10 ماده‌ی غذایی که می‌توانند باعث آکنه شوند

10 ماده‌ی غذایی که می‌توانند باعث آکنه شوند

23 خرداد 1401

رابطه‌ی بین غذا و آکنه بحث برانگیز است. مطالعات ضد و نقیضی در این زمینه وجود دارد، حتی برخی ادعا می‌کنند که هیچ ماده‌ی غذایی باعث آکنه نمی‌شود. با این حال، ما می‌دانیم که مصرف مواد مغذی ما بر سلامت پوست ما تأثیر می‌گذارد و رژیم غذایی ما نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ما دارد.

در حالی که غذا به تنهایی نمی‌تواند باعث آکنه شود، برخی از غذاها می‌توانند آکنه‌های شما را بدتر کنند و تحقیقات بیشتری برای ایجاد ارتباط بین غذا و آکنه مورد نیاز است. با این حال، ما غذاهایی را فهرست کرده‌ایم که بیشترین احتمال را برای ایجاد آکنه و بدتر شدن وضعیت شما دارند.


فهرست غذاهایی که باعث آکنه می‌شوند


1. غلات و شکر تصفیه شده

غلات و شکر تصفیه شده

در یک مطالعه شامل 64 شرکت‌کننده با آکنه متوسط تا شدید نشان داده شد که افراد مبتلا به آکنه مقدار بیشتری کربوهیدرات مصرف می‌کنند. به علاوه این شرکت کنندگان مبتلا به آکنه مقادیر بالایی از فاکتور رشد انسولین (هورمونی که باعث تولید بالای سبوم می‌شود، که معمولا در دوران بلوغ به اوج خود می‌رسد) داشتند.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که مصرف مکرر شکر می‌تواند منجر به ایجاد آکنه در نوجوانان شود.

مواد غذایی حاوی غلات تصفیه شده و شکر عبارتند از:

برنج سفید

رشته فرنگی برنج، ماکارونی و رشته فرنگی تهیه شده از آرد سفید

نان، غلات، کیک، شیرینی و کلوچه تولید شده از آرد سفید

نوشیدنی‌های قندی

شیرین کننده‌هایی مانند عسل، شربت افرا، نیشکر

2. محصولات لبنی

محصولات لبنی

مطالعه‌ای که این رژیم را روی 47355 زن بررسی کرد، ارتباط مثبتی بین آکنه و مصرف شیر کامل و بدون چربی پیدا کرد. سایر محصولات لبنی مانند پنیر خامه‌ای و پنیر دلمه نیز باعث ایجاد آکنه می‌شوند.

مطالعه‌ی مورد شاهدی دیگری 44 فرد مبتلا به آکنه ولگاریس و 44 فرد تحت کنترل را به مدت سه ماه مورد ارزیابی قرار داد. در تمام این تحقیقات آن‌ها دریافتند که افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با گروه کنترل، اغلب غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می‌خورند. آن‌ها شیر می‌نوشیدند و بستنی بیشتر از گروه کنترل خود می‌خوردند .

3. فست فود

فست فود

مطالعه‌ای که شیوع آکنه را در نوجوانان ارزیابی کرد، نشان داد که افراد مبتلا به آکنه فاقد عادات غذایی سالم هستند. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف مکرر غذاهای ناسالم مانند غذاهای چرب، همبرگر، سوسیس، کیک، شیرینی و شکر ممکن است خطر آکنه را افزایش دهد یا آن را تشدید کند.

4. غذاهایی با سطوح بالای چربی‌های امگا 6

غذاهایی با سطوح بالای چربی‌های امگا 6

یک رژیم غذایی معمولی غربی حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 و سطوح پایین‌تری از امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 6 در بیشتر روغن‌های نباتی و پخت و پز یافت می‌شوند و بیشتر غذاهای فرآوری شده در این روغن‌ها پخته می‌شوند.

لازم نیست مصرف چربی‌های امگا 6 را حذف کنید. می‌توانید مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای ساخته شده در روغن‌های گیاهی را کنترل کنید. روغن‌هایی را انتخاب کنید که اسیدهای چرب امگا 6 کمی دارند. این‌ها شامل روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن درخت نخل است. از مصرف روغن‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 از جمله روغن آفتابگردان، سویا و روغن دنبه خودداری کنید.

5. پودر پروتئین آب پنیر

پودر پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر مایعی است که پس از کشک شدن و جدا شدن شیر در طی فرآیند پنیرسازی باقی می‌ماند. اگرچه آب پنیر سرشار از اسیدهای آمینه است، پروتئین آب پنیر با افزایش آکنه در نوجوانانی که از آن استفاده می‌کنند، مرتبط است. اگرچه آکنه (مخصوصاً روی بدن) می‌تواند تنها در اثر تعریق ایجاد شود، تحقیقات بیشتری برای تعیین علل آن ضروری است.

شیر و فرآورده‌های آن می‌توانند گیرنده‌های IGF-1 و تولید هورمون‌هایی مانند پروژسترون و استروژن را افزایش دهند. اعتقاد بر این است که آن‌ها ممکن است به آکنه کمک کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم پشت آن ضروری است.

6. گوشت غیر ارگانیک

گوشت غیر ارگانیک

داروهای هورمونی استروئیدی طبیعی یا مصنوعی (از جمله پروژسترون، استروژن و تستوسترون) اغلب برای افزایش سرعت رشد حیوانات استفاده می‌شود. این کار برای آماده سازی سریع‌تر آن‌ها برای مصرف انسان انجام می‌شود و توسط FDA تایید شده‌است.

مصرف چنین گوشت‌هایی ممکن است با افزایش فعالیت آندروژن‌ها و فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) باعث آکنه شود.

7. کافئین و الکل

کافئین و الکل

یک مطالعه بیان می‌کند که قهوه حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد. این به این معنی است که سطح قند خون شما برای مدت طولانی‌تر از حد معمول پس از نوشیدن قهوه بالا می‌ماند که ممکن است التهاب را افزایش دهد و آکنه‌ی شما را بدتر کند.

مطالعه‌ی دیگری رژیم غذایی افراد کیتاوان را که آکنه نداشتند مورد ارزیابی قرار داد. رژیم غذایی آن‌ها شامل حداقل مصرف قهوه، الکل، شکر، روغن و محصولات لبنی بود.

8. غذاهای کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده

غذاهای منجمد، کنسرو شده و از پیش پخته‌ شده را می‌توان غذاهای فرآوری شده در نظر گرفت. این‌ها اغلب حاوی مواد افزودنی مانند شیرین‌کننده‌ها، روغن‌ها، ادویه جات، ترشی جات و مواد نگهدارنده هستند که به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شوند. غذاهای آماده معمولاً به شدت فرآوری شده‌اند و می‌توانند به آکنه کمک کنند.

9. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده

چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده، همبرگر و سایر غذاهای سرخ شده و فرآوری شده نیز می‌توانند باعث آکنه شوند. این‌ها همچنین شامل سایر غذاها با گلیسمی بالا هستند که سطح قند خون شما را به سرعت بالا می‌برند و باعث ایجاد شرایط التهابی مانند آکنه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا ضد آفتاب باعث آکنه و جوش می‌شود؟

10. نوشیدنی‌های انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی سطوح بالایی از قند هستند و می‌توانند سطح گلوکز خون را افزایش دهند. در یک مطالعه نشان داد، دریافت قند از نوشابه‌های گازدار خطر آکنه را افزایش می‌دهد و هر نوشیدنی شیرین می‌تواند خطر آکنه را افزایش دهد. بنابراین، از نوشیدن مقادیر بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.

در حالی که هیچ یک از مطالعات قطعی نیستند و نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد، اجتناب از برخی مواد غذایی به احتمال زیاد به کاهش خطر آکنه کمک می‌کند. در عین حال، افزودن برخی مواد غذایی دیگر به رژیم غذایی می‌تواند به شفافیت و سلامت پوست شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: پرکننده‌ (فیلر) پوستی برای جای آکنه: انواع، کارکرد و نحوه استفاده


برای شفاف نگه‌داشتن پوست خود چه بخوریم؟


در اینجا چند غذا وجود دارد که می‌توانید برای شفاف نگه‌داشتن پوست و جلوگیری از آکنه به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

1. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3

برخلاف اسیدهای چرب امگا 6، اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند. افرادی که از رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده می‌کردند، سطوح کمتری از آکنه داشتند. از این رو، غذاهای بیشتری مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی، روغن کانولا و سایر ماهی‌ها مانند ماهی تن، گربه ماهی، میگو و صدف را مصرف کنید. این‌ها به افزایش مصرف چربی‌های امگا 3 کمک می‌کنند.

2. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها پروتئین‌های ضد باکتریایی تولید می‌کنند و از رشد باکتری P. acnes و S.aureus جلوگیری می‌کنند که هر دوی این باکتری‌ها باعث ایجاد آکنه می‌شوند.

3. چای سبز

چای سبز حاوی پلی‌فنول‌هایی است که به عنوان عوامل ضد التهابی و ضد میکروبی عمل می‌کنند. برخی شواهد نشان می‌دهد که این پلی‌فنول‌ها به کاهش تولید بیش از حد سبوم و مهار رشد P. acnes کمک می‌کنند.

4. زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که مسئول فواید درمانی آکنه است. چه آن را به صورت خوراکی مصرف کنید و چه به صورت موضعی، زردچوبه می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه کمک کند.

5. غذاهای غنی از ویتامین‌های A، D، E، و روی

این ویتامین‌ها به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. کمبود این ویتامین‌های ضروری اغلب می‌تواند منجر به آکنه شود. می‌توانید تخم‌مرغ، کلم بروکلی، ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی و تن، آجیل و دانه‌ها و حبوبات را مصرف کنید.

6. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای شامل مصرف زیاد پروتئین، سبزیجات تازه، غلات کامل، گیاهان، ادویه‌جات، غذاهای دریایی، دانه‌ها، حبوبات و روغن زیتون فوق بکر است. غذاهایی مانند پنیر، مرغ و تخم‌مرغ در حد اعتدال مصرف می‌شوند، در حالی که غذاهای فرآوری شده، غلات تصفیه شده و نوشیدنی‌های شیرین باید به طور کامل حذف شوند. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به آکنه را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ سلامت کلی پوست دارد. یک رویکرد جامع برای کاهش آکنه و تقویت سلامت پوست ضروری است. بله، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند دشوار باشد، اما همیشه می‌توانید آهسته شروع کنید. سعی کنید غذاهای ناسالم را کاهش دهید و از یک سبک زندگی متعادل پیروی کنید تا پوست شفاف‌تری داشته ‌باشید.

اهمیت رژیم غذایی در حفظ سلامت کلی پوست را نمی‌توان نادیده گرفت. یک رویکرد جامع برای کاهش آکنه و بهبود سلامت پوست مورد نیاز است. بله، انجام تنظیمات رژیم غذایی ممکن است چالش برانگیز باشد، اما مطمئناً می‌توانید به آرامی شروع کنید. سعی کنید مصرف غذاهای ناسالم خود را محدود کنید و یک سبک زندگی سالم داشته‌ باشید تا پوستی صاف‌تر داشته‌ باشید. اگر بعد از استفاده از مراقبت مناسب از پوست، انجام تنظیمات رژیم غذایی و توسل به درمان‌های بدون نسخه متوجه بهبودی نشدید، باید با پزشک خود مشورت کنید. درمان زودهنگام می‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و در عین حال از ایجاد آکنه نیز جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: انواع آکنه در اطراف دهان و نحوه مقابله با آن‌ها

مطالب مرتبط