درمان خارش گلو، بدون دارو!

درمان خارش گلو، بدون دارو!

26 مهر 1399

دلایل متعددی برای ایجاد خارش در گلو دارد. دلایل غیرعفونتی شامل رینیت آلرژیک، ترشحات پشت حلق، تنفس دهانی، استعمال دخانیات، ریفلاکس معده (مری) و همچنین قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا و آلوده است. شما همچنین ممکن است به دلیل ویروس، باکتری یا مخمر دچار خارش گلو شوید. شما باید جهت ارزیابی دلیل خارش گلو خود به پزشک مراجعه کنید. در عین حال، شما می‌توانید خارش گلو خود را بدون دارو درمان کنید، مخصوصاً اگر دسترسی به دارو برای شما آسان نیست. مصرف نوشیدنی‌های گرم،درمان‌های خانگی، تغییر رژیم غذایی یا عادات سبک زندکی ممکن است سبب تسکین خارش گلو شما شود.


بخش اول مصرف نوشیدنی‌های داغ


1. آب گرم را به همراه لیمو بنوشید

شما می‌توانید خارش گلو خود را با نوشیدن آب داغ به همراه آب لیمو تسکین دهید. شما همچنین می‌توانید عسل و ریشه زنجبیل را به آب داغ اضافه کرده تا نوشیدنی تسکین دهنده و داغ برای گلو خود درست کنید.

  • هر چند ساعل یک بار جهت کمک به تسکین خارش گلو خود، آب داغ را به همراه آب لیمو بنوشید. آب نصف لیمو را در یک لیوان آب داغ بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل و زنجبیل به آن اضافه کنید.
  • برای گرفتن مزایا بیشتر از این نوشیدنی، شما همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه به ترکیب آب داغ و لیمو اضافه کنید. زردچوبه می‌تواند به شما در تمیز کردن گلو و تسکین هر گونه خارش کمک کند.

نوشیدن آب گرم با لیمو

2. چای زنجبیل یا شیرین بیان بنوشید

شما همچنین می‌توانید با آماده کردن چای زنجبیل خارش گلو خود را تسکین دهید. شما می‌توانید از چای کیسه‌ای یا ریشه زنجبیل تازه استفاده کنید. ریشه زنجبیل را به قطعات کوچک تکه تکه کرده و آن را به مدت 10-15 دقیقه بجوشانید. سپس آن را را از صافی گذرانده و این جوشانده را برای تکسین درد گلو خود مصرف کنید.

  • ریشه شیرین بیان همچنین به عنوان تسکین دهنده خارش گلو شناخته می‌شود. شما می‌توانید از چای کیسه‌ای شیرین بیان یا ریشه واقعی شیرین بیان استفاده کنید. 28 گرم ریشه شیرین بیان را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و بگذارید به مدت 24 در آب خیس بخورد. سپس آن آب را صاف کرده، عسل اضافه کنید و آن را بنوشید.
  • برای افزایش خاصیت تسکین دهندگی به چایی عسل اضافه کنید.

نوشیدن چای زنجبیل

3. چای گیاهی تسکین دهنده درست کنید

شما می‌توانید سعی کنید با استفاده از گیاهان چای درست کنید یا آنها را به صورت تنتور مصرف کنید. همیشه گیاهان با کیفیت را از منابع مورد اعتماد تهیه کنید. شما می‌توانید سه تا چهار لیوان از چای درست شده با گیاهان را بنوشید یا یک تا سه قطره از تنتور گیاه مورد نظر خود را سه یا چهار بار در روز مصرف کنید. گیاهان خاص طبیعی که برای درمان خارش گلو مصرف می‌شوند عبارتند از:

  • دانگ کوآی (آنجلیکا سیننسیس)
  • عرقون (گل عینک)
  • کُهَن‌دار یا گینکو (جینکو بیلوبا)
  • خار مریم (سیلیبوم ماریانوم)
  • شبدر قرمز (تریفولیوم پراتنس)
  • گیاه گزنه (اورتیکا دیوئیکا)

چای گیاهی

4. سرکه سیب گرم بنوشید

سرکه سیب می‌تواند به تکسین گلو درد و سرفه کمک کند که در نتیجه خارش گلو به وجود می‌آیند. سعی کنید که از سرکه سیب ارگانیک استفاده کنید، یک قاشق سرکه سیب را در حدوداً 250 میلی‌لیتر آب حل کنید. شما باید آب را آنقدر گرم کنید تا داغ شود و سپس به آن عسل اضافه کنید تا طعم سرکه کم شود. اگر معده شما با سرکه اذیت نمی‌شود، می‌تواند از میزان آب کمتری برای ترکیب مذکور استفاده کرده و آن را با میزان بیشتری سرکه و قوی‌تر بنوشید. برخی از افراد با طعم سرکه سیب مشکل دارند بنابراین باید میزان سرکه را بنا بر ترجیح خود تنظییم کنید.

نوشیدن سرکه سیب گرم

بیشتر بخوانید : چای نعناع اکسیری شفابخش


بخش دوم استفاده از درمان‌های خانگی


1. یک قاشق عسل خام بخورید

عسل خام به تنهایی به عنوان کمک برای تسکین به خارش گلو شناخته می‌شود. حتماً باید به دنبال عسل خامی باشید که هیچ افزودنی یا مواد فرآوری شده‌ای نداشته باشد. شما ممکن است بتوانید عسل خام را در فروشگاه‌های نزدیک خانه خود پیدا کنید.

  • هر چند ساعت یک بار یک قاشق عسل خام بخورید تا خارش گلو شما برطرف شود.
  • شما همچنین می‌توایند 1-2 قاشق غذاخوری (4.9 – 9.9 میلی‌گرم) شربت آقطی سیاه (انگور کولی) در یک روز مصرف کنید تا به تسکین خارش گلو و تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

خوردن یک قاشق عسل

2. آب نمک غرغره کنید

شما می‌توانید خارش گلو خود را با غرغره آب نمک گرم تسکین دهید. شما می‌توانید با ترکیب یک چهارم تا یک دوم قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم برای خودتان محلول آب نمک درست کنید. غرغره کردن این محلول هر دو تا سه ساعت یک بار باید خارش گلو شما را برطرف کند. از نمک طعام استفاده نکنید زیرا به آن ید و سایر مواد افزودنی اضافه می‌شود.

  • سعی کنید به هیچ وجه آب نمک را قورت ندهید زیرا ممکن است شما را بیمار کند. بعد از اینکه چند دقیقه آب نمک را غرغره کردید آن را از دهان خود بیرون بریزید.

غرغره کردن آب نمک

3. از سرم نمکی برای تمیز کردن مجرای بینی از مواد آلرژی‌زا استفاده کنید

شما می‌توانید با استفاده از آب مقطر یا آب جوشانده شده سرم نمکی بینی برای خودتان درست کنید. یک دوم قاشق غذاخوری آب نمک و یک دوم قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 227 میلی‌لیتر آب ترکیب کنید. بعد از اینکه محلول را درست کردید، سه تا چهار قطره از آن را در هر سوراخ بینی خود بریزید. اگر قطره چکان ندارید می‌توانید با استفاده از قاشق چایخوری این محلول را در هر کدام از سوراخ‌های بینی خود بریزید. یک قاشق چایخوری تقریباً حاوی 5 قطره است. در صورت داشتن سرنگ پزشکی یا دیگر تجهیزات مورد نیاز می‌توانید مجاری بینی خود را شست و شو دهید.

ریختن سرم نمکی داخل بینی

4. قرص گلو طبیعی مصرف کنید

شما همچنین می‌توانید قرص‌های گلو که از مواد طبیعی ساخته شدند را امتحان کنید. شما می‌توانید انواع این قرص‌ها را از داروخانه محل زندگی خود یا به صورت آنلاین خریداری کنید. اکثر قرص‌های طبیعی گلو حاوی عسل، زنجبیل یا ترکیبی از مواد ضدالتهاب هستند.

  • حتماً دستورالعمل روی جعبه قرص گلو را دنبال کرده و هر روز میزان مناسبی از آن را مصرف کنید.

خوردن قرص گلو


بخش سوم تغییر عادات زندگی


1. مایعات زیاد بنوشید

سعی کنید بدون خود را هیدراته نگهدارید زیرا بی‌آب شدن بدن می‌تواند شرایط گلو شما را بدتر کند. در روز حداقل 8-10 لیوان آب و همچنین نوشیدنی‌های گرم مانند چای گیاهی بنوشید.

  • شما همچنین می‌توایند با خوردن سوپ داغ یا دیگر غذاهای مایع به عنوان بخشی از وعده غذایی خود مایعات وارد بدن خود کنید. انجام اینکار می‌تواند به شما در هیدراته نگهداشتن بدتنان کمک کند.

نوشیدن آب

2. دهان و زبان خود را تمیز نگه دارید

شما همچنین می‌توانید با مسواک زدن مناسب و تمیز کردن دهانتان هر گونه باکتری که ممکن است در گلو شما خارش ایجاد کند را از بین ببرید. اگر خارش گلو شما در نتیجه واکنشی حساسیتی است، مانند حساسیت فصلی، مسواک زدن زبان می‌تواند به از بین بردن گرده‌هایی کمک کند که ممکن است در گلو ایجاد خارش کنند.

  • شما همچنین می‌توانید بعد از هر بار مسواک زدن دندان‌های خود آب نمک غرغره کنید تا دهانتان واقعاً تمیز شود. حتماً باید به صورت مداوم و روزانه نخ دندان بکشید تا هر گونه باکتری یا باقی مانده غذا را میان دندان‌های خود از بین ببرید.
  • اگر کار شما باعث می‌شود در معرض مواد تحریک کننده قرار بگیرید - مانند گرد و غبار سیمان در حین کار، یا ذرات موجود در کارخانه‌های تولید کاغذ – می‌توانید از ماسک گرد و غبار برای جلوگیری از استنشاق اینگونه ذرات استفاده کنید.

مسواک زدن

3. از عناصر تحریک کننده مجرا بینی مانند مصرف تنباکو یا هوا سرد و خشک اجتناب کنید

عوامل محیطی مانند دود، آلودگی و هوای سرد و خشک می‌تواند باعث التهاب شود که ممکن است موجب تحریک گلو شما شود. اگر سیگار می‌کشید، ترک کردن آن می‌تواند تحریک گلو شما را کاهش دهد. اگر مجبورید در هوای سرد و خشک از خانه خارج شوید، شال دور دهان خود ببندید. اگر هوا داخل خانه شما خشک است، یک دستگاه مرطوب کننده هوا بخرید.

  • در واقع شما ممکن است بعد از ترک کردن سیگار به صورت موقت افزایش خارش در گلو را تجربه کنید. این مشکل ممکن است به دلیل خاصیت بی‌حس کننده نیکوتین به وجود بیاید. این دوره را با غرغره کردن آب نمک پشت سر بگذارید، خارش گلو شما به زودی برطرف خواهد شد.

سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی ممنوع

4. صورت خود را بخور دهید

شما همچنین می‌توانید خارش گلو خود را با کمک اضافه کردن نم و رطوبت تسکین دهید. شما می‌توانید با استفاده از بخور دادن صورت خود به تسکین خارش گلو کمک کنید، شما همچنین می‌توانید یک دیگ آب روی اجاق گاز قرار داده و صورت خود را روبه‌روی بخار آن قرار دهید. گزینه آسان‌تر دیگر این است که در حالی که در حمام بسته است، یک حمام آب داغ طولانی مدت داشته باشید و در حمام به صورت عمیق بخار را تنفس کنید تا رطوبت موجود در هوا وارد گلو شما شود.

  • شما همچنین می‌توانید یک دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق خود قرار دهید. اگر هوا اتاق شما مرطوب و نم‌دار باشد، خوابیدن با گلو خارش‌دار در شب راحت‌تر خواهد بود.

بخور دادن


بخش چهارم تغییر رژیم غذایی


1. سبزیجات برگ‌دار سبز مصرف کنید

در رژیم غذایی خود بیشتر از سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم سبز و چارد سوئیسی استفاده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی کافی دریافت می‌کنید. سبزیجات دارای رنگ‌های زرد و نارنجی مانند هویج، فلفل و یم را نیز فراموش نکنید.

  • بیشتر از کلم، چغندر، گزنه و شاخه‌های بامبو در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف سبزیجات زیاد در رژیم غذایی بدن شما را سالم نگه می‌دارند و به آن کمک می‌کند تا با مخاط گلو مقابله کند.
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که دارای میزان زیادی میوه سبزیجات و چربی‌های سالم مانند ماهی و روغن زیتون باشد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

مصرف سبزیجات

2. سیر و پیاز مصرف کنید

سیر و سبزی را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید. شما می‌توانید سیر و پیاز خام را به سالاد خود اضافه کرده یا سیر و پیاز را به همراه سبزیجات خود سرخ کنید.

  • شما می‌توانید سیر را در فر پخته و آن را به تنهایی بخورید.
  • فرقی نمی‌کند که عامل خارش گلو شما آلرژی یا عفوت باشد، هم سیر و هم پیاز هر دو دارای ویتامین C و  آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با هر چیزی که در گلو شما ایجاد خارش می‌کند، کمک کند.

مصرف سیر و پیاز

3. علت خارش گلو خود را مورد ارزیابی قرار دهید

خارش گلو شما ممکن است در نتیجه واکنش آلرژیک به غذایی خاص باشد. اگر شما به غذا خاصی حساسیت دارید و یکی از علائم آن ایجاد خارش در گلو است باید از خوردن آن غذا اجتناب کنید.

  • شما می‌توانید به دکتر خود جهت تایید آلرژی و انجام آزمایش برای آلرژی‌های غذایی متدوال مانند گندم، لبنیات و صدف مراجعه کنید.

تست پچ


نکات


  • اگر خارش گلو شما بعد از استفاده از این درمان‌های خانگی برطرف نشد یا علائم شما بدتر شد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. او می‌تواند تشخیص دهد که دلیل خارش گلو شما در نتیجه مشکلات پزشکی، عفونت یا واکنشی آلرژیک است.
  • اگر خارش گلو شما در نتیجه آلرژی باشد، می‌توانید با اقدامات پیشگیرانه از آن جلوگیری کرده و سعی کنید به جای صبح‌ها، عصرها و شب‌ها را برای ورزش کردن در محیط باز انتخاب کنید زیرا میزان گرده‌های معلق در هوا صبح‌ها در بیشترین میزان خود قرار دارد. به جای دهان، سعی کنید از طریق بینی خود نفس کشیده و مطمئن شوید که خانه شما عاری از گرد و غبار است.

بیشتر بخوانید: ترفندهای جالب برای برطرف کردن خشکی گلو

مطالب مرتبط