پاسخ به رایج‌ترین سوالات، درباره موهای فر طبیعی

پاسخ به رایج‌ترین سوالات، درباره موهای فر طبیعی

28 خرداد 1399

در چند سال گذشته، رفتن به سوی راهکارهای طبیعی تبدیل به یک جنبش شده است و زنان بسیاری آرام آرام به سوی نگهداشتن موهای فر طبیعی سالم پیش می‌روند. به همین دلیل، سوالات متعددی در مورد بهترین روش‌های نگهداری از موهای فر طبیعی مطرح شده‌اند. امروز، معمول‌ترین سوالات در این زمینه را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا به آن‌ها پاسخ دهیم. مطالب زیر را بخوانید و اگر سوالات بیشتری درباره موهای فر داشتید، آن‌ها را برای ما ارسال کنید. خوشحال می‌شویم به سوالات شما پاسخ دهیم.


انواع فر مو کدام‌ است و چطور می‌توانم نوع موهای خودم را تعیین کنم؟


1. انعطاف‌پذیری مو (زیاد، کم، متوسط، یا ترکیبی از دو نوع مختلف): این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی محصولاتی که باید/نباید استفاده کنید و روتین مراقبت از موی شما دارد. انعطاف‌پذیری موی شما، نشان‌دهنده میزان رطوبتی است که موی شما می‌تواند جذب کند و یا از دست بدهد. هر چه انعطاف‌پذیری موی شما بیشتر باشد، مقدار بیشتری آب و محصولات مراقبتی مو را به خود جذب می‌کند و سریع‌تر هم آن را از دست می‌دهد.
2. الگوی فر بودن موها، به این جدول مراجعه کنید. به نظر من، دانستن نوع الگوی فر موهای شما به اندازه‌ی انعطاف‌پذیری موهای‌تان اهمیت ندارد، اما می‌تواند بر روی شیوه‌ی اعمال کردن محصولات بر روی موهای‌تان، و اینکه چطور شکل موج‌دار موهای‌تان را بین شستشوها حفظ می‌کنید، تاثیر بگذارد.

  • تشخیص نوع موی‌تان به عنوان یک کودک خیلی دقیق نیست، زیرا با طی شدن مراحل رشد در طول سالیان، ممکن است نوع موها نیز تغییر کند. پس توصیه من آن است که در مورد کودک‌تان، به جای تمرکز بر روی نوع موها، با استفاده از بهترین محصولات ممکن، از موهایش مراقبت کنید تا آنها را سالم نگه دارید.

کدام نوع‌ مو هرگز به موهای فر تبدیل نمی‌شوند؟


هیچ مویی به موی فر/موج‌دار تبدیل نمی‌شود، موها به طور طبیعی یا فر/موج‌دار هستند یا صاف. در بعضی موارد، ممکن است به دلیل استفاده مداوم از سشوار هوای گرم، برس کشیدن و استفاده ناکافی از نرم‌کننده‌ها، فکر کنید که موی طبیعی شما صاف است، اما وقتی یک روتین مراقبت از موی طبیعی را شروع کنید، موج‌دار شود و ظاهر فری را از خود نشان دهد.


آیا در روتین مراقبت از موهای فر، فرقی بین موهای کوتاه و بلند وجود دارد؟


مراقبت از موهای کوتاه قطعا آسان‌تر از مراقبت از موهای بلند است، چون موهای کوتاه به میزان کمتری از محصولات مراقبتی نیاز دارید، تمایل کمتری به وز شدن دارند، در هم گره نمی‌خورند، زودتر خشک می‌شوند و غیره. اما قدم‌های روتین مراقبتی از موی بلند و کوتاه، یکسان هستند.


چطور باید از موهای فر مراقبت کنیم تا وز نشوند؟


  • موهای فر نسبت به موهای صاف، طبیعتاً تمایل بیشتری به وز شدن دارند، اما کارهایی وجود دارند که می‌توانید برای کم کردن وز شدن موها تا حد امکان، آن‌ها را انجام دهید.
  • هرگز از ماسک مرطوب‌کننده هفتگی‌تان صرف‌نظر نکنید. موهای فر آب‌رسانی‌شده به مراتب کمتر از موهای فر تشنه، وز می‌شوند.
  • هرگز موهای‌تان را در زمان خشک شدن پس از شستشو، لمس نکنید. هر بار دست زدن به موها در این زمان به معنی وز شدن بیشتر است.
  • مطمئن شوید که از محصولاتی استفاده می‌کنید که مناسب موی شما و همچنین فصل هستند! بله، موهای شما در فصل‌های مختلف به میزان متفاوتی وز می‌شوند و گاهی روتین مراقبتی مناسب برای فصل تابستان موی شما، کاملا با روتین مناسب زمستانی آن فرق دارد. آزمون و خطا در استفاده از محصولات مراقبتی مختلف و نیز استفاده از محصولات با ترکیبات ساده‌تر نسبت به محصولات با افزودنی‌های مختلف و استفاده از تنها یک محصول در آن واحد، به شما کمک می‌کند محصولات مناسب‌تان را پیدا کنید.
  • یک ژل، کرم، یا موس حالت‌دهنده پیدا کنید که وقتی موهای‌تان در حال خشک شدن است، آن‌ها را سر جایشان نگه‌ دارد و بعد وقتی موهای‌تان کاملاً خشک شد، می‌توانید آن را فشار دهید و از هم باز کنید تا رشته رشته شود.
  • اگر موهای‌تان را به طور طبیعی در هوا خشک نمی‌کنید و از یک وسیله خشک‌کننده استفاده می‌کنید، باید خیلی مواظب باشید که نحوه‌ی صحیح استفاده از آن را به خوبی یاد بگیرید، زیرا استفاده غلط از این وسایل می‌تواند باعث وز شدن موهای شما شود.

انواع فر مو


آیا آب و هوا بر روی موها تاثیر دارد؟ میزان تاثیر آب و هوا بر روی موهای فر چقدر است؟


بله، البته که تاثیر دارد! موهای فر بیشتر از هر نوع موی دیگری تحت تاثیر رطوبت آب و هوا قرار می‌گیرند. همچنین در هوای خشک، موها اندکی خشک‌تر می‌شوند. بنابراین باید روتین و محصولات مراقبتی موهای‌تان را بسته به آب و هوا، تغییر دهید.

  • در هوای خشک، مطمئن شوید که از مقدار کمی بیشتری نرم‌کننده استفاده می‌کنید یا شاید از یک نرم‌کننده قوی‌تر استفاده کنید. در هوای مرطوب، باید از یک ژل نگهدارنده قوی‌تر یا دستگاه خشک‌کننده قوی‌تری استفاده کنید تا موهای‌تان زودتر خشک شود. همچنین برای بعضی از خانوم‌ها، شاید بهتر باشد مصرف هر گونه محصول حاوی گلیسیرین را قطع کنند، چون در بسیاری از موارد، خودش باعث وز شدن مو می‌شود.

مادر یک دختر بچه مو فرفری چطور می‌تواند به ساده‌ترین شکل از موهای او مراقبت کند؟


موهای دخترها یا پسرهای کوچک مو فرفری نیاز کمتری به مراقبت و رسیدگی دارند، زیرا این موها هنوز خالص و سالمند و آسیب‌دیدگی ندارند. در ضمن، سعی کردن برای مرتب نگه داشتن موهای‌شان وقتی که دارند می‌دوند و بازی می‌کنند و همه جور چیزی را روی سر خودشان می‌اندازند کار سختی است و آن‌ها هم حق دارند خوش بگذرانند، پس زیاد نگران نباشید. فقط اصول اساسی هر مادری را بدانید تا بتوانید موهای فرفری‌شان را سر و سامان بدهید و این اصول عبارتند از:

  • همیشه مجبورشان کنید روی بالش ساتن و اگر عادت دارند توی رختخواب‌شان وول بخورند، روی ملحفه‌های ابریشمی بخوابند.
  • در زمان شستشوی موهای‌شان برای باز کردن گره‌ها، از یک برس با دندانه‌های بافاصله استفاده کنید و با گذشت سال‌ها، کم کم به جای برس از یک شانه دندانه‌دار درشت استفاده کنید.
  • برای خشک کردن موها به جای استفاده از حوله‌های عادی، از یک تی‌شرت پنبه‌ای یا حوله‌ میکروفایبر استفاده کنید.
  • از شامپوی بدون سولفات و یک نرم‌کننده بسیار مرطوب‌کننده استفاده کنید چون موهای فر نسبت به موهای صاف به رطوبت خیلی بیشتری نیاز دارند.
  • از بستن موهای‌شان با کش‌های محکم، دم‌اسبی یا دوگوشی خودداری کنید. می‌توانید موهای‌شان را ببندید اما مطمئن شوید کشیده نمی‌شوند.
  • سعی کنید کاری کنید که موهای فرفری‌اش را دوست داشته باشد و تشویقش کنید که وقتی موهایش در حال خشک شدن است، زیاد با آن‌ها بازی نکند و به آن‌ها دست نزند تا موهایش کمتر وز شوند.

چه زمانی می‌توانید از سشوار روی موهای فر استفاده کنید؟ دمای قابل قبول چند درجه است؟


معمولا می‌توانید از سشواری که بر رویش یک سر پخش‌کننده نصب شده است، برای خشک کردن موهای‌تان استفاده کنید. اگر می‌خواهید برای یک مراسم و یا یک تنوع گاه و بیگاه، موهای‌تان را صاف کنید، اگر پیشگیری‌های لازم را انجام دهید، آسیب خاصی به موهای‌تان وارد نمی‌شود. مهمترین چیزی که باید به یاد داشته باشید آن است که هرگز نباید از دمای بالا استفاده کنید؛ برای شما دمای متوسط یا پایین بهترین گزینه‌ها هستند. همچنین مطمئن شوید که قبل و بعد از صاف کردن موها، آن‌ها را آبرسانی می‌کنید.


برای حفظ سلامت موهای فر، باید از چه محصولات و چیزهایی دوری کنیم؟


موهای فر به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارند تا سالم، براق، و فر/موج‌دار خوش‌حالت باشند. پس هر چیزی که باعث خشک شدن موها شود در بلندمدت آسیب‌رسان است. این شامل الکل‌ها و سولفات‌ها هم می‌شود. همچنین هر چیزی که جلوی جذب رطوبت توسط مو را بگیرد، مانند سیلیکون‌ها. البته، مواد شیمیایی خشن (مانند رنگ‌موها و دکلره‌کننده‌ها) و استفاده از هوای داغ هم اگر بلافاصله بعد از آن‌ها اقدامات جبرانی انجام ندهید، آسیب‌رسانند.

موهای فر


چطور می‌توانید موهایتان را برای موقعیت‌های رسمی یا مصاحبه‌های کاری، به نحو متفاوتی بیارایید؟


اگر می‌خواهید موهای فرتان را برای وقایع رسمی یا مصاحبه‌ها، به شکل متفاوتی بیارایید، مدل جمع‌شده می‌تواند مناسب باشد. همچنین استفاده از یک گیره مو برای کنار کشیدن موها، یا صاف کردن جلوی موها هم می‌تواند به شما ظاهر زیبایی بدهد.


آیا رنگ موها طبیعت موهای فر را خراب می‌کنند؟


بیشتر رنگ‌موها حاوی مواد شیمیایی خشن هستند و اثر مخربی بر روی سلامتی موها دارند. بعضی از این رنگ‌ها کمتر از بقیه آسیب‌رسانند و در این بین، بهترین مورد، رنگ موهای گیاهی نیمه‌دائمی هستند. بزرگترین مشکل در استفاده از رنگ‌موها آن است که معمولا برای آنکه رنگ به درستی خودش را نشان بدهد، مجبور به دکلره کردن موها هستیم و این کار بیشترین آسیب را به موها وارد می‌کند. اگر تصمیم داشتید موهای‌تان را دکلره و رنگ کنید، راه‌های کمتر آسیب‌رسانی مانند استفاده از درمان Olaplex یا استفاده از یک ماسک پروتئینه/آب‌رسان قوی بعد از زدن رنگ مو مناسبند. بسته به میزان سلامتی موهای‌تان، از زیاد رنگ کردن آن‌ها اجتناب کنید.


روش درست کوتاه کردن موهای فر چیست؟


کوتاه کردن موهای فر، بستگی کامل به ظاهر موها وقتی که خشک هستند دارد. کوتاه کردن موها وقتی خشک هستند بهترین نتیجه را می‌دهد، زیرا هر یک از تارهای موی شما پیچ و تاب متفاوتی دارد و باید با اندازه‌ی متفاوتی کوتاه شود. پس اگر می‌خواهید برش موهای‌تان صاف شود، باید پس از شستن و خشک شدن موها باشد تا موهای‌تان طول و شکل طبیعی‌شان بدست آورده باشند. کوتاه کردن موهای خشک به این شکل است که متخصص کوتاهی مو از شما می‌خواهد تا قبل از قرار ملاقات‌تان، موهای‌تان را بشورید و مانند همیشه‌تان خشک کنید. پس از آنکه موهای‌تان مطابق با چیزی که خواسته‌‌اید کوتاه شد، دوباره موها را می‌شورند و حالت می‌دهند، سپس خشک می‌کنند تا اثر کوتاهی بر روی موهای‌تان را ببینید. پس از آنکه از شر انتهای آسیب دیده مو خلاص شدید، دسته‌های موی‌تان دیگر به سوی پایین کشیده نمی‌شوند و معمولاً ظاهرشان از نظر الگوی فر و درخشندگی تغییر می‌کند. سپس آرایشگر مطمئن می‌شود که هر بخش ناخواسته‌ای که ظاهر می‌شود را درست کند.

  • یک مزیت واقعا بزرگ درباره موهای فر آن است که اگر بخواهید خودتان موهای‌تان را کوتاه کنید، می‌توانید دسته به دسته آن‌ها را کوتاه کنید و حتی اگر نتیجه کار عالی هم نشود، موهای‌تان چیزی نشان نمی‌دهد.

ضروری‌ترین وسایلی که یک موفرفری باید داشته باشد چه هستند؟


سری وسایل عالی برای هر دختر موفرفری عبارت است از:

  • شانه دندانه درشت.
  • حوله میکروفایبر.
  • روسری/روبالشی ساتن.
  • بیگودی‌های فنری مو (از آنجا که باعث شکستن حلقه‌های فر مو نمی‌شوند بهترین گزینه هستند).
  • ماساژور پوست سر (برای سرعت بخشیدن به شستشوی مو عالی هستند و به رشد سریع‌تر موی شما هم کمک می‌کنند).
  • برس‌های گره‌بازکن یا برس‌های موی خیس (هر دو برای باز کردن گره‌های موهای‌تان عالی هستند).

بیشتر بخوانید:  چگونه بفهمیم که نوع فر موهایمان چیست؟

مطالب مرتبط