نحوه‌ی استفاده از آب برنج برای مو

نحوه‌ی استفاده از آب برنج برای مو

19 آذر 1401

 

استفاده از آب برنج برای مو یک روش قدیمی آسیایی برای حل مشکلات متعددی است که موهای شما را آزار می‌دهد. روند کار بسیار ساده است! تنها چیزی که نیاز دارید یک لیوان برنج و مقداری آب برای خیس خوردن دانه‌هاست.
در این مقاله شما را با فواید موی آب برنج (چه ساده و چه تخمیر شده) و چند روش تهیه‌ی آن آشنا می‌کنیم و در ادامه نکاتی را برای استفاده‌ی مؤثر از آن بیان می‌کنیم. 


آب برنج چیست؟


آیا طرز پخت برنج را بلدید؟ به یاد داشته باشید که چگونه آن را در آب خیس کرده و سپس آن را صاف می‌کنید؟ خب دفعه‌ی بعد آب را دور نریزید چون روی مو و پوست شما معجزه می‌کند.
آب برنج شبیه مایع شیری رنگ است و این به دلیل باقی مانده نشاسته برنج است. سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و نوشیدنی سالمی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
آب برنج پوست شما را سفت می‌کند و سلامت موهای شما را بهبود می‌بخشد. همچنین گردش خون را در بدن شما افزایش می‌دهد، به رشد سلول‌های پوست کمک می‌کند و پوست شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد.


آیا آب برنج برای مو مفید است؟


بله، برای مو مناسب است. چه چیزی در آن است که آن را چنین می‌کند؟ مطالعات نشان می‌دهد که آب برنج حاوی اینوزیتول است، کربوهیدراتی که موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند.
این اینوزیتول حتی پس از شستشوی آب برنج در مو باقی می‌ماند و به عنوان یک محافظ عمل می‌کند و از موهای شما در برابر آسیب محافظت می‌کند. آب برنج همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که باعث تقویت ریشه‌ی مو، افزایش حجم مو و درخشندگی و صاف شدن موهای شما می‌شود.
آب برنج از هر نظر برای موهای شما عالی است. ایمن، طبیعی است و هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. وضعیت موهای شما را به شیوه‌ای سالم بهبود می‌بخشد.
حرف من را قبول کنید، هیچ چیز بهتر از آب برنج برای موهای شما وجود ندارد. در بخش‌های بعدی در مورد آن بیشتر بدانید.
آب برنج ساده در مقابل آب برنج تخمیر شده؛ کدام یک مؤثرتر است؟
آب برنج چند نوع دارد که آب برنج ساده و آب برنج تخمیر شده در بین آن‌ها بیشتر شناخته شده است. بیایید بفهمیم کدام یک بهتر است.

PH آب برنج ساده از pH موی شما بالاتر است. pH آب برنج باعث کاهش PH موهای شما می‌شود و به بستن کوتیکول‌ها کمک می‌کند و در نتیجه از مو محافظت می‌کند.
تخمیر آب برنج سطح ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن را افزایش می‌دهد که فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. باعث رشد موی سالم و بهبود وضعیت کلی موهای شما می‌شود.
همچنین در حین تخمیر، ماده‌ای به نام پیترا در آب برنج تشکیل می‌شود که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و اسیدهای آلی است. پیترا به تقویت بازسازی سلولی و حفظ سلامت پوست و مو معروف است.
آب برنج تخمیر شده اسیدی است و هنگامی که موهای خود را با آن آبکشی می‌کنید، pH موهای شما را بازیابی و متعادل می‌کند.
آب برنج تخمیر شده مزایای آب برنج ساده را افزایش می‌دهد و شما می‌توانید بسته به سطح ترمیم و جوانسازی مورد نیاز موهای خود از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.


روش‌های تهیه‌ی آب برنج


در اینجا به دو روش اساسی و ساده برای تهیه‌ی آب برنج برای مو در منزل و نحوه‌ی استفاده‌ی مؤثر از آن برای مو اشاره کرده‌ایم.

1. آب برنج آب پز

الف) آب برنج جوشیده چیست؟

یکی از راه های بدست آوردن آب برنج، جوشاندن برنج است. آب اضافی باقی مانده پس از پختن برنج در آب را آب برنج جوشانده می گویند. این یک مایع غلیظ است که می توانید آن را رقیق کنید تا به عنوان شستشوی صورت یا آبکشی مو استفاده کنید.

ب) طرز تهیه آب برنج جوشیده شده

یک لیوان را بردارید و آن را با برنج پر کنید (برنج سفید، قهوه‌ای، باسماتی یا...).
آن را با آب بیشتری نسبت به آنچه معمولاً برای پختن استفاده می‌کنید پر کنید.
برنج را برای مدتی بجوشانید. می‌توانید آب اضافی را که می‌آید به لایه بالایی بریزید یا صبر کنید تا برنج پخته شود و سپس آب اضافی را در لیوان صاف کنید.
این آب یک مایع کدر بسیار غلیظ خواهد بود.

ج) نحوه‌ی استفاده از آب برنج جوشانده برای مو

آب برنج جوشانده یک حالت دهنده‌ی عالی است، بنابراین بیایید نحوه‌ی استفاده از آن را به عنوان یک نرم کننده بیابیم.
یک لیوان آب برنج جوشیده بردارید و چند قطره اسانس رزماری، اسطوخودوس یا بابونه به آن اضافه کنید.
موهایتان را شامپو بزنید و سپس آب برنج را روی آن بریزید. 5 تا 20 دقیقه بسته به زمانی که در اختیار دارید بگذارید بماند.
در این مدت به آرامی موها و پوست سر خود را ماساژ دهید.
پس از اتمام کار، موهای خود را کاملاً با آب معمولی بشویید. حداقل یک بار در هفته از آن استفاده کنید تا شاهد بهبود سلامت و بافت موهای خود باشید.

2. آب برنج تخمیر شده

الف) آب برنج تخمیری چیست؟

آب برنج تخمیر شده آب برنجی است که قبل از استفاده مدتی در تخمیر گذاشته می‌شود. تخمیر آب برنج را به مایع قوی تبدیل می‌کند که باید قبل از استفاده رقیق شود.

ب) چگونه آب برنج تخمیری درست کنیم؟

نصف فنجان برنج را بردارید و در دو لیوان آب خیس کنید. آن را به مدت 15 تا 30 دقیقه کنار بگذارید.
آب را با صاف کردن برنج استخراج کنید.
مایعی را که به دست می‌آورید به یک شیشه بریزید و بگذارید یک یا دو روز در دمای اتاق بماند.
وقتی متوجه بوی ترش از شیشه شدید، تخمیر را متوقف کرده و شیشه را به یخچال منتقل کنید.
قبل از استفاده از آب برنج تخمیر شده، یک یا دو فنجان آب گرم اضافه کنید زیرا بسیار قوی است و استفاده‌ی مستقیم توصیه نمی‌شود.

ج) نحوه‌ی استفاده از آب برنج تخمیر شده برای مو

مقدار کافی پودر خردل را بردارید و آن را در آب برنج تخمیر شده مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.
مقداری روغن زیتون به رب اضافه کنید و کاملاً مخلوط کنید.
خمیر را روی پوست سر خود بمالید. اجازه ندهید روی موهایتان پخش شود.
اجازه دهید ماسک به مدت 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید.
با گذشت روزها توصیه می‌شود آب برنج را با آب بیشتری رقیق کنید زیرا هر چه آب برنج قدیمی‌تر باشد محلول غلیظ‌تر می‌شود.
اکنون که می‌دانیم چگونه آب برنج را به راحتی در خانه درست کنیم، بیایید با فواید آن آشنا شویم.


فواید آب برنج برای مو


آب برنج حاوی اینوزیتول است، کربوهیدراتی که به تقویت خاصیت ارتجاعی و کاهش اصطکاک سطحی کمک می‌کند. در اینجا بررسی کنید که بهترین فواید آب برنج برای مو چیست.

1. رشد مو را بهبود می‌بخشد

هیچ چیز بهتر از آب برنج برای کاهش ریزش مو و کمک به رشد مو نیست. اسیدهای آمینه موجود در آب برنج به ویژه به بازسازی مو کمک می‌کند و همچنین به رشد سریع مو کمک می‌کند.
همچنین، آب برنج حاوی ویتامین‌های B، C و E است که به رشد مو کمک بیشتری می‌کند. بهترین راه استفاده از آب برنج برای رشد مو این است که بعد از شستشو موهای خود را با آن آبکشی کنید. این روند را حداقل دو بار در هفته دنبال کنید و مطمئناً نتیجه را خواهید دید.

2. دوشاخه شدن را کاهش می‌دهد

دوشاخه‌ها باعث می‌شوند که شما به هم ریخته به نظر برسید، اینطور نیست؟ موهای شما برای جلوگیری از شکافتن انتهایی به پروتئین نیاز دارند و آب برنج مقدار زیادی از آن را دارد.
دلایل اصلی شکاف انتهایی، نگهداری ناکافی و آلودگی است که منجر به تخریب کلی در سلامت موهای شما می‌شود. اسیدهای آمینه موجود در آب برنج به کمک شما می‌آیند و آسیب را ترمیم می‌کنند.
انتهای دوشاخه شده‌ی موهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب برنج خیس کنید و سپس موهای خود را بشویید. به تدریج شاهد بهبود وضعیت موهای خود خواهید بود.

3. آبکشی مو

شستشوی موها با آب برنج بعد از شامپو به جای استفاده از نرم کننده بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. بافت موهای شما را بهبود می‌بخشد و حجم موهای شما را افزایش می‌دهد. همچنین موهای شما را نرم و صاف می‌کند. و مهمتر از همه، موهای شما را سالم نگه می‌دارد.

4. از مو در برابر آسیب محافظت می‌کند

آب برنج اصطکاک سطحی را کاهش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد. حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند و به طور کلی از مو محافظت می‌کند.
چیزی که آب برنج را از سایر مواد متمایز می‌کند این واقعیت است که اینوزیتول حتی پس از آبکشی با آب برنج در موهای شما باقی می‌ماند و از موهای شما در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کند.

5. تقویت ریشه‌ی مو و صاف کردن مو

آب برنج سرشار از اسیدهای آمینه است؛ این چیزی است که از قبل می‌دانید. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که جدا از فواید زیادی که به موهای شما می‌دهند، ریشه‌های مو را نیز تقویت می‌کنند، به موها درخشندگی می‌بخشند و آن را صاف و ابریشمی می‌کنند.

6. شوره‌ی سر را درمان می‌کند

شوره‌ی سر یک تهدید است. مانند طاعون است که به سر شما حمله می‌کند و بارانی از غبار سفید روی لباس شما می‌گذارد. کاملاً شرم آور است و گاهاً باعث خارش و سوزش سر نیز می‌شود.
آب برنج به شما کمک می‌کند تا از شوره‌ی سر خلاص شوید و با استفاده‌ی منظم به شما کمک می‌کند تا به طور کلی با این مشکل مقابله کنید. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید موهای خود را به طور مرتب با آب برنج بشویید.

7. موها را ابریشمی و براق می‌کند

چه کسی موهای ابریشمی و براق نمی‌خواهد؟ این همان چیزی است که همه‌ی ما آرزوی آن را داریم. و آب برنج می‌تواند آن را محقق کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آب برنج به عنوان ماسک مو استفاده کنید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.
اگر مقداری گلاب به محلول آب برنج خود اضافه کنید حتی بهتر عمل می‌کند.

8. شپش سر را از بین می‌برد

آه، شپش! آن موجودات کوچک آرامش شما را خراب می‌کنند و خون شما را می‌مکند. نگران نباشید زیرا آب برنج می‌تواند به راحتی با آن‌ها مقابله کند. نشاسته موجود در آب برنج شپش را فوراً از بین می‌برد.

9. به عنوان یک حالت دهنده‌ی مو عمل می‌کند

آب برنج یک نرم کننده‌ی مو خوب و مقرون به صرفه است. کمی اسانس رزماری، اسطوخودوس یا شمعدانی را به آن اضافه کنید، و شما آماده هستید.
محلول را به تمام طول موهای خود بمالید. بگذارید بین 10 تا 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.
آن را امتحان کنید زیرا یک نرم کننده‌ی عالی است. من به سادگی آن را نمی‌گویم. آب برنج، به عنوان یک حالت دهنده، موهای شما را ترمیم می‌کند، آن‌ها را تقویت می‌کند و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد.


نکاتی برای شستن مو با آب برنج


نکاتی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا شست و شوی روتین مو با آب برنج را به یک تجربه‌ی لذت بخش تبدیل کنید.
آب برنج حاوی ساپونین‌های طبیعی است و می‌تواند به عنوان یک پاک کننده‌ی ملایم استفاده شود. اما برای جلوگیری و از بین بردن تجمع آب برنج در موهایتان به مرور زمان به دلیل آب سفت، باید یک قاشق چای‌خوری شفاف کننده طبیعی مانند آهک، آملا یا شیکاکای به آن اضافه کنید.
چای سبز همچنین یک افزودنی عالی برای آب برنج است زیرا درخشندگی و استحکام بیشتری به موهای شما می‌بخشد. همچنین ریزش مو را کاهش می‌دهد.
مشتاق امتحان آب برنج و بررسی فواید آن هستید، اینطور نیست؟ خوب، قبل از اینکه به این کار ادامه دهید، باید به شما بگویم که آب برنج مایع خوشبویی نیست، به خصوص آب برنج تخمیر شده.
آب برنج برای مو بسیار عالی است زیرا دارای اسیدهای آمینه است که مو را تقویت کرده و مو را از ریشه قوی می‌کند. همچنین بافتی صاف و براق را بدون هیچ گونه عوارض جانبی به موها می‌بخشد.
آب برنج به طرق مختلف برای موهای شما مفید است. در فرهنگ‌های آسیایی، آب برنج به طور سنتی برای تغذیه‌ی مو و تقویت رشد آن استفاده می‌شود. سرشار از فیتونوترینت‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است که آن را به یک مکمل عالی برای موهای شما تبدیل می‌کند. ممکن است رشد مو را تقویت کند، درخشندگی آن را افزایش دهد، انتهای شکاف را کاهش دهد و از آسیب محافظت کند. آب برنج همچنین ممکن است به مقابله با شوره‌ی سر و شپش کمک کند. بنابراین یک نرم کننده‌ی طبیعی زیبای مو است که موها را ابریشمی و براق می‌کند. از آب برنج جوشانده یا تخمیر شده برای شستن موهای خود استفاده کنید تا از این فواید بهره‌مند شوید.

 بیشتر بخوانید: نکات آرایشی برای 8 نوع موهای رنگ شده