6 عارضه‌ی جانبی استفاده از کرم ضد آفتاب که باید از آن آگاه باشید

6 عارضه‌ی جانبی استفاده از کرم ضد آفتاب که باید از آن آگاه باشید

06 تیر 1401

استفاده از کرم ضد آفتاب یک مرحله‌ی مهم در روتین مراقبت از پوست است. اما آیا همه‌ی ضد آفتاب‌ها بی خطر هستند؟ مدتی است که عوارض جانبی ضد آفتاب باعث نگرانی شده ‌است. ضدآفتاب‌های شیمیایی با تتراسایکلین‌ها، فنوتیازین‌ها و داروهای سولفا ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر باشند. بنابراین، مهم است که بدانید چه چیزی وارد کرم ضد آفتاب شما می‌شود و چگونه روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. برای دانستن بیشتر این مقاله را بخوانید.


نحوه‌ی استفاده از کرم ضد آفتاب


کرم ضد آفتاب را روی پوست در معرض آفتاب قرار دهید.

این کار را باید 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن در مقابل آفتاب انجام دهید.

توصیه می‌شود پس از شنا، تعریق و غیره، ضد آفتاب دوباره استفاده شود.

حتی اگر در داخل خانه هستید، پس از هر 4 ساعت استفاده مجدد از ضد آفتاب را ادامه دهید.


عوارض ضد آفتاب


عوارض ضد آفتاب

1. واکنش‌های آلرژیک

کرم‌های ضد آفتاب حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث تحریک پوست مانند قرمزی، تورم، تحریک و خارش شوند. برخی افراد دچار واکنش‌های آلرژیک شدید همراه با بثورات و خارش شدید می‌شوند. این واکنش آلرژیک می‌تواند نتیجه‌ی مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضد آفتاب مانند عطرها و مواد نگهدارنده باشد. PABA به طور ایده آل در بسیاری از ضدآفتاب‌های تجاری استفاده می‌شود که می‌توانند میزان بالایی از واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

حتی می‌توانید ضدآفتاب‌هایی با برچسب "کم حساسیت" خریداری کنید. کرم‌های ضد آفتابی که حاوی PABA نیستند اغلب برچسب گذاری می‌شوند، اما برخی از مواد شیمیایی دیگر می‌توانند منجر به یک مشکل آلرژیک شوند. اگر در مورد واکنش آلرژیکی که ممکن است توسط یک محصول ضد آفتاب ایجاد شود مطمئن نیستید، آزمایش پچ توسط متخصص پوست انجام دهید. می‌توانید از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که حاوی اکسید روی هستند، زیرا حساسیت کمتری دارند.

2. ضد آفتاب‌ها می‌توانند آکنه را بدتر کنند

اگر پوست مستعد آکنه دارید، برخی از مواد شیمیایی موجود در محصول ضد آفتاب می‌تواند مشکل شما را بدتر کند. برای رهایی از این عارضه ضد آفتاب می‌توانید ضد آفتاب‌های غیر کومدون زا و غیر روغنی را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود از کرم ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست خود استفاده کنید. از استفاده از ضدآفتاب‌های بدن روی صورت خودداری کنید، زیرا این کرم‌ها بسیار سنگین هستند.

3. سوزش چشم

زدن کرم ضد آفتاب در چشم می‌تواند باعث درد و سوزش شود. این کار همچنین می‌تواند منجر به سوزش و حساسیت موقت به نور شود. برخی ادعا می‌کنند که ضد آفتاب‌های شیمیایی نیز می‌توانند باعث نابینایی شوند. اگر کرم ضد آفتاب وارد چشم شد، آن را کاملاً با آب خنک بشویید یا به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض ضد آفتاب

4. خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

کرم ضد آفتاب شامل موادی است که می‌تواند اثرات استروژنی روی سلول‌های سرطان سینه داشته‌ باشد. برخی از کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند بر سطح استروژن خون تأثیر بگذارند. از استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی برای کودکان خود اجتناب کنید، زیرا پوست آن‌ها تمایل دارد مواد شیمیایی را فورا جذب کند.

5. درد در نواحی مودار

انواع مختلفی از ضد آفتاب وجود دارد که انتخاب آن‌ها ممکن است گیج کننده باشد. آن‌ها همچنین در اشکال مختلف مانند ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم، و موم موجود هستند. انتخاب نوع ضد آفتاب انتخاب شخصی شماست. ژل‌ها برای نواحی پر مو مانند پوست سر یا سینه مردانه بهترین هستند. برخی از کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند منجر به سفت شدن یا خشک شدن پوست شوند و باعث ایجاد درد در نواحی پر مو شوند.

بیشتر بخوانید: 5 ویتامین برای پوستی درخشان، چرا پوست به این ویتامین‌ها نیاز دارد؟

6. چرک در فولیکول‌های مو

این یک عارضه جانبی نادر است که رخ می‌دهد. با این حال، معمولا صرفا بخاطر ضد آفتاب نیست. اگر هر گونه درد یا ناراحتی را تجربه کردید، باید فوراً با یک متخصص پوست مشورت کنید.


نکاتی برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از کرم ضد آفتاب


در صورت ایجاد قرمزی یا تحریک، ضد آفتاب را بشویید و استفاده از آن را متوقف کنید.

در مورد استفاده از کرم ضد آفتاب جدید با پزشک خود صحبت کنید یا از داروساز مشاوره بگیرید.

اگر برای مدت طولانی بیرون هستید، کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یکبار تجدید کنید.

اگر از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، آن را فقط روی ناحیه‌ی لب بمالید.

کرم ضد آفتاب را برای کودکان خود بسیار هوشمندانه انتخاب کنید.

از مصرف کرم ضد آفتاب برای کودکان کمتر از 6 ماه خودداری کنید.

اگر پوست چرب دارید، ضد آفتاب بدون روغن و غیر کومدون زا انتخاب کنید.

کرم ضد آفتاب بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت از پوست شما است. با این حال، همه‌ی ضد آفتاب‌ها ممکن است برای پوست شما مفید نباشند. برخی از آن‌ها ممکن است به دلیل ترکیبات مورد استفاده در ساخت آن‌ها عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. کرم‌های ضد آفتاب ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک، تشدید آکنه، تأثیر بر سطح استروژن خون، سفت شدن پوست و ایجاد تاول‌های پر از چرک شوند. برای خلاص شدن از شر عوارض جانبی ضد آفتاب، ممکن است مجبور شوید نکات ذکر شده در بالا را دنبال کنید. برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک همیشه بهتر است از ضد آفتاب‌های بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از هر محصول جدیدی یک پچ تست انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن‌ها برای رفع التهاب پوست

مطالب مرتبط