چگونه از موهای رنگ شده‌مان در خانه مراقبت کنیم؟

چگونه از موهای رنگ شده‌مان در خانه مراقبت کنیم؟

14 اسفند 1399

این روزها دیگر رنگ کردن مو به خاطر اجبار پوشش دادن موهای سفید نیست. از بالیاژهای پاستیلی گرفته تا رشته‌های رنگارنگ ترندی در موها – هزاران روش وجود دارد که می‌توانید با استفاده از رنگ مو ظاهر خود را به کلی تغییر دهید! اما هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه موهای رنگ شده‌ای که جلای خود را از دست داده است کسل‌کننده باشد. مراجعه مکرر به سالن‌های آرایشی وقت‌گیر، گران و برای مو آسیب‌رسان است. از آنجایی که موهای رنگ شده آسیب دیده و حساس است، باید یک روتین مراقبتی دقیق را رعایت کنید تا رنگ مویتان مدت زمان بیشتری دوام بیاورد. ادامه مطلب را دنبال کنید تا با 17 ترفند مهم در مراقبت از مو آشنا شوید که با استفاده از آن‌ها بتوانید از موهای رنگ شده‌تان در منزل مراقبت کنید!


17 ترفند برای مراقبت از موهای رنگ شده در خانه


1. بعد از رنگ زدن موهایتان، سه روز صبر کنید و بعد موهایتان را بشویید

حداقل تا 72 ساعت پس از زدن رنگ مو، موهایتان را نشویید، در غیر این صورت رنگ مویتان به آسانی شسته می‌شود! پروسه شیمیایی عمل کردن رنگ مو باعث می‌شود که کوتیکول‌های مو باز شوند و مو آسیب‌پذیر شود. استفاده از رنگ موهای شیمیایی ساختار تارهای مو را تغییر می‌دهد. موهای رنگ شده حساس‌ترند و بیشتر مستعد آسیب دیدن هستند.

2. از شامپوهای ویژه موهای رنگ شده استفاده کنید

نوع شامپویی که از آن استفاده می‌کنید نقش عمده‌ای در مدت زمان ماندگاری و زیبایی رنگ موی شما دارد. وقتی که موهایتان را می‌شویید، از شامپویی استفاده کنید که به طور ویژه برای موهای رنگ شده و آسیب دیده فرموله شده باشد. این شامپوها از موهای شما محافظت کرده و PH خنثی را تنظیم می‌کنند. شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده، رنگ مو را تثبیت می‌کنند و تضمین می‌کنند که رنگ مو به سرعت محو نشود. همچنین حاوی مواد آب‌رسان و تغذیه‌کننده مو هستند و موهای شما را ترمیم می‌کنند. از شامپوهای حاوی مواد خشن مانند سولفات و الکل اجتناب کنید. این شامپوها رنگ و رطوبت تارهای موی شما را بیرون می‌کشند.

3. موهای رنگ شده‌تان کمتر بشویید

شستشوی موهای رنگ شده باعث می‌شود که رنگ مو از ساختار مو بیرون کشیده شود و به مرور، رنگ موهای شما محو می‌شود. شستشوی مکرر موها همچنین باعث از بین رفتن چربی طبیعی موی شما شده و باعث خشک، بدحالت و بی‌روح شدن موها می‌شود. برای جلوگیری از این امر، موهایتان را کمتر بشویید. با این کار رنگ مویتان براق‌تر هم به نظر می‌رسد.

4. از شامپوهای خشک استفاده کنید

از آنجایی که باید موهایتان را دفعات کمتری بشویید، در روزهای بیش شستشوها از یک شامپوی خشک مطمئن استفاده کنید تا چربی اضافی، آلودگی‌ها و هر چیز اضافه در موهای شما را به خود جذب کند. با این ترفند، بدون شستشوی مکرر، همیشه موهایی تمیز و درخشان خواهید داشت.

5. همیشه از نرم‌کننده استفاده کنید

هر بار که موهای آسیب دیده از رنگ مو را می‌شویید باید از نرم‌کننده استفاده کنید. مطمئن شوید که نرم‌کننده مورد استفاده‌تان هم برای موهای رنگ شده مناسب است. این نرم‌کننده‌ها یک لایه محافظ در اطراف تارهای مو ایجاد می‌کنند. این کار به بسته شدن کوتیکول‌های مو کمک می‌کند و باعث می‌شود که رطوبت در داخل تار مو حفظ شود و موهایتان ظاهری درخشان، پرحجم و شاداب داشته باشند؛ بنابراین، استفاده از نرم‌کننده باعث می‌شود موهایی نرم، سالم و براق داشته باشید.

6. موهایتان را کمتر در معرض هوای مرطوب قرار بدهید

از آنجایی که رطوبت بیش از حد باعث محو شدن رنگ مو می‌شود، از حمام‌های طولانی و در معرض هوای مرطوب قرار گرفتن پرهیز کنید. در زمان حمام کردن موهایتان را از همان اول خیس نکنید. در هوای مرطوب و به خصوص در فصول بارانی، با استفاده از یک سرم ضد رطوبت، از موهایتان محافظت کنید.

7. از دماهای بالا پرهیز کنید

از آنجایی آب داغ به موها آسیب می‌زند و رنگ مو را محو می‌کند، در زمان شستشوی موهایتان از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. این اصل در مورد استفاده از وسایل حالت‌دهی گرمایی مو مانند بابلیس‌های فر کننده، اتو مو و سشوارهای حرارتی هم صادق است. از آنجایی که حرارت بالا باعث باز شدن کوتیکول‌های مو می‌شود، لایه محافظ بیرونی تارهای مو آسیب‌پذیر می‌شود و رنگ مو به راحتی از ساختار آن خارج می‌شود. در زمان حالت دادن به موهای رنگ شده‌تان از یک سرم یا اسپری محافظ حرارتی استفاده کنید.

8. از درمان‌های نرم‌کنندگی عمیق برای نرم کردن و شاداب کردن موهای رنگ شده‌تان استفاده کنید

برای آن که درخشش موهایتان بیشتر شود هفته‌ای یک بار از یک ماسک نرم‌کننده عمیق مو استفاده کنید. برای این منظور نرم‌کننده عمقی را به موهایتان خیستان بزنید و با استفاده از یک شانه، موها را از ریشه تا نوک مو شانه بزنید. موهایتان را جمع کنید و با استفاده از یک گیره روی سرتان محکم کنید، سپس سرتان را در یک حوله نرم بپیچید و اجازه بدهید ترکیب برای مدت 30 دقیقه روی موهایتان بماند. وقتی که پس از این مدت موهایتان را می‌شویید، با موهای درخشان‌تر و شاداب‌تری روبرو می‌شوید. یکی از اثرات جانبی منفی استفاده از رنگ مو آن است که به ساختار پروتئینی تارهای مو آسیب می‌رساند. می‌دانید که موهایتان مدام به پروتئین نیاز دارند و اگر پروتئین مورد نیازشان به درستی تأمین نشود، تارهای مو حالت کشسان پیدا می‌کنند و در مرحله بعد، ریزش پیدا می‌کنند. همچنین وقتی موها خیس هستند، حالت درهم و گره خورده پیدا می‌کنند. تنها راه درمان این مشکل، تغذیه تارهای مو با استفاده از پروتئین اضافی است. می‌توانید از محلول‌های حاوی پروتئینی آماده یا ماسک موهای ویژه‌ی موهای رنگ شده استفاده کنید. تخم مرغ سرشار از پروتئین‌هایی است که به تغذیه موهای شما کمک می‌کنند. شواهد تجربی حاکی از آن هستند که سس مایونز حالت وز بودن موها را کمتر کرده و آن‌ها را نرم‌تر می‌کند؛ بنابراین استفاده مکرر از این پکیج برای موها می‌تواند به ترمیم آسیب‌های پروتئینی کمک کرده و سلامتی موهای شما را بهبود بخشد. این شما و این هم دستور یک ماسک خانگی ساده برای پروتئینه کردن موهای رنگ شده!

مواد مورد نیاز:

  • یک تخم مرغ
  • دو قاشق غذاخوری سس مایونز

زمان عملکرد: 45 دقیقه

روش مصرف:

  1. در یک کاسه تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری سس مایونز را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا به یک ترکیب نرم و یکدست برسید.
  2. شروع کنید به زدن این ترکیب به موهایتان. به نوک تارهای مو مقدار بیشتری از این ترکیب بزنید.
  3. زمانی که به همه موهایتان از این ترکیب زدید، بگذارید که 45 دقیقه روی موهایتان بماند.
  4. با استفاده از یک شامپوی بدون سولفات و آب سرد موهایتان را بشویید.
  5. این کار را هفته‌ای یک بار تکرار کنید.

9. برای محافظت از موهای رنگ شده و آسیب دیده‌تان از درمان‌های مخصوص استفاده کنید

نرم‌کننده‌های مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده حاوی سیلیکون هستند که دور تارهای مو، یک لایه محافظتی را شکل می‌دهد. این لایه به حفاظت از تار مو در برابر اشعه‌های مضر خورشید و وزوزی شدن پس از رنگ کردن مو کمک می‌کند. این نرم‌کننده‌ها همچنین به محافظت در برابر آسیب ناشی از وسایل حالت‌دهی گرمایی مو هم کمک می‌کنند. استفاده از نرم‌کننده مناسب باعث می‌شود که موهایتان کمتر گره بخورد و عوامل آسیب‌رسان محیطی هم اثر مخرب کمتری بر روی موهایتان داشته باشند. به دنبال نرم‌کننده‌ای باشید که به طور ویژه برای موهای رنگ شده و آسیب دیده فرموله شده باشد. این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به طور مکرر از سشوارهای حرارتی، اتو مو یا بابلیس‌های فر کننده استفاده کنید و یا زمان زیادی در معرض نور خورشید یا نزدیک به یک منبع حرارت قرار داشته باشید.

10. برای آنکه موهای رنگ شده و آسیب دیده‌تان درخشان‌تر شود، از درمان‌های روغن داغ استفاده کنید

درمان‌های روغن داغ به سادگی در خانه قابل پیاده‌سازی هستند و باعث می‌شوند موهایتان واقعاً درخشان شوند. روغن داغ را به موهای تمیزی که با حوله خشک کرده‌اید بزنید و سپس موهایتان را با یک کلاه حمام بپوشانید. سپس با استفاده از یک حوله داغ، سشوار و یا به سادگی، نشستن در برابر نور خورشید، موهایتان را گرم کنید. سپس اجازه بدهید که موهایتان خنک شود و بعد آن‌ها را با آب خنک آبکشی کنید. در حالی که نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو به ترمیم و حفظ سلامتی موهایتان کمک شایانی می‌کنند، اما استفاده از روغن‌های داغ هم می‌تواند بخش مهمی از روتین مراقبت از موهای شما باشد. فرقی ندارد که شب قبل از خواب به موهایتان روغن بزنید و صبح روز بعد موهایتان را بشویید و یا از درمان روغن داغ استفاده کنید، به هر حال هیچ روتین مراقبت از مویی بدون استفاده از روغن‌ها کامل نمی‌شود! روغن‌ها باعث وارد شدن مواد مغذی و رطوبت به موهای شما می‌شوند. آن‌ها همچنین یک لایه محافظ دور تارهای مو شکل می‌دهند که از مو در برابر نور خورشید و آسیب گرمایی حفاظت می‌کند. قدم‌های زیر را دنبال کنید تا یک درمان روغن داغ را در خانه امتحان کنید.

مواد مورد نیاز: 2 تا 3 قاشق غذاخوری از روغن پایه مورد علاقه‌تان (روغن جوجوبا، روغن زیتون یا روغن نارگیل).

زمان عملکرد: 45 دقیقه

روش مصرف:

  1. روغن را با حرارت غیرمستقیم یا ماکروویو برای چند ثانیه گرم کنید تا شروع کند به ذوب شدن.
  2. روغن گرم را روی پوست سرتان ماساژ دهید و کم کم آن را تا نوک موهایتان بیاورید. از آنجایی که نوک موها بیشترین میزان آسیب را دیده‌اند، بر روی این قسمت بیشتر تمرکز کنید.
  3. موهایتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و بگذارید روغن 30 تا 45 دقیقه روی موهایتان بماند. در ایدئال‌ترین حالت، می‌توانید روغن از شب تا صبح روی موهایتان بگذارید.
  4. پس از مدت زمان گفته شده موهایتان را با یک شامپوی بدون سولفات و آب خنک بشویید.
  5. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

11. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا موهایتان یک ظاهر عالی داشته باشند

چیزهایی که می‌خورید تأثیر مستقیمی بر روی سلامتی و ظاهر موهایتان دارند. مواد مغذی به دست آمده از یک رژیم غذایی سالم، انرژی مورد نیاز برای رشد و شادابی موها را تأمین می‌کند. غذاهای سرشار از آهن و پروتئین با کمک به ساخت کراتین، به حفظ سلامتی ساختار تارهای مو کمک می‌کنند. کراتین موها را تقویت کرده، بافت آن را بهبود بخشیده و باعث تحریک رشد مو می‌شود. گوشت بدون چربی، ماهی، پنیرهای کم‌چرب، سفیده تخم مرغ، اسفناج و سویا کمک می‌کنند تا موهای رنگ شده شما بهترین ظاهر ممکن را پیدا کنند. بین وعده‌های غذایی‌تان اسنک‌هایی تشکیل شده از میوه‌ها، مغزهای آجیلی، سبزیجات و غلات میل کنید.

12. محصولات تقویتی مو به سلامتی موهای رنگ شده و آسیب دیده کمک می‌کنند

یکی دیگر از عناصر ضروری برای بازگرداندن سلامتی و درخشش موهای رنگ شده و آسیب دیده، ویتامین‌ها هستند. ویتامین C به حفظ سلامتی مویرگ‌های پوست سر کمک می‌کند. این ویتامین همچنین میزان جذب پروتئین را هم افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، بیوتین که یکی از ویتامین‌های اصلی خانواده B است، موهای ضعیف را تقویت کرده و بافت مو را بهبود می‌بخشد. با این وجود تحقیقات محدودی که برای اثبات میزان اثرگذاری این عناصر انجام شده‌اند. ماهی سالمون، هویج، زرده تخم مرغ و ماهی ساردین حاوی مقادیر زیادی بیوتین هستند. وقتی که غذای شما از نظر ویتامین‌ها کمبود داشته باشد، می‌توانید از مکمل‌های حاوی ویتامین استفاده کنید تا سلامتی و قدرت موها – و بدنتان- حفظ شود.

13. از محصولات محافظ اشعه ماوراءبنفش استفاده کنید تا از موهایتان در برابر اشعه خورشید محافظت کنید

صرف نظر از فصلی که در آن قرار داریم، اشعه‌های خورشید باعث محو شدن رنگ مو می‌شود. از قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور خورشید پرهیز کنید. وقتی در یک روز آفتابی در فضای باز قرار دارید، با استفاده از محصولات حاوی محافظ‌های اشعه ماوراءبنفش از موهای رنگ شده و آسیب دیده‌تان محافظت کنید. بسیاری از محصولات حالت‌دهی مو، نرم‌کننده‌های تخصصی و اسپری‌های مو حاوی SPF هستند. بعضی از محصولات محافظتی اشعه ماوراءبنفش حتی حاوی مخلوطی از ویتامین‌ها هستند که به بازیابی سلامتی موهای رنگ شده کمک می‌کنند و از آسیب‌های بعدی پیشگیری می‌کنند. اگر می‌دانید که قرار است در یک روز آفتابی برای مدت طولانی بیرون از خانه باشید، می‌توانید برای محافظت از موهایتان از یک کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. در فصل تابستان، هنگامی که اشعه‌های مضر خورشید در بالاترین سطحشان هستند، در طول از یک اسپری مرطوب‌کننده با SPF 10 تا 15 استفاده کنید.

14. موهای رنگ شده و آسیب دیده‌تان را در معرض کلر قرار ندهید

کلر موجود در استخرهای شنا می‌تواند رنگ موی شما را از بین برده و موهایتان را ضعیف کند. به همین دلیل است که انجام اقدامات احتیاطی قبل از شنا در استخر حیاتی است. برای افراد تازه‌کار، همیشه کلاه شنا بپوشید تا از تماس مستقیم موهایتان با آب کلردار استخر جلوگیری کنید. برای محافظت بیشتر، پیش از شنا از یک نرم‌کننده تخصصی یا روغن نارگیل استفاده کنید تا دور تارهای مویتان یک لایه محافظ ایجاد کنند و از برخورد مستقیم آب حاوی کلر و موهایتان جلوگیری کنند. اگر زمان زیادی را در استخر شنا سپری می‌کنید، قبل از وارد شدن به آب، ابتدا موهایتان را خیس کنید و از یک نرم‌کننده محافظ استفاده کنید. کلر به ساختار مو آسیب رسانده و رنگ مو –به ویژه رنگ‌های روشن‌تر- را از بین می‌برد و رنگ مو را به طرف طیف سبز تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فواید سفیده تخم مرغ برای مو!

15. موهایتان را زیاد زود به زود رنگ نزنید

استفاده زیاده از حد از چیزهای خوب هم می‌تواند آسیب‌رسان باشد و این امر در مورد رنگ مو هم صد می‌کند. زود به زود رنگ کردن موها باعث آسیب به ساختار مو می‌شود، بنابراین نباید موهایتان را زودتر از 5 تا 6 هفته یک بار رنگ کنید. محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که به شما کمک می‌کنند وقتی که در فاصله دفعات رنگ کردن موهایتان، ریشه‌های آن‌ها در می‌آید، بتوانید ظاهر یکدست موهایتان را حفظ کنید. کیت‌های رنگ موی خانگی، ریمل مو و اسپری‌های رنگی برای ریشه مو همه می‌توانند در فاصله بین دفعات رنگ زدن مو، به پوشش دهی موهای سفید و رها شدن از مشکل زیپی شدن ریشه‌های مو کمک کنند (دلیل این نام‌گذاری آن است که ریشه‌های رشد کرده مو ظاهری شبیه به یک زیپ پیدا می‌کنند).

16. موهای رنگ شده و آسیب دیده را دو بار پشت سر هم تحت پروسه‌های شیمیایی قرار ندهید

دوباره، پروسه‌های شیمیایی را بدون وقفه و پشت سر هم روی موهایتان پیاده نکنید. اگر به تازگی موهایتان را رنگ زده‌اید، بهتر است از بلافاصله فر کردن یا صاف کردن موهایتان اجتناب کنید. اگر می‌خواهید هر دو مورد را انجام دهید، از بهترین محصولات ممکن استفاده کنید که یک فرمولاسیون بوتانیکال با مقدار کم آمونیاک و داشته باشند.

17. اگر موهایتان آسیب دیده است، نوک موهایتان را مرتباً اصلاح کنید

اگر از آخرین باری که نوک موهایتان را اصلاح کرده‌اید 6 تا 8 هفته گذشته است، وقت آن است که دوباره موهایتان را اصلاح کنید. از آنجایی که موهای شما بعد از رنگ مو بیشتر مستعد آسیب دیدن است، اصلاح کردن نوک موها برای حفظ سلامتی موها و جلوگیری از پیشرفت آسیب‌دیدگی، حیاتی است. این کار همچنین به جلوگیری از موخوره هم کمک می‌کند. اگر موهای رنگ شده‌تان وزوزی شده است، احتمالاً موهایتان آسیب دیده است. بهترین روش برای آن که موهای آسیب دیده‌تان بهترین ظاهر ممکن را داشته باشد، اصلاح مرتب نوک موها است. نیازی نیست که موهایتان را خیلی کوتاه کنید- تنها به اندازه‌ای از موهایتان کوتاه کنید که نوک‌های خیلی آسیب دیده گرفته شوند.


نتیجه‌گیری


حالا که می‌دانید چطور از موهای رنگ شده مراقبت کنید، منتظر چه هستید؟ از این ترفندهای ساده استفاده کنید تا سلامتی موهای رنگ شده‌تان را دوباره به دست بیاورید. در زمان ماجراجویی بعدی‌تان در سرزمین رنگ مو، می‌توانید از این ترفندها با عنوان یک راهنما استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: موی خشک: علل و ۹ ترفند حرفه‌ای برای نگهداری از آن

مطالب مرتبط