موز باعث افزایش وزن می‌شود یا کاهش وزن ؟

موز باعث افزایش وزن می‌شود یا کاهش وزن ؟

28 تیر 1399

میوه و سبزیجات همیشه بهترین گزینه برای حفظ سلامتی و تناسب اندام شما هستند. با این حال، موز همیشه میوه‌ای بحث برانگیز بوده است، آیا آنها چاق کننده هستند یا به کاهش وزن کمک می‌کنند؟ ادعا می‌شود که خوردن موز و شیر به مدت چند روز به شما کمک می‌کند تا مقداری وزن کم کنید. متخصصان تغذیه همچنین پیشنهاد می‌کنند که حداقل روزی یک موز را در رژیم غذایی خود داشته باشید. اما از طرفی دیگر، ورزشکاران موز را به عنوان وعده‌ای غذایی برای تقویت انرژی و عضله سازی قبل از تمرین می‌خورند. در این مقاله به بررسی رابطه بین موز و وزن می‌پردازیم تا مشخص شود که آیا موز یک میوه برای کاهش وزن یا افزایش وزن است. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید!


حقایقی در رابطه با مواد مغذی موز


موز مملو از مواد مغذی است و به عنوان منبعی برای انرژی مقرون به صرفه و سریع در نظر گرفته می‌شود. یک موز متوسط (تقریباً 118 گرم) 27 گرم کربوهیدرات، 3.1 گرم فیبر و 105 کالری انرژی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین 422 میلی‌گرم پتاسیم و 43/0 میلی‌گرم ویتامین B6 را در اختیار شما قرار می‌دهد. نیمی از کل کربوهیدرات‌های موجود در موز رسیده(14.4 گرم)، قندهایی هستند که انرژی را سریع در اختیار ورزشکاران برای بهبود عملکرد آنها قرار می‌دهند. موز سبز حاوی نشاسته مقاوم (RS) و مقدار زیادی فیبر است که پس از تخمیر در روده، RS که یک اسید چرب با زنجیره کوتاه به نام بوتیرات است را تولید می‌کند. بوتیرات سلامت روده شما را بهبود می‌بخشد و از به وجود آمدن مشکل یبوست جلوگیری می‌کند. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه بریگام یانگ (ایالات متحده) نشان داد که افزایش فیبر مصرفی باعث کاهش وزن می‌شود و دریافت کالری اضافی را کاهش می‌دهد. موز همچنین سرشار از پتاسیم است و به کاهش BMI یا شاخص توده بدنی و وزن شما کمک می‌کند. اما جواب این سؤال همچنین باقی مانده است: آیا موز میوه‌ای برای افزایش وزن یا برای کاهش وزن است. بگذارید عمیق‌تر به این مسئله بپردازیم!


آیا موز باعث افزایش وزن می‌شود یا میوه‌ای برای کاهش وزن است؟ تحقیق‌ها چه می‌گویند


  • موز میوه‌ای تطبیق پذیر است که برای کاهش وزن یا حفظ وزن در مقدار محدودی مصرف می‌شود. این میوه را به جای یک وعده غذایی کامل یا به عنوان میان وعده مصرف کنید.
  • موز منبعی غنی از فیبر است که به غذای شما حجم اضافه می‌کند و دریافت کالری غیرضروری را کاهش می‌دهد. خوردن یک موز متوسط به عنوان میان وعده به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • موز به عنوان میوه‌ای با کالری زیاد شناخته شده است. با این حال، یک موز به اندازه متوسط پر از کربوهیدرات قابل هضم و قندهایی است که رضایت بخش‌تر و بهتر از سایر میان وعده‌های فرآوری شده قندی هستند.
  • نشاسته مقاوم (RS) در هر دو موز سبز و رسیده، اکسیداسیون چربی را کاهش می‌دهد، باعث کاهش ذخیره چربی در سلول‌های چربی و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود.
  • موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی (ریز خوراک‌ها) است. این ریز خوراک‌ها به عنوان عاملی مؤثر (ترکیبات شیمیایی غیر پروتئینی که فعالیت آنزیمی را برای انتشار انرژی تسریع می‌کنند) در متابولیسم گلوکز و مصرف انرژی عمل می‌کنند. این امر به کاهش خطر چاقی و دیابت کمک می‌کند.
  • هر دو موز رسیده و نرسیده دارای یک شاخص گلیسمی یا شاخص قند پایین (به طور کلی بیان‌گر این است که کربوهیدرات‌ها چگونه در بدن هضم شده و مواد غذایی مختلف با چه سرعتی قند خون را افزایش می‌دهند) و یک شاخص سیری بالا است. یک مطالعه انجام شده در اسپانیا نشان داد که یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین و با دریافت انرژی محدود، نسبت به رژیم غذایی کم چرب و دارای شاخص گلیسمی بالا در کاهش وزن بسیار مؤثرتر هستند.
  • موز دارای کالری و قند بالایی است. از آنجا که این میوه یک منبع انرژی مقرون به صرفه است، باعث افزایش استقامت ورزشی در ورزشکاران می‌شود. بنابراین، خوردن موز به همراه سایر غذاهای سالم یا مکمل‌های پروتئینی به شما در افزایش وزن کمک می‌کند.

چگونه موز را به عنوان میوه‌ای برای کاهش وزن بخوریم؟


موز از شاخص سیری بالایی برخوردار است و از فیبر پر شده است. خوردن موز به عنوان میان وعده یا به عنوان وعده‌ای غذایی قبل از تمرین به تأمین مواد مغذی مورد نیاز شما برای احساس سیری و تأمین انرژی کمک می‌کند.


نحوه خوردن موز برای به افزایش وزن


موز سرشار از کالری است، به همین دلیل خوردن موز به عنوان یک روش قدیمی برای افزایش وزن در نظر گرفته می‌شود. بهترین راه برای قرار دادن موز در رژیم غذایی منظم برای افزایش وزن‌، اضافه کردن آن به اسموتی‌ها یا میلک شیک‌ها می‌باشد. علاوه بر افزایش وزن و پتانسیل لاغری، موز فواید دیگری برای سلامتی نیز دارد که در ادامه آنها برای شما شرح خواهیم داد.


سایر مزایای بالقوه موز


  • موز حاوی پکتین (فیبری قدرتمند) و نشاسته مقاوم است که باعث به تاخیر اندختن خالی شدن معده می‌شود، تحمل گلوکز را بهبود می‌دهد و به طور متوسط به تنظیم گلوکز کمک می‌کند. با این وجود، همیشه با دکتر تغذیه خود مشورت کنید تا در داشتن برنامه‌ای برای متعادل کردن رژیم غذایی با مصرف موز برای دیابت به شما کمک کند.
  • نشاسته مقاوم در موز خام از هضم در روده کوچک فرار می‌کند و برای تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تخمیر می‌شود. این باعث تحریک جریان خون در روده بزرگ شده و سلامت روده را بهبود می بخشد.
  • موز منبعی غنی پتاسیم است. پتاسیم از قلب محافظت می‌کند و خطر سکته مغزی را به خصوص در زنان مسن کاهش می‌دهد.
  • ترکیبات زیست فعال موجود در موز، سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد. آنها خطر ابتلا به بیماری‌های دژنراسیون و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

اکنون که تمام مزایای موز برای بهبود وضعیت سلامتی خود را می‌دانید، بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید یک اسموتی خوشمزه با آن درست کنید!


دستورالعمل شیک موزی


مواد مورد نیاز:
    -   1-2 عدد موز
    -   یک یا نصف لیوان شیر
    -   شکر (اختیاری)
    -   عصاره وانیل
    -   بستنی (اختیاری)
    -   بادام

نحوه درست کردن:
    -   موزهای خرد شده، یک لیوان شیر و یخ را به مخلوط کن اضافه کنید.
​​​​​​​    -   یک قاشق بستنی اضافه کنید.
​​​​​​​    -   4-5 بادام اضافه کنید.
​​​​​​​    -   مواد را مخلوط کنید تا ترکیبی یک‌دست و غلیظ به دست بیاید.
​​​​​​​    -   اسموتی را داخل لیوان بریزید و در صورت نیاز به آن شکر اضافه کنید.

با میلک شیک از خودتان پذیرایی کنید و لذت ببرید. همچنین می‌توانید طعم‌های مختلف بستنی را امتحان کنید و میوه‌های خشک مختلف مانند کشمش، گردو و بادام زمینی را به شیک موزی خود اضافه کنید تا آن را بیش از پیش از مواد مغذی و مفید سرشار کنید. نه تنها این میوه‌های خشک باعث می‌شود که شیر موز شما شیرین شود، بلکه ارزش غذایی بالایی نیز به آن می‌افزاید.

شیک موز


نتیجه


شواهد بسیار کمی در مورد اینکه آیا موز باعث کاهش وزن می‌شود یا افزایش وزن وجود دارد. با این وجود، موز همیشه یک میان وعده سالم برای پر کردن شکم است. اگر رژیم دارید، داشتن موز در رژیم غذایی شما هیچ ضرری ندارد. فقط مطمئن شوید که آن را در اندازه‌های کنترل شده و نه به عنوان یک وعده غذایی کامل مصرف می‌کنید. برای داشتن یک رویکرد متعادل در مصرف موز با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.


پاسخ به سوالات رایج


چه موقع باید برای کاهش وزن موز بخورم؟

برای تقویت انرژی می‌توانید موز را به عنوان یک میانه وعده در صبح یا یک میان وعده قبل از تمرین ورزشی خود میل کنید. برای شروع متابولیسم و بالا بردن روحیه می‌توانید یک موز به اندازه متوسط را به عنوان میان وعده صبحانه نیز میل کنید.

برای افزایش وزن باید در روز چند عدد موز بخورم؟

موز یک ماده غذایی برای افزایش وزن نیست، مگر اینکه با اسموتی یا مکمل‌های پروتئینی ترکیب شود تا کل کالری دریافتی شما را افزایش دهد. ترکیب اسموتی موز با ورزش به همراه وزنه یا دمبل به شما در افزایش وزن کمک می‌کند.

آیا خوردن موز قبل از خواب به شما در کاهش وزن کمک می‌کند؟

هضم قند موز هنگامی که آن در شب می‌خورید، مشکل‌تر می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید ، توصیه نمی‌شود که شب‌ها موز بخورید.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان برای کاهش وزن، پاکسازی روده بزرگ است؟

مطالب مرتبط