15 فواید ثابت شده‌ی نور خورشید برای پوست، مو و سلامت

15 فواید ثابت شده‌ی نور خورشید برای پوست، مو و سلامت

24 آذر 1401

فواید نور خورشید فراتر از خواص افزایش دهنده‌ی سروتونین آن است. بحث‌های زیادی در مورد اثرات آفتاب بر روی پوست شما وجود دارد. اثرات مضر پرتوهای خورشید به قدری مورد توجه قرار می‌گیرد که بیشتر افراد برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض آن تلاش زیادی می‌کنند.
در حالی که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون شک مضر است، مهم است که به یاد داشته باشید که نور خورشید برای رشد و عملکرد سلول‌های ما ضروری است.
آفتاب گرفتن زمانی یکی از عناصر اصلی یوگا محسوب می‌شد. تصور می‌شد که دارای اثرات درمانی مختلفی است. بسیاری از فرهنگ‌ها، از جمله یونانی‌ها، حمام آفتاب را برای درمان بیماری‌های مختلف ترجیح می‌دهند.
اکنون دانشمندان نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) موجود در پرتوهای خورشید اثرات مثبت و منفی بر انسان دارد. برخی از بیماری‌ها را می‌توان با همان اشعه‌ی UV که باعث مشکلات پوستی می‌شود، درمان کرد.
نور خورشید نه تنها به بدن ما در واکنش به موقعیت‌های آسیب‌زا کمک می‌کند، بلکه عملکردهای دیگری نیز دارد، از جمله تنظیم فشار خون، مدیریت ترشح انسولین، و تبدیل چربی و کربوهیدرات‌ها به انرژی.
بیایید نگاهی به مزایای نور خورشید برای پوست، مو و سلامت کلی شما بیندازیم. 


فواید نور خورشید برای سلامتی


1. تأمین ویتامین D را افزایش می‌دهد

بر کسی پوشیده نیست که خورشید یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین D است که برای سلامتی ضروری است. با استفاده مداوم از کرم ها و لوسیون‌های ضد آفتاب بر روی پوست خود هر بار که از خانه خارج می‌شوید، خود را از این ویتامین گرانبها محروم می‌کنید.
ویتامین D برای سلامت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، حمایت از سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر زوال عقل و پیری مغز و همچنین برای به حداقل رساندن علائم آسم حیاتی است. شاید تعجب کنید که بدانید این ماده همچنین از بدن شما در برابر سرطان محافظت می‌کند. اما آیا برای ویتامین D به نور مستقیم خورشید نیاز دارید؟

2. نور خورشید ممکن است از شما در برابر سرطان پروستات محافظت کند

هرچه نور خورشید کمتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می‌شود. آره! درست خواندی این یک واقعیت شناخته شده در بین دانشمندان است. طبق مطالعات اولیه، کمبود نور خورشید ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

3. نور خورشید سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد

هورمون استرس به نام کورتیزول شناخته می‌شود. ممکن است اشتهای شما را افزایش دهد و کارشناسان پیشنهاد می‌‌کنند که سطوح بالای کورتیزول منجر به افزایش وزن می‌شود. در مطالعه‌ای که توسط مرکز علوم اعصاب دانشگاه کلرادو انجام شد، مشخص شد که از طریق قرار گرفتن در معرض نور شدید، می‌توان سطح کورتیزول را کاهش داد.

4. نور خورشید برای افسردگی

نور خورشید می‌تواند به افرادی که از افسردگی رنج می‌برند کمک کند. به دلیل قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید، شکل خاصی از افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) ممکن است رخ دهد. عمدتاً در زمستان یا در پاییز اتفاق می‌‌افتد. در سال 2001، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه میلان ایتالیا انجام شد، نشان داد که نور خورشید صبح زود می‌تواند طول مدت بستری شدن در بیمارستان را در بیماران مبتلا به افسردگی دوقطبی کاهش دهد. در مورد اتاق‌های بیمارستانی که نور خورشید وارد نمی‌شود، مدت بستری بیماران در مقایسه با اتاق‌هایی که نور خورشید وارد می‌شود افزایش می‌یابد.

5. کمبود نور خورشید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، ذخایر اکسید نیتروژن بدن به جریان خون آزاد می‌شود که به دلیل انبساط رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، طبق همین گزارش، نور خورشید می‌تواند مستقیماً بر خطر بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد ویتامین D یکی از قوی‌ترین هورمون ها برای تنظیم پیش از خون باشد.

6. نور خورشید خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را کاهش می‌دهد

طبق مطالعات متعدد، دریافت کمتر نور مستقیم خورشید توسط افرادی که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر زندگی می‌کنند، منجر به بروز و شیوع بیشتر مولتیپل اسکلروزیس می‌شود. عرض‌های جغرافیایی بالاتر شامل آمریکای شمالی، اروپا و البته مکان‌هایی مانند ایسلند است.

7. نور خورشید خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

به گفته متخصصان، ویتامین D در دیابت اثر پیشگیرانه دارد. مطالعه‌ای در سال 2006 که توسط دانشگاه لوند و بیمارستان دانشگاه مالمو سوئد انجام شد، نشان داد که مصرف ویتامین D در اوایل زندگی به شدت با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است.

8. به درمان پسوریازیس کمک می‌کند

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در آن قسمت‌های قرمز و خشکی روی پوست ایجاد می‌شود که باعث ضخیم شدن پوست می‌شود. می‌گویند این بیماری غیر قابل درمان است. نور درمانی برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود و به عنوان فتوتراپی شناخته می‌شود. خورشید منبع نور است و بنابراین نور خورشید می‌تواند به شما در کاهش پسوریازیس کمک کند.

9. نور خورشید ویتیلیگو را درمان می‌کند

ویتیلیگو ممکن است در اثر یک فرآیند خودایمنی ایجاد شود و با قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش (UVA) همراه با یک دارو یا یک درمان طبیعی درمان می‌شود. این یک بیماری پوستی است که در آن لکه‌های سفید روی پوست ایجاد می‌شود. برخی از نواحی سلول‌های رنگدانه ساز در این بیماری از بین می‌روند.

10. نور خورشید در برابر آسم محافظت می‌کند

بزرگسالان و کودکان مبتلا به آسم کنترل نشده به میزان قابل توجهی سطوح ویتامین D در خونشان نسبت به افراد سالم کمتر است. این ادعا توسط یک مطالعه در سال 2013، که توسط دکتر استفانی کورن در آلمان انجام شد، ادعا شد. کسانی که از کورتیکواستروئیدها یا ائوزینوفیلی خلط استفاده می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین D هستند.

11. به کاهش وزن کمک می‌کند

یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز نور خورشید این است که به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، آفتاب گرفتن واقعا عالی است. موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، در مواجهه با دوزهای کم اشعه‌ی ماوراء بنفش، وزن بیشتری کم کردند. با این حال، اطلاعات بیشتر در مورد انسان تضمین نمی‌شود.


فواید نور خورشید برای پوست


نور خورشید علاوه بر برنزه کردن پوست، فواید شگفت انگیزی دیگری نیز دارد.

12. آکنه و سایر اختلالات پوستی را درمان می‌کند

اختلالات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، اگزما و غیره با قدرت نور خورشید قابل درمان هستند. یک مطالعه نشان داد که هلیوتراپی در کاهش علائم پسوریازیس معجزه می‌کند. عفونت‌های قارچی را نیز می‌توان با نور خورشید درمان کرد.

13. نور خورشید درمانی

درمان با نور خورشید به طرز شگفت انگیزی کار می‌کند. ترفندی که برای اطمینان از اینکه پوست شما به جای آسیب دیدگی سود می‌برد این است که به جای قرار گرفتن در معرض کامل از همان روز اول، به تدریج پوست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که به نور خورشید حساس هستید و پوست شما به قرار گرفتن در معرض آن عادت نکرده است.


فواید نور خورشید برای مو


آیا نور خورشید برای مو مفید است؟ این فقط پوست شما نیست که برای سلامتی به نور خورشید نیاز دارد. موهای شما ممکن است از آفتاب نیز بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد ویتامین D تأثیر مثبتی بر فولیکول‌های مو دارد؛ اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

14. درمان ریزش مو

در حالی که این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که با ریزش مو سر و کار دارند، مهم است که به یاد داشته باشید که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب می‌رساند. بنابراین، به راحتی به موهای خود مقداری اشعه‌ی خورشید بدهید. سلول‌های اپیتلیال که به رشد موهای شما کمک می‌کنند به نور UV بسیار حساس هستند و قرار گرفتن در معرض بیش از حد می‌تواند سطوح ویتامین E و C را که برای رشد مو ضروری هستند، کاهش دهد.

15. به رشد مو کمک می کند

نور خورشید به بدن شما اجازه می‌دهد ویتامین D تولید کند و این به نوبه‌ی خود رشد موهای شما را تحریک کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

در حالی که نور خورشید فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده می‌تواند منجر به جوش‌های پوستی، آفتاب سوختگی و افزایش خطر ابتلا به ملانوم شود. 
اشعه‌ی ماوراء بنفش ممکن است اثرات مضری روی پوست شما داشته باشد، اما به درمان مشکلات مختلف نیز کمک می‌کند. چندین فواید نور خورشید برای پوست شامل تامین ویتامین D، محافظت در برابر سرطان پروستات، کاهش سطح کورتیزول و کمک به افرادی که از افسردگی رنج می‌برند. همچنین به تنظیم فشار خون، کاهش خطر مولتیپل اسکلروزیس و دیابت، پیشگیری از پسوریازیس، درمان ویتیلیگو، آکنه و کمک به رشد مو کمک می‌کند. اگرچه نور خورشید مزایای زیادی برای پوست شما دارد، اما قرار گرفتن در معرض بیش از حد می‌تواند اثرات مضری داشته باشد. پس همیشه هنگام بیرون رفتن در آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید.

 بیشتر بخوانید: لکه‌های سفید روی پوست: علل و نحوه‌ی از بین بردن آن‌ها

مطالب مرتبط