10 نوع غذایی که پوست‌تان را درخشان می‌کند

10 نوع غذایی که پوست‌تان را درخشان می‌کند

04 شهریور 1399

آیا می‌دانستید غذاهای زیادی در فروشگاه مواد غذایی محل زندگی شما وجود دارد که می‌تواند به پوست شما درخشش بسیار زیادی بدهد؟ حالا من یکی از طرفدارهای بزرگ مکمل پوست به عنوان کسی هستم که قرار است در آینده وسواس زیادی به زیبایی خود نشان دهد (حتی مقاله‌ای در مورد مکمل تمیز کننده مورد علاقه خود هم نوشتم) اما همه نمی‌توانند روتین مراقبت پوستی خود را با مکمل‌های گران قیمت تقویت کنند. خوشبختانه، مقدار زیادی مواد غذایی وجود دارد که می‌توانند به رژیم غذایی شما اضافه شوند و تمام عوامل مهم درخشنگی پوست را از درون و بیرون تقویت کند.


2 فاکتور مهم برای داشتن پوست سالم


1. غذاهای با هضم راحت

در حقیقت دکتر فیلیپ کویدیس، متخصص تغذیه و رژیم، می‌گوید: «اکثر عصاره‌ها یا مواد معدنی جدا شده یا ترکیبات موجود در قرص‌های خوراکی می‌توانند در مواد غذایی راحت‌تر پیدا شوند و همین قضیه باعث می‌شود تا مصرف آنها لذت بخش‌تر، ایمن‌تر، اقتصادی‌تر باشد و همچنین رویکردی واقع بینانه‌تر نسبت به شیوه زندگی پایدار داشته باشیم که با هدف داشتن پوستی سالم در پیش گرفته می‌شود.» او توضیح می‌دهد چندین مطالعه نشان داده است که داشتن رژیم غذایی کامل بر پایه میوه‌ها سلامت پوست را تقویت می‌کند. او اضافه می‌کند: « ترکیبی از یک رژیم غذایی با گلیسمی کم (غذایی که قند خون ما را تحت کنترل نگه می‌دارد)، غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم منجر به داشتن پوستی سالم‌تر از درون و برون می‌شود.

2. روده سالم

کویدیس همچنین به ما گفت پژوهشی که اخیراً انجام شده است، ارتباطی قوی میان داشتن روده‌ سالم و پوست سالم را نشان می‌دهد. او می‌گوید: «غذاهای کامل، فیبر محلول و نامحلول، چربی‌های امگا 3 و سبزیجات برگ‌دار تا حدی با بهبود حرکات روده می‌توانند در سلامت روده تأثیرات مفیدی داشته باشند. فیبر همچنین می‌تواند به هورمون‌های اضافی که به سلامتی پوست کمک می‌کنند، پیوند خورده و حتی از آن ترشح شود.» همه ما انسان هستیم، اما اگر هدف شما این است که هر چند وقت یک بار سالم غذا بخورید و رژیم غذایی کم گلیسمی داشته باشید (دوست داریم هدفمان 80:20 باشد، 80 درصد از زمان خود را سالم غذا بخوریم و 20 درصد دیگر از آن را از خودمان پذیرایی کنیم)، پوست صورتتان از شما تشکر خواهد کرد. برای کمک به شما در ادامه دادن رژیم غذایی سالم خود، ما از 4 متخصص تغذیه خواستیم تا در مورد غذاهایی به ما اطلاعات بدهند که به شما کمک می‌کنند تا پوستتان به گونه‌ای عالی درخشان به نظر برسد.


10 غذا برای داشتن پوست صاف


1. مغزها

میرا مانک، نویسنده کتاب آیین خوشبختی، توضیح می‌دهد: «بادام سرشار از سلنیوم و روی است، گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است، آنها به پاکسازی خون و همچنین تغذیه پوست کمک می‌کنند. هر دو اینها به مراقبت از پوست و درخشش آن کمک می‌کنند. سعی کنید قبل از خوردن مغزها، آنها را تا حد امکان بخیسانید تا هضم آنها بسیار آسان شود.»

  • روزانه یک مشت کوچک مغز بخورید.

مغزها - آجیل

2. آواکادو

مانک می‌گوید: « آووکادو سرشار از ویتامین E است، که به سلامتی پوست مربوط می‌شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. بنابراین، از سلول‌های پوستی در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.»

  • هفته‌ای 2 الا 4 آواکادو بخورید.

آواکادو

3. توت‌ها

شونا ویلکینسون، متخصص تغذیه، می‌گوید: «آنتوسیانیدین‌ها ماده مغذی خوبی هستند که باید آنها را به خاطر داشته باشید. آنتوسیانیدین‌ همان چیزی است که به توت رنگ بنفش تیره می‌دهد. آنتوسیانیدین‌ متعلق به گروهی از ترکیبات گیاهی است که به نام فلاونوئید شناخته می‌شود. این ماده آنتی اکسیدانی بسیار مهم برای حمایت از ساختارهای کلاژن در پوست است.»

  • روزانه یک فنجان توت بخورید!

توت‌ها

4. شکلات تلخ

لیزا بورگ، متخصص تغذیه در کلینیک لایت پلاس، می‌گوید شکلات تلخ که غنی از فلاوانوئیدها است، آنتی اکسیدان‌هایی را برای بدن فراهم می‌کند که به جلوگیری از آسیب دیدگی پوست کمک می‌کنند. او گفت که هدف خوردن شکلات تلخی است که حاوی 80% کاکائو باشد.

  • هفته‌ای 1 یا 2 تخته کوچک شکلات تلخ بخورید.

شکلات تلخ

5. دراگون فروت

بورگ می‌گوید: «دراگون فروت که منبع خوبی از ویتامین‌های A، C و E است، منیزیم را نیز برای بدن فراهم می‌کند که 300 آنزیم در بدن به آن نیاز دارند. منیزیم خوب باعث بهبود همه مراحل سلولی، از جمله متعادل کننده هورمون می‌شود. کورتیزول در پاسخ به استرس تولیده می‌شود و به روند پیری پوست کمک می‌کند.»

  • هفته‌ای 2 الا 3 عدد دراگون فروت بخورید.

دراگون فروت

6. تخم کتان

مطالعات نشان داده است که مصرف تخم کتان باعث کاهش حساسیت پوستی و بهبود عملکرد سد پوستی می‌شود. کویدیس می‌گوید: «با مصرف تخم کتان، از مزایای کل مواد غذایی و سایر مواد مغذی موجود در خود آن نیز بهره‌مند می‌شوید (مملو از فیبر، پروتئین، مواد معدنی است)، می‌توانید آن را بپزید و حتی آسیاب کنید تا بیشترین میزان جذب را داشته باشد و حداکثر تا یک ماه بدون هیچ مشکلی در بدن شما دخیره شود.

  • هر روز یک و نیم قاشق چایخوری تخم کتان بخورید.

تخم کتان

7. میوه پاپایا

بورگ می‌گوید: «این میوه به هضم غذا و هیدراته کردن بدن کمک می‌کند و منبع خوبی از ویتامین های A و C است. پوست منعکس کننده سلامت گوارشی است و ویتامین A به حفظ یکپارچگی درم و اپیدرم (هر دو لایه پوست هستند) کمک می‌کند. ویتامین‌های A و C همچنین نقش محافظتی در پوست دارند و به درمان آسیب پوستی در نتیجه نور آفتاب کمک می‌کنند.»

  • هفته‌ای یک عدد میوه پاپایا بخورید.

میوه پاپایا

8. ماهی‌های چرب

به ماهی‌هایی مانند ساردین، سالمون، قزل آلا و شاه ماهی فکر کنید. بورگ می‌گوید: «این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که ترکیبات ضد التهابی به نام پروستاگلاندین‌ها دارند که به کاهش و کنترل التهاب در بدن کمک می‌کند (اکثر مشکلات پوستی نوعی التهاب ناشی از آکنه تا پسوریازیس و چیزی میان آنها است). ماهی چرب همچنین ویتامین E و روی بدن را تأمین می‌کند، که برای سلامتی پوست ضروری است.»

  • حداقل 3 بار در هفته و در صورت بروز شرایط التهابی، بیشتر از 3 بار در هفته از این نوع ماهی‌ها مصرف کنید.

ماهی‌های چرب

9. صدف

صدف یکی از غنی‌ترین منابع روی است. این ماده معدنی مهم به حفظ تمامیت ساختاری پوست کمک می‌کند و در لایه بالایی شش برابر بیشتر از لایه زیرین پوست متمرکز است. بورگ توضیح می‌دهد: «روی آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و از چربی‌ها موجود در پوست محافظت می‌کند (در پوست کلاژن سازی و آن شاداب می‌کند) آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین های A ، C و E و سلنیوم معدنی هستند که همه مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند.»

  • 3 الی 4 عدد صدف را در یک وعد و یک بار در هفته بخورید.

صدف

10. آب لیمو

بورگ می‌گوید: «مصرف مایعات اساسی‌ترین مسئله برای داشتن پوستی هیدارته و سالم است. هر سلول برای عملکرد درست خود نیاز به آب دارد و کم آبی بدن یکی از شایع‌ترین دلایل داشتن پوست صورت تیره و گرفته است. آب جوشیده شده را با آب لیمو تازه گرفته شده یا آب لیمو معمولی (برای اضافه کردن ویتامین C به آن) طعم‌دار کنید و در طول روز بنوشید. چای‌های گیاهی نیز به جذب مایعات در بدن کمک می‌کنند.» تنها باید مراقب باشید که چگونه آب را مصرف می‌کنید. بورگ توضیح می‌دهد: «نوشیدن مایعات به سرعت زیاد به عنوان شست و شوی دهنده دستگاه گوارش عمل می‌کند اما نمی‌تواند به اندازه کافی بدن را هیدارته کنید. پاداش واقعی شما در آهسته آب خوردن است.»

آب لیمو

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از سرم ویتامین C برای مراقبت از پوست

مطالب مرتبط