8 مزایای سلامتی مس، علائم کمبود و عوارض جانبی

8 مزایای سلامتی مس، علائم کمبود و عوارض جانبی

17 آذر 1401

 

همه‌ی ما می‌دانیم که مس یکی از مواد معدنی مهم است که برای بسیاری از عملکردهای بدن حیاتی است. اما، متأسفانه، مزایای مس به طور گسترده‌ای شناخته نشده است. آیا می‌دانستید که می‌تواند به طور مؤثر با تمام بیماری‌های عصبی مبارزه کند و سلامت مغز را افزایش دهد؟ همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. از مقاله‌ی زیر بیاموزید که چگونه مس می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و مزایای دیگری به شما ارائه دهد. برای دانستن بیشتر به پایین بروید!


از مس چه می‌دانید؟


راه‌های زیادی وجود دارد که مس می‌تواند برای شما مفید باشد. اولین مورد این است که انرژی مغز را تأمین می‌کند و عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. همچنین به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و ایمنی شما را تقویت می‌کند. که البته این کار را با آهن انجام می‌دهد.
مس همچنین به سلامت استخوان‌ها، اعصاب کمک می‌کند و حتی به نوعی جذب آهن را تقویت می‌کند (مجموعه‌ای از فواید کاملاً متفاوت را ارائه می‌کند).


فواید مس برای سلامتی چیست؟


1. سلامت مغز شما را تقویت می‌کند

مس یکی از اجزای مهم آنزیم‌هایی است که انتقال دهنده‌های عصبی مغز را فعال می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سطح مس کافی برای سلامت مغز ضروری است. مغز 20 درصد از اکسیژنی را که استنشاق می‌کنید می‌گیرد. و از آنجایی که بیشتر مس بدن در مغز یافت می‌شود، مغز مطمئناً به مس کافی نیاز دارد.
تخریب عصبی در بزرگسالان اغلب با عدم تعادل در سطح مس مرتبط است. همچنین یکی از علائم کمبود مس، ناتوانی در تمرکز و بد خلقی است.

2. سلامت مفاصل و استخوان شما را افزایش می‌دهد

مس به تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها کمک می‌کند و سطوح پایین این ماده‌ی معدنی می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. همچنین در سلامت کلاژن، که یک جزء ساختاری مهم در بدن ما است، نقش دارد. مس ناکافی می‌تواند منجر به تخلیه‌ی کلاژن شود و این در نهایت منجر به اختلال عملکرد مفاصل می‌شود.
خواص ضد التهابی مس نیز می‌تواند درد آرتریت را کاهش دهد.
و به هر حال، برخی ادعاها در مورد دستبندهای مسی و نحوه‌ی درمان درد مفاصل وجود دارد. طرفداران ادعا می‌کنند که خواص ضد التهابی مس موجود در دستبند می‌تواند در صورت تماس با پوست به بدن منتقل شود. اجازه دهید به شما بگویم که هیچ تحقیقی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

3. ایمنی شما را تقویت می‌کند

همانطور که قبلاً گفتیم، مس همراه با آهن به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. این باعث تقویت ایمنی شما می‌شود. کمبود مس می‌تواند منجر به نوتروپنی شود که مقدار کمتری از گلبول‌های سفید خون است و تحقیقات نشان می‌دهد که این وضعیت می‌تواند باعث بیمار شدن بیشتر فرد شود. این اثرات در نوزادان بارزتر است، به همین دلیل است که آن‌ها بیش از هر فرد دیگری نیاز به مقدار مس کافی دارند.

4. متابولیسم را ترویج می‌کند

مس بیش از 50 واکنش آنزیمی را که روزانه در بدن شما انجام می‌شود، پشتیبانی می‌کند. این از متابولیسم سالم شما پشتیبانی می‌کند.
این ماده‌ی معدنی همچنین در سنتز ATP یا آدنوزین تری فسفات که منبع انرژی بدن است نقش دارد. به همین دلیل است که کمبود مس می‌تواند منجر به متابولیسم کند شود.

5. به رشد و توسعه‌ی مناسب کمک می‌کند

متأسفانه کمبود مس در کشورهای جهان سوم بسیار رایج است و در کودکان کاملاً قابل مشاهده است؛ جایی که بچه‌ها از کاهش رشد و سایر عوارض رشد رنج می‌برند. این به این دلیل است که کمبود مس می‌تواند بر رشد مفاصل و استخوان‌ها و حتی رشد مغز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، مس برای اکسیژن‌رسانی گلبول‌های قرمز خون نیز مورد نیاز است و سطوح پایین این ماده‌ی معدنی می‌تواند به این معنی باشد که اندام‌های شما سطوح کافی اکسیژن را دریافت نمی‌کنند. این می‌تواند منجر به مشکلات رشدی شود. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود مس نیز می‌تواند رشد نوزادان را به تأخیر بیندازد.

6. از سلامت تیروئید شما حمایت می‌کند

مس با روی، کلسیم و پتاسیم (مواد مغذی ضروری برای سلامت تیروئید) کار می‌کند و سلامت تیروئید را ارتقا می‌دهد. در نتیجه، می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید کمک کند.
مطالعات نشان می‌دهد که چگونه متابولیسم مس برای پیشگیری یا مدیریت بیماری تیروئید ضروری است.

7. پیری را به تأخیر می‌اندازد

مطالعات نشان می‌دهد که مس به اندازه‌ی رتینول و آلفا هیدروکسی اسید برای ضد پیری مهم است. و سپس، پپتیدهای مس وجود دارد، یک مجموعه مسی که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر نگه دارد. از آنجایی که مس به ساخت کلاژن کمک می‌کند و از آنجایی که کلاژن برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز مهم است، باید گفت که مس می‌تواند استحکام پوست را بهبود بخشد و چین و چروک را کاهش دهد.
مطالعات همچنین بیان می‌کنند که مس پروتئین‌های پوست را تثبیت می‌کند و سلامت کلی پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین به تولید ملانین کمک می‌کند، رنگدانه‌ای که از پوست شما در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

8. مس می‌تواند سلامت موهای شما را تقویت کند

پپتیدهای مس همچنین باعث افزایش اندازه‌ی فولیکول‌های مو و در نتیجه جلوگیری از نازک شدن مو می‌شوند. و از آنجایی که مس به تولید ملانین کمک می‌کند، حتی می‌تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند.
این‌ها فواید مس است. این‌ها به ما می‌گویند که مواد معدنی چقدر مهم است، اینطور نیست؟ سطوح ناکافی این ماده‌ی معدنی می‌تواند منجر به عوارض شود. بیایید ببینیم آن‌ها چه هستند.


علائم کمبود مس چیست؟


کمبود مس می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • کم خونی
  • شکستگی استخوان
  • مشکلات تیروئید
  • پوکی استخوان
  • از بین رفتن رنگدانه‌ی مو و پوست
  • بیماری منکس (تأخیر رشد عصبی در نوزادان)

تنها راه جلوگیری از کمبود مس، اطمینان از مصرف کافی مس است. که ما را به بخش بعدی می‌برد.


غذاهای غنی از مس کدامند؟


RDA مس 900 میکروگرم در روز برای بزرگسالان و نوجوانان است. و حد بالایی 10 میلی‌گرم در روز است. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید در صورت لزوم، غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • جگر گاو
  • قارچ 
  • بادام هندی
  • کلم پیچ 
  • پودر کاکائو 
  • بادام 
  • آووکادو 

عوارض جانبی مس اضافی چیست؟


1. مشکلات دوران بارداری و شیردهی

مصرف مس در دوزهای بالاتر در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند خطرناک باشد. زنان باردار بالای 19 سال نباید بیش از 10 میلی گرم مس در روز مصرف کنند.

2. بیماری ویلسون

سطح بیش از حد مس در بدن می‌تواند منجر به مسمومیت مس شود که می‌تواند بر اندام‌های اصلی بدن تأثیر بگذارد.

3. سایر عوارض جانبی

  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضعف
  • سیروز کبدی 
  • یرقان

4. تداخلات دارویی

مس اضافی، به ویژه در شکل مکمل، می‌تواند با قرص‌های ضد بارداری، NSAID ها مانند آسپرین و ایبوپروفن، پنی سیلامین، آلوپورینول و سایر مکمل‌های روی تداخل داشته باشد.
اگرچه مزایای مس بسیار گسترده است، اما اغلب در مورد آن‌ها صحبت نمی‌شود. از تقویت سلامت و ایمنی مغز و استخوان گرفته تا افزایش متابولیسم و کاهش سرعت پیری زودرس، این ماده‌ی معدنی می‌تواند برای بدن شما معجزه کند. مهم‌تر از آن، نقش مهمی در سلامت تیروئید دارد و از شرایطی مانند کم کاری و پرکاری تیروئید جلوگیری می‌کند. بنابراین، با مصرف غذاهایی مانند جگر گاو، قارچ، بادام هندی، کلم پیچ، پودر کاکائو، بادام، آووکادو و غیره، روزانه 900 میکروگرم مس مصرف کنید.
با این حال، شما نمی‌توانید بیش از 10 میلی‌گرم مس در روز مصرف کنید. در غیر این صورت، ممکن است عوارض جانبی مانند بیماری ویلسون و تداخلات دارویی را تجربه کنید. بنابراین، احتیاط را رعایت کنید.

 بیشتر بخوانید: 18 فواید گوجه‌فرنگی برای سلامتی

مطالب مرتبط