فر کردن موهای آسیب ‌دیده از رنگ مو یا دکلره در خانه

فر کردن موهای آسیب ‌دیده از رنگ مو یا دکلره در خانه

13 اسفند 1399

درست است که موهای صاف و لخت ظاهری مرتب و خیره‌کننده دارند، اما نمی‌توان منکر زیبایی موهای فر شد! موهای موج‌دار یا فر شده (خاطره‌انگیزترین مدل موی دهه 80 میلادی) همیشه طرفداران خود را دارد و هرگز از مد نیفتاده است. با این حال، برخلاف موهای فر دهه 80 میلادی، موهای فر مدرن بسیار نرم‌تر و ملایم‌تر هستند. فر کردن مو بهترین روش برای حجم و بافت دادن به موها است. اگر به تازگی موهایتان را رنگ یا دکلره کرده‌اید و می‌خواهید آن‌ها را فر کنید، باید خیلی احتیاط کنید. در این مقاله، همه جنبه‌های فر کردن موهای رنگ یا دکلره شده را مورد بحث قرار داده‌ایم، از جمله پروسه‌های پیش از فر کردن و پس از فر کردن. ادامه مطلب را دنبال کنید.


فر کردن مو چیست؟


فر کردن مو یک عملکرد شیمیایی است که ساختار تارهای مو را تغییر می‌دهد. این کار باعث می‌شود که بافت مو تغییر کرده و در آن، موج یا فر ایجاد شود. این روش برای کسانی مناسب است که موهای نرم و کم‌پشتی دارند. در مقایسه با پروسه صاف کردن مو، پروسه فر کردن مو سخت‌تر و پیچیده‌تر است و بر حسب بافت و نوع موی هر فردی، متفاوت انجام می‌شود. اگر می‌خواهید موهای رنگ یا دکلره شده‌تان را فر کنید، باید بسیار بااحتیاط عمل کنید.


آیا فر کردن موهای رنگ یا دکلره شده ایمن است؟


با آن که فر کردن موهایی که رنگ یا دکلره شده‌اند خطرناک نیست، اما معمولاً توصیه نمی‌شود. دلیل این امر آن است که چنین موهایی یک بار آسیب شیمیایی دیده‌اند. انجام یک پروسه شیمیایی دیگر بر روی مو ممکن است باعث تغییر ساختار، آسیب به کوتیکول‌های تارهای مو، ایجاد موخوره و یا وزوزی شدن موها شود. علاوه بر آن، فر کردن موهای رنگ شده باعث می‌شود که رنگ موها یک درجه روشن‌تر شود. با این وجود، فرمول‌هایی برای فر کردن موهای رنگ شده وجود دارند. این فرمولاسیون‌ها ملایم‌تر از سایر محلول‌های فر کننده هستند، اما گران‌ترند. اگر قصد دارید موهای رنگ یا دکلره شده‌تان را فر کنید، با یک آرایشگر حرفه‌ای مشورت کنید تا از آسیب‌های احتمالی این کار کسب اطلاع کنید. شما می‌توانید این کار را در خانه هم انجام دهید. مطمئن شوید که حداقل 2 تا 3 هفته بین دکلره یا رنگ کردن موهایتان و پروسه فر کردن آن‌ها فاصله افتاده است. این شما و این هم دستورالعمل فر کردن مو در خانه.


چگونه باید موهای دکلره شده را فر کرد؟


مواد مورد نیاز:

  • کیت کامل فر کردن مو برای موهای دکلره شده
  • شامپوی طبیعی و خنثی

روش کار:

  1. موهایتان را با دقت با شامپو بشویید تا به طور کامل از چربی و گرد و خاکی که رویش نشسته است، پاک شود.
  2. موهایتان را خشک کنید و برس بکشید تا همه گره‌های آن باز شود.
  3. موهایتان را به چند دسته هم اندازه تقسیم کنید.
  4. با استفاده از یک شانه دم باریک، دسته کوچکی از یکی از بخش‌های مویتان جدا کنید و دور بیگودی فر کردن بپیچید. این کار را برای تمام قسمت‌های مویتان تکرار کنید.
  5. محلول فر کننده را به موهایی که دور بیگودی فر کننده پیچیده‌اید بزنید و بگذارید برای مدت 5 دقیقه روی موها باقی بماند.
  6. موها را از دور بیگودی فر کننده باز کنید. اگر می‌بینید موهایتان هنوز موج برنداشته‌اند، آن‌ها را دوباره بپیچید و بگذارید دو دقیقه دیگر دور بیگودی بمانند.
  7. وقتی که موهایتان فرم موجی S شکلی به خود گرفت، بدون باز کردن موها از دور بیگودی، آن‌ها را با آب گرم آبکشی کنید.
  8. با استفاده از سشوار هوار گرم موها را خشک کنید و سپس همان طور که موها دور بیگودی پیچیده شده‌اند، به آن‌ها مایع خنثی‌کننده بزنید.
  9. ده دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب گرم موهایتان را بشویید.
  10. موهایتان را با سشوار هوای گرم خشک کنید و سپس به آرامی از دور بیگودی‌ها باز کنید.
  11. موهایتان را برس نکشید و پس از سه روز با استفاده از شامپو بشویید.

بیشتر بخوانید: 9 روش مختلف برای فر کردن موهای خود بدون حرارت


پیش از فر کردن موهای رنگ شده چه باید کرد؟


پیش از شروع کردن پروسه شیمیایی فر کردن، ابتدا آزمون چانک را انجام دهید. اگر موهای شما آزمون چانک را پشت سر گذاشت، می‌توانید پروسه فر کردن را ادامه دهید. یک دسته کوچک از موهایتان را در یک لیوان آب فرو ببرید. اگر موهایتان به سرعت در ته لیوان آب ته‌نشین شد، نشان می‌دهد که موهایتان به سرعت آب را جذب می‌کند و در واقع، آسیب‌دیده و کم آب است. توصیه می‌شود که چنین موهایی را فر نکنید. اگر موهایتان به سرعت در آب ته‌نشین نشد، می‌توانید بقیه پروسه فر کردن را ادامه بدهید. این شما و این چند ترفند که پیش از شروع پروسه فر کردن باید آن‌ها را انجام دهید.

ترفندهای بیشتر برای فر کردن موهای رنگ یا دکلره شده

همیشه برای قسمت قبل از فر کردن مو و پس از فر کردن مو، از شامپو و نرم‌کننده طبیعی استفاده کنید. این شامپوها به حفظ رطوبت مو کمک کرده و بخش‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

  • پیش از فر کردن، موهایتان را به خوبی شانه بزنید تا همه گره‌های آن باز شود.
  • برای انجام پروسه‌های دکلره کردن و فر کردن موها، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • فر کردن موهای رنگ یا دکلره شده می‌تواند باعث خشک و کم آب شدن موها شود. برای نگهداری از فرهای موهایتان، باید با دقت از موهایتان مواظبت کنید.
  • چگونه از موهای رنگ یا دکلره شده‌ای که فر کرده‌اید، مراقبت کنید.
  • فر کردن موهایی که قبلاً رنگ یا دکلره شده‌اند باعث خشک‌تر شدن موها می‌شود، بنابراین بهتر است از شامپوی بدون سولفات و بدون پارابن استفاده کنید تا علاوه بر تقویت تارهای مویتان، به ترمیم آسیب‌دیدگی‌های مو کمک کند.
  • دو بار در هفته از نرم‌کننده‌های عمیق و ماسک موهای تخصصی استفاده کنید تا آسیب وارد شده به موهایتان کاهش یابد. استفاده از این محصولات موهایتان را نرم کرده، آسیب‌های ناشی از پروسه شیمیایی را کاهش داده، و باعث می‌شود موهایتان آب‌رسانی شده و تغذیه شوند.
  • همچنین می‌توانید دو بار در ماه از محصولات تخصصی تغذیه مو استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز موهایتان بهتر تدارک شوند.
  • برای باز کردن گره‌های موهایتان از یک شانه با دندانه‌های درشت استفاده کنید. موهایتان را با ملایمت شانه کنید.

سخن آخر


موهای فر ظاهری زیبایی دارند، اما برای همه انواع مو مناسب نیستند، به خصوص موهای خشک و آسیب‌دیده. اگر به تازگی موهایتان را رنگ زده‌اید و یا دکلره کرده‌اید، بهتر است قبل از فر کردن موهایتان با یک آرایشگر متخصص صحبت کنید. مطمئن شوید که همه نکات مطرح شده در این مقاله را رعایت کرده‌اید.

بیشتر بخوانید: مو فرفری‌های جذاب! این 10 اشتباه را مرتکب نشوید

مطالب مرتبط