چگونه از تحرکات پوستی در زمستان جلوگیری کنیم

چگونه از تحرکات پوستی در زمستان جلوگیری کنیم

06 شهریور 1400

زمستان فرا می‌رسد و پوست شما را مورد هدف قرار می‌دهد. دمای سرد و رطوبت پایین، باعث خشکی و تحریک پوست شما می‌شود و گرمای خشک سیستم‌های گرمایشی داخلی به شما کمکی نمی‌کند. اکثر افراد با رعایت برخی از اقدامات احتیاطی می‌توانند در زمستان با کمترین ناراحتی روبرو شوند. اگر پوست شما دردناک است یا به شدت تحریک شده است، ممکن است لازم باشد به جای اقدامات احتیاطی به پزشک مراجعه کنید.


بخش اول پیشگیری اساسی


1. هر چند وقت یکبار از مرطوب کننده استفاده کنید

لوسیون یا کرم مرطوب کننده می‌تواند به مرطوب نگه داشتن و سلامت پوست شما کمک کند. محصولی را انتخاب کنید که برای پوست خشک یا پوست "ترکیبی" در نظر گرفته شده است و در حالت ایده آل بدون رایحه یا حساسیت‌زا هستند. آن‌ها را در صورت لزوم، بیش از دو بار در روز استفاده کنید.

  • برای پوست‌های بسیار خشک، از کرم‌های غلیظ‌تر یا روغن نارگیل گرم استفاده کنید.
  • از محصولات بدن روی صورت خود که پوست حساس‌تری دارد استفاده نکنید.
  • اگر پوست شما از قبل قرمز و یا تحریک شده است، لوسیون می‌تواند از بازگشت بدن به یک سطح برای تولید چربی جلوگیری کند. برای جلوگیری از درد و یا ترک خوردن، پوست‌تان را مرطوب کنید، اما به آن کمی زمان بدهید تا بهبود یابد.

زدن مرطوب کننده روی پوست

2. پوست خود را با آب گرم و صابون ملایم بشویید

صابون‌های سفت و سخت، روغن‌های محافظ پوست را از بین می‌برد. از شستن بیش از حد پوست خود خودداری کنید و از صابون‌های ملایم و شستشوی سبک استفاده کنید. آب داغ، منافذ را باز می‌کند تا چربی بیشتری از آن بگریزد. بنابراین اگر می‌توانید آن را تحمل کنید، توصیه می‌شود که با آب گرم پوست‌تان را بشویید.

  • پوست شما به خصوص در برابر صابون‌ها و گرما حساس است. شستن صورت با آب خنک قبل از خواب، به تمیز کردن پوست شما بدون تحریک شدن کمک می‌کند.

شستن صورت

3. از دست‌های تحریک شده محافظت کنید

اگر دستان شما از اگزما یا شکل دیگری از پوست تحریک شده رنج می‌برد، مراقبت ویژه‌ای از آن‌ها در برابر صابون و گرما کنید. هنگام شستن ظرف‌ها، از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنید. قبل از دوش گرفتن، از روغن بادام شیرین و یا یک روغن آرامش‌بخش دیگر برای دست‌های خود استفاده کنید.  

  • اگر دست‌های شما به طور خاصی بد شده‌اند، هنگام خواب دستکش 100% نخی بپوشید. می‌توانید دستکش‌هایی را که برای این کار طراحی شده است را از داروخانه تهیه کنید.

اگزما روی پوست دست

4. از مرطوب کننده لب استفاده کنید

لب‌های شما به ویژه در هوای خشک زمستان آسیب‌پذیر است. قبل از بیرون رفتن یا هر زمان که لب‌های شما احساس ترک خوردگی کرد، از مرطوب کننده لب (بالم لب) استفاده کنید. اگر لب‌های شما پس از استفاده از بالم لب، دچار سوزش شد، از یک محصول با ترکیبات دیگر استفاده کنید. بالم‌ها با موم زنبور عسل (Beeswax) و یا ژل پترولیوم (وازلین) برای اکثر افراد به خوبی عمل می‌کند، اما برخی از افزودنی‌ها مانند منتول یا الکل می‌تواند برای بعضی از افراد بسیار خشن باشند.

  • شما می‌توانید با ذوب موم زنبور عسل و روغن نارگیل و ترکیب آن‌ها با یکدیگر یک مرطوب کننده لب درست کنید. در صورت تمایل از عصاره معطر، روغن ضروری و یا رژ لب، برای دادن بو و رنگ به مخلوط اضافه کنید. پانزده دقیقه یا تا زمانی که جامد شود، آن را فریز کنید.

زدن مرطوب کننده لب

5. از خاراندن پوست خود اجتناب کنید

با خاراندن پوست، لایه‌های آن را می‌ریزد. هر زمان که لایه‌ها برداشته می‌شوند یا آسیب می‌بینند، پوست دوباره خارش پیدا می‌کند و این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند که هرگز کاملاً درمان نمی‌شود و پوست شما همیشه احساس خارش می‌کند. تمام تلاش خود را برای کنترل خارش انجام دهید و به پوست خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

پرهیز از خاراندن پوست صورت

6. مقدار زیادی آب بنوشید

 این امر به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند. هر زمان که احساس تشنگی کردید، آب بنوشید. (به طور عمومی "هشت لیوان در روز" در واقع یک نیاز جهانی نیست).

نوشیدن آب

7. هنگام بیرون رفتن خود را بپوشانید

روسری، کت، دستکش و کلاه بپوشید تا از خشک شدن پوست شما جلوگیری شود.

بستن شال دور گردن

8. از ضد آفتاب استفاده کنید

اشعه ماوراء بنفش حتی در روزهای کم تابش زمستان و در روزهای ابری وجود دارند. قبل از بیرون رفتن از منزل، از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

 زدن ضد آفتاب روی بازو

9. از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

بخاری یا گرمکن‌ها، هوا را خشک می‌کنند که به نوبه خود پوست شما را نیز خشک می‌کنند. یک دستگاه رطوبت ساز، محیط خانه شما مرطوب نگه می‌دارد.

 دستگاه رطوبت ساز - دستگاه بخور


بخش دوم درمان‌های خانگی


1. صورت خود را با ماسک صورت مرطوب کنید

 دستور العمل‌های زیادی برای ماسک‌های صورت خانگی وجود دارد که روغن‌های سالم را به پوست خشک باز می‌گرداند. استفاده از این کار، یک بار در هفته در صورت خشک شدن پوست‌تان در زمستان می‌تواند به شما کمک کند.

  • از ماسک‌های دارای مواد ساینده و یا موادی با pH خشن (هر دو پایه مانند جوش شیرین و اسیدهای قوی مانند آبلیمو) خودداری کنید. این‌ها می‌توانند به پوست تحریک شده آسیب برساند.

زدن ماسک روی پوست

2. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

 برخی از افرادی که پوست خشک دارند به تغییرات سبک زندگی، به خصوص عادت‌های غذایی جدید، کاملا معتقدند. این رویکردها را در نظر بگیرید و ببینید که آیا برای شما مناسب هستند یا خیر:

  • روغن‌های سالم را با خوردن غذاهایی با چربی‌های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی، آجیل، روغن زیتون، کتان، ساردین و آووکادو برگردانید.
  • غذاهای سرشار از ویتامینC ، مانند مرکبات و سبزیجات برگ‌دار سبز یا تیره را میل کنید. بدن شما برای ساخت کلاژن (یکی از اجزای اصلی پوست) به ویتامین C نیاز دارد.
  • رژیم قلیایی یا آلکالاین را در نظر بگیرید. اگرچه ادعاهای خاص در مورد این رژیم توسط شواهد تأیید نشده است، اما مخالفت با برخی از توصیه‌های آن، مانند قطع قند فرآوری شده و گوشت قرمز ممکن است کمی دشوار باشد.

پرهیز از مصرف شیرینی جات و نوشابه

بیشتر بخوانید: چگونه از شر برآمدگی‌های گرمایی روی پاها خلاص شویم؟

مطالب مرتبط