گرفتگی قاعدگی را با ماساژ شیاتسو برطرف کنید!

گرفتگی قاعدگی را با ماساژ شیاتسو برطرف کنید!

24 شهریور 429 بازدید

شیاتسو نوعی ماساژ فشاری ژاپنی است که بر اساس طب چینی بنا شده است. در این نوع ماساژ از فشار انگشت برای دستیابی به نقاط فشار در سراسر بدن شما استفاده می‌شود، که می‌تواند درد، استرس و بسیاری از مشکلات دیگر را تسکین دهد. برخی از زنان این ماساژ را برای تسکین درد و گرفتگی‌های دوران قاعدگی مفید یافتند. اگر می خواهید ببینید که آیا شیاتسو برای شما مناسب است یا خیر، انجام دادن آن برای خودتان آسان است. اطمینان حاصل کنید که نقاط صحیح فشار که با درد کمر و شکم مطابقت دارد را آرام کرده و ماساژ می‌دهید. همچنین می توانید برای یک ماساژ دهنده حرفه‌ای برای یک ماساژ تخصصی مراجعه کنید.

پیدا کردن نقاط مناسب

ایده اصلی شیاتسو دستیابی به نقاط فشار مناسب و مطابق با مشکل شما است. اگر پریود هستید، احتمالاً گرفتگی شکم، کمردرد و سردرد دارید. همچنین ممکن است احساس خستگی یا استرس کنید. چند نقطه فشار وجود دارد که با این علائم مطابقت دارد، بنابراین برای یافتن آن نقاط و ماساژ آنها تمرین کنید تا احساس ناراحتی شما برطرف شود.

 

 نقطه ال وی 3 (Liver 3) مناسب برای گرفتگی و دردهای پایین کمر است.

1. نقطه ال وی 3 (Liver 3) مناسب برای گرفتگی و دردهای پایین کمر است

این نقطه در بالای روی پای شما، در بافت بین استخوان‌های انگشت شست پا و انگشت کناری آن قرار دارد. انگشت خود را به این نقطه فشار داده و به صورت بالا و پایین را ماساژ دهید تا به نقطه دسترسی پیدا کنید.

نقطه ال وی 3 برای درد کل بدن نیز مفید است اما به طور خاص برای گرفتگی و کمردرد ناشی از سندرم قبل از قاعدگی (PMS) مفید است.

این نقطه همچنین می‌تواند استرس و فشار خون را کاهش دهد.

از نقطه اس پی 6 (Spleen 6) برای دردهای شکمی استفاده کنید

2. از نقطه اس پی 6 (Spleen 6) برای دردهای شکمی استفاده کنید

این نقطه در حدود 4 انگشت در داخل و بالاتر از مچ پا شما قرار دارد. دست خود را صاف نگه دارید و انگشت کوچک خود را روی مچ پا قرار دهید. این نقطه باید دقیقاً بالای انگشت اشاره باشد. برای گرفتگی و درد شکم این نقطه را فشار داده و ماساژ دهید.

این نقطه همچنین برای رفع بی‌خوابی مفید است که می‌تواند باعث شود در طی دوره قاعدگی آرامش بیشتری داشته باشید.

با استفاده از نقطه ال آی 6 (Large Intestine 6) با سر درد مقابله کنید

3. با استفاده از نقطه ال آی 6 (Large Intestine 6) با سر درد مقابله کنید

خوشبختانه، شیاتسو همچنین می‌تواند به تسکین سردرد در دوران قاعدگی شما کمک کند. این نقطه روی دست شما، در ناحیه گوشتی بین انگشت شست و اشاره است. با استفاده از دست دیگر، این نقطه را بین انگشت شست و اشاره خود گرفته و برای رفع سردرد با حرکت دورانی ماساژ دهید.

این نقطه می‌تواند سردرد را تسکین دهد و فرقی نمی‌کند که در دوره قاعدگی باشید یا خیر، بنابراین هر وقت سر درد داشتید، می‌توانید از آن نقطه استفاده کنید. ابن نقطه همچنین می‌تواند درد و احساس ناراحتی شما را در دندان یا صورت تسکین دهد.

برای رفع گرفتگی عضلات زیر شکم خود را ماساژ دهید

4. برای رفع گرفتگی عضلات زیر شکم خود را ماساژ دهید

چندین نقطه فشار در فاصله خط میان شکم و استخوان شرمگاه شما وجود دارد. اگر آنها را ماساژ دهید، می‌توانید درد و گرفتگی شکم را تسکین دهید. سعی کنید دست خود را درست زیر شکم قرار داده و کمی فشار دهید. سپس در حالی که به سمت پایین و استخوان شرمگاه خود حرکت می‌کنید، دست خود را با حرکت دورانی حرکت دهید.

استفاده از روش مناسب

آرامش و فشار مناسب کلید تمرین شیاتسو به درستی است. اگر می‌خواهید این ماساژ را خودتان امتحان کنید، این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید که از راه درست به همه نقاط فشار خود دسترسی دارید. اینگونه بیشترین شانس را برای موفقیت خواهید داشت.

در یک موقعیت راحت و آرام بنشینید یا دراز بکشید

1. در یک موقعیت راحت و آرام بنشینید یا دراز بکشید

نظریه پشت شیاتسو از بین بردن تنش در بدن است، بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید با آرامش کار خود را شروع کنید. در وضعیت راحت یا دراز بکشید یا بنشینید تا برای یک جلسه شیاتسو آماده شوید.

همچنین می‌توانید برای یک تجربه آرامش بخش‌تر، چشمان خود را بسته و نفس عمیق بکشید.

شیاتسو همچنین با مدیتیشن به خوبی سازگار است. در حالی که نقاط فشار را به آرامی ماساژ می‌دهید، می‌توانید مدیتیشن کرده و ذهن خود را رها کنید.

به تمام نقاط فشار محکم و یکنواخت وارد کنید

2. به تمام نقاط فشار محکم و یکنواخت وارد کنید

هنگام انجام شیاتسو روی خودتان، نقاط مورد نظر را محکم فشار دهید اما نه آنقدر محکم که به خودتان آسیب برسانید. این فشار را باید در حین ماساژ روی تمام نقاط فشار خود حفظ کنید تا درمان موفقیت آمیزتری داشته باشید.

بعد از مهارت پیدا کردن در شیاتسو، برخی تکنیک‌های مختلف را با آن ترکیب کنید

3. بعد از مهارت پیدا کردن در شیاتسو، برخی تکنیک‌های مختلف را با آن ترکیب کنید

افراد حرفه‌ای برای دسترسی به نقاط فشار از انواع ماساژ، فشار، ضربه و ورز دادن استفاده می‌کنند. بعد از اینکه به ماساژ ساده عادت کردید، سعی کنید چند روش مختلف دیگر را تجربه کنید. از آن نوع ماساژهایی استفاده کنید که احساس بهتری به شما می‌دهند.

ورز دادن برای بدست آوردن نقاط کمتر در دسترس مانند نقاط احاطه شده با عضلات زیاد مفید است.

اگر نقطه مورد نظر کمی حساس باشد، ضربه زدن می‌تواند مفید باشد زیرا فشار آن کمتر از ماساژ یا ورز دادن است.

هر چقدر که می‌خواهید در روز این نقاط را ماساژ دهید

4. هر چقدر که می‌خواهید در روز این نقاط را ماساژ دهید

تعداد دفعاتی که می‌توانید نقاط فشار خود را ماساژ دهید محدودیتی ندارد، بنابراین بر اساس احساس خود میزان آن را تعیین کنید. اگر ماساژ دادن این نقاط احساس خوبی داشته و درد شما را تسکین می‌دهد، در صورت تمایل در طول روز اینکار را انجام دهید.

اگر در آن نقطه فشار احساس درد یا ناراحتی می‌کنید، ممکن است در هنگام ماساژ فشار زیادی وارد کرده باشید. کمی استراحت کنید و دیگر آن قسمت را در باقی روز ماساژ ندهید.

دریافت درمان حرفه‌ای

علاوه بر اینکه خودتان به نقاط فشار خود دسترسی دارید، یک متخصص حرفه‌ای شیاتسو نیز می‌تواند اینکار را برای شما انجام دهد. اینکار بسیار شبیه به ماساژ طبیعی است، با این تفاوت که درمانگر بیشتر روی ماساژ نقاط فشار و نه عضلات شما تمرکز خواهد کرد. اگر به تازگی شروع به کار با شیاتسو کرید، یک ماساژ دهنده حرفه‌ای می‌تواند شروعی مناسب برای دیدن نحوه انجام ماساژ شیاتسو باشد.

به ماساژ دهنده شیاتسو دارای مجوز مراجعه کنید

1. به ماساژ دهنده شیاتسو دارای مجوز مراجعه کنید

در سالن‌های اسپای رسمی به دنبال ماساژ دهنده شیاتسو با مدارک معتبر باشید.

 از خوردن غذا به مدت 1-2 ساعت قبل از جلسه ماساژ خودداری کنید

2. از خوردن غذا به مدت 1-2 ساعت قبل از جلسه ماساژ خودداری کنید

پر بودن شکم می‌تواند شما را در طول جلسه ناراحت کند، زیرا احتمالاً ماساژ دنده حرفه‌ای به اطراف شکم شما فشار خواهد آورد. اگر 1-2 ساعت قبل از جلسه برنامه‌‌ریزی شده خود از خوردن غذا خودداری کنید، در طول جلسه ماساژ احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.

در جلسه اول در مورد درد که احساس می‌کنید، توضیح دهید

3. در جلسه اول در مورد درد که احساس می‌کنید، توضیح دهید

قبل از اولین جلسه، ماساژ دهنده احتمالاً می‌خواهد چند دقیقه با شما صحبت کند تا از مشکلاتی که با آن روبرو هستید، مطلع شود. در مورد درد و مشکلاتی که احساس می‌کنید، واضح صحبت کنید. از این طریق، او می تواند بفهمد که به کدام نقاط فشار باید فشار وارد کند.

به یاد داشته باشید که دردهای خاص تنها مواردی نیستند که شیاتسو می‌تواند درمان کند. اگر شما احساس استرس و خستگی نیز دارید، با ماساژ دهنده خود در میان بگذارید.

در حالی که درمانگر نقاط فشار شما را ماساژ می دهد، ریلکس کنید

4. در حالی که درمانگر نقاط فشار شما را ماساژ می دهد، ریلکس کنید

در صورت سفت گرفتن بدن، عضلات ممکن است نقاط فشاری را که درمانگر برای دسترسی به آنها نیاز دارد را مسدود کند. سعی کنید راحت باشید و ماهیچه‌های خود را شل نگه دارید تا تمام نقاط فشار شما قابل دسترسی باشد.

احساس خود را به ماساژ دهنده بگویید. اگر خیلی فشار وارد می‌کند یا چیزی ناراحت کننده‌ای وجود دارد، فوراً با آنها در میان بگذارید تا بتوانند روش خود را متعادل کنند.

بعد از جلسه ماساژ یک ساعت استراحت کنید

5. بعد از جلسه ماساژ یک ساعت استراحت کنید

ممکن است بعد از جلسه ماساژ کمی احساس خستگی کنید اما طبیعی است. سخت نگیرید و چند ساعت بعد از درمان استراحت کنید تا انرژی شما افزایش یابد.

برخی دیگر از عوارض جانبی شایع شامل سفتی خفیف و سردرد است. این موارد باید طی چند ساعت از بین بروند.

نکته پزشکی

برخی از خانم‌ها کاملاً ماساژ شیاتسو را برای گرفتگی‌های قاعدگی مفید می‌دانند. این روش درمانی بسیار ایمن و آسان توسط خودتان می‌تواند انجام شود، بنابراین می‌توانید آن را امتحان کنید تا ببینید برای شما مناسب است یا خیر، سپس برای معالجه بیشتر می‌توانید به یک ماساژ دهنده حرفه‌ای شیاتسو مراجعه کنید. اگر هیچ پیشرفتی مشاهده نکردید، می‌توانید برای گرفتگی عضلات خود یک درمان معمولی مانند مسکن‌های بدون نسخه یا کمپرس گرم را امتحان کنید.

مطالب مرتبط