6 درمان خانگی برای از بین بردن لکه‌های تیره روی صورت

6 درمان خانگی برای از بین بردن لکه‌های تیره روی صورت

28 شهریور 1401

اگر تصمیم دارید پوستی صاف و یکنواخت داشته‌باشید، احتمالاً به این فکر می‌کنید که چگونه از شر لکه‌های تیره‌ی روی صورت خود خلاص شوید.
گاهی اوقات رنگدانه به صورت لکه‌های تیره روی صورت و گردن ایجاد می‌شود یا در موارد دیگر روی بدن ظاهر می‌شود. دلایل زیادی پشت این مشکل وجود دارد، اما اگر به هر دلیلی همیشه در معرض نور خورشید باشید، این لکه‌ها می‌توانند به سرعت ظاهر شوند یا پررنگ‌تر شوند.
مقاله‌ی زیر شامل علل، انواع و درمان لکه‌های تیره و هایپرپیگمانتاسیون است.


چه چیزی باعث ایجاد لکه‌های تیره روی صورت می‌شود؟


لکه‌های تیره یا هایپرپیگمانتاسیون به دلیل تولید بیش از حد ملانین در نواحی خاصی از پوست شما ایجاد می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که توسط بدن تولید می‌شود و به مو، چشم و پوست شما رنگ می‌دهد.
عواملی که ممکن است در ایجاد لکه‌های تیره نقش داشته‌باشند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض اوج نور خورشید هر روز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست شما شود. این به این دلیل است که باعث افزایش تولید ملانین در سطح پوست شما می‌شود.
  • عدم تعادل هورمونی نیز می‌تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شود. این به نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به ظهور لکه‌های تیره روی پوست شما شود.
  • برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای روانگردان یا تتراسایکلین‌ها می توانند منجر به افزایش تولید ملانین شوند که این به نوبه‌‌‌‌ی خود می‌تواند منجر به لکه‌های تیره شود.

لکه‌های تیره را می‌توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد، بسته به اینکه چگونه ایجاد می‌شوند.


انواع لکه‌های تیره


  • ملاسما: ناشی از نوسانات هورمونی است و در دوران بارداری یا یائسگی بارزتر است.
  • لنتیژین‌ها: در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند و در سنین بالا (بیش از 60 سال) شایع‌ترند.
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب: این بیماری ناشی از شرایط پوستی مانند آکنه، سوختگی و غیره است.

گاهی اوقات، آکنه نیز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی روی پوست شما شود. این لکه‌ها معمولاً با اکسیده شدن سبوم ایجاد می‌شوند و نشان دهنده‌ی آسیب پوست نیستند. آیا نمی‌دانید چگونه از شر لکه‌های تیره‌ی روی صورت خلاص شوید؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.
لکه‌های تیره ممکن است مدتی طول بکشد تا محو یا ناپدید شوند، و در برخی موارد، ممکن است مجبور شوید با متخصص پوست خود مشورت کنید. در اینجا چند درمان طبیعی برای روشن کردن لکه‌های تیره وجود دارد.


راه‌های طبیعی برای روشن کردن لکه‌های تیره


1. آب لیمو

لیموها منابع غنی فلاونوئیدها و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که ممکن است به روشن شدن لکه‌های تیره‌ی روی صورت شما کمک کند.
آنچه باید انجام دهید: به یک قاشق چای‌خوری آب لیمو، آب و سواب‌های پنبه‌ای نیاز دارید.
 آب لیمو و آب را مخلوط کنید. یک سواب پنبه‌ای را در محلول آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند سپس با آب بشویید. می‌توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.
توجه: آب لیمو می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزش در برخی از انواع پوست‌ها شود. اگر به آب لیمو حساسیت دارید، باید از این درمان اجتناب کنید. اگر از این درمان استفاده می‌کنید، قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

2. جعفری

جعفری خواص روشن کنندگی پوست دارد زیرا سرشار از ویتامین C است. این ممکن است به درمان لکه‌های تیره و سایر شرایط مشابه، از جمله ملاسما اپیدرمی کمک کند.
آنچه باید انجام دهید: به 1-2 قاشق غذاخوری برگ جعفری و پدهای پنبه‌ای استریل نیاز دارید. برگ‌های جعفری را در مخلوط کن مخلوط کنید. مخلوط را به کل صورت بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و با آب بشویید. این کار را یک بار در روز یا هر روز به صورت متناوب انجام دهید.

3. آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آلوئین است، ترکیبی با اثرات ملانوسیتی که می‌تواند به رفع رنگ لکه‌های تیره کمک کند.
آنچه باید انجام دهید: به ژل آلوئه ورا و پدهای پنبه‌ای نیاز دارید. ژل را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. ژل را با استفاده از چنگال هم بزنید. یک سواب پنبه‌ای را به ژل هم زده آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه قبل از شستشو بماند. برای بهترین نتیجه ممکن است این کار را یک بار در روز انجام دهید.

4. پوست پرتقال

پوست پرتقال حاوی هسپریدین، یک فلاونوئید قوی است که دارای اثرات روشن کنندگی پوست است. این ممکن است به از بین بردن لکه‌های تیره روی پوست شما کمک کند
آنچه باید انجام دهید: به نصف قاشق چای‌خوری پودر پوست پرتقال خشک، آب و یک پد پنبه‌ای نیاز دارید. چند قطره آب را با پودر پوست پرتقال خشک شده مخلوط کنید. مخلوط را با استفاده از یک سواب پنبه‌ای در مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و با آب بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

5. زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک آنتی اکسیدان با اثرات ضد ملانوژنیک. این ممکن است به روشن شدن لکه‌های تیره کمک کند.
آنچه باید انجام دهید: به یک قاشق چای‌خوری زردچوبه، مقداری آب و پدهای پنبه‌ای نیاز دارید. پودر زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. مخلوط را به مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند سپس با آب بشویید. می‌توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.
توجه: برخی افراد ممکن است به خمیر زردچوبه واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر به زردچوبه حساسیت دارید، باید از این درمان اجتناب کنید.

6. خیار

خیار منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات غنی از سیلیس است که دارای خواص روشن کنندگی پوست است. این ممکن است به کاهش ظاهر لکه‌های تیره کمک کند.
آنچه باید انجام دهید: یک خیار تازه بردارید و آن را مخلوط کنید. این خمیر را روی نواحی دارای لکه‌های تیره بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. می‌توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.
از هر یک یا ترکیبی از این درمان‌ها برای روشن کردن لکه‌های تیره‌ی سرسخت استفاده کنید. درمان لکه‌های تیره با داروهای خانگی ممکن است همیشه نتایج مطلوب را نشان ندهد. اگر با یک مورد شدید هیپرپیگمانتاسیون (یا لکه‌های تیره) سر و کار دارید، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.


چگونه یک متخصص پوست لکه‌های تیره را درمان می‌کند؟


درمان‌های رایج متخصص پوست برای لکه‌های تیره روی صورت عبارتند از:

  • لیزر درمانی، که از پرتوهای لیزر برای هدف قرار دادن رسوب ملانین و محو کردن لکه‌های تیره استفاده می‌کند.
  • لایه برداری شیمیایی، که شامل استفاده از محلول شیمیایی روی پوست برای لایه برداری لایه سطحی است و در نتیجه به روشن شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند.
  • میکرودرم ابریژن، که خارجی‌ترین لایه‌ی پوست را با استفاده از یک دستگاه مخصوص برای تقویت رشد کلاژن و کاهش لکه‌های تیره حذف می‌کند.

اکنون که می‌دانید چگونه از شر لکه‌های تیره روی پوست خلاص شوید، بهتر است بدانید چگونه از ظاهر شدن مجدد آن‌ها جلوگیری کنید.
نکات پیشگیری

  • همیشه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب با SPF 40 یا بالاتر استفاده کنید. در صورت ادامه‌ی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هر چهار ساعت یکبار تجدید کنید.
  • برای محافظت از صورت خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید از عینک آفتابی یا کلاه لبه پهن استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره روی پوست، شرایط التهابی پوست مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس را بلافاصله درمان کنید.
  • از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که تابش نور خورشید شدیدترین است، از بیرون رفتن خودداری کنید.

این نکات می‌تواند مکمل درمان باشد و نتایج بهتری به شما بدهد.

 بیشتر بخوانید: 12 اثر جانبی جدی قارچ بر سلامتی شما

مطالب مرتبط