3 دلیلی که اطراف دهانتان جوش می‌زند

3 دلیلی که اطراف دهانتان جوش می‌زند

01 مرداد 1399

بروز آکنه روی هر قسمت از صورت یا بدن مشکلی نیست که مردم دلشان بخواهد با آن سر و کله بزنند. آکنه در اطراف دهان می‌تواند حتی بیشتر از دیگر مناطق آزار دهنده باشد زیرا می‌تواند باعث درد هنگام غذا خوردن، صحبت کردن یا به صورت کلی هر زمان که دهانمان را حرکت می‌دهیم، شود. هرگز فکر کرده‌اید که چرا ممکن است به طور خاص در اطراف دهان خود جوش بزنید؟ دلیل این مسئله برای هر فرد متفاوت خواهد بود، اما در اکثر موارد، دلیل آن می‌تواند هورمون‌ها، تجمع مواد و محرک‌های خارجی مانند پوست خشک باشد. ما با دو متخصص پوست صحبت کردیم تا در مورد اینکه چرا ممکن است برخی افراد اطراف دهانشان جوش بزنند، چگونگی درمان جوش‌های اطراف دهان  و چگونگی جلوگیری از بازگشت بیشتر آنها اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. دکتر کریگ اِی کارفرت، متخصص معتبر پوست و مو و عضو هیئت مدیره برند آمارت، و دکتر استی ویلیامز، متخصص پوست، زیبایی و جراح پوستی که در قسمت شمال شرقی منهتن در شهر نیویورک فعالیت می‌کند، دو پزشکی هستند که در مورد این مسئله از آنها مشورت گرفته‌ایم.


انواع جوش اطراف دهان


اگر اطراف دهانتان جوش داشته باشید، احتمالاٌ متوجه شده‌اید که یک نوع جوش یکسان در این ناحیه ظاهر می‌شود. این مسئله به این دلیل است که برخی از علائم آکنه نسبت به دیگر علائم آن در مناطق خاصی از صورت و بدن شایع‌تر هستند.

1. کومدون

دکتر کریگ اِی کرفرت می‌گوید: «آکنه کومدونال در اطراف دهان دیده می‌شود.» کومدون برجستگی‌های کوچکی است که غالباً رنگ آنها به رنگ پوست نزدیک‌تر است و شامل جوش‌های سرسیاه هستند که آنها را کومدون‌های «باز» ​​می‌نامند. برخی از آنها نیز سرهای سفید دارند، که کومدون‌های «بسته» نامیده می‌شوند. او می‌افزاید: «گاهی اوقات کمی روزاسه در کنار آکنه در این ناحیه وجود دارد که در این صورت جوش‌ها التهاب و برآمدگی بیشتری دارند.»

2. کیست و پاپول

در حالی که ممکن است اطراف دهان بعضی افراد به صورت مکرر جوش‌های سر سفید و سر سیاه ظاهر شود، دکتر استی ویلیامز، متخصص پوست قسمت شمال شرقی منهتن، اظهار دارد که انواع دیگری از جوش‌ها وجود دارد که ممکن است در آن ناحیه صورت شایع‌تر باشند. دکتر ویلیامز توضیح می دهد: «کیست و پاپول به دلیل وجود انواع مختلف پوست، از جوش‌های سر سیاه و سر سفید در قسمت پایین صورت و اطراف دهان شایع‌تر هستند.» چه تفاوتی میان پوست اطراف دهان و چانه وجود دارد؟ به گفته دکتر ویلیامز، در اطراف دهان تعداد غدد چربی کمتری است که می‌تواند منجر به تولید روغن کمتری شود. هر فولیکول مو، یا منفذ به یک غده چربی متصل است و وقتی این غدد بیش از حد روغن تولید کنند، می‌تواند منجر به مسدود شدن درون یک منفذ شوند. علائم آکنه، مانند کیست و پاپول‌ها، هنگامی اتفاق می‌افتد که روغن اضافی با سلول‌های مرده پوست در داخل منافذ جمع شده و باعث ایجاد باکتری پی آکنه شود که می‌تواند منجر به بروز جوش شود.

3. درماتیت پریورال

برخی از برجستگی‌ها ممکن است بسیار شبیه به برآمدگی آکنه باشند و احساس آکنه را به ما بدهند، اما در واقع علائم بیماری‌های پوستی مختلفی دیگری هستند. دکتر کارفرت می‌گوید: «یک وضعیت خاص آکنه در اطراف دهان رخ می‌دهد که به ویژه در میان زنان جوان شایع است. درماتیت پریورال ظاهر خاصی دارد اما تشخیص آن به راحتی ممکن است با آکنه یا بثورات اشتباه گرفته شود. درماتیت پریورال به مدت شش هفته به درمان تتراسایکلین، دو بار در روز نیاز دارد تا به صورت قطعی درمان شود.» دکتر ویلیامز می‌افزاید: اگزما، درماتیت تماسی و روزاسه نیز اغلب در اطراف چانه و دهان ظاهر می‌شوند و ممکن است به راحتی با آکنه اشتباه گرفته شوند. اگر پوست شما در دسته پوست‌های خشک و پوسته پوسته شده قرار دارد یا با برجستگی‌های کوچک قرمز پوشانده شده است، ممکن است شما به هیچ وجه آکنه نداشته باشید و برای تهیه برنامه درمانی مناسب باید مشاوره با پزشک متخصص پوست خود را در نظر داشته باشید.


دلایل رایج بروز آکنه و نحوه جلوگیری


در حالی که هیچ درمان شناخته شده‌ای برای مشکل پوستی آکنه وجود ندارد اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم آنها را جهت درمان و جلوگیری از بروز آکنه انجام بدهیم و هنگامی که بفهمیم چه عواملی باعث ایجاد آکنه می‌شوند، می‌توانیم به بهترین نحو اینکار را انجام دهیم.

1. هورمون‌ها

دکتر کرافرت می‌گوید: «آکنه تا حد زیادی هورمونی است.» منظور او از این حرف چیست؟ هورمون‌های جنسی به ویژه آندروژن‌ها به این عنوان شناخته می‌شوند که باعث فعال شدن غدد چربی و در نتیجه تولیدن کردن روغن اضافی می‌شوند.

2. تجمع مواد

 تاکنون توجه کرده‌اید که چگونه عرق باعث ایجاد آکنه زیر خط نیم تنه ورزشی شما می‌شود یا اینکه چگونه برخی از محصولات مو ممکن است منجر به ایجاد جوش در امتداد خط مو شوند؟ همین مسئله می‌تواند برای آنچه که با دهان ما و مناطق اطراف آن در تماس است، صدق کند. دکتر کرافرت توضیح می‌دهد: «در بعضی موارد محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شده روی لب، محصولات مو بر و محصولات درمانی استفاده شده بر روی چانه می‌توانند از عوامل بروز آکنه باشند.» اگر دقیقاً در اطراف خط لب خود جوش دارید، مواد تشکیل دهنده بالم لب یا رژلب خود را برای داشتن روغن نارگیل یا سایر ترکیبات کامدوژنیک بررسی کنید.

3. محرک‌ها را بشناسید

 داشتن آکنه به معنای این نیست که هرکسی مجبور باشد همه مواردی را که احتمالاً منجر به بروز آکنه می‌شود ارزیابی یا از آن اجتناب کند اما توجه به الگو میان بعضی از موارد مانند بعضی از مواد خاص و بروز جوش ممکن است به شما کمک کند تا در آینده از بروز دوباره آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر هنگامی که پوست شما خشک می‌شود دچار جوش‌های بیشتری می‌شوید، سعی کنید یک لایه بردار فیزیکی یا شیمیایی را به روتین روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید که باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوستی می‌شود که ممکن است در مسدود کردن منافذ پوست شما نقش داشته باشند.


درمان آکنه اطراف دهان


اگر آن برآمدگی‌های اطراف دهان را به عنوان جوش‌های آکنه تشخیص داده باشید، می‌توانید علائم جوش‌های خود را با شروع کردن مصرف محصولات بدون نسخه، روش های مراقبت از پوست و در صورت لزوم با داروهای تجویز درمان کنید.

1. به صورت منظم پوست خود را تمیز و لایه برداری کنید

می‌دانیم که احتمالاٌ برای بار هزارم است که در مورد اهمیت لایه برداری پوست می‌شنوید اما با از بین بردن کثیفی‌های سطح پوست که شامل پوست مرده می‌شود، تقریباً نصف راه را برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست خود رفته‌اید. دکتر کرافرت پودر لایه بردار آمارت را توصیه می‌کند که هم زمان هم پوست شما را تمیز و هم لایه برداری می‌کند و این مرحله را تا حد امکان برای شما ساده و موثر می‌کند.

2. آرایش خود را شب‌ها کاملاً پاک کنید

امیدوارم که همه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنند، این کار باید شامل مناطقی از صورت باشد که ممکن است خیلی در معرض توجه نباشند، مانند بالای لب یا زیر چانه.

3. از روغن‌های خوب استفاده کنید

این مورد مخصوصاً برای آن دسته از اشخاصی صدق می‌کند که از وکس عسل یا دیگر وکس‌های شکری اپیلاسیون برای از بین بردن موهای بالای لب یا روی چانه خود استفاده می‌کنند. غالباً پس از استفاده از این محصولات از روغن استفاده می‌کنند تا به پاک شدن باقی مانده وکس‌های چسبناک کمک کنند و بسته به مواد تشکیل دهنده، آنها می‌توانند منجر به بسته شدن منافذ پوست شوند. برای تمیز کردن پوست خود بعد از اپیلاسیون، از روغن‌های نان‌کمودوژنیک مانند روغن بادام شیرین یا روغن چریش یا نیم که مسدود کننده منافذ پوست نیستند، استفاده کنید.

4. به روتین خود رتینول اضافه کنید

دکتر کرافرت می‌گوید: «برای ظهور مداوم جوش در اطراف دهان، رتینول‌های موضعی، آنتی بیوتیک‌ها و بنزوئیل پراکسید اولین داروهای مورد نیاز هستند.» اگر به دنبال استفاده از رتینول بدون نسخه هستید که قبل از مصرف کامل ابتدا آن را امتحان کنید، بسیاری از افراد درمان با رتینول 1% پائولا را را ترجیح می‌دهند.

5. اگر درمان با داروهای بدون نسخه جواب نداد، از پزشک خود داروی با نسخه بخواهید

اگر همیشه درگیر آکنه مزمن در اطراف دهان خود هستید ، یا در بعضی از زمان‌های خاص در ماه متوجه بروز تعداد زیادی آکنه می‌شوید، صحبت کردن با متخصص پوست درباره تجویزهای موضعی یا خوراکی ممکن است شما و پوستتان را از متحمل شدن آکنه دور نگهدارد. دکتر ویلیامز می‌گوید: «برای چند یا یک جوش کیستی، درمان موضعی ممکن است کافی باشد.» برای داروهای موضعی با نسخه، دکتر کارفرت آکلیف ژل که دارای تری فاروتن رتینوئید است و ژل اپیدو فورت که حاوی آداپلن، یک نوع رتینوئید، است را به همراه بنزوئیل پراکسید توصیه می‌کند. اگر آکنه شدید کیستیک دارید، به خصوص مواردی که موجب اسکار شده یا جای آنها می‌ماند، دکتر ویلیامز توصیه می‌کند که در مورد گرفتن داروهای خوراکی با پزشک خود صحبت کنید.

6. از پزشک خود در مورد لایه برداری‌های شیمیایی بپرسید

در صورت امکان به دنبال‌های درمان‌هایی باشید که داخل مطب انجام می‌شوند. دکتر ویلیام می‌گوید: «برای آکنه‌های اطراف دهان، من بر اساس شدت بیماری دارو توصیه می‌کنم. با ترکیبی از داروهای خانگی و درمان‌های داخل مطب، من بسیار رویکردی عملی به آکنه دارم. پس از تمام شدن این بیماری همه گیر و بازگشایی دوباره مطب‌ها، من به روش‌های قابل اعتمادم برای آکنه صورت و بدن مانند لایه برداری شیمیایی و روش مورد علاقه خودم یعنی درمان آکنه با لیزر دسترسی خواهم داشت.»

بیشتر بخوانید: هشت روش قطعی برای درمان فوری جوش

مطالب مرتبط