17 مورد از فواید مارچوبه برای سلامت بدن (قسمت اول)

17 مورد از فواید مارچوبه برای سلامت بدن (قسمت اول)

15 مرداد 1401

فواید مارچوبه بسیار زیاد است و تأثیر مثبتی بر سلامت بدن دارد. از حدود 2000 سال پیش تا الان کشت شده است.

درباره فواید مارچوبه برای سلامت بدن بیشتر بدانید. ادامه مطلب را مطالعه کنید.


مارچوبه چیست؟


مارچوبه چیست؟

مارچوبه که به طور علمی Asparagus officinalis نامیده می‌شود یکی از اعضای خانواده زنبق است. این سبزی امروزه به طور گسترده کشت می‌گردد و اعتقاد‌بر این است که حدود 2000 سال پیش در منطقه مدیترانه شرقی منشأ گرفته است.

در شرایط ایده‌آل، این گیاه تنها در 24 ساعت 25 cm رشد می‌کند و از نظر تغذیه‌ای یکی از متعادل‌ترین سبزیجاتی است که در بازار پیدا می‌کنید.

این سبزی در انواع مختلفی نیز وجود دارد.


انواع مارچوبه چیست؟


رایج‌ترین نوع آن مارچوبه سبز است که به آن مارچوبه آمریکایی و بریتانیایی نیز می‌گویند. اما در بازار، رنگ سفید (که به آن واریته اسپانیایی و هلندی نیز گفته می‌شود) که لطیف‌تر و برداشت آن کمی مشکل است و نوع ارغوانی که کوچکتر است (به نام واریته فرانسوی) نیز پیدا خواهید کرد.

انواع کمتر رایج عبارتند از:

  • سری جرسی که نوعی مارچوبه قوی است. در برابر بیشتر بیماری‌ها مقاوم است.
  • شور بنفش، که یک سبزی بنفش فوق‌العاده شیرین است. با این حال، رنگ آن با پخته شدن محو می‌شود.
  • آپولو که در شرایط آب و هوایی سرد و گرم به خوبی رشد می‌کند.
  • UC 157 که یک مارچوبه هیبریدی است که در آب و هوای گرم به خوبی رشد می‌کند.

تاریخچه مارچوبه چیست؟


این سبزی بومی بیشتر اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. هنگامی که برای اولین بار بیش از 2000 سال پیش کشت شد، به عنوان یک داروی طبیعی مورد استفاده قرار گرفت. مزایای آن در همان سال‌های اولیه مشخص شد.

در واقع، امپراتور آگوستوس روم "ناوگان مارچوبه" را ایجاد کرد و این سبزی به کوه‌های آلپ منتقل می‌شد تا برای زمستان منجمد شود. حدس بزنید، قدیمی‌ترین کتاب دستور‌العمل‌های باقی‌مانده از قرن سوم حاوی دستور‌العمل مارچوبه است.

فرانسوی‌ها کشت را در دهه 1400 آغاز کردند، در حالی که انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها در دهه 1500 متوجه آن شدند. حدود سال 1850 بود که مارچوبه وارد ایالات متحده شد.

ارزش عذایی مارچوبه

امروزه، چین بزرگترین تولید‌کننده مارچوبه در جهان است. در ایالات متحده، کالیفرنیا، میشیگان و واشنگتن نیز بزرگترین تولیدکنندگان این سبزیجات هستند.

دلیل اینکه مارچوبه در آن زمان به عنوان یک گیاه فوق‌العاده شناخته می‌شد، فواید مارچوبه برای سلامت بدن بود.


حقایق تغذیه‌ای مارچوبه


چیزی که مارچوبه را متمایز می‌کند، مقادیر ناچیز کالری و به معنای واقعی کلمه بدون چربی است. 5 عدد آن حاوی 20 کالری، 4 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و فاقد سدیم است.

این‌ها مواد مغذی موجود در 1 فنجان مارچوبه (134 گرم) هستند:

70 میکروگرم فولات (17 درصد ارزش روزانه)

58 میکروگرم ویتامین K (70 درصد ارزش روزانه)

5 میلی گرم ویتامین C (13٪ از ارزش روزانه)

2 میلی گرم تیامین (13٪ از ارزش روزانه)

1 میلی گرم ویتامین B6 (6٪ از ارزش روزانه)

1013 واحد بین المللی ویتامین A (20 درصد مقدار روزانه)

3 میلی گرم مس (13 درصد ارزش روزانه)

9 میلی گرم آهن (16 درصد ارزش روزانه)

2 میلی گرم منگنز (11٪ از ارزش روزانه)

سرشار از تغذیه، اینطور نیست؟ حالا بیایید ببینیم این سبزی چه چیزی به شما ارائه می‌دهد!


فواید مارچوبه چیست؟


فواید مارچوبه برای سلامت بدن بسیار زیاد و متنوع است برای مثال، فیبر محلول موجود در مارچوبه (اینولین) برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و حتی از سرطان روده بزرگ و بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند. فولات موجود در این سبزی برای عملکرد مغز مفید است و به کاهش نقایص مادرزادی در دوران بارداری کمک می‌کند و ویتامین C و E برای سلامت پوست و مو مفید است.


1. مارچوبه به کاهش وزن کمک می‌کند


مارچوبه به کاهش وزن کمک می‌کند

دلیل شماره یک اینولین است، فیبر محلول در مارچوبه است. ما لازم نیست در مورد اهمیت فیبر برای کاهش وزن صحبت کنیم. یک مطالعه نشان می‌دهد که تنها 6 گرم اینولین به اندازه یک وعده غذایی 260 کالری سیر کننده است.

این سبزی بسیار کم کالری است و این بدان معنی است که آن را به رژیم کاهش وزن خود اضافه کنید. این به شما کمک می‌کند وزن خود را حفظ کنید.


2. مارچوبه به مبارزه با سرطان کمک می‌کند


مارچوبه به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

چندین بررسی منتشر شده در گزارشی توسط انجمن سرطان آمریکا در مورد اهمیت مارچوبه در کاهش علائم سرطان صحبت می‌کند. این گزارش که شبکه نجات یافتگان سرطان نام دارد، در مورد تجربیات شخصی بیماران سرطانی و چگونگی بهره‌مندی آن‌ها از مصرف مارچوبه صحبت می‌کند.

در مطالعه‌ای دیگر، ترکیبات خاصی در مارچوبه به نام ساپونین‌ها باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. این ترکیبات رشد بیشتر سلول‌های سرطانی را مهار کرده بودند. ترکیب دیگری در مارچوبه به نام سولفورافان در حال حاضر به دلیل خواص شیمیایی آن در حال بررسی است.

فولات موجود در مارچوبه نیز برای بدن بسیار مفید است.  ویتامین B موجود در آن خطر ابتلا به سرطان‌های پانکراس، روده بزرگ و مری را کاهش می‌دهد.

با این حال، برخی گزارش‌ها ارتباط مستقیم بین مارچوبه و پیشگیری از سرطان را به چالش می‌کشند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که مارچوبه مطمئناً به درمان سرطان کمک می‌کند، اما به خودی خود نمی‌تواند یک درمان باشد.


3. مارچوبه سلامت دستگاه ادراری را بهبود می‌بخشد


مارچوبه سلامت دستگاه ادراری را بهبود می‌بخشد

سلامت دستگاه ادراری به معنای سلامت مثانه، کلیه‌ها و مجرای ادرار است و مارچوبه از همه آن‌ها محافظت می‌کند. به لطف خواص ضدباکتریایی، این سبزی از رشد باکتری‌هایی که ممکن است باعث عفونت شوند، جلوگیری می‌کند.

این سبزی به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می‌کند، به همین دلیل است که همراه با مایعات دیگر در "آبیاری درمانی" استفاده می‌شود. این درمان برون ده ادرار را افزایش می‌دهد و عفونت‌های مختلف دستگاه ادراری را درمان می‌کند.

خواص ادرارآور مارچوبه به دفع مواد زائد از کلیه‌ها و جلوگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند.


4. مارچوبه با التهاب مبارزه می‌کند


مارچوبه با التهاب مبارزه می‌کند

سطوح بالای آنتی‌اکسیدان موجود در این سبزی، آن را به یک ماده غذایی قدرتمند برای مبارزه با التهاب تبدیل می‌کند. مارچوبه حاوی موادی است که نوعی التهاب را که منجر به بیماری قلبی می‌شود، کاهش می‌دهد.

مطالعات بیشتر نشان‌داده است که خواص ضدالتهابی مارچوبه به تسکین درد و سایر مسائل مانند سردرد، کمردرد، روماتیسم و نقرس کمک می‌کند.

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین K است که به لخته‌شدن خون در بدن کمک می‌کند.


5. مارچوبه از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند


مارچوبه از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند

ویتامین K موجود در مارچوبه نقش محافظتی در سلامت قلب دارد. این ویتامین از سفت‌شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین کلسیم را از پوشش شریان‌ها دور نگه می‌دارد.

آبیاری درمانی که در مورد آن صحبت کردیم نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند و این به معنای داشتن قلب سالم است. فیبر محلول در سبزیجات خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف فیبر با کاهش فشارخون و سطح کلسترول سرم مرتبط است.

مارچوبه حاوی تیامین، یکی‌دیگر از ویتامین‌های B است. این ماده مغذی سطح اسید آمینه هموسیستئین را تنظیم می‌کند. هموسیستئین بیش از حد در خون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد.

مطالعه دیگری در مورد ترکیبات گیاهی موجود در ریشه مارچوبه یعنی فیتواسترول‌ها، ساپونین‌ها، پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدها و اسید اسکوربیک صحبت می‌کند که همگی به حذف کلسترول اضافی از خون و بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. و فولات موجود در مارچوبه نیز از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.


6. مارچوبه سلامت مغز را تقویت می‌کند


مارچوبه سلامت مغز را تقویت می‌کند

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین‌های E و C است و طبق مطالعات انجام شده، این دو ماده مغذی ترکیبی قدرتمند برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

مشخص شده است که مارچوبه از اختلالات شناختی و زوال شناختی در سالمندان جلوگیری می‌کند.

این سبزی به درمان افسردگی کمک می‌کند. فولات موجود در آن ممکن است روحیه شما را تقویت کرده و به درمان تحریک‌پذیری کمک کند. مطالعات ارتباط بین سطوح پایین فولات و افسردگی را نشان داده‌اند.

نشان داده شده است که مارچوبه به افراد مبتلا به صرع یا تشنج کمک می‌کند، و ما باید از فولات برای آن تشکر کنیم.


7. مارچوبه به هضم غذا کمک می‌کند


مارچوبه به هضم غذا کمک می‌کند

فیبر برای کمک به هضم ( البته نه پروتئین) با کمک به حرکت غذا از طریق روده شناخته شده است. اینولین، یکی دیگر از فیبرهای غذایی منحصربه‌فرد موجود در مارچوبه، فرآیند گوارش را بهبود می‌بخشد.

مارچوبه علاوه‌بر فیبر، سرشار از آب نیز هست و این به جلوگیری از یبوست و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مارچوبه نیز یک پری‌بیوتیک است. پری‌بیوتیک‌ها فیبرهای گیاهی هستند که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کنند و بین باکتری‌های خوب و بد تعادل ایجاد می‌کنند.

صحبت در مورد نفخ، مارچوبه معجزه می‌کند. قبلاً خواص ادرارآور آن را دیده بودیم. ممکن است ادرار شما را برای مدتی بوی بد بدهد، اما تمام آب اضافی را از بین‌‌برده و نفخ را از بین می‌برد.


8. مارچوبه سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد


مارچوبه سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

سطوح پایین ویتامین K همیشه با شکستگی استخوان مرتبط بوده است. و به هر حال، مارچوبه مملو از این ماده مغذی است یک فنجان مارچوبه بیش از نیمی از مصرف توصیه شده روزانه ویتامین K را به شما می‌دهد.

مصرف کافی ویتامین K نیز باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود. همچنین میزان کلسیم دفع شده در ادرار را کاهش می‌دهد و در نهایت به سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان کمک می‌کند. ویتامین K همچنین معدنی شدن استخوان را تنظیم کرده و به حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند.

و آهن موجود در مارچوبه باعث تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌شود.

ما به تازگی دیدیم که مارچوبه پری‌بیوتیک است و طبق یک مطالعه، پری‌بیوتیک‌ها می‌توانند جذب کلسیم را بهبود بخشند.


9. مارچوبه ایمنی را افزایش می‌دهد


مارچوبه ایمنی را افزایش می‌دهد

یکی دیگر از ترکیبات مهم موجود در مارچوبه که باید درباره آن بدانیم گلوتاتیون است که سم‌زدایی است که به از بین بردن مواد سرطان‌زا کمک می‌کند. این ترکیب در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

پری‌بیوتیک‌های موجود در مارچوبه به بهبود ایمنی و مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند. مارچوبه از نظر آنتی‌اکسیدان نیز بسیار غنی است، مجموعه دیگری از ترکیبات که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

مارچوبه به دلیل افزایش انرژی که ارائه می‌دهد شناخته شده است، به طور طبیعی به‌دلیل محتوای ویتامین B که دارد. با تبدیل غذا به سوخت، سطح انرژی را بهبود می‌بخشد و همچنین دارای فیبری است که قند خون را ثابت کرده در نتیجه از تصادفات بعد از غذا جلوگیری می‌کند.


10. مارچوبه به درمان دیابت کمک می‌کند


مارچوبه به درمان دیابت کمک می‌کند

مارچوبه با ثابت ماندن سطح قند خون به این اصل مهم دست یافته است. همچنین تولید انسولین را به طور همزمان افزایش می‌دهد، انسولین هورمونی است که به بدن در جذب گلوکز کمک می‌کند. مطالعه دیگری نشان داده است که مارچوبه می‌تواند منجر به افزایش 81 درصدی جذب گلوکز توسط عضلات و بافت‌های بدن شود و در نتیجه به کاهش قند خون و بهبود علائم دیابت کمک کند.

برخی منابع می‌گویند مارچوبه سلامت ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد، اما هیچ شواهد قابل قبولی برای حمایت از این گفته وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: 17 مورد از فواید مارچوبه برای سلامت بدن (قسمت دوم)

مطالب مرتبط