15 گیاه مؤثر برای کاهش وزن و فواید آن‌ها

15 گیاه مؤثر برای کاهش وزن و فواید آن‌ها

29 آذر 1401

 

زمانی که غذا بی‌مزه باشد، رعایت رژیم غذایی دشوار نیست. خوشبختانه، گیاهان و ادویه‌ها می‌توانند طعم دهنده‌های خوبی باشند و در عین حال به کاهش هوس غذای ناسالم نیز کمک کنند. گیاهان زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این گیاهان دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد دیابت، کاهش کلسترول و متعادل کننده‌ی هورمون هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. برای کمک به کاهش وزن ارگانیک، این 15 گیاه فوق العاده را امتحان کنید. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید!


15 گیاه مؤثر برای کاهش وزن


1. دارچین برای کاهش وزن

ثابت شده است که دارچین به کاهش وزن و مبارزه با چاقی کمک می‌کند. به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، قند خون را تنظیم می‌کند و نقش حیاتی در کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید دارد. با فوایدی که دارد، به چاشنی ایده آل برای مبتلایان به دیابت تبدیل شده است.

2. شنبلیله برای کاهش وزن

دانه‌های شنبلیله برای درمان اختلالات متابولیک ثابت شده است. مکمل عصاره‌ی دانه‌ی شنبلیله به کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی کمک می‌کند‌. دانه‌ها همچنین به کاهش کلسترول، بهبود هضم چربی و افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کنند.

3. سیر برای کاهش وزن

ماده‌ی فعال موجود در سیر (آلیسین) به درمان بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات متابولیک و قند خون بالا کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضد توموری است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. یک مطالعه‌ی علمی تأیید می‌کند که سیر متابولیسم را افزایش می‌دهد، به کاهش رسوب چربی کمک می‌کند و ممکن است به کاهش وزن بدن نیز کمک کند.

4. هیبیسکوس برای کاهش وزن

چای هیبیسکوس، عصاره‌ی گل هیبیسکوس رنگی، به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که عصاره‌ی گل هیبیسکوس به کاهش چاقی شکمی، کاهش خطر کبد چرب غیر الکلی، تجمع چربی، چربی زایی و کاهش هورمون گرسنگی، گرلین و فشار خون کمک می‌کند.

5. چای سبز برای کاهش وزن

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام کاتچین است. یکی از کاتچین‌ها، اپی گالوکاتچین گالات، یک تقویت کننده‌ی متابولیسم است. همچنین، چای سبز حاوی مقداری کافئین است که به تحریک چربی سوزی و عملکرد بهتر عضلات کمک می‌کند. چای سبز از نظر علمی ثابت شده است که میل اشتها را مهار می‌کند و هورمون‌هایی را تحریک می‌کند که به چربی سوزی کمک می‌کنند.

6. فلفل سیاه برای کاهش وزن

فلفل سیاه سرشار از پیپرین است. پیپرین چیزی است که به فلفل سیاه عطر و طعم خاص خود را می‌دهد و همچنین به جلوگیری از ایجاد سلول‌های چربی (چربی زایی) کمک می‌کند. در نتیجه مصرف فلفل سیاه به کاهش وزن کمک می‌کند. فلفل همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، بهبود عملکرد روده و ضد افسردگی است.

7. زنجبیل برای کاهش وزن

زنجبیل به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، تجزیه‌ی سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد، جذب چربی را مهار می‌کند و به مهار گرسنگی مفرط کمک می‌کند. آب زنجبیل همچنین به کاهش وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن، گلوکز ناشتا و شاخص مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

8. زردچوبه برای کاهش وزن

زردچوبه حاوی کورکومین است که به کاهش کلسترول بد و التهاب کمک می‌کند تا به کاهش وزن کمک کند. دریافت کورکومین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک به کاهش BMI، وزن بدن، دور کمر و افزایش آدیپونکتین (پپتیدی که اکسیداسیون اسیدهای چرب، حساسیت به انسولین و افزایش مصرف کالری را تحریک می‌کند) کمک می‌کند.

9. هل برای کاهش وزن

مطالعات نشان می‌دهد که هل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش کلسترول تام در زنان دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به پیش دیابت کمک کند. همچنین ممکن است به بهبود درجه‌ی کبد چرب در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند. می‌توانید از هل سبز یا سیاه استفاده کنید. با این حال، شواهد حکایتی حاکی از مصرف هل سیاه برای کاهش وزن است.

10. فلفل کاین برای کاهش وزن

فلفل کاین یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی رژیم پاکسازی استاد معروف بیانسه است. سرشار از کپسایسین است که بدن را برای سوزاندن چربی تحریک می‌کند. افزودن فلفل هندی به مقدار محدود به غذا می‌تواند با افزایش احساس سیری به کاهش اشتها کمک کند. همچنین متابولیسم چربی و ترموژنز را افزایش می‌دهد و از تشکیل سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند.

11. زیره برای کاهش وزن

زیره یا جیرا یکی دیگر از ادویه‌های محبوب است که در بسیاری از غذاهای سراسر جهان استفاده می‌شود. دانه‌های زیره به بهبود هضم کمک می‌کنند و دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد فشار خون، آنتی هیستامین، کاهش قند خون، ضد سرطان و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی هستند. یک مطالعه نشان داد که پودر زیره ممکن است به کاهش BMI، دور کمر، تری‌گلیسیرید سرم، کلسترول بد و درصد چربی بدن کمک کند.

12. رزماری برای کاهش وزن

رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. همچنین با افزایش گلیکولیز کبد (تجزیه واحدهای گلوکز ذخیره شده در کبد) و اکسیداسیون چربی به کاهش سطح گلوکز خون و کلسترول کمک می‌کند.

13. آلوئه ورا برای کاهش وزن

آلوئه ورا به دلیل خواص ملین خود در آیورودا شناخته شده است. همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کند و به درمان مشکلات روده و دیابت نوع 2 کمک می‌کند. آلوئه ورا همچنین به کاهش وزن بدن، توده‌ی چربی بدن و مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به پیش دیابت کمک می‌کند.

14. گیاه قاصدک برای کاهش وزن

قاصدک‌ها زیبا هستند و خوراکی هستند! یک بررسی علمی منتشر شده در The Review of Diabetic Studies تأیید می‌کند که قاصدک دارای خواص ضد دیابت، ضد چاقی، ضد التهاب، ضد قند خون و آنتی اکسیدان است. همچنین حساسیت به انسولین و ترشح انسولین را افزایش می‌دهد و هضم را بهبود می‌بخشد. برگ قاصدک همچنین ممکن است به کاهش سطح سرمی گلوکز، تری‌گلیسیرید و کلسترول کمک کند.

15. جینسینگ برای کاهش وزن

قرن‌هاست که چینی‌ها از جینسینگ به عنوان دارو استفاده می‌کنند. به کاهش التهاب و استرس، سرکوب گرسنگی، کاهش جذب گلوکز و متابولیسم لیپید، کاهش مقاومت به انسولین و خطر آسیب کبدی، کاهش کلسترول LDL و تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. استرس، قند خون تنظیم نشده و کلسترول بالا همگی در ایجاد سلامتی بد و افزایش وزن نقش دارند. یک مطالعه روی زنان کره‌ای تأیید می‌کند که جینسینگ یک داروی گیاهی مؤثر برای کاهش وزن است.


ایمنی گیاهان برای کاهش وزن


گیاهان برای کاهش وزن و برای طعم دادن به غذا عالی هستند. همچنین مراقب هرگونه واکنش آلرژیک باشید. اگر در حال حاضر تحت درمان پزشکی برای چاقی، دیابت، بیماری روده یا بیماری قلبی هستید، مراقب باشید. اگر به تازگی زایمان کرده‌اید یا باردار هستید، بدون مشورت با پزشک، از وارد کردن مواد غذایی جدید به رژیم غذایی خود اجتناب کنید.
شما می‌توانید با استفاده از مواد مناسب به پیشرفت تناسب اندام خود سرعت ببخشید. برای از دست دادن این پوندهای سرسخت، تغذیه‌ی شما به همان اندازه مهم است که ورزش روتین شما مهم است. وقتی به کاهش وزن و رژیم فکر می‌کنید، یک فرض رایج این است که گزینه های رژیم غذایی سالم معمولاً بی مزه هستند. اما خوشبختانه ادویه‌ها و گیاهان برای برنامه‌های رژیم کاهش وزن می‌توانند آن طعم و بعد مورد نیاز را به برنامه‌های رژیم غذایی شما اضافه کنند. علاوه بر طعم دادن به وعده‌های غذایی، این گیاهان دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد دیابت نیز هستند. اینها نه تنها به کنترل سطح قند خون شما کمک می‌کنند، بلکه به تنظیم کلسترول سرم نیز کمک می‌کنند. دارچین، شنبلیله، سیر، فلفل سیاه، چای هیبیسکوس و چای سبز چند ماده‌ی طبیعی هستند که می‌توانند باعث جالب تر و وسوسه انگیزترشدن برنامه‌ی غذایی کاهش وزن شما شوند.

 بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک: برنامه 5 هفته‌ای برای کاهش وزن

مطالب مرتبط