نحوه لایه‌برداری انواع پوست از نظر متخصصان

نحوه لایه‌برداری انواع پوست از نظر متخصصان

22 شهریور 1399

اگر شما حتی ذره‌ای هم شبیه ما باشید، پس عاشق این هستید که در یک روتین مراقب روزانه از پوست تحت اسم اهمیت دادن به خودتان زیاده‌روی کنید. برخلاف همه محصولات و مراحل جدیدی که به روتین خود اضافه می‌کنیم، یکی از مراحل مورد علاقه ما لایه‌برداری است. هنگامی که این کار را درست انجام بدهید، لایه‌برداری می‌تواند سلول‌های مرده سطح پوست شما را از بین ببرد و پوست صورت شما با ظاهری سالم و درخشان را آشکار کند. هرچند، نحوه لایه‌برداری پوست به نوع پوست شما بستگی دارد. با کمک متخصصان ما توانستیم روش‌های متفاوت برای لایه‌برداری پوست خشک، چرب، مختلط و چیزهای بیشتری را در ادامه توضیح دهیم، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


تفاوت میان لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی چیست؟


دو نوع کلی لایه‌بردار وجود دارد که ما آنها را با نام‌های فیزیکی، همچنین اسکراب، و شیمیایی می‌شناسیم. هدلی کینگ، متخصص پوست معتبر، توضیح می‌دهد که لایه‌بردار فیزیکی شامل اسکراب کردن پوست با موادی زبر و ساینده است که شامل موادی مانند شکر، بلورهای نمک، سنگ پا و هر نوع براش مراقبت از پوست، لیف یا اسفنج می‌شود. او می گوید: «لایه‌برداری شیمیایی شامل استفاده از محصولاتی است که حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)، بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs) یا آنزیم‌ها هستند تا کمک کنند به نرم شدن ماده‌ای شبیه چسب که سلول‌ها را به هم می‌چسباند و به آنها اجازه دهد تا به راحتی شسته شوند.» وی اضافه می‌کند که AHAها مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک به طور کلی برای پوست‌های طبیعی تا خشک و آسیب دیده از آفتاب ترجیح داده می‌شوند زیرا اثبات شده است که آنها می‌تواند در کاهش ظاهر آسیب‌های ناشی از نور آفتاب موثر باشد. BHA مانند اسید سالیسیلیک اغلب به دلیل داشتن توانایی کمک به کاهش شدت جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سر سفید، جوش‌ها و میلیا برای انواع پوست معمولی و چرب توصیه می‌شود. دکتر کینگ توضیح می‌دهد: «BHAها همچنین دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده پوست هستند، بنابراین حتی برای پوست‌های حساس مستعد قرمزی یا روزاسه نیز به اندازه کافی ملایم هستند.».


چگونه پوست خشک را لایه‌برداری کنیم؟


هنگام لایه‌برداری کردن پوست خشک، لازم است یک لایه‌بردار ملایم پیدا کنید که سلول‌های مرده سطح پوست را از بین ببرد و در عین حال رطوبت را دوباره به پوست شما برگرداند. جوزی هولمز، متخصص زیبایی در اسکینی مداسپا، می‌گوید: «انواع پوست خشک باید به دنبال لایه بردار با AHA، BHA یا گرانول‌های کوچک برای کمک به روند لایه‌برداری باشند.» اگر تصمیم دارید لایه‌برداری‌ها شیمیایی را امتحان کنید، ما به شما محصولات زیر را از مجموعه برندهای لورآل پیشنهاد می‌کنیم: این لایه‌بردار شیمیایی از اسکین سوتیکال مدل SkinCeuticals Glycolic Renewal Cleanser، که با اسید گلیکولیک ساخته شده و باعث چرخش سلول در لایه سطحی پوست بدون از بین بردن لایه پوست می‌شود یا لایه‌بردار برند لاروشه پوزای مدلLa Roche-Posay Ultra-Fine Face Scrub که اگر یک لایه‌بردار فیزیکی را ترجیح می‌دهید می‌تواند گزینه ملایمی برای شما باشد. دکتر کینگ هفته‌ای یک یا دو بار لایه‌برداری از پوست خشک و افزایش دفعات آن را به منظور افزایش میزان تحمل پوست توصیه می‌کند.


چگونه پوست چرب را لایه‌برداری کنیم؟


دکتر کینگ می‌گوید: «اسید سالیسیلیک یا یک اسکراب فیزیکی با ترکیباتی که جذب کننده روغن هستند، مانند ذغال سنگ یا خاک رس، به ویژه گزینه‌های خوبی برای پوست چرب هستند.» اگر اسکراب فیزیکی را انتخاب کردید، مراقب باشید خیلی اسکراب نکنید زیرا ذرات بزرگ و خشن می‌توانند باعث ایجاد پارگی‌های ریز در پوست شوند که منجر به تحریک و التهاب پوست می‌شود. به گفته هولمز، انواع پوست‌های چرب معمولاً تا سه بار در هفته لایه برداری را می‌توانند تحمل کنند. اگر شما فردی با پوست چرب و مستعد آکنه هستید، دکتر کارن کمپبل، متخصص پوست دارای مجوز، پیشنهاد می‌کند که یک رتینول را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید، مانند رتینول برند اسکین سوتیکال مدل SkinCeuticals Retinol 1.0 از مجموعه برندهای لورآل، که در سطح پوست ضمن کاهش لکه‌ها، منافذ و تغییر رنگ پوست، باعث بهبود گردش سلول می‌شود.


چگونه پوست سالخورده و پیر را لایه‌برداری کنیم؟


وقتی نوبت به لایه‌برداری پوست سالخورده می‌رسد، جوآن یون لی، دستیار پزشک در مرکز اسپای تخصصی پوست به نام گلاموی مد، فکر می‌کند رتینول یکی از بهترین گزینه‌ها است زیرا برای لایه‌برداری سطح پوست طراحی شده است که به اندازه لایه‌بردار فیزیکی قوی نیست. او می‌گوید: «برای کسانی که نگرانی اصلی آنها چین و چروک و پوست خشن است، اسید رتینوئیک یا رتینول انواع خاصی از لایه بردارها هستند که بر لایه‌های عمیق سطح پوست تاثیر می‌گذراند تا گردش سلول‌های سطح پوست را افزایش دهند و پوستی جوان‌تر و صاف‌تری به وجود بیاورند.» به طور کلی، هفته‌ای حدود دو تا سه بار باید پوست پیر و سالخورده را لایه‌برداری کنید.


چگونه پوست حساس را لایه‌برداری کنیم؟


وقتی از متخصصان خود در مورد لایه‌برداری پوست حساس پرسیدیم، همه موافقت کردند که افراد دارای این نوع پوست باید از لایه‌بردارهای فیزیکی و اسیدهای خشن دور بمانند. به جای آنها، یک لایه‌بردار شیمیایی ملایم را انتخاب کنید. دکتر کمبل می‌گوید: آنزیم‌های طبیعی مانند لایه‌بردارهای میوه‌ای انتخاب خوبی برای این دسته از افراد هستند. او لایه‌بردار ریویژن مدل Revision Skincare Papaya Enzyme Cleanser توصیه می‌کند که به گفته این برند، با عصاره‌های میوه پاپایا ساخته شده است تا سلول‌های پوستی مرده سطح پوست را برای داشتن ظاهری شاداب به آرامی صیقلی کند. یون لی توصیه می‌کند: هفته‌ای یک یا دو بار پوست حساس خود را لایه برداری کنید.


چگونه پوست معمولی را لایه‌برداری کنیم؟


دکتر نازنین ساعدی، متخصص پوست ، دارای مجوز، می‌گوید: «کسانی که پوست نوع معمولی دارند می‌توانند از لایه‌برداری فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنند.» به طور معمول می‌توانید هفته‌ای دو تا سه بار با پوست نوع معمولی خود را لایه‌برداری کنید. دکتر ساعدی توصیه می‌کند: «از لایه‌بردار اسکین سوتیکال مدل SkinCeuticals Glycolic 10 Renew Overnight Cream از مجموعه برندهای لورآل و بعد از آن با محصولات غنی مانند سرم برند کرم مدل Cirem's HCR 3-IN-1 Serum استفاده کنید. براساس گفته‌های این برند، سرم بعد از لایه برداری پوست را پر آّب و لطیف می‌کند، بنابراین هرگز آن احساس حساس شدن پوست که بسیاری تجربه می‌کنند را شما تجربه نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه پوست خشک را لایه‌برداری کنید

مطالب مرتبط