نقش روغن نارگیل در رفع آفتاب سوختگی

نقش روغن نارگیل در رفع آفتاب سوختگی

25 شهریور 1399

اگر تا به حال دچار آفتاب سوختگی شدید شده باشید، حتماً می‌دانید که چقدر آلوئه‌ورا می‌تواند تسکین دهنده آن باشد. اما، آیا تا به حال فکر کردید که ممکن است ماده طبیعی دیگری وجود داشته باشد که بتواند موثرتر از آن باشد؟ این اواخر، دوستداران زیبایی در حال آزمایش روغن نارگیل هستند، ماده‌ای فوق‌العاده برای آب رسانی به پوست، اما لزوماً مزایای این روغن برای مراقبت‌های بعد از آفتاب سوختگی اثبات نشده است. قبل از شیرجه زدن در تاثیر گذاری و مزایای روغن نارگیل، بیایید یک نکته را به خوبی درک کنیم: اینکه شما در وهله اول باید از داروی خانگی مانند روغن نارگیل استفاده کنید یا نه، فقط به میزان درجه سوختگی بستگی دارد. دکتر بلر مورفی رز، متخصص پوست معتبر شهر نیویورک، توضیح می‌دهد: «رایج ترین نوع آفتاب سوختگی، آفتاب سوختگی‌های سطحی است که باعث قرمزی، التهاب و احساس ناراحتی در پوست می‌شود. هنگامی که آفتاب سوختگی به لایه‌های عمیق پوست آسیب می‌زند، این میزان از سوختگی منجر به تاول زدن و حتی تخریب پوست می‌شود.» خوشبختانه، او می‌گوید که اکثر آفتاب سوختگی‌ها به مراقبت پزشکی احتیاج ندارند و به راحتی در خانه قابل درمان هستند. مورفی رز در ادامه می‌گوید: «اگر سوختگی سطح وسیعی از پوست را پوشش دهد، تاول‌های گسترده‌ای به وجود بیاورد، درد توسط داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی کنترل نشود یا علائم سیستمیک مانند تب، سردرد، حالت تهوع، گیجی یا غش به وجود بیاید، این نوع آفتاب سوختگی نیاز به درمان‌های پزشکی خواهد داشت.» توجه داشته باشید که این عوارض جانبی بیشتر در سوختگی‌های درجه دو و سه دیده می‌شود. بنابراین، از آنجا که ما مانند شما مشتاقانه به دنبال یافتن داروهای جدید برای مراقبت از پوست هستیم، به سراغ برخی از برترین متخصصان پوست در این صنعت رفته و از نظرات آنها در مورد چگونگی مقایسه روغن نارگیل با آلوئه‌ورا استفاده کردیم.


فواید روغن نارگیل برای پوست


  • برطرف کردن احساس خارش و لایه برداری
  • کاهش قرمزی پوست
  • سریع کردن روند درمان پوست (در صورت استفاده درست)
  • آب رسانی فوق‌العاده
  • سرشار از اسیدهای چرب است، بنابراین می‌توان از آن به عنوان نرم کننده استفاده کرد (مانند نرم کننده پوست)
  • خواص ضد میکروبی

بر اساس گفته‌های دکتر میشل گرین، متخصص پوست معتبر مستقر در نیویورک، از آنجایی که روغن نارگیل از هر نظر به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند، این روغن برای پوست معرکه است. از تسکین احساس سوزش و بهتر کردن ظاهر آن و آب رسانی عمیق پوست گرفته تا رطوبت رسانی عمیق پوست و ترمیم کردن آن. روغن نارگیل واقعاً هدیه‌ای فرستاده شده از سمت خداست. البته، این روغن تنها در صورتی بسیار سودمند است که با دقت استفاده شود. در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.


آیا درمان کردن آفتاب سوختگی با روغن نارگیل بدون خطر است؟


بله، ولی تنها در مرحله خاصی از آفتاب سوختگی، در غیر این صورت می‌تواند موجب بدتر شدن آن شود. در حالی که روغن نارگیل می‌تواند به طور چشمگیری برای پوست مفید باشد اما تنها در صورتی می‌تواند با اضافه شدن به روتین مراقبت روزانه شما مفید باشد که در زمان مناسب و درست از آن استفاده کنید. بر اساس گفته‌های مورفی رز، از استفاده همه محصولات اوکلوسیو یا پوشاننده پوست، مانند روغن‌ها و کرم‌ها، باید در چند روز ابتدایی آفتاب سوختگی خودداری شود، به همین دلیل است که بیشتر مردم از زمان‌های قدیم بیشتر از روغن نارگیل به دنبال آلوئه‌ورا می‌رفتند. دلیلی که شما از روغن نارگیل روی پوست تازه آفتاب سوخته شده استفاده نمی‌کنید این است که به دلیل خاصیت پوشانندگی که دارد، می‌تواند موجب نرم‌تر شدن پوست و بدتر شدن ظاهر آفتاب سوختگی و حتی احساس بدتر در آن شود. گرین توضیح می‌دهد: «دلیل این پیشامد این است که استفاده از هر نوع روغن روی پوست تازه آفتاب سوخته شده باعث حبس شدن گرما روی سطح پوست می‌شود. این مسئله می‌تواند آفتاب سوختگی را بدتر کرده، موجب افزایش التهاب شده و پوست شما را داغ و قرمز نگهدارد و به صورت کلی روند درمان را طولانی‌تر کند. به دلیل اثرات آسیب‌زا بالقوه در صورت استفاده از روغن نارگیل بلافاصله بعد از آفتاب سوختگی، مورفی رز می‌گوید که بهتر است همیشه تا بعد از کمی فروکش کردن آفتاب سوختگی، از داروهای غیر استروئیدی، ضد التهابی مانند ایبوپروفن، همراه با ژل آلوئه ورا، کرم هیدروکورتیزون و کمپرس‌های خنک استفاده کنیدو بعد از این مرحله ما به نکته بعدی خود خواهیم رسید.


چگونه بدون هیچ خطری از روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی استفاده کنیم؟


اگر نمی‌توانید برای غرق کردن پوست خودتان در روغن نارگیل صبر کنید (گذشته از همه اینها، آب رسان است و بو خوبی دارد)، تنها باید تا بسته شدن آفتاب سوختگی صبر کنید. بسته به شدت آفتاب سوختگی پوست، این مرحله ممکن چیزی میان چند ساعت تا یکی دو روز طول بکشد. بهترین راه برای اندازه‌گیری میزان بهبودی، این است که دست خود (یا اگر دوستی دارید که اینکار را برای شما انجام دهد) را روی پوست گذاشته و ببینید که آیا بیشتر از همیشه از خود گرما بیرون می‌دهد یا نه. اگر آفتاب سوختگی شما بیش از حد گرم نیست، پس شما برای استفاده از روغن نارگیل آماده هستید. گرین توضیح می‌دهد: «هنگامی که پوست خنک شد، وقت آن فرا می‌رسد تا از تمام مزایایی که روغن نارگیل برای پوست شما دارد، بهره‌مند شوید. استفاده از روغن نارگیل برای آرام کردن آفتاب سوختگی‌ها سلول‌های پوست شما را مغذی و پرانرژی می‌کند. این امر باعث تحریک پوست به درمان و بازسازی روند آن می‌شود تا به پوست شما کمک کند که به صورت طبیعی لایه‌های اضافی پوست مرده که آن را سفت، کدر و پوسته پوسته کرده از بین ببرد. اما به یاد داشته باشید، فرقی نمی‌کند که هنگام دست زدن به تاول یا پوست تخریب شده گرما احساس می‌کنید یا نه، در هر صورت نباید روی آنها از روغن نارگیل استفاده کنید. مورفی رز و گرین، هر دو، در مورد اینکار به دلیل خاصیت حبس کردن گرما هشدار می‌دهند.


آیا روغن نارگیل برای تسکین داد آفتاب سوختگی موثر است؟


باور عمومی مردم این است که روغن نارگیل می‌تواند مزایای خودش را در آفتاب سوختگی‌های سطحی ثابت کنید اما نباید به عنوان چیزی بیشتر از درمان آفتاب سوختگی درجه یک در نظر گرفته شود و هرگز نباید قبل از این که پوست خودش را خنک کند، مورد استفاده قرار بگیرد. مورفی رز می‌گوید: «هنور، من آلوئه‌ورا را در مرحله اولیه آفتاب سوختگی ترجیح می‌دهم. این ماده پوست را نپوشانده و گرما را روی آن نگه نمی‌دارد، بنابراین می‌تواند برای تکسین دادن (و حتی خنک کردن) سریع پوست مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که هنگامی که پوست خنک شد، او استفاده از کرمی با خاصیت آب رسانی قوی را توصیه می‌کند. «انتخاب کردن کرم‌هایی حاوی موادی مانند سرامید، شی باتر، جو دوسر و اسید هیالورونیک به ادامه آرام نگهداشتن و محافظت کردن از سد پوست در روند پوسته ریزی کمک می‌کنند.»

روغن نارگیل


چه زمانی باید از استفاده روغن نارگیل خودداری کنیم؟


می‌دانم که قبلاً هم به این موارد اشاره کردیم اما بگذارید 100 درصد به آنها واضح اشاره کنیم. در ادامه نمونه‌هایی آورده شده که شما هرگز نباید در آن موقعیت‌ها از روغن نارگیل برای تسکین آفتاب سوختگی استفاده کنید.

  • بلافاصله بعد از آفتاب سوختگی
  • احساس داغی در پوست
  • در صورت وجود هر گونه تاول در معرض دید
  • آفتاب سوختگی بیشتر از درجه یک

گرین می‌گوید: «درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بعد از آفتاب سوختگی پوست را تسکین داده و درمان کنید. هنگامی که آفتاب سوختگی ملایم است و پوست زیر محل آفتاب سوختگی مشخص نشده، استفاده کردن از درمان‌های خانگی بی‌خطر است. هرچند، اگر سوختگی درجه دو یا سوم باشد که می‌تواند باعث تب یا درد شدید، حالت تهوع یا استفراغ، به وجود آمدن تاول‌هایی که ناحیه بیشتری از بدن را پوشانده و بیرون آمدن آب زرد از تاول‌ها شود، توصیه می‌کنم که به پزشک مراجعه کنید.»


چگونه می‌توان روغن نارگیل را با آلوئه‌ورا در زمینه تسکین آفتاب سوختگی مقایسه کرد؟


در این مرحله، دیگر همه ما می‌دانیم که آلوئه‌ورا در زمینه تسکین آفتاب سوختگی طرفداران بسیاری دارد. بر اساس گفته‌های گرین، دلیل این محبوبیت سرشار بودن آلوئه‌ورا از آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد باکتریایی است که هر دو آنها با یکدیگر باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها شده و درمان و ظاهر سالم پوست را بهبود می‌دهد. او اضافه می‌کند: «آلوئه‌ورا همچنین به عنوان سریع کننده روند درمان سوختگی‌ها به خوبی شناخته شده است، مطالعات نشان داده که این ماده درمان موضعی موثر برای سوختگی‌های درجه یک و دو است. آلوئه‌ورا می‌تواند برای پوست نیز مفید باشد، این ماده حاوی آنزیم‌ها، ویتامین‌های A و E و همچنین خواص ضد التهابی است که می‌تواند به خشکی پوست، آکنه (به خصوص در آکنه های سطحی به جای آکنه‌های عمیق یا کیستیک) و التهاب کمک کند. البته که روغن نارگیل هم بدون مزایا نیست. «هنگامی که پوست شما به آب رسانی ساده نیاز دارد، روغن نارگیل می‌تواند عالی باشد. ترکیب طبیعی ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل فوق‌العاده است و می‌تواند بعد از گذراندن یک روز طولانی در آفتاب مورد استفاده قرار بگیرد. هنگامی که ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل با یکدیگر همکاری کنند، نتیجه فوق‌العاده خواهد شد، پوست شما حسی تسکین یافته، سر حال و نرم شده خواهد داشت.


نتیجه‌گیری


فراموش نکنید که درمان‌های خانگی باید برای آفتاب سوختگی‌های ملایم (اکثر آفتاب سوختگی‌ها در این دسته قرار می‌گیرند) مورد استفاده قرار بگیرند. اگر آفتاب سوختگی به همراه تاول‌های شدید، تب یا تاول روی قسمت‌های بزرگی از بدن باشد، شما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های خانگی را کنار بگذارید. اگر آفتاب سوختگی‌های ملایم دارید که می‌توان آنها را در خانه درمان کنید، روغن نارگیل به عنوان درمانی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، البته تنها بعد از اینکه آفتاب سوختگی خنک شد. اگر هنوز آفتاب سوختگی هنگام لمس کردن داغ است (یا اگر تاول دارید یا پوستتان تخریب شده)، روغن نارگیل مصرف نکنید زیرا به دلیل طبیعت پوشانندگی که دارد می‌تواند گرما را روی پوست حبس کرده و روند درمان را به تاخیر بیندازد. به صورت کلی، آلوئه‌ورا هنور بهترین درمان مناسب برای رفع سریع آفتاب سوختگی‌ها در نظر گرفته می‌شود و بسیار موثر است. البته، بهترین کاری که می‌توانید برای پوست انجام دهید (و همچنین هوشمندانه‌ترین کار، زیرا آفتاب سوختگی واقعاً دردناک است) این است که خودتان را در ضدآفتابی غرق کنید (مورفی رز توصیه می‌کند که برای بدن خود به اندازه یک توپ گلف ضدآفتاب استفاده کنید) که حداقل SPF آن 30 است و هر چند ساعت یک بار آن را تجدید کنید (و اگر دائماً وارد آب می‌شوید، حتی باید فواصل آن را کمتر کنید). به علاوه، شما نباید ساعات اوج تابش اشعه UV آفتاب که میان ساعت‌های 10 صبح تا 2 ظهر است، بیرون از خانه باشد، پوست شما برای اینکار قددران شما خواهد بود. انجام دادن این چند کار ساده شما را از تحمل درد غیرضروری، خطوط آفتاب سوختگی آشکار، پیری زودرس پوست و در وهله اول تصمیم گیری میان استفادده از روغن نارگیل و آلوئه‌ورا در امان نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه آفتاب سوختگی پوست سر را درمان کنیم؟

مطالب مرتبط