7 راه برای جلوگیری از ریزش موی آقایان

7 راه برای جلوگیری از ریزش موی آقایان

28 تیر 1401

دو سوم از مردان تحت تأثیر الگوی طاسی مردانه قرار می‌گیرند و 40 درصد آن‌ها در سن 35 سالگی ریزش موی قابل توجهی را تجربه می‌کنند، اما برخی از کارها وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهند و امید داشته باشند که نتیجه بگیرند.


1. از داروهای شیمیایی موجود استفاده کنند


درمان ریزش موی آقایان

دو داروی بالینی تأیید شده برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو وجود دارد: فیناستراید و ماینوکسیدیل

فیناستراید با مهار هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می‌کند که  باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو و در نهایت کاهش ریزش آن می‌شود، در حالی که ماینوکسیدیل جریان خون و جذب مواد مغذی را به فولیکول‌ها افزایش می‌دهد و از این طریق از ریزش جلوگیری می‌کند. هر دو درمان ممکن است منجر به رشد مجدد مو نیز شوند، اما خطر عوارض جانبی آن‌ها کمتر است. مشخص شده ‌است که فیناستراید در حدود 1 مرد از هر 31 مرد منجر به اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی نیز می‌شود، در حالی که ماینوکسیدیل می‌تواند منجر به تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شود.


2. از شانه لیزری استفاده کنید


 از شانه لیزری استفاده کنید

شانه‌های لیزری تنها درمان ریزش مو هستند که تأییدیه FDA را دریافت کرده‌اند. (در بریتانیا، هزینه‌ی دارو و شانه‌ها باید به صورت خصوصی پرداخت شود، زیرا در NHS در دسترس نیستند.) یک مطالعه در سال 2014 روی 103 مرد مبتلا به ریزش موی الگو نشان داد که پس از 26 هفته استفاده از لیزر، تراکم موهایشان افزایش قابل توجهی پیدا کرده ‌است. سه بار در هفته روی پوست سر خود شانه بزنید. روش دقیق عملکرد شانه‌ها به طور کامل شناخته نشده‌ است، اما گفته شده ‌است که لیزرهای کم‌توان اثر آنتی‌اکسیدانی روی فولیکول‌های مو دارند.


3. محصولات موی خود را عوض کنید


محصولات موی خود را عوض کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از ژل‌ها و سایر محصولات حالت دهنده ممکن است به ریزش مو کمک کنند، زیرا مواد شیمیایی موجود در این محصولات روی پوست سر باقی می‌مانند و در فولیکول‌ها محبوس می‌شوند و از بیرون آمدن موها به سطح جلوگیری می‌کنند. از استفاده بیش از حد از ژل‌های مو خودداری کنید و بیشتر محصولات حالت دهنده طبیعی را امتحان کنید که حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند.


4. از دوش گرفتن با آب خیلی گرم خودداری کنید


 از دوش گرفتن با آب خیلی گرم خودداری کنید

دوش بیش از حد گرم می‌تواند با از بین بردن روغن‌های ضروری پوست سر که به محافظت از آن کمک می‌کند، آسیب به پوست سر وارد کند و باعث خشکی و التهاب شود. هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که دوش آب گرم منجر به ریزش مو شود، اما برخی معتقدند که التهاب پوست سر می‌تواند منجر به کوچک شدن فولیکول‌های مو و نازک شدن موها شود.


5. از شامپوهای ضد DHT استفاده کنید


از شامپوهای ضد DHT استفاده کنید

DHT مقصر اصلی ریزش مو است و برخی از شامپوها می‌توانند به مبارزه با آن کمک کنند. محصولات حاوی 1-2٪ کتوکونازول را تهیه کنید، دارویی که تبدیل تستوسترون به DHT را مسدود می‌کند، درست مانند فیناستراید؛ با این حال، از آنجایی که استفاده از کتوکونازول به پوست سر محدود می‌شود، خطر عوارض جانبی منفی جنسی را ندارد.

بیشتر بخوانید: نازک شدن مو: علل ، درمان و نکات پیشگیری


6. ماساژ پوست سر را امتحان کنید


ماساژ پوست سر را امتحان کنید

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ پوست سر با بهبود گردش خون در پوست سر و فولیکول‌های مو و همچنین افزایش فعالیت ژن‌های شناخته شده برای رشد مو، پتانسیل افزایش تراکم مو را دارد. یک مزیت دیگر این است که ماساژ پوست سر به کاهش سطح استرس کمک می‌کند، یکی دیگر از عوامل مرتبط با ریزش مو است.


7. پیوند مو انجام دهید


پیوند مو انجام دهید

اگر در حال حاضر ریزش موی قابل توجهی دارید، پیوند ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. قبل از ریزش مو، ما حدود 100000 تار مو داریم. حداقل 25000 مورد نیاز است تا سری پر از مو داشته ‌باشیم. فرآیند پیوند شامل برداشتن فولیکول‌های مو از سر «اهداکننده» مقاوم به DHT در پشت و کناره‌های سر و پیوند زدن آن‌ها به پوست سر گیرنده است. تکنیک‌های کاشت مو بسیار متفاوتی وجود دارد، اما برخی از روش‌های جدیدتر از سلول‌های بنیادی مو برای تحریک رشد مجدد در ناحیه اهداکننده استفاده می‌کنند و در صورت لزوم امکان پیوندهای مکرر را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح مراقبت از موها

مطالب مرتبط