لکه‌های سفید روی پوست: علل و نحوه‌ی از بین بردن آن‌ها

لکه‌های سفید روی پوست: علل و نحوه‌ی از بین بردن آن‌ها

23 آذر 1401

لکه‌های سفید روی پوست یک نگرانی بسیار رایج است و گاهی اوقات می‌تواند باعث استرس زیاد شما شود. عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست شوند. اگر دنبال این مقاله هستید؛ پس اخیراً متوجه چنین نقاطی شده‌اید و دلیل آن را نمی‌دانید، می‌توانیم به شما کمک کنیم. قبل از اینکه روش درمانی را انتخاب کنید، درک علل آن بسیار مهم است.
این مقاله اشکال مختلف لکه‌های سفیدی را که ممکن است روی پوست خود مشاهده کنید، علل آن‌ها، گزینه‌های درمانی و نکات پیشگیری را توضیح می‌دهد.


لکه‌های سفید چیست؟


لکه‌های سفید، لکه‌هایی کم رنگ یا بدون رنگدانه هستند که روی صورت یا هر قسمت دیگری از بدن وجود دارد. این لکه‌ها می‌توانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند، از یک تکه‌ی کوچک تا تکه‌هایی که سطح بزرگتری را می‌پوشانند. اگرچه آن‌ها معمولاً باعث نگرانی نیستند، باید در صورت بروز مشکل به متخصص پوست مراجعه کنید.
عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست شما شوند. قسمت بعدی را بخوانید تا بدانید آن‌ها چیستند.


چه چیزی باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست شما می‌شود؟


1. هیپوملانوز روده یا لکه‌های خورشیدی ایدیوپاتیک

لکه‌های خورشیدی مجموعه‌ای از لکه‌های سفید هستند که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید روی پوست ایجاد می‌شوند. این لکه‌های سفید معمولاً قبل از ظاهر شدن روی بازوها، کمر، صورت و روی پاها ایجاد می‌شوند. این عارضه عموماً در خانواده‌ها دیده می‌شود و ارثی است.

2. تینه‌آ ورسیکالر

تینه‌آ ورسیکالر یک بیماری پوستی است که در اثر رشد بیش از حد مخمر میکروسکوپی (معروف به مالاسزیا) روی پوست فرد ایجاد می‌شود. در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، علل بالقوه‌ی کچلی عبارتند از:

  • پوست چرب
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • شرایط گرم و مرطوب
  • تعرق زیاد

نوجوانان و سایر افرادی که در آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به کچلی وسیکالر هستند. لکه‌های سفید معمولاً در پشت، گردن و تنه ایجاد می‌شوند. آن‌ها همچنین ممکن است در سایه‌های قرمز، صورتی و قهوه‌ای ظاهر شوند. این لکه‌های کوچک سفید ممکن است در طول زمان بزرگ‌تر شوند. آن‌ها همراه هستند با:

  • خشکی
  • خارش

این وضعیت تمایل به عود دارد و به طور کلی بدون تغییر رنگ دائمی برطرف می‌شود.

3. ویتیلیگو

این یک بیماری پوستی خود ایمنی است که زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به ملانوسیت‌ها، سلول‌هایی که رنگ پوست را تولید می‌کنند، حمله می‌کند. فرد ممکن است لکه‌های سفید بزرگی را روی دست‌ها، زانوها و اندام تناسلی خود مشاهده کند. در موارد خاص، این مشکل ممکن است نواحی دارای غشاهای مخاطی مانند داخل بینی و دهان فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

4. کمبودهای تغذیه‌ای

رژیم غذایی که دنبال می‌کنید نیز ممکن است بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد. در حالی که مطالعات بیشتری لازم است، بسیاری بر این باورند که رژیم‌های غذایی فاقد ویتامین D، ویتامین E و کلسیم ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید روی صورت و بدن فرد شوند.


علل نادر لکه‌های سفید


1. توبروس اسکلروزیس

به این بیماری بیماری بورنویل نیز می‌گویند. باعث ایجاد لکه‌های سفیدی می‌شود که در سراسر پوست پخش می‌شوند. توبروس اسکلروزیس افراد در تمام سنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بیشتر در نوزادان و کودکان زیر شش سال تجربه می‌شود.
اما می‌تواند یک بیماری جدی باشد که همچنین ممکن است باعث رشد تومورها (غیر سرطانی) در مغز و کلیه‌ها، قلب، چشم‌ها یا پوست شود. همچنین می‌توان آن را به عنوان بخشی از شرایط عصبی یافت.

2. لیکن اسکلروزوس

این یک نوع بسیار نادر از بیماری لکه سفید است و معمولاً توسط افراد در هر گروه سنی تجربه می‌شود.
این مشکل در زنان به صورت لکه‌های سفید در اطراف ناحیه‌ی مقعد و فرج ظاهر می‌شود. از سوی دیگر، مردان ممکن است این مشکل را روی پوست ختنه گاه آلت تناسلی خود تجربه کنند. این لکه‌ها را می توان در سایر قسمت‌های بدن نیز یافت.
در حالی که موارد خفیف ممکن است علائم دیگری را نشان ندهند، موارد متوسط تا شدید ممکن است به صورت زیر ظاهر شوند:

  • خارش شدید
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • پوست ضعیفی که به راحتی پاره یا کبود می‌شود
  • خون ریزی
  • تاول زدن
  • مقاربت دردناک

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به متخصص پوست مراجعه کنید.

3. اگزما

اگزما یک بیماری مادام العمر است که معمولاً قبل از پنج سالگی شروع می‌شود. جالب است که افراد مبتلا به بیماری‌های ثانویه مانند تب یونجه بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.
این بیماری به طور کلی با لکه‌های قرمز کوچک، خارش دار و برجستگی‌های زیاد مشخص می‌شود. در موارد خاص، این علائم ممکن است با لکه‌های سفید روی بدن نیز همراه باشد.
شایع‌ترین مناطق آسیب دیده عبارتند از:

  • پوست سر
  • پلک‌ها
  • آرنج
  • مچ دست
  • پا
  • دست‌ها
  • صورت
  • پشت زانو

بثورات و لکه‌های سفید روی پوست عمدتاً با خارش آن‌ها مشخص می‌شود، به خصوص در شب. این نواحی، زمانی که خراشیده شوند، می‌توانند منجر به زخم‌های باز و نشتی شوند. نواحی آسیب دیده در نهایت می‌توانند ضخیم، خشک، پوسته پوسته شوند و در صورت عدم درمان فوری، برداشتن آن‌ها دشوار است.
بیماری لکه سفید اغلب مزمن است و ممکن است بارها و بارها بدون هیچ الگوی مشخصی ایجاد شود.


علل لکه‌های سفید روی پوست


در موارد بسیار نادر، ظهور لکه‌های سفید یا توده‌های سفید ممکن است نشانه‌ی سرطان پوست باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است. اگر لکه‌ها بعد از چند روز ناپدید نشدند به متخصص پوست مراجعه کنید.
اکنون که علل مختلف لکه‌های سفید روی پوست را می‌دانید، اجازه دهید علائم مختلفی را که می‌تواند همراه با این موضوع باشد بررسی کنیم.
علائمی که معمولاً با لکه‌های سفید روی پوست شما همراه است.
لکه‌های سفید روی بدن اغلب نشان دهنده یک مشکل اساسی بزرگتر است. فرد احتمالاً یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • یک احساس سوزش
  • لطافت پوست
  • واکنش‌های آلرژیک (جوش‌های عصبانی، قرمزی پوست، خارش پوست)
  • تغییر در احساس پوست
  • خشکی پوست در اطراف ناحیه‌ی آسیب دیده
  • لایه برداری پوست
  • افزایش دمای بدن در اطراف منطقه
  • تورم

در حالی که تمام علائم ذکر شده در بالا مستلزم مراجعه به پزشک است، علائم ذکر شده در زیر به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد زیرا ممکن است نشان دهنده‌ی یک مشکل شدید سلامتی باشد.
حمله آسم (که با خفگی یا مشکل در تنفس مشخص می‌شود)
تورم ناگهانی یا شدید در اطراف صورت، لب‌ها و گلو
هر گونه مشکل پزشکی در صورت عدم درمان به موقع و مناسب ممکن است در آینده باعث عوارض سلامتی مختلفی شود. همین امر می‌تواند برای لکه‌های سفید نیز صادق باشد. قسمت بعدی را بخوانید تا بیشتر بدانید.


لکه‌های سفید پوست چه عوارضی می توانند ایجاد کنند؟


لکه‌های ریز سفید به خودی خود بی ضرر هستند و هیچ مشکل طولانی مدتی ایجاد نمی‌کنند. درمان بیماری‌های خود ایمنی مانند ویتیلیگو برای جلوگیری از گسترش ضروری است. در زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

1. سرطان پوست

لکه‌های رنگدانه سفید درمان نشده روی پوست، به ویژه لکه‌های بدون رنگدانه مانند ویتیلیگو، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. چنین لکه‌های سفیدی می‌تواند نشان دهنده‌ی کمبود ملانین در پوست باشد. ملانین از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. اما توجه داشته باشید که احتمال ابتلا به سرطان پوست در یک فرد مبتلا به ویتیلیگو بسیار کم است.

2. بیماری خود ایمنی

این یکی از بارزترین عوارضی است که می‌تواند همراه با ویتیلیگو رخ دهد. به طور کلی، ویتیلیگو نمی‌تواند باعث بیماری خودایمنی شود. با این حال، افراد مبتلا به ویتیلیگو در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های خودایمنی هستند. این شامل:

  • روماتیسم مفصلی
  • پسوریازیس
  • کم خونی خطرناک
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • بیماری خود ایمنی تیروئید
  • دیابت نوع 1
  • بیماری آدیسون

3. مسائل مربوط به سلامت روان

در حالی که لکه‌های سفید گرد ریز روی پوست را می‌توان نادیده گرفت، لکه‌های سفید بزرگ (مانند لکه‌های ناشی از ویتیلیگو) بسیار قابل توجه هستند.
چنین لکه‌هایی که در نواحی بدون پوشش مانند صورت و ساعد وجود دارد ممکن است به اعتماد به نفس و عزت نفس فرد آسیب برساند. این همچنین ممکن است به نگرانی‌های سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی منجر شود.
اگرچه این عوارض کاملاً جدی هستند، اما نسبتاً نادر هستند و در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری هستند. اجازه دهید در بخش بعدی به گزینه‌های درمانی لکه‌های سفید پوست نگاه کنیم.


گزینه‌های درمانی برای لکه‌های سفید روی پوست


در اینجا، ما گزینه‌های مختلف درمانی موجود برای انواع مختلف لکه‌های سفید را فهرست کرده ایم. نگاهی بیاندازید.

1. هیپوملانوز روده یا لکه‌های خورشیدی ایدیوپاتیک

اولین قدم برای درمان چنین لکه‌هایی محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اگرچه این کار ممکن است لکه‌ها را درمان کند، اما از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.
سایر گزینه‌های درمانی عبارتند از:

کرم‌های موضعی:

اینها کرم‌های تجویزی هستند که پوست اطراف لکه‌های سفید خورشید را روشن می‌کنند. این باعث می شود لکه‌های سفید به طور یکپارچه با پوست ترکیب شوند. سایر کرم‌های حاوی اسید ال اسکوربیک (ویتامین C)، اسیدهای گلیکولیک، کورتیکواستروئیدها، رتینوئیدها و اسید آزلائیک به درمان لکه‌های مشابه (قهوه‌ای) کمک می‌کنند.

درم ابریژن:

متخصصان پوست ممکن است در برخی موارد درم ابریژن را برای از بین بردن لکه‌های سفید ناشی از آفتاب سوختگی توصیه کنند. این فرآیند شامل یک چرخ الماس یا برس سیمی با لبه‌های ناهموار است که لایه بالایی پوست را به سمت پایین می‌کشد. این کار برای کبودی پوست و شروع روند بهبودی انجام می‌شود.

درمان IPL (نور پالس شدید):

این یک روش غیر تهاجمی است که از پالس‌های نور مرئی با شدت بالا برای آسیب رساندن به درم پوست استفاده می‌کند. ممکن است باعث تولید کلاژن جدید شود و ممکن است منجر به یکنواختی پوست شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

درمان با لیزر:

این روش مشابه روش درمان IPL است. با این حال، در حالی که IPL ممکن است از ترکیبی از فیلترها استفاده کند، درمان لیزری از یک طول موج نور استفاده می‌کند. این درمان در حال حاضر به صورت ابلیتیو (هدف گیری و برداشتن لایه بالایی پوست) و درمان‌های غیر سایشی (هدف قرار دادن و آسیب رساندن به لایه‌های عمیق‌تر پوست با گرما) موجود است.

2. تینه‌آ ورسیکالر

لکه‌های سفید و سایر علائم مربوط به این مشکل پوستی در طول زمستان به خودی خود ناپدید می‌شوند. با این حال، ممکن است در تابستان‌ها که دمای هوا گرم یا مرطوب است، عود کنند.
می‌توانید با استفاده از محصولات ضد قارچ بدون نسخه (OTC) از عود آن‌ها جلوگیری کنید. این محصولات موضعی با کاهش میزان مخمر موجود بر روی پوست، لکه‌های سفید را به طور مؤثر از بین می‌برند. متداول‌ترین محصولات مورد استفاده عبارتند از:

  • کتوکونازول
  • میکونازول
  • کلوتریمازول
  • سولفید سلنیوم

توجه داشته باشید که این داروها کند عمل می‌کنند و ممکن است تنها پس از ماه‌ها استفاده‌ی مداوم نتیجه دهند. کلونیزاسیون قارچ کاهش می‌یابد، اما ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا رنگ دوباره بازگردد. اما هنگامی که حتی پس از ماه‌ها استفاده از آن‌ها تفاوتی پیدا نکردید با متخصص پوست محلی خود مشورت کنید.

3. ویتیلیگو

گزینه‌های درمانی در حال حاضر برای ویتیلیگو محدود هستند و فقط جنبه‌ی زیبایی دارند. علاوه بر این، شناسایی روش درمانی صحیح برای شما ممکن است چندین بار تلاش کند. بر اساس علائم شما، متخصص پوست ممکن است یکی از گزینه‌های درمانی زیر را برای شما تجویز کند:

استروئیدها:

کورتیکواستروئیدهای خوراکی معمولاً برای این موضوع تجویز می‌شوند. این‌ها داروهای ضد التهابی قوی هستند که ممکن است ملانوسیت‌های موجود در بدن را تقویت کرده و پیشرفت بیماری را کند کنند. با این حال، دوز پالس به دوز روزانه استروئیدها ترجیح داده می‌شود. عوامل حفظ کننده‌ی استروئید به طور فزاینده‌ای برای کاهش عوارض جانبی مرتبط با استفاده طولانی مدت از استروئیدهای خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

تعدیل کننده‌های ایمنی:

تعدیل‌کننده‌های ایمنی محصولاتی هستند که پاسخ سیستم ایمنی به یک تهدید را افزایش می‌دهند. تحقیقات علمی بیشتری برای حمایت از اثربخشی تعدیل کننده‌های ایمنی در ویتیلیگو مورد نیاز است. با این حال، مطالعات اولیه نشان داده‌اند که تعدیل کننده‌های ایمنی ممکن است به درمان ویتیلیگو کمک کنند.

درمان با اشعه ماوراء بنفش:

این روش به عنوان فتوتراپی نیز شناخته می‌شود. ممکن است با افزایش تعداد ملانوسیت‌های موجود در ناحیه‌ی اطراف، تعداد لکه‌های سفید روی پوست را کاهش دهد. دو نوع فتوتراپی وجود دارد:

PUVA:

در PUVA، متخصص پوست این فرآیند را با استفاده از کرم پسورالن روی پوست فرد شروع می‌کند. این کار برای حساسیت بیشتر پوست به نور ماوراء بنفش انجام می‌شود. سپس ناحیه‌ی آسیب دیده در معرض لامپ UV قرار می‌گیرد تا دارو را فعال کند. این فرآیند می‌تواند در چندین جلسه تا زمانی که لکه‌های سفید محو شوند، رخ دهد. این غیر معمول است زیرا PUVA ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

UVB:

UVB باند باریک یک درمان بسیار ایمن و مؤثر است. امروزه لامپ‌های Excimer که فقط بر روی تکه‌های بدون رنگ متمرکز می‌شوند به دلیل افزایش ایمنی بسیار محبوب شده‌اند.

4. اگزما و لیکن اسکلروزیس

استروئیدهای کورتیکواستروئیدی خوراکی یا موضعی ممکن است برای درمان لکه‌های سفید ناشی از اگزما و لیکن اسکلروز استفاده شوند. جدای از این، پزشک ممکن است داروهای خوراکی آلرژی یا کرم‌های ضد خارش را برای از بین بردن خارش توصیه کند. برای رفع سریع‌تر از مهارکننده‌های کلسینورین و حتی فتوتراپی استفاده می‌شود.
انجام این شرایط و درمان ها می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. بنابراین، اطراف خود را با یک گروه حمایتی سالم احاطه کنید و برای درمان بروید.
پیشگیری همیشه بهتر از درمان است - و این در مورد لکه های سفید روی پوست صادق تر است. بخش بعدی را بخوانید تا بهترین راه‌ها را برای جلوگیری از لکه‌های سفید پیدا کنید.


چگونه از لکه های سفید جلوگیری می کنید؟


1. هیپوملانوز روده یا لکه های خورشیدی ایدیوپاتیک

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل محدود کردن قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است. این شامل پوشیدن لباس‌های آستین بلند و ماندن در داخل خانه در دوره‌های اوج درخشندگی مانند بعدازظهرها است.
همچنین باید قبل از خروج از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید. این محصول باید لایه‌ی دوم محافظت از پوست شما را در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB فراهم کند.

2. تینه‌آ ورسیکالر

اقدامات پیشگیرانه‌ی زیادی برای مقابله با این مشکل پوستی وجود ندارد. با این حال، ما موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • در فصول گرم سال از تاپ یا لباس های گشاد استفاده کنید.
  • پودر را به نواحی مستعد تعریق بدن (زیر بغل، ران و غیره) بمالید.
  • روزانه حمام کنید تا عرق از بدنتان خارج شود.
  • به طور مرتب از شامپوی ضد شوره روی پوست سر استفاده کنید.

3. اگزما

  • به جای شوینده‌های بدن یا صابون‌های خشن، پاک کننده‌های ملایم را انتخاب کنید.
  • بدن خود را روزانه به خصوص بعد از حمام مرطوب کنید تا رطوبت در پوست شما حبس شود.
  • هنگام کار با هر محصول تمیز کننده‌ی خانگی از دستکش استفاده کنید.
  • سعی کنید از آلاینده‌های شناخته شده‌ی هوا مانند دود سیگار دوری کنید.
  • از حمام طولانی مدت با آب داغ خودداری کنید.

لکه‌های سفید که در ابتدا بی‌ضرر هستند، در صورت عدم درمان مناسب می‌توانند منجر به عوارض متعددی شوند. اما زمان مناسب برای مشورت با پزشک چه زمانی است؟


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


لکه‌های سفید معمولاً پس از مدت کوتاهی به خودی خود محو می‌شوند. اما اگر دو تا سه هفته از بین نرفتند باید به پزشک مراجعه کنید. گفتنی است، اگر لکه‌های سفید روی پوست شما با قرمزی، تورم، درد، خارش و مشکل در تنفس همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 بیشتر بخوانید: 5 ماسک صورت تابستانی برای پوست‌های مختلط