چطور لوازم آرایشی‌مان را به درستی ضدعفونی کنیم؟

چطور لوازم آرایشی‌مان را به درستی ضدعفونی کنیم؟

28 تیر 1399

ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم که از لوازم آرایش‌مان به بهترین شکل نگهداری کنیم (یا حداقل فکر می‌کنیم که این کار را می‌کنیم) اما گاهی با وجود آن که تمام تلاش‌مان را برای پاک نگه داشتن لوازم آرایشی‌مان به خرج داده‌ایم و علی‌رغم تمام تدابیری که اندیشیده‌ایم، میکروب‌ها از جایی ناشناخته وارد لوازم آرایشی‌مان می‌شوند و ما را غافلگیر می‌کنند. مطمئناً یک سری قوانین ساده و اولیه بهداشتی در رابطه با لوازم آرایشی وجود دارند که همه ما از زمان دبیرستان آن‌ها را می‌دانیم. مثلاً این که نباید ریمل‌مان را به کسی امانت بدهیم و یا این که باید همیشه رژلب خودمان را به همراه‌ داشته باشیم. اما وقتی که نوبت به میکروب‌ها می‌رسد، بسیاری از ما نمی‌دانیم که برای پاک نگه داشتن لوازم آرایشی‌مان دقیقا چه روتینی را باید رعایت کنیم.


روتین مراقبت از لوازم آرایشی


1. ضدعفونی کردن لوازم آرایشی هر چند هفته یکبار

اول از همه بیاید با اصول اصلی شروع کنیم لوازم آرایشی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، باید هر چند هفته یک بار ضدعفونی شوند، به خصوص اگر در این فاصله به مسافرت رفته باشیم یا مریض شده باشیم. اگر کسی بنا به هر دلیلی از لوازم آرایش شما استفاده کرد، چه این که دوستمان لوازم ‌آرایش خودش را فراموش کرده باشد و چه به سادگی بخواهد لوازم آرایش مورد علاقه‌اش را تست کند تا ببیند آیا مناسبش هست یا نه، بهتر است بلافاصله پس از استفاده، لوازم آرایش‌مان را ضدعفونی کنیم تا جلوی انتشار میکروب‌ها را در آن بگیریم. این مسئله بسیار مهم است زیرا هر یک از ما بهداشت در سطح متفاوتی را رعایت می‌کنیم و علاوه بر این، ممکن است دوست‌مان آلوده به ویروس سرماخوردگی یا هر ویروس دیگری باشد و این ویروس‌ها را به لوازم آرایشی ما، و از آن طریق به خود ما هم انتقال بدهد.

2. لوازم آرایشی‌تان را به کسی قرض ندهید

بیایید سعی کنیم چیزها را ساده نگه داریم وقتی می‌خواهیم کیف لوازم آرایشی‌مان را تمیز و ضدعفونی نگه داریم واقعاً باید روی چه مواردی تمرکز کنیم؟ دکتر راب آکریج، سرمایه‌گذار clarisonic  و متخصص پوست (همچنین دارای مدرک دکترای میکروبیولوژی) می‌گوید: «بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که لوازم آرایشی و برس‌هایتان را با کس دیگری به اشتراک نگذارید. اگر دقت کافی نداشته باشید، پروژه‌ی پاکسازی با استفاده از الکل می‌تواند به لوازم آرایشی‌تان آسیب بزند (مثلاً به پودرها یا سایه‌های چشم‌تان)». پس بهتر است تمرکز اصلی‌تان بر روی وسایل آرایشی باشد نه لوازم آرایشی، یعنی برس‌ها، اسفنج‌ها و فرچه‌ها. تمیز کردن و ضدعفونی کردن برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی‌مان، هم در سلامت ماندن ما موثر است و هم در سلامت ماندن لوازم آرایش‌مان. آیا تا به حال شده است که برس‌هایتان را برای مدت طولانی نشسته باشید و آن قدر در آن‌ها مواد آرایشی و سلول‌های مرده پوست انباشته شده باشد که دیگر قابل استفاده نباشند و آ‌ن‌ها را دور انداخته باشید؟ مطمئنا بعضی از شما دست‌هایتان را بلند می‌کنید (دیگر از استفاده‌های مجدد و مجدد از اسفنج های آرایشی بگذاریم).

3. از بهترین پاک کننده‌ها برای تمیز کردن لوازم آرایشی‌تان استفاده کنید

وقتی که نوبت به تمیز کردن لوازم آرایشی‌مان می‌رسد، بهتر است که از بهترین پاک‌کننده‌ها استفاده کنیم و یکی از بهترین پاک‌کننده‌های حال حاضر، این ضدعفونی‌کننده مارک beautyblender است که برای تمیز کردن حرفه‌ای برس‌های مو و اسفنج‌های آرایشی طراحی شده است. فرچه اکثر برس‌ها از تارهای پلاستیکی و یا تار موی حیوانات ساخته شده‌اند و برای آن که بهترین کارایی را داشته باشند، باید به صورت هفتگی تمیز شوند. تمیز کردن هفتگی باعث می‌شود که موهای فرچه برس‌ها نرم باقی بمانند و زمانی که می‌خواهید محصولات آرایشی پودری و یا کرمی را روی صورت‌تان پخش کنید، خشکی این موها باعث نشود که مواد آرایشی روی پوست‌تان به درستی و یکدست پخش نشود، و همچنین زمان برداشتن مواد پودری از داخل بسته‌بندی‌شان، فرچه خشک برس‌تان روی این مواد فشرده خط نیندازد. نیازی نیست که برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی‌تان را هر روز ضدعفونی کنید، اما زمانی که تنها خودتان از آن‌ها استفاده می‌کنید باید هفته‌ای یک بار ضدعفونی شوند.

4. به تاریخ انقضای لوازم آرایشی‌تان دقت کنید

آکریج همچنین یادآوری می‌کند که «به یاد داشته باشید که ضدعفونی و تمیز کردن محصولات آرایشی به معنای نادیده گرفتن تاریخ انقضای آن‌ها نیست. تحت هیچ شرایطی نباید از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید.» این به آن معنی است که اگر تاریخ انقضای هر یک از محصولات آرایشی شما گذشته باشد، باید حتماً آن را دور بیندازید. یک راه دیگر که بفهمید تاریخ انقضای لوازم آرایشی‌تان گذشته است؟ محصولات آرایشی مومی یا مایع بعد از انقضای تاریخ مصرف‌شان معمولاً بوی بدی به خودشان می‌گیرند و ریمل پس از گذشت تاریخ مصرفش، خشک‌تر می‌شود و به درستی روی مژه‌ها پخش نمی‌شود. بنابراین با دیدن هر یک از این موارد، باید محصول آرایشی‌تان را دور بیندازید.


بهترین روش برای ضدعفونی کردن لوازم آرایشی 


از آنجا که روتین آرایشی شما شامل پودرها، کرم‌پودرها، زیرسازها، ریمل‌ها و رژ لب‌ها می‌شود (این لیست برای هر یک از ما منحصر به فرد است و چون لوازم آرایشی بسیار متنوع هستند، می‌تواند ادامه داشته باشد) پس بهترین راه برای پاک و ضدعفونی نگه داشتن لوازم آرایشی که این همه برایشان هزینه کرده‌ایم چیست؟ گابریل دی سانتینو، مدیر اجرایی شرکت لوازم آرایشی گابریل، و آرایشگر هنرپیشه‌ها می‌گوید: «یک راه عالی برای اطمینان از ضدعفونی بودن لوازم آرایشی شما آن است که پیش از استفاده از لوازم آرایشی، دست‌هایتان را بشویید و لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته را دور بیاندازید. اما اگر می‌خواهید پروژه ضدعفونی لوازم آرایشی‌تان را یک قدم واقعی به جلو ببرید، چاره کار بسیار آسان است. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد و یک بطری اسپری‌کننده برای نگهداری آن است، که هر دوی این محصولات را می‌توانید از یک داروخانه بخرید.

1. ضدعفونی کردن رژلب

گابریل توصیه می‌کند که برای تمیز کردن رژلب، الکل را روی بدنه آن اسپری کنید و سپس آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید بدنه داخلی لوله رژلب را هم با استفاده از الکل پاک کنید. همچنین در مورد مدادها، مطمئن شوید که قبل از استفاده از مدادها برای خط لب و یا خط چشم، آن‌ها را یک دور می‌تراشید. برای ضدعفونی کردن فرمژه، از یک پنبه آغشته به مقدار بسیار کمی الکل استفاده کنید. سری و دسته‌های مژه‌فرکن را با این پنبه الکلی پاک کنید و قبل از استفاده مجدد از آن، اجازه بدهید به مدت ۲۴ ساعت خشک شود.

2. ضدعفونی کردن ریمل

گابریل یادآوری می‌کند وقتی در مورد ریمل صحبت می‌کنیم، توصیه من آن است که اگر بابت ضدعفونی نبودن ریمل‌تان نگرانی دارید، بهتر است آن را کاملا دور بیندازید! چشم‌ها بسیار حساس هستند و بهتر است در مورد آن‌ها ریسک نکنید. این کار کمک می‌کند که از بسیاری از انواع عفونت‌ها و یا حساسیت‌ها به مواد اولیه ریمل‌ها جلوگیری کنیم، که به نوبه خود می‌توانند باعث سوزش چشم، خارش چشم، قرمزی و ریزش اشک شوند.

3. ضدعفونی کردن پودرها

اگر در مورد آلودگی میکروبی هر یک از لوازم آرایشی پودری‌تان نگرانی دارید، به سادگی می‌توانید آن‌ها را ضدعفونی کنید. برای اینکار کافی است یک لایه نازک از بالای محصول پودری‌تان را بردارید و سپس روی باقی مانده آن الکل اسپری کنید و اجازه بدهید در جریان هوای آزاد کاملاً خشک شود.

4. ضدعفونی کردن قوطی‌های کرم یا لوازم آرایشی مایع

به دنبال راهی برای تمیز نگه داشتن لوازم آرایشی‌تان هستید؟ انگشتان‌تان را در قوطی لوازم آرایشی فرو نکنید! تکرار می‌کنیم، به هیچ عنوان انگشتان‌تان را در قوطی لوازم آرایشی فرو نکنید! فرقی ندارد که فکر می‌کنید دستان‌تان چقدر تمیز هستند، به هر حال فرو کردن انگشتان‌تان در لوازم آرایشی باعث ورود ناخواسته میکروب‌ها به آن‌ها و مخلوط شدن این آلودگی‌ها با لوازم آرایشی کرمی یا مایع‌تان می‌شود که حداقل تأثیر منفی آن‌ها، آن است که مواد اولیه این لوازم آرایشی را فاسد می‌کنند.

به هر حال، برای از بین بردن انواع آلودگی‌های میکروبی، سلول‌های پوست مرده و گرد و خاک می‌توانید از مواد ضدعفونی‌کننده برای پاک‌سازی لوازم آرایشی‌تان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 6 روش برای دور نگه داشتن باکتری‌ها از لوازم آرایشی‌تان

مطالب مرتبط