13 عوارض جانبی پاپایا

13 عوارض جانبی پاپایا

10 دی 1401

برخی عوارض جانبی پاپایا ممکن است باعث شود در مصرف آن تجدید نظر کنید. پاپایای زرد طلایی منبع سالمی از فیبر غذایی است. آن‌ها کالری و چربی کمی دارند و اگر پاپایای متوسط مصرف کنید، 300 درصد از ویتامین C توصیه شده روزانه را دریافت خواهید کرد و روشی که ویتامین C بدنتان را افزایش می‌دهد با این حال، مصرف بیش از حد پاپایا می‌تواند منجر به عوارض شود. این میوه نیز برای همه مناسب نیست. این مقاله به بررسی عوارض جانبی پاپایا، ایمنی آن و هرگونه تداخل دارویی بالقوه می‌پردازد. به زیر نگاه کنید.


1. ممکن است باعث سقط جنین شود


عوارض پاپایا

پاپایای خام به عنوان یک راه طبیعی برای خاتمه دادن به بارداری ناخواسته استفاده شده است. مطالعات موش نشان می‌دهد که مصرف پاپایای نارس یا نیمه رسیده می‌تواند در دوران بارداری خطرناک باشد. در حالی که پاپایای رسیده گزینه ایمن‌تری در نظر گرفته می‌شود، احتمال اینکه پاپایای خام به دلیل وجود لاتکس باعث انقباضات رحمی شود وجود دارد. این به نوبه خود می‌تواند باعث سقط جنین، سقط جنین، زایمان زودرس، ناهنجاری در نوزاد و مرده‌زایی شود. پاپائین، آنزیم موجود در برگ های پاپایا، عملکردی مشابه اکسی توسین و پروستاگلاندین دارد. این دو هورمون برای القای زایمان و افزایش انقباضات شناخته شده‌اند. زنان باردار همچنین ممکن است جفت خونریزی دهنده را تجربه کنند. بنابراین، برای محافظت از خود و کودکتان از مصرف پاپایای خام خودداری کنید.


2. باعث کاروتنمی می‌شود


اگر به مقدار زیاد مصرف شود، بتاکاروتن موجود در پاپایا ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود که از نظر پزشکی به عنوان کاروتنمی شناخته می‌شود. برخی از شواهد حکایتی علائم دیگری مانند زرد شدن سفیدی چشم، کف پا و کف دست، مشابه علائم زردی را نیز بیان می‌کنند.


3. باعث آلرژی تنفسی می‌شود


مانع تنفس خس خس سینه احتقان مداوم مجاری بینی/سفتی قفسه سینه آسم

پایین، آنزیم موجود در پاپایا، یک آلرژن قوی است. بنابراین مصرف بیش از حد پاپایا ممکن است باعث ایجاد اختلالات تنفسی مختلف شود، مانند:

  • مانع تنفس
  • خس خس سینه
  • احتقان مداوم مجاری بینی/سفتی قفسه سینه
  • آسم

اگر اختلالات تنفسی مانند آسم یا هر گونه شرایط آلرژیک دارید، لطفاً در هنگام استفاده از پاپایا احتیاط کنید. گاهی اوقات، گرده گل‌ها ممکن است روی پوست پاپایا بچسبد. اگر حساسیت دارید، هنگام تمیز کردن پاپایا حتماً از دستکش استفاده کنید. پوست آن را دور بریزید و سپس دستکش را بردارید. همچنین برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک باید بینی و دهان خود را با حوله بپوشانید.
سایر واکنش‌های آلرژیک به پاپایا، هرچند نادر، شامل موارد زیر است:

  • خارش و سوزش لب‌ها، دهان، گوش‌ها و گلو
  • تورم زبان
  • چشمان خیس
  • تورم صورت
  • بثورات در کف دهان و زبان

این آلرژی‌ها بخشی از سندرم آلرژی دهانی است، وضعیتی که در برخی میوه‌ها از جمله پاپایا رایج است. برخی معتقدند پاپایا همچنین ممکن است باعث سرگیجه، سردرد و مشکل در بلع در افراد خاص شود.


4. خطر ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد


یک میوه پاپایا کوچک (157 گرم) دارای 96 میلی‌گرم ویتامین C است.
برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد ویتامین C (به شکل مکمل) می‌تواند خطر سنگ کلیه را در مردان افزایش دهد. با این حال، هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه مصرف بیش از حد پاپایا ممکن است باعث همین موضوع شود، وجود ندارد. اگرچه ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و به عنوان تقویت کننده ایمنی شما شناخته شده است و به طور بالقوه از شما در برابر سرطان، فشار خون بالا، اختلالات عروق خونی و پیری زودرس محافظت می‌کند، نقش آن در تشکیل سنگ (به ویژه از طریق پاپایا) هنوز مشخص نشده است.


5. معده را ناراحت می‌کند


مانع تنفس خس خس سینه احتقان مداوم مجاری بینی/سفتی قفسه سینه آسم

خوردن بیش از حد پاپایا ممکن است سیستم گوارشی شما را ناراحت کند. این به نوبه خود باعث ناراحتی معده می‌شود که با تحریک معده مشخص می‌شود. محتوای فیبر بالای پاپایا می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش شود. لاتکس میوه نیز می‌تواند مقصر باشد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد پاپایا ممکن است باعث گرفتگی شکم، نفخ و حالت تهوع شود. این میوه شما را با حالتی نامطلوب مواجه می‌کند. تحقیقات بیشتری برای تعیین این عوامل مورد نیاز است.


6. در دوران شیردهی ایمن نیست


به زنان آسیایی توصیه می‌شود برای بهبود جریان شیر مادر از سالادهای پر از پاپایای سبز استفاده کنند. با این حال، یک نسخه متناقض نیز وجود دارد. در برخی دیگر از نقاط جهان، به زنان شیرده توصیه می‌شود که از گنجاندن پاپایا، رسیده و نارس در رژیم غذایی خود اجتناب کنند. هیچ داده‌ای در مورد ایمنی و اثربخشی پاپایا در مادران شیرده یا نوزادان وجود ندارد. برخی معتقدند که آنزیم‌های موجود در میوه ممکن است تأثیر نامطلوبی بر روی نوزاد داشته باشد. بنابراین، قبل از استفاده از پاپایا با پزشک خود مشورت کنید.


7. با داروهای رقیق کننده خون تداخل می‌کند


مطالعات ثابت کرده‌اند که لاتکس موجود در پاپایا اثرات رقیق کننده خون را تشدید می‌کند. بنابراین، اگر از داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا از خود در برابر عوارض ناخواسته محافظت کنید. اگر چند هفته دیگر باید جراحی کنید، به دلیل خاصیت ضدانعقادی از مصرف این میوه خودداری کنید. بر اساس تحقیقات مختلف انجام شده بر روی پاپایا، افرادی که تحت‌تأثیر شرایط لخته شدن خون مانند هموفیلی و ترومبوز قرار دارند نیز باید از مصرف این فیبر لذت ببرند. در صورت بروز هر یک از شرایط فوق با پزشک خود مشورت کنید.


8. باعث بثورات پوستی می‌شود


مانع تنفس خس خس سینه احتقان مداوم مجاری بینی/سفتی قفسه سینه آسم

وجود غنی آنزیم پاپائین و آنتی‌اکسیدان‌ها، پاپایا را به یک ماده مورد نیاز در کرم‌های ضدپیری تبدیل می‌کند. با این حال، هر نوع پوستی نسبت به کاربرد موضعی واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد. برخی از افراد ممکن است آلرژی به پاپایا را تجربه کنند که ممکن است شامل بثورات پوستی باشد. بثورات را می‌توان به حساسیت به لاتکس ناشی از پاپایا نسبت داد. سایر علائم گزارش شده شامل خارش و خشکی پوست است. چند زن بعد از استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و/یا ماساژ تزریق شده با پاپایا، بثورات را گزارش کرده‌اند.


9. زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شود می‌تواند سمی باشد


برگ‌ها، دانه‌ها و گوشت پاپایا سرشار از کارپین، آلکالوئید انتهلمینتیک است. در حالی که این ماده شیمیایی در خارج کردن کرم‌های انگلی از شکم شما مؤثر است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض نامطلوبی ایجاد کند. شواهد حاکی از آن است که مصرف زیاد کارپین ممکن است باعث شود ضربان نبض به طور خطرناکی پایین بیاید (به طور بالقوه منجر به اختلال در عملکرد سیستم عصبی می‌شود). با این حال، تحقیقات زیادی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. در یک مطالعه، 2 گرم به ازای هر کیلوگرم عصاره برگ پاپایا در موش‌ها نسبتاً غیرسمی بود. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک سمیت پاپایا مورد نیاز است.


10. منجر به ضربان قلب کندتر می‌شود


اعتقاد بر این است که افراد مبتلاء به اختلالات قلبی باید از مصرف پاپایا خودداری کنند. تصور می‌شود که پاپائین موجود در این میوه گوشتی نارنجی طلایی، ضربان قلب را به روشی نامطمئن کاهش می‌دهد و احتمالاً باعث ایجاد شرایط جدی قلبی عروقی می‌شود. با این حال، تحقیقات محدود است. اگر مشکلات قلبی عروقی دارید، قبل از مصرف پاپایا با پزشک خود مشورت کنید.


11. اسهال را تشدید می‌کند


مانع تنفس خس خس سینه احتقان مداوم مجاری بینی/سفتی قفسه سینه آسم

مانند سایر میوه‌های فیبری، پاپایا نیز در صورت مصرف زیاد، اسهال را تشدید می‌کند. فیبر ممکن است با مدفوع متصل شود و وضعیت را بدتر کند و شما را در معرض خطر کم آبی قرار دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در اینجا ضروری است.


12. برای نوزادان زیر 1 سال مطمئن نیست


اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد. اما مردم به مادران توصیه می‌کنند که به نوزادان زیر 1 سال پاپایا نخورند. این می‌تواند به دلیل وجود فیبر فراوان باشد. مصرف بیش از حد فیبر دو تأثیر منفی عمده دارد:
•    ممکن است باعث شل شدن مدفوع شود.
•    بدون مصرف آب کافی، می‌تواند مدفوع را سفت کند و نوزاد را دچار یبوست کند.
بنابراین، قبل از دادن این میوه به هر شکل، خام یا رسیده، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.


13. باعث یبوست می‌شود


در حالی که پاپایا به عنوان یک درمان طبیعی مؤثر برای یبوست شناخته شده است، مصرف بیش از حد ممکن است بر بدن شما تأثیر منفی بگذارد. مصرف بیش از حد فیبر می‌تواند منجر به یبوست شود. برای جلوگیری از شایع‌ترین دلایل یبوست باید حداقل 10 تا 12 لیوان آب در روز بنوشید. وقتی فیبر مصرفی شما زیاد است، مقدار آب نیز باید افزایش یابد. در غیر این صورت، مدفوع می‌تواند سفت شود و شما را دچار یبوست کند.
تحقیقات مستقیم بیشتری در مورد پاپایا برای درک اینکه چگونه ممکن است منجر به یبوست شود مورد نیاز است.


عوارض جانبی جدی پاپایا


پاپایا یکی از رایج‌ترین میوه‌هایی است که در سراسر جهان مصرف می‌شود، زیرا کالری و چربی کمی دارد و فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف بیش از حد پاپایا همانطور که در مقاله به آن اشاره شد می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.
پاپایا سرشار از بسیاری از مواد مغذی مفید است که می‌تواند بر سلامت کلی تأثیر مثبت بگذارد. با این حال، باید از عوارض جانبی پاپایا نیز آگاه بود. به عنوان مثال، پاپایای خام ممکن است باعث سقط جنین شود. علاوه بر این، بتاکاروتن موجود در پاپایا ممکن است باعث کاروتنمی (تغییر رنگ پوست) شود. همچنین ممکن است باعث بیماری‌های تنفسی، سنگ کلیه، ناراحتی معده، بثورات پوستی، اسهال و یبوست شود. همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و در دوران شیردهی بی‌خطر نباشد. از این رو، احتیاط بسیار توصیه می‌شود. مصرف متوسط همیشه بهتر است.


سوالات متداول


چه مقدار پاپایا می‌توانید در روز بخورید؟
اطلاعات دقیقی در مورد دوز مناسب پاپایا در دسترس نیست. با این حال، برخی معتقدند که خوردن 150 تا 200 گرم از این میوه باید بی‌خطر باشد. اگر وضعیت سلامتی دارید، برای دوز ایده‌آل برای شما با پزشک خود مشورت کنید.
آیا پاپایا باعث نفخ می‌شود؟
بله، ممکن است. مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به نفخ و تشکیل گاز معده شود. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.
چقدر بعد از خوردن پاپایا می‌توان آب نوشید؟
نوشیدن آب بلافاصله بعد از خوردن پاپایا توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند هضم غذا را مختل کرده و منجر به مشکلات سلامتی بیشتری شود. علاوه بر این، پاپایا به هر حال آبدار است و حاوی مقدار زیادی آب است. بنابراین، بهتر است 20 تا 30 دقیقه قبل از مصرف اولین لیوان آب خود پس از خوردن پاپایا صبر کنید.
وقتی پاپایا را با معده خالی می‌خورید چه اتفاقی می‌افتد؟
خوردن پاپایا با معده خالی (صبح ها) سموم را از بدن دفع می‌کند و باعث حرکت آرام روده می‌شود. از این رو توصیه می‌شود.
آیا پاپایا قند بالایی دارد؟
به گفته USDA، یک فنجان پاپایای تازه تقریباً 11 گرم شکر دارد. شاخص گلیسمی پاپایا متوسط است. از این رو، زمانی که پاپایا در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند برای افراد مبتلاء به دیابت بی‌خطر باشد.

بیشتر بخوانید: فواید میوه اژدها یا دراگون برای سلامتی چیست؟

مطالب مرتبط