل تابستان تقریباً هر روز استفاده می‌کرد، در طول زمستان به هفته‌ای سه الا چهار بار کاهش داده است می‌گوید افراد دارای انواع پوست‌های حساس باید مواد ملایم را با مواد که به صورت بالقوه تحریک کننده هستند مانند آلفا هیدروکسی اسیدها، بتا هیدروکسی اسیدها، رتینوئیدها و تونرها عوض کنید. از آنجا که ملتهب شدن پوست در ماه‌های خشک‌تر سال آسان‌تر است، دیویس همچنین توصیه می‌کند لایه برداری پوست را کاهش دهید. لایه برداری شیمیایی یا فیزیکی یک یا دو بار در هفته باید زیاد باشد، مگر اینکه پوست شما به صورت واضح پوسته پوسته شده باشد زیرا پوسته پوسته شدن پوست می‌تواند باعث از بین بردن روغن‌های پوست شده و چرخه کم آبی پوست را تداوم بخشد. همچنین برای انجام لایه برداری، به دنبال یک لایه بردار سبک و ملایم بروید، مانند لایه بردار برند اسکین سوتیکال مدلSkinceuticals Glycolic 10 Renew Overnight. اگر در مورد مواد قابل استفاده روی پوست در فصل زمستان شک دارید، این جمله خردمندانه دکتر گراگتی را به یاد داشته باشید: اگر هر چیزی باعث خشک شدن، سوختن یا صورتی رنگ شدن پوست شما شد، بدانید که اینها می‌توانند نشانه‌ای از تحریک بیش از حد فصلی باشند.

تغییر مراقبت از پوست 6؛ بالم لب

اگر فکر می‌کنید با یک لایه نازک از بالم لب رنگی طعم‌دار لب‌های خود را از پارگی یا ترک خوردگی نجات می‌دهید، پس دوباره باید فکر کنید. بطری‌های کوچک ترمیم کننده آکوافور بخرید، دکتر گراگتی تعدادی از آنها را در جاهای پر استفاده برای خود نگه می‌دارد. استفاده از وازلین روی پوست در طول روز به صورت موثر از پوست شما محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ترندهای مراقبت از پوست که باید در مورد آنها بدانید!

مطالب مرتبط