نمک روی جوش‌تان بپاشید!

نمک روی جوش‌تان بپاشید!

25 شهریور 1399

قطعاً نمی‌خواهید نمک روی زخم خود بپاشید اما ممکن است بخواهید آن را روی جوش بپاشید؟ به طور دقیق‌تر، آیا نمک‌ اپسوم یا نمک حمام می‌تواند در درمان جوش مفید باشد؟ کاربران فداکار این مواد قطعاً به شما خواهند گفت بله، این درمان ساده و ارزان قیمت، یعنی همان چیزی که می‌توانید از آنها در حمام استفاده کنید، راز روشن کردن چهره شماست. همانطور که مشخص شد‌، این ایده تا حدودی قابل اعتماد است و نمک اپسوم می‌تواند تاثیرات خوبی روی پوست شما داشته باشد. اما استفاده از آن به همان سادگی نیست که در اینترنت به نظر می‌رسد. در این مقاله، زنوویا گابریل، دکتر متخصص پوست در نیوپورت بیچ کالیفرنیا، دکتر میشل هنری، مربی بالینی پوست در کالج پزشکی ویل کرنل و دکتر استیسی چیمنتو، متخصص پوست معتبر از ریورچیس در میامی توضیح می‌دهند که نمک‌ اپسوم چه کاری می‌توانند برای پوست شما انجام دهند و از همه مهم‌تر، نحوه استفاده از آنها برای مبارزه با جوش‌ها و لک‌های پوستی را نیز توضیح می‌دهند.       

ترکیبات نمک اپسوم از سولفات منیزیم، نوعی مواد معدنی، تشکیل شدند.
مزایا هنری می‌گوید سولفات منیزیم می‌تواند به کاهش التهاب و سم زدایی پوست کمک کند.
مناسب پوست؟ اگر پوست حساسی دارید از استفاده نمک اپسوم به عنوان درمان جوش خودداری کنید. کارشناسان ما در مورد اینکه آیا حتی برای لکه‌های پوستی باید از این مواد استفاده شود یا نه، اختلاف نظر داشتند اما در رابطه با این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.
تکرار هفته‌ای دو تا سه بار.
خواص مهم چیمنتو می‌گوید از آنجایی که نمک اپسوم ممکن است پوست شما را خشک کند، به خوبی با مواد دارای خاصیت آب رسان بیشتر ترکیب می‌شوند (مانند اسید هیالورونیک).
موارد منع مصرف در ارتباط با نکته ذکر شده در بالا، هنری هشدار می‌دهد: از استفاده نمک اپسوم با هر ماده دیگری که می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود، یعنی داروهای ضد آکنه مانند سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید، رتینوئیدها، اسیدها، بپرهیزید.

نمک اپسوم چیست؟


نمک اپسوم به سادگی بلورهای سولفات منیزیم، نوعی ماده معدنی، است. از زمان کشف آن که به قرن 17 برمی‌گردد، تا به امروز در موارد بهداشت و سلامت مورد استفاده قرار گرفته است. چیمنتو می‌گوید: نمک اپسوم همچنین به دلیل استفاده در طب سنتی چین دارای سابقه‌ای طولانی و به دلیل فواید تسکین دهنده آن روی عضلات دردناک و حتی پوست ملتهب مشهور است. (که به هر دو اثر ضد التهابی و سم زدایی سولفات منیزیم اعتبار می‌دهد.) همانطور که هرکسی بعد انجام ورزشی شدید حمام نمک اپسوم گرفته باشد به شما خواهد گفت، مزایای آن تضمینی است. هنوز هم، وقتی صحبت از استفاده نمک اپسوم برای آکنه می‌شود، لزوماً این خاصیت آن در نظر گرفته نمی‌شود.


فواید نمک اپسوم برای آکنه


هنری توضیح می‌دهد: «از نظر تئوری، نمک اپسوم می‌تواند برای جوش خوب باشد زیرا سولفات منیزیم قابلیت تسکین تورم و التهاب را دارد و به بدن در پاکسازی سموم کمک می‌کند. نمک همچنین می‌تواند روغن اضافی را خشک کند. برخی از افرادی که از نمک اپسوم روی لکه‌ها استفاده می‌کنند، بهبودهایی را مشاهده خواهند کرد.» هشدار بزرگ همینجاست، او می‌افزاید: این ادعا تقریباً به طور کامل بنا بر گفته‌های این و آن است و بر اساس تجربیات شخصی بنا شده است. گابریل تأکید می‌کند: «هیچ مدرک علمی نشان نمی‌دهد که سولفات منیزیم موجود در نمک اپسوم برای جلوگیری یا درمان آکنه مفید باشد.» چیمنتو می‌گوید همراه با آن مزایای ضد التهابی ادعا شده، نمک اپسوم اغلب به عنوان لایه‌برداری فیزیکی خوب عمل می‌کند، سلول‌های مرده پوست را سست می‌کند و به مبارزه با جوش های سرسیاه، سر سفید و تیرگی کمک می‌کند. او هشدار می‌دهد هرچند که خاصیت لایه‌برداری آن واقعی است اما به دلیل اینکه ذرات آن می‌تواند تقریباً بزرگ باشد، استفاده بیش از حد آن راحت است و موجب تحریک پوست می‌شود، مخصوصاً اگر از ابتدا پوستی حساس داشته باشید. گابریل با این گفته موافق است و اشاره می‌کند که لایه‌برداری با نمک‌های اپسوم اغلب منجر به خراشیده و قرمز شدن پوست می‌شود. (و به یاد داشته باشید، در حالی که لایه‌برداری بخشی مهم از هر روتین مراقبت پوستی و ضرورتی برای تمیز نگهداشتن پوست است اما شما نمی‎توانید آکنه‌ها را با آن از بین ببرید.)


عوارض جانبی نمک اپسوم


به طور کلی، هنری می‌گوید نمک اپسوم نسبتاً بی خطر است. شایع‌ترین عوارض جانبی آنهایی است که قبلاً آنها را ذکر کردیم - پوست تحریک شده، آسیب دیده و خشک شده - که به احتمال زیاد در اثر استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آن رخ می‌دهد. مانند تقریباً هر ماده‌ دیگری، یک واکنش آلرژیک احتمالی نیز همیشه ممکن است. جهت استفاده بدون خطر، قبل از استفاده آن روی صورت، نمک اپسوم را در ناحیه کوچکی از ساعد خود تست کنید.


نحوه استفاده


اینجا است که میان کارشناسان ما اختلاف پیش می‌آید. گابریل می‌گوید: «من به روش‌های درمانی مبتنی بر مدارک علمی اعتماد می‌كنم و نمك اپسوم درمانی مبتنی بر مدارک علمی برای آكنه نیست.» او توصیه نمی‌کند که کسی از آنها استفاده کند و در عوض تأکید می‌کند که بسیاری از راه حل‌های علمی دیگر که مورد مطالعه و اثبات شده هستند، مانند بنزوئیل پراکسید موضعی و یا اسید سالیسیلیک، وجود دارد که گزینه‌های بسیار بهتری هستند. از طرف دیگر، هنری و چیمنتو می‌گویند امتحان نمک اپسوم با رعایت چند نکته مهم روی جوش مشکلی ندارد. نکته اول، هر دو دکتر موافق هستند که نمک اپسوم گزینه‌ای است که تنها اگر آکنه شما خفیف باشد ارزش در نظر گرفتن را دارد. هنری توصیه می‌کند: «اگر آکنه شما شدید است، به جای آزمایش در خانه با یک متخصص پوست مشورت کنید.» نکته دوم، به جای تمام صورت، از آن به عنوان درمان تکه‌ای استفاده کنید. هنری می‌گوید: یک محلول از نمک اپسوم و آب درست کنید، سپس از یک گوش پاک کن استفاده کنید تا مخلوط را مستقیماً روی لکه‌ها بزنید. (اگر واقعاً قصد استفاده از نمک اپسوم را به عنوان اسکراب دارید، حتماً آن را با یک ماده مرطوب کننده، مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و عسل ترکیب کنید و از آن به جای صورت، روی بدن خود استفاده کنید زیرا پوست بدن ضخیم‌تر است و احتمال کمتری وجود دارد که پوست شما دچار قرمزی و تحریک شود.) او اضافه می‌کند: اینکار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید و اگر در واقع نتیجه مثبتی مشاهده کردید، حداکثر دو هفته آن را ادامه دهید. اما اگر در هر نقطه‌ای از پوست احساس ناراحتی یا تحریک کردید، استفاده را متوقف کنید. در پایان، نمک اپسوم قطعاً جایی در دنیای زیبایی و سلامتی دارد و در مقایسه با سایر داروهای ضد آکنه خانگی که در سراسر شبکه جهانی وجود دارد (جهت اطلاع، قرار دادن خمیر دندان روی جوش‌ها اکیداً ممنوع است!)، باارزش‌تر است. اگر شما تمایل به استفاده از آن دارید، به صورت نسبی، این نمک احتمالاً یکی از «بهترین‌» و بی‌ضررترین مواد برای استفاده خانگی است. فقط به توصیه‌های متخصصان پوست، همچنین به پوست و نحوه واکنش آن بسیار توجه کنید. به یاد نیز داشته باشید که اگر شما با آکنه‌های بزرگ و شدید روبرو هستید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه جوش‌های زیرپوستی را درمان کنیم؟

مطالب مرتبط