بهترین درمان‌های خانگی برای شوره سر

بهترین درمان‌های خانگی برای شوره سر

20 بهمن 1401

شوره سر، پوسته‌های سفید کوچک آزاردهنده‌ای که در موهای شما جمع می‌شوند، می تواند یک مزاحم شرم آور باشند.‌ همانطور که پوسته‌های روی لباس و روبالشی‌تان نشان می‌دهد، قطعاً می‌دانید که آیا آن را دارید یا نه. گاهی اوقات به نظر می رسد که مهم نیست برای خلاص شدن از شر این پوسته‌های سفید مزاحم چه کاری انجام می دهیم، آنها همچنان بر می‌گردند. بنابراین پس از تلاش بی‌شماری از محصولات ضد شوره سر بی ‌نتیجه، فکر کردیم وقت آن رسیده است که به درمان‌های خانگی طبیعی فکر کنیم.


شوره سر چیست؟


شوره سر پوسته‌های سفید رنگ قابل مشاهده‌ای هستند که ناشی  از یک بیماری شایع پوست سر است که اغلب به صورت خارش و پوسته پوسته شدن ظاهر می‌شود. این یک نگرانی چند عاملی برای مو و پوست است و می‌تواند از یک پاسخ التهابی به مخمر پیتیروسپوروم، بخشی طبیعی از فلور پوست، ناشی شود. لایه بالایی سلول‌های پوست روی پوست سر ما هر ماه می‌ریزند. اما زمانی که فرآیند ریختن لایه بالایی پوست سر به سرعت اتفاق می افتد (هر چند روز یکبار) پوسته‌های بزرگ سفید و روغنی به صورت شوره سر ظاهر می‌شوند.


چه چیزی باعث شوره سر می شود؟


عوامل متعددی ممکن است در ایجاد شوره سر نقش داشته باشند، از مراقبت نادرست از مو گرفته تا استرس و ژنتیک. با این حال، علت اصلی این بیماری شایع پوست سر، تولید بیش از حد سبوم و قارچی است که از آن تغذیه می‌کند. پوست سر ما سبوم خود می کند و یک مخمر (قارچ) با سبوم تعامل می‌کند. بدن این تعامل را به عنوان یک عامل تحریک کننده تشخیص می‌دهد و به سرعت تولید سلول‌های پوست را افزایش می دهد که پوسته پوسته می‌شوند و به صورت شوره رو‌ی موها ظاهر می شوند.


نشانه‌های شوره سر



اگرچه شوره سر گاهی اوقات با پوست سر خشک اشتباه گرفته می‌شود، مهم است که بتوانیم یکی را از دیگری متمایز کنیم. هم شوره سر و هم پوست خشک ممکن است باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شوند، با این حال، دومی با پوسته‌های ظریف همراه است در حالی که مورد اول درشت‌تر و بیشتر قابل توجه است. اکثرا تکه‌های سفید پوستی که روی لباس‌ها و بالشت دیده می‌شوند، یا خارش پوست سر از نشانه‌های شوره سر هستند.

در ادامه به 4 تا از موثر‌ترین روش‌‌های درمان خانگی برای شوره سر اشاره میکنیم.


شامپو جوش شیرین


برای پاکسازی عمیق و لایه برداری، پوست سر خود را با جوش شیرین بشویید. بافت شنی جوش شیرین می‌تواند شوره سر، کثیفی و چربی اضافی پوست سر شما را از بین ببرد و همچنین ممکن است به مبارزه با قارچی که گاهی باعث شوره سر می‌شود کمک‌‌ کند. استفاده مکرر از جوش شیرین روی موهایتان می‌تواند موهایتان را خشک کرده و پوست سرتان را تحریک کند زیرا جوش‌شیرین سطح pH قلیایی دارد و  می‌تواند  PHطبیعی مو را بهم بزند. پس سعی کنید از این روش بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید و اگر احساس سوزش کردید یا متوجه شدید که موهایتان کدر و خشک می‌شوند، آن را متوقف کنید.

به ازای هر 3⁄4 فنجان آب، یک قاشق غذاخوری پر جوش شیرین را ترکیب کنید و خوب مخلوط کنید.
اگر دوست دارید، شما میتوانید دو تا سه قطره اسانس رزماری اضافه کنید تا به شامپو رایحه‌ای ملایم بدهد یا حتی برای اثربخشی بیشتر برای مبارزه با شوره سر چند قطره روغن درخت چای را نیز اضافه کنید. (ضروری نیست)
مخلوط را روی موهایتان بریزید و روی پوست سرتان ماساژ دهید.
بگذارید 1 تا 3 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید و تمیز بشویید.

  •     اگر می‌خواهید از این ترکیب صرف‌نظر کنید، می‌توانید یک مشت جوش شیرین را مستقیماً به موهای خیس و پوست سر خود بمالید.
  •   اگر به درستی سر خود را نشویید باقی مانده‌ی ذرات جوش شیرین می‌تواند به خودی خود درسر ساز و شبیه شوره سر باشد.
  •   شما می‌توانید با استفاده از نرم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های مو، حاوی روغن نارگیل یا آرگان، برخی از اثرات شدید جوش شیرین را جبران کنید.


 سرکه سیب


سرکه سیب به دلیل خواص ضد‌میکروبی و ضد‌قارچی خود، می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌هایی را که ممکن است باعث شوره سر شوند را از بین ببرد و کنترل کند. علاوه بر این، سرکه سیب می‌تواند به از بین بردن تجمعات روی پوست سر کمک کند، سطح pH پوست سر و مو را متعادل کند و به بستن کوتیکول‌ها برای داشتن موهای درخشان‌تر کمک کند. سرکه همچنین می‌تواند به شستن سلول‌های مرده پوست کمک کند و همزمان پوست سر را تسکین دهد.استفاده از سرکه سیب برای موهای سالم نیز عالی است!

یک فنجان از سرکه سیب را با یک فنجان آب ولرم اضافه کنید. 
محلول را روی موهای خود بریزید و به آرامی روی موها و پوست سر خود به مدت سه تا پنج دقیقه ماساژ دهید.
سپس آبکشی کنید( مراقب باشید سرکه وارد چشمتان نشود!)

  •     این شستشو را تا دو بار در هفته تکرار کنید تا شوره سر شما کنترل شود. پس از آن، میتوانید از این محلول به عنوان روتین هفتگی یا دوهفته یکبار استفاده کنید.
  •    در این روش ممکن است عطر ماندگاری از سرکه سیب روی موهایتان به جا بماند. به همین دلیل، بهتر است این درمان را چند ساعت قبل از خواب انجام دهید و صبح روباره دوش بگیرید.

 

 لیمو و روغن بادام شیرین


مانند شستشوی سرکه، لیمو را می‌توان به عنوان یک درمان ارزان برای شوره سر استفاده کرد، زیرا اسید‌سیتریک موجود در آن برای کمک به تمیز کردن پوست سر از چربی اضافی بسیار موثر است. با این حال، لیمو بسیار قلیایی است و می‌تواند به مو یا پوست سر حساس آسیب برساند، بنابراین بهتر است به جای آن از اسانس لیمو برای دریافت فواید اسید‌سیتریک استفاده کنید. استفاده از روغن بادام برای آرام کردن خارش سر و همچنین برای کاهش رشد قارچ مولد شوره بر اساس خواص ضد‌قارچی که روغن بادام دارد، استفاده می‌شود.

به سادگی چند قطره اسانس لیمو(یا لیمو) را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط کنید.
پوست سر را با محلول ماساژ دهید.
سپس دوش گرفته و موهایتان را با شامپو بشویید

  •   این کار را روزانه انجام دهید تا زمانی که دیگر نیازی به استفاده از این محلول نباشد.


روغن نارگیل


روغن نارگیل یک ماده عالی برای مرطوب کردن مو و پوست سر است. به علاوه، ویتامین‌های ضروری E و K و درصد بالای اسید لوریک موجود در آن ممکن است به مدیریت شوره سر کمک کند. روغن نارگیل اثر ضد التهابی دارد و می‌تواند به آبرسانی پوست سر کمک کند، اگر شوره سر شدید باشد،بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مستقیماً به را روی پوست سر و موهای خود بمالید.(برای اثر بخشی بهتر بهتر با یک قاشق روغن جوجوبا یا روغن درخت چای ترکیب کنید)
چند دقیقه ماساژ دهید و حداقل 30 صبر کنید. شما می‌توانید یک کلاه دوش روی موهای خود بگذارید و در صورت تمایل روغن نارگیل را یک شب روی پوست سر خود بنگه دارید.
سپس روغن را با آب گرم و شامپو، کاملا بشویید.
حداقل یک بار در هفته تکرار کنید.

  •    قبل از استفاده روغن نارگیل را گرم کنید و یا می‌توانیدآن را با مقدار کمی آب گرم  مخلوط کردن کنید.
  •    به دنبال روغن نارگیل خالص در فروشگاه مواد‌غذایی یا فروشگاه گیاهی بهداشتی باشید.

عسل


استفاده از عسل به عنوان یک شامپوی خانگی ضد شوره می‌تواند pH پوست سر را متعادل کند و پوسته‌ها را از بین ببرد و در عین حال موها را نرم و براق می‌کند. عسل یک پاک‌کننده عالی پوست سر است زیرا ضد باکتری و ضد قارچ است و روی پوست سر ملایم است.

یک قاشق غذاخوری عسل را با 1/4 فنجان آب داغ مخلوط کنید.
همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید تا از مزایای تسکین دهنده بیشتری برخوردار شود(اختیاری).
شامپو عسل را روی موهای خیس بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و حداقل نیم ساعت صبر کنید.
سپس به طور کامل آبکشی کنید.

  • این کار را هفتگی تکرار کنید تا اثر آن را مشاهده کنید.

 

 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دلایل مختلفی برای شوره سر وجود دارد. برای یافتن بهترین درمان، ابتدا باید علت اصلی ایجاد شوره سر را مشخص کنید. به عنوان مثال، تغییرات احتمالی در رژیم غذایی یا محصولات مراقبت از مو. سپس به دنبال استفاده از پاک کننده های مراقبت از مو که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و کاهش رشد سلول‌های جدید ساخته شده‌اند، اقدام کنید. پاک کننده‌های مراقبتی که حاوی زغال سنگ هستند برای درمان شوره سر موثر عمل می‌کنند. به طور کلی، ترکیبات آبرسان با خواص ضد قارچی و ضد التهابی بهترین گزینه برای مبارزه با شوره سر خواهند بود.

 

بیشتربخوانید:لایه برداری چیست؟ تفاوت لایه‌بردار فیزیکی و شیمیایی