آیا می‌توانم موهایم را در دوران بارداری رنگ کنم؟

آیا می‌توانم موهایم را در دوران بارداری رنگ کنم؟

30 تیر 1401

اگر سوال «آیا می‌توانم در دوران بارداری موهایم را رنگ کنم؟» شما را آزار می‌دهد، تنها نیستید. سوالاتی از این دست اغلب خانم‌های باردار را آزار می‌دهند. با این حال، دیگر لازم نیست نگران باشید. در این مقاله به تمام سوالات در مورد رنگ کردن مو در دوران بارداری و مسائل مربوط به آن پاسخ می‌دهیم.

رنگ کردن موهایتان سرگرم کننده است و اعتماد به نفس شما را در بسیاری موارد افزایش می‌دهد. اما از آنجایی که رنگ‌های موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، پس بهتر است قبل از استفاده از اثرات آن‌ها بر سلامتی بدانید. در عوض، می‌توانید از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید زیرا استفاده از آن‌ها بی‌خطر است. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید.


آیا می‌توان در دوران بارداری موهای خود را رنگ کرد؟


سازمان خدمات اطلاعات تراتولوژی (OTIS) معتبرترین منبع اطلاعاتی در مورد خطرات قرار گرفتن در معرض هر گونه ماده در دوران بارداری است.

به گفته‌ی OTIS، رنگ کردن موهای خود در دوران بارداری به دو دلیل بی‌خطر است:

حیوانات آبستنی که در معرض رنگ مو قرار گرفتند هیچ نشانه‌ای از آسیب تولید مثل نداشتند.

با این حال، مطالعه‌ای که در دانشگاه کارولینای شمالی انجام شد نشان داد که استفاده‌ی مادر از رنگ مو ممکن است خطر ابتلا به نوروبلاستوم را در فرزندان به طور متوسط افزایش دهد. همچنین تعجب‌آور بود که رنگ موی موقت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و نه رنگ موی دائمی.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که قرار گرفتن مادر در معرض رنگ مو در دوران شیردهی خطر ابتلا به تومورهای سلول زایایی دوران کودکی را به ویژه در دختران افزایش می‌دهد. با این حال، یک مطالعه‌ی متناقض هیچ ارتباطی بین استفاده مادر از رنگ مو در دوران بارداری و ایجاد تومورهای دوران کودکی نشان نداد.

بنابراین تحقیقات بیشتری با حجم نمونه بزرگتر و دسته‌بندی بیشتر شرایط مختلف مادر در دوران بارداری مورد نیاز است.

بهتر است قبل از رنگ کردن موهای خود با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. همچنین قبل از رنگ کردن موهای خود در دوران بارداری به این نکات توجه کنید.

برای اطلاع از وجود رنگ موی ایمن برای بارداری با یک متخصص پوست مشورت کنید.

با متخصص زنان خود صحبت کنید تا بدانید که آیا باید چند هفته صبر کنید تا موهای خود را رنگ کنید.

بررسی کنید که آیا هایلایت، بالیاژ و آمبره ایمن‌تر از اینکه سر خود را کامل رنگ کنید هستند یا خیر.

برچسب روی جلد رنگ مو را بررسی کنید تا ببینید رنگ مو حاوی چه مواد شیمیایی است. اگر مطمئن نیستید که از کدام یک اجتناب کنید و کدام یک ایمن است، بخش بعدی را بخوانید.

در اینجا لیستی از مواد شیمیایی سمی موجود در رنگ مو وجود دارد که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

آیا می‌توان در دوران بارداری موهای خود را رنگ کرد


مواد شیمیایی موجود در رنگ مو چیست؟


آمونیاک: محرک تنفسی است و ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شود.

P-phenylenediamine: باعث مسمومیت کبد، نقایص مادرزادی و تحریک پوست می‌شود.

قطران زغال سنگ: سرطان زا (سرطان زا) است و ممکن است باعث آسیب چشم شود.

تولوئن: این نوروتوکسین ممکن است حاملگی را خاتمه دهد و باعث نقص مادرزادی یا واکنش‌های آلرژیک شود.

رزورسینول: یک نوروتوکسین است و باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود.

سایر مواد شیمیایی: پراکسید، متیل ایزوتیازولینون، هیدانتوئین DMDM و عطر.

از رنگ موهای حاوی این مواد شیمیایی سمی خودداری کنید. در عوض، از رنگ موهایی استفاده کنید که با مواد طبیعی ساخته شده‌اند و از نظر فلزات سنگین تست شده‌اند.

چند گزینه طبیعی رنگ آمیزی مو وجود دارد که می‌توانید بدون استرس در خانه امتحان کنید! این رنگ موهای طبیعی برای بارداری را در آشپزخانه خود یا در یک فروشگاه مواد غذایی پیدا خواهید کرد. همچنین، بازده رنگ آن‌ها خیره کننده ‌است. بیایید در بخش زیر نگاهی به آن‌ها بیندازیم.


چگونه موهای خود را در دوران بارداری به طور طبیعی رنگ کنیم؟


حنا: این رنگ طبیعی از خرد کردن برگ‌های گیاه حنا تهیه می‌شود. پودر حنا به راحتی در هر فروشگاه هندی یا خاورمیانه‌ای در دسترس است. پودر حنا را با جوشانده چای و آب لیمو مخلوط کنید (اگر موهای خشکی دارید کمی روغن نارگیل اضافه کنید). آن را به موهای خود بمالید و پس از 60 دقیقه آبکشی کنید. این ماده یک سایه زیبای قرمز-نارنجی یا قهوه‌ای به موهای شما می‌بخشد.

توجه: اگر موهایتان بلوند است، حنا ممکن است آن را به رنگ نارنجی روشن درآورد.

آب چغندر: آب چغندر رنگ قرمز ملایمی به موهای شما می‌دهد که وقتی زیر نور خورشید می‌روید زنده می‌شود. چغندر دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از سفیدی زودرس مو کمک می کند. اگر رنگ نارنجی بیشتری می‌خواهید، آب هویج را امتحان کنید. شما همچنین می‌توانید رنگ موهای خود را با مخلوط کردن هر دو آب میوه سفارشی کنید. این رنگ گیاهی خالص را روی موهای خود بمالید و پس از 60 دقیقه با شامپوی مناسب برای بارداری بشویید.

چای: جوشانده غلیظ چای می‌تواند به تیره شدن موهای شما و پوشاندن موهای خاکستری کمک کند. نشان داده شده ‌است که چای سیاه تقریباً ترکیبات مشابهی با حنا دارد. از طرف دیگر، چای بابونه خاصیت سفید کنندگی دارد و اگر بعد از استفاده از آن زیر نور آفتاب بنشینید، ممکن است موهای شما را روشن کند.

قهوه: اگر می‌خواهید موهای خود را تیره کنید یا کمی به آن عمق و بعد بیفزایید، قهوه بهترین راه حل است. مخلوطی از یک فنجان قهوه اسپرسو قوی، نرم کننده و تفاله قهوه در ایجاد سایه تیره به موهای شما معجزه می‌کند. بعد از 60 دقیقه بشویید.

آب لیمو: چند رنگ برجسته در سرتاسر گیسوان شما می‌تواند کمک زیادی به تغییر شکل موهای شما کند. ساده‌ترین راه برای انجام آن به طور طبیعی با آب لیمو است. از آب لیمو به عنوان روشن کننده به ویژه برای رسیدن به رنگ‌های بلوند استفاده می‌شود. آب لیموی تازه گرفته ‌شده را روی قسمت‌های نازک مو بمالید و بگذارید چند ساعت بماند تا موهایتان روشن شود و هایلایت ایجاد شود.

قبل از استفاده از رنگ طبیعی مو یا رنگ آمیزی در خانه با استفاده از مواد طبیعی، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای رشد مو: 11 غذا برای کمک به رشد مجدد موهای شما

آیا می‌توان در دوران بارداری موهای خود را رنگ کرد


اقدامات احتیاطی برای رنگ کردن مو در دوران بارداری


برچسب رنگ مو را بررسی کنید تا ببینید آیا حاوی مواد شیمیایی مضر است یا خیر.

قبل از رنگ کردن موهای خود دستکش بپوشید.

وازلین یا روغن زیتون را روی دست‌ها، گردن و پیشانی‌تان بمالید تا از لکه‌های رنگ مو روی پوستتان جلوگیری کنید.

رنگ مو را در فضای باز بمالید.

موهای خود را با یک شامپوی مناسب رنگ کاملاً بشویید و سپس از نرم کننده استفاده کنید.

استفاده از رنگ موی ایمن بارداری رادیکو و هیرپرنت را در نظر بگیرید زیرا از مواد ارگانیک ساخته شده‌اند.

مطالعات به نتایج متضادی در مورد تأثیر رنگ‌های موقت و دائمی در دوران بارداری رسیده‌اند. بنابراین، اگر می‌خواهید در دوران بارداری می‌توانید موهای خود را رنگ کنید، همیشه بهتر است با یک متخصص زنان مشورت کنید. همیشه از رنگ‌هایی استفاده کنید که فاقد مواد شیمیایی سمی مانند رزورسینول، تولوئن و آمونیاک هستند. این مواد شیمیایی ممکن است بر بارداری شما تأثیر بگذارد و منجر به نقایص مادرزادی شود. در عوض، به سراغ مواد طبیعی مانند حنا، چای، آب چغندر یا آب لیمو بروید. همچنین می‌توانید با متخصص زنان خود صحبت کنید و بهترین رنگ موهای ایمن بارداری را که می‌توانید استفاده کنید، بیابید.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح مراقبت از موها

مطالب مرتبط