چه رنگ‌هایی را نباید با هم بپوشیم؟

چه رنگ‌هایی را نباید با هم بپوشیم؟

23 اسفند 1399

یاد گرفتن این که چه رنگ‌هایی را نباید با هم بپوشید، قسمت مهمی از روند ایجاد سبک شخصی ما در لباس پوشیدن است. در دوران کودکی، توجه چندانی به هماهنگی رنگ‌ها نداریم و در زمان انتخاب لباس‌های خود، رنگ‌های مورد علاقه‌مان همخوانی چندانی با هم ندارند. اما در سال‌های نوجوانی کم کم نسبت به توجه دیگران حساس می‌شویم و دوست داریم که ظاهر متناسب و خوبی داشته باشیم. و یک قسمت بسیار مهم از سبک مد فردی شما این است که بدانید کدام رنگ‌ها را نباید با هم بپوشید. این یک موضوع پیچیده است و به نظر می‌رسد این ترکیب رنگی همیشه در حال تغییر است، زیرا طراحان مد هر فصل رنگ‌های کلیدی جدیدی را معرفی می‌کنند. گاهی این ترکیب‌های رنگی همخوانی موفقیت‌آمیزی دارند، مثلاً وقتی که در بسیاری از تیپ‌های زنانه، رنگ سبز زمردی با آبی تیره همراه شدند. و در سال‌های اخیر، شاهد آن هستیم که در بسیاری از الگوهای پارچه‌ها، رنگ‌های متفاوت و جذابی از طیف صورتی در کنار زمینه سبز ملایم قرار گرفته‌اند.

1. ناهمخوانی‌های کلاسیک

اما در سایر اوقات، مد جدید تبدیل می‌شود به یک اشتباه وحشتناک- مثلاً وقتی که طراحان دکوراسیون در دهه 1970 تصمیم گرفتند برای طراحی بارها، از ترکیب نارنجی روشن و بنفش استفاده کنند! این یک نمونه از ناهمخوانی‌های کلاسیک است که در آن ترکیب دو رنگ زیبا، فاجعه به بار آورد. و یک ترکیب دیگر که چند سال پیش ارائه شد، یک طراح مد در یک تیپ خیره‌کننده، یک کت قرمز را روی یک پیراهن بنفش به تن مگان مارکل پوشاند. این ترکیب زیاده از حد رنگی بود، و با آن که هر دو رنگ انتخاب شده زیبا بودند، اما ترکیب آن‌ها در کنار هم، چشم را می‌زد.

استایل مگان مارکل ؛ کت قرمز روی پیراهن بنفش

2. تنالیته‌ها و رنگ‌ها

به هر حال، تعیین کردن قوانین سفت و سخت برای این که چه رنگ‌هایی را نباید با هم بپوشید کار بسیار دشواری است، زیرا همه چیز به تنالیته‌ها و رنگ‌ها بستگی دارد. طراحی‌های پارچه‌ها شامل ترکیبات رنگی بسیار متنوعی از رنگ‌های سرد و گرم هستند، که تنالیته‌ها و رنگ‌های کاملاً جدیدی ایجاد می‌کنند. و در نهایت این خود شما هستید که باید بتوانید از مشاهداتتان به خوبی استفاده کنید و شخصاً تصمیم بگیرید که چه رنگ‌هایی با هم همخوانی دارند و چه رنگ‌هایی به هم نمی‌آیند. برای مثال، شما معمولاً یک بلوز صورتی را روی یک دامن نارنجی نمی‌پوشید، اما یکی از رنگ‌های محبوب این روزهای دنیای مد، رنگ صورتی سالمونی است، و یک رنگ محبوب دیگر، رنگ کورال. هر دوی این رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های صورتی و نارنجی با مقادیر متفاوت ایجاد می‌شوند، و هر دو تعادل بسیار خوبی بین سردی و گرمی دارند!

3. «ته‌رنگ‌ها» را با هم هماهنگ کنید

معمولاً گفته می‌شود که زنان درک غریزی بهتری از هماهنگی رنگ‌های مختلف دارند و مرتباً به شرکای مرد خود درباره روش‌های باکلاس هماهنگ کردن رنگ‌ها توصیه می‌کنند. با این حال قوانین پایه‌ای برای هماهنگی رنگی وجود دارند، از جمله هماهنگ کردن موفقیت‌آمیز رنگ‌های متضاد و مکملی که «ته‌رنگ» و شدت رنگ یکسانی دارند. برای مثال، رنگ مشکی می‌تواند ته‌رنگ‌های متفاوتی داشته باشد، از جمله قهوه‌ای، سبز، آبی و بنفش. بنابراین نباید یک بلوز مشکی با ته‌رنگ قهوه‌ای را بر روی دامن یا شلوار مشکی با ته‌رنگ آبی یا بنفش بپوشید. این امر به آن دلیل است که قهوه‌ای یک رنگ گرم است، که در کنار رنگ‌های آبی یا بنفش که از دسته رنگ‌های سرد هستند، ظاهر خوبی پیدا نمی‌کند.

4. از تیپ تک ‌رنگ اجتناب کنید

در واقع، یک تلاش برای جمع کردن یک تیپ تک‌رنگ سر تا پا مشکی یا سر تا پا سفید می‌تواند یک کابوس باشد! رنگ‌های مشکی و سفید آن قدر ته‌رنگ‌های متنوعی دارند که نباید سعی کنید رنگ‌های مشابه را با هم ست کنید. همین اصل برای هر تیپ تک‌رنگ دیگری هم صادق است، بنابراین سعی کنید در هر تیپ کلی‌تان، از دو تکه یا تعداد بیشتری لباس با یک رنگ استفاده نکنید، مگر آن که یک ته‌رنگ مشابه داشته باشند. برای مثال، رنگ قرمز می‌تواند ته‌رنگ نارنجی یا ته‌رنگ بنفش داشته باشد، و این دو رنگ قرمز متفاوت در کنار هم افتضاح می‌شوند! دلیل این عدم همخوانی آن است که نارنجی یک رنگ گرم است، در حالی که بنفش از دسته رنگ‌های سرد است. به طور مشابه، رنگ سبز هم می‌تواند طیف بسیار متنوعی داشته باشد –برخی از رنگ‌های خانواده سبز به رنگ زرد گرایش دارند و بعضی به رنگ آبی. بنابراین اگر دو رنگ سبز مختلف را کنار هم قرار دهید، ممکن است با وجود آن که هر دو از دسته رنگ‌های سرد هستند، اما باز هم ناهماهنگی ناخوشایندی بین ته‌رنگ‌های زرد و آبی ایجاد شود!

5. شدت رنگ را در نظر بگیرید

یک بلوز زرد روشن را در کنار یک بلوز آبی تیره تصور کنید. از نظر تکنیکی این دو رنگ باید «به هم بیایند»، اما اختلاف شدت رنگ این دو بلوز ممکن است باعث شود که رنگ زرد روشن، زیاده از حد روشن به نظر برسد و توی چشم بزند! بنابراین گاهی اوقات کلید کنار هم قرار دادن دو رنگ که در حالت عادی نباید با هم پوشیده شوند، آن است که با استفاده از یک روسری یا کیف یا کفش، از یک رنگ روشن دیگر در تکمیل تیپتان استفاده کنید.

6. از این ترکیب‌های رنگی اجتناب کنید

در ادامه، لیستی از ترکیبات رنگی که بهتر است از کنار هم قرار دادن آن‌ها اجتناب کنید را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • قهوه‌ای با مشکی
  • قهوه‌ای با خاکستری
  • آبی تیره با مشکی
  • سبز با نارنجی
  • سبز با قرمز
  • بنفش با زرد
  • قرمز با نارنجی
  • قرمز با صورتی
  • قرمز با بنفش

و از نقطه نظر علمی، می‌توانید از دایره رنگ‌ها کمک بگیرید! در اینجا قانون این است که نباید رنگ‌هایی که در نقاط متقابل دایره رنگی قرار دارند را با هم بپوشید.

چرخه رنگ

بیشتر بخوانید: چگونه رنگ‌های لباس را ست کنیم؟ (راهنمای چرخه رنگ)

7. رنگ‌هایی که بهتر است در این فصل با هم بپوشید

طیف رنگ‌های خنثی خاکی همیشه ظاهری باکلاس دارند و شامل ورژن‌های مختلفی از نارنجی، قهوه‌ای گرم، زرد تنباکویی ملایم، سبز خزه‌ای و قرمزهای ملایم هستند. در بین رنگ‌های روشن، اساساً منظور از سبز یک رنگ زرد-سبز ملایم است که از رنگ سبز خزه‌ای روشن‌تر است، و می‌توانید این رنگ را با آبی تیره همراه کنید. بنابراین برای داشتن یک ظاهر ترندی، می‌توانید ترکیب جین‌های آبی تیره با یک تاپ شاداب سبز روشن را امتحان کنید. و رنگ‌های مشکی، سفید و خاکستری هم در این فصل دوباره مد شده‌اند.

8. رنگ‌های خنثی را با هم ست کنید

مورد بسیار مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، تنالیته رنگ پوست، مو و چشمتان است. اگر تنالیته رنگ پوستتان گرم است، باید رنگ‌های گرم بپوشید و اگر تنالیته رنگ پوستتان سرد است، بهتر است رنگ‌های با ته‌رنگ سرد را انتخاب کنید. در کل، رنگ‌های طبیعی گرم را می‌توان از روی چشم‌های قهوه‌ای یا عسلی تشخیص داد، و از سوی دیگر، اغلب کسانی که چشم‌هایی به رنگ مشکی، آبی، سبز یا خاکستری دارند، تنالیته رنگ پوستشان سرد است.

9. بررسی در برابر آینه و در نور زیاد

کلید تصمیم‌گیری برای رنگ‌هایی که در کنار هم قرار می‌دهید آن است که از یک آینه قدی استفاده کنید و لباس‌ها را تا حد امکان در نور کامل روز امتحان کنید. استفاده بیش از حد از رنگ‌های قهوه‌ای و سبز ظاهر شما را دل‌مرده نشان می‌دهد، و استفاده بیش از حد از رنگ‌های خیلی روشن هم ظاهر شما را بیش از حد رنگی رنگی می‌کند! ترکیب رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، می‌توانند تصویر کلی شما را اساساً تغییر دهند، بنابراین وقتی یک ترکیب رنگی را برای اولین بار امتحان می‌کنید، به اولین حسی که با دیدن تصویرتان در برابر آینه به شما القا می‌شود اعتماد کنید!

بیشتر بخوانید: چه رنگ‌هایی را با لباس بنفش سِت کنیم؟

مطالب مرتبط